Lotus Exige V6 Cup: 1.080 kg licht circuitbeest(je)

Auteur: , 43 Reacties

Ziehier, een Lotus Exige die niet gruwelijk zwaar is, maar wel een dikke supercharged V6 aan boord heeft. Hiermee is op het circuit ongtwijfeld veel lol te beleven.

Critici waren de laatste jaren niet bepaald te spreken over de gewichtstoename van het van nature lichte Lotus (de kernwaarde van oprichter Chapman). Eerlijk is eerlijk: de motoren kregen ook upgrades, van een Toyota-vierpitter naar het serieuzere V6-werk, maar toch: de Exige was als een knappe vrouw die een relatie krijgt, en vervolgens moeiteloos naar de luie modus overschakelt: ooit 790 kg en strak, maar dat is iets van het verleden.

Met de V6 Cup probeert Lotus meer in de gunst van de Track Day-fanaat te komen: dankzij een in het midden geplaatste supercharged 3.5 V6 met 350 pk en een gewicht van 1.080 kg kan deze Exige in 3,8 seconden de 100 km/u bereiken. De topsnelheid ligt op 274 kilometers per uur.

Al dat leuks kost wel wat: 62.995 GBP voor de Track Day-variant, en als je helemaal los wilt kan je de “full-on Competition-spec” Exige kopen voor 74.995 GBP, wat zich vertaalt naar bijna een ton in euro’s….

De productie begint in december, maar de auto wordt dit weekend al onthuld tijdens het Lotus Festival op Brands Hatch. Tot maart 2013 worden er sowieso 20 exemplaren gebouwd. En zeg nou zelf, die kleurstelling ziet er toch stukken beter uit dan weer zo’n lelijke babyblauwe Veyron? En je hebt er waarschijnlijk nog meer lol mee ook.

Welke zou je liever in de garage hebben: deze Exige V6 Cup, of de sterkere Evora GTC?



43 reacties

Ik heb de Exige altijd al lekker gevonden. 4 of 6 cilinder, hard gaat ie toch wel.
Zou eerst eens met de 2 moeten rijden om te weten welke ik liever heb. Ik vind ze grandioos mooi!
Als tracktool zal het een fantastisch speeltje zijn en een verbetering t.o.v. de vorige.
Die komt op snellere banen toch wat snelheid tekort.
Zou hier wel een rondje ring mee willen doen om een definitief oordeel te kunnen vellen.
Mooier vind ik hem er niet op geworden.
Hij doet me in de verte aan Esprit V8 denken vooral met die spoilert!
http://www.jeffwenger.com/images/lotus5.jpg
@The360box: ja, ze zijn beide rood van kleur….
@awesome: Wat is dat voor domme opmerking? Schijnbaar ben je blind want het gaat om het UITERLIJK.
@The360box: dan zeg je dat ik blind ben? Ook qua uiterlijk lijken ze niet op elkaar. O wacht, ronde achterlichten en een spoiler… Compleet andere auto’s ook, de Esprit is een snelle GT, terwijl de Exige hardcore is.
Vergelijking van niks dus, vandaar mijn opmerking.
@awesome: Je snapt hem niet, ik zeg toch niet dat ze qua basis hetzelfde zijn. Het uiterlijk is een herinnering naar de Esprit, je ziet toch de overeenkomsten knuppel.
@The360box:
love it!!!
Foute velgen keuze, dit zijn meer velgen voor over de boulevard te rijden dan een circuit. Misschien ook een maatje te groot zelfs voor beste prestaties?
Gratis advies aan Lotus: twee turbo’s erop en dat ding wordt net zo snel als een Veyron :P
@Den:
Dan koop je toch gewoon een Hennessy…
Krijg je er nog 2 cilinders bij ook.
Heeft ie ook een andere uitlaat? Standaard klinkt ie al heerlijk!

http://www.youtube.com/watch?v=NRe364AxUBI
Niet direct een noodzakelijke toevoeging want niet zoveel lichter dan de gwone Exige S met dezelfde V6. Maar goed, voor een auto die een GT3 RS stof dot happen op het circuit… niet duur en ziet er goed uit. Is vast HUGE fun zowel op de baan als op de openbare weg. Maar nogmaals lievr een gewone S denk ik dan deze, ze kosten overigens hetzelfde meen ik. De Exige S met V6 ook 94mille meen ik.
@w0o0dy: Goed punt.

