Lotus ontkent alle (vermeende) problemen

Auteur: , 16 Reacties

Wij hebben jullie er niet mee vermoeid, maar de afgelopen weken werden we overladen met diverse geruchten, vage verhalen en andere zaken omtrent Lotus.

Zo zou de CEO