Omdat ik uit dit artikel ook niet kan vinden wat nu precies het verschil met de Exige S is heb ik even rondgekeken en de volgende veranderingen gevonden:

Pirelli P-Zero Trofeo tyres, an aero-optimised front splitter, rear diffuser and wing are fitted alongside multi-adjustable suspension. A roll cage, FIA-approved fire extinguisher, HANS-compliant race seats and a removeable steering wheel are offered. Buyers can choose between four- or six-point race harnesses.

Oftewel iets meer hardcore… voor als een Exige al niet hardcore genoeg is. Ik zou voor iets anders kiezen in ieder geval (en zo te zien aan de reacties is de meerderheid er niet echt dol enthousiast over).
@imdoctorbob: wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is: is deze wel of niet streetlegal?
De Exige S (met v6sc) is een van de auto’s die ik zeker even ga proberen als ik miljoenen op mijn rekening vindt. Zo snel als een 997 GT3 Rs op racetracks en een echte Lotus. Ja dit is zwaarder dan de originele 4pitters, maar deze is dan ook langer, langere wielbasis, breder en heeft een V6 en supercharcher en alle nodige upgrades voor dat vermogen. Het dak moet trouwens wel open kunnen… dus wellicht liever dit als Elise?

De mkII elise die ik en korte tijd mocht rijden was leuk. Enige nadeel vond ik tov mijn Mx5 dat de grenzen wat ver weg liggen. Daar zit je met de mx5 redelijk sne tegenaan en dat is extreem leuk rijden, zonder gelijk anderen de stuipen op het lijf te jagen of met je rijbewijs te spelen.
@w0o0dy:
Ik ga er van uit dat hij straatlegaal is.
De rede is dat hij geleverd wordt op straatlegale banden en het LDPM een touring, sport en race stand kent.
Een vriend van mij is in Brands voor het Lotus festival waar deze Exige debuteerd dus voor alle zekerheid vraag ik het wel even na.
Prachtige Lotus , ik heb denk ik alleen een schoenlepel nodig om achter het stuur te kunnen kruipen.
Liever 1 met een knalhard getuned 1.6 motortje 250 peeka moet mogelijk zijn .Zou dat wegen ?
@norge:
Mijn 1.8 mk1 weegt 683kg die van een vriend met 1.8 20vt weegt een kilootje of honderd meer.
Vooral de bak daarvan is een stuk zwaarder.
Om je een indruk van de prestaties te geven, 0/100 in 3,9 sec top 272km/u.
@jrk68: Ik vind het zo jammer dat ik hier niet in pas :(
@norge:
Dan ben je zo groot dan?
Tot 2 meter gaat best, het in en uitstappen vergt enige lenigheid.
Vergelijk het met een mooie vrouw, als je er eenmaal in zit rijdt het heerlijk maar als je even niet oplet draait ze je ballen eraf.
@jrk68: toch maar weer eens gaan passen (ben 1.97)
@jrk68: Vind je? Heb ooit in de Vauxhall versie van de Elise gezeten met mijn 1.97m en dat ging dus echt niet. Ik paste niet achter het stuur en zat helemaal klem op de bijrijders stoel. Zo klem dat de man op de bestuurdersstoel (die zelf met zijn iets korter dan 1.90 ook klem zat) alleen nog maar de 3e en 4e versnelling in kon leggen door plaatsgebrek.

Lijkt me stug dat ik in een Elise pas…
@marcus:
Ik pas er anders prima in en mijn stoel staat nieteens in de achterste stand. Wel heb ik een stuurspacer geplaatst om het stuur wat dichterbij te krijgen.
Dat is echter alleen nodig voor circuit werk.

De Opel/Vauxhall deelt zijn tub met de mk2 met als voordeel dat de dorpel lager is wat de instap wat makkelijker maakt.
1.080 kg voor bijna een ton, das mooi. Bij lamborghini vragen ze daar 1.8 miljoen voor… ;)
@pjp911: Maar daar geven ze je wel 4 extra cilinders voor in de plaats ;)
Voor op de weg heb ik liever een gewone simpele evora S daar zal ik m’n handen zeker al aan vol hebben.
Voor op het circuit zo’n two-11.
Die exige V6 cup zegt me minder.

Nog steeds een prachtige wagen, dat wel.
Doe mij de exige dan maar.
…and another one bites the dust.
als de auteur lullig doet over een 4 pitterjes in een Lotus moet deze toch nog iets gaan bijleren. pk’s heeft in deze slechts een bescheiden rol.
Ik vind het echt helemaal niets zo’n Exige, net zoals de Elise, ook al zo’n gebakje. Sportautootje voor dametjes.

Vroeger een mooi merk, nu al enige tijd op de rand van de afgrond. Ze kunnen er beter mee stoppen, en het “merk” verkopen aan een grote fabrikant die het vervolgens lekker kan uitmelken en een paar serieuze modellen op de markt kan brengen. Misschien is VAG geïnteresseerd, die hebben vast wat budget over.

Nu blijft het kleuterschoolniveau voor jochies die denken dat ze een ‘echte’ sportauto hebben. Voor € 12k koop je al een afgetrapt tweedehandse Elise met 50.000 km op de teller. Spaar dan nog even door en koop een serieuze auto om het circuit mee te bedwingen. Zo’n Elise met een 1.8 blokje is natuurlijk gewoon ‘prut’.
@pietjepuk: Trololololo
@pietjepuk: je nickname in gedachten houdende vind jij een Lotus geen circuit auto , maar vooral voor dames . Welke auto heb jij dan in gedachte voor het circuit ?
@Tweede Woning:

Waarom denk je dat Lotus een Ladies Cup in het leven heeft geroepen? ….. Omdat dit de doelgroep is van dat auto’tje. Kunnen de dames lekker een middagje stoeien met hun 1.6 tupperware auto’tjes. Jippie !! Kijk eens wat een lol ze hebben ….


http://www.motorward.com/wp-content/images/2012/05/Anett-love.jpg

http://www.motorward.com/wp-content/images/2012/05/Crash-with-Zsóka-Kapócs-Szilvia-Sass.jpg
@pietjepuk: Voetbal is in Amerika vooral populair onder de vrouwen. Is het nu plots een vrouwensport geworden?
@pietjepuk: trolling for life!
Als ik moet kiezen? deze Exige uiteraard! Wat een beest, en nog eens lekkere velgen ook!
Wel spijtig dat hij zo “veel” weegt voor een exige.
Dan toch een MK 1of2 kopen en er een supercharger op laten zetten?
@vale46:

Je hebt die supercharger volgens mij niet nodig om lol te hebben ermee.
Sorry hoor maar dit is en oud nieuws en een beproefd recept :-)

In 2002 kon je al een Lotus Elise kopen met een 380Pk V6 uit de RS4 krijgen bij een Duitse firma, je moest alleen wel even ongeveer 125.000 euro meenemen…..

Naam van het apparaatje was Lotus Esthi <2.7…….
@205GTI16: even een aanvulling:
-die wagen was gewoon leverbaar voor op de straat :)
@205GTI16: En die reedt ongelovelijk slecht! Ding staat nu in engeland en was 1 groot probleem, is nu opgelost maar die giga V6 doet de weglegging geen wonderen :)
@fernie: Ik heb hier een rijtest van die wagen liggen en daar wordmet geen woord over slechte wegligging gerept. Een paar citaten van de eigenaar zijn de volgende:

-It has roughly the same weight distribution as the Exige and it sticks to the road like sh*t to an Army blanket. HTH

-No discernable lag. The engine is very civilised. I initially expected it to fishtail under acceleration, but those big wide tyres do their job.

-I’ve only done about 3k miles in it, but that is entirely due to lack of time. Just fitted a triple aluminium heatshield around the exhaust and I would like to add an additional front engine mounting, because the engine rocks on its mountings during hard acceleration. There is no time pressure other than what I impose upon myself.

Eigenaar klinkt dus tevreden, waar haal jij dan vandaan dat die slecht rijd??


mbt weight distribution:
Citaat:
According to the brochure its 35:65.
There are three things that strike you when you pull away
1) A sense of being firmly planted on the road (longer wheel base, wider track, wider tyres),
2) An apparent endless reserve of power,
3) The ability to drive all day without getting tired.
After two hours in my Exige I feel as though I’ve been through a wringer, whereas with the Esthi you still feel fresh.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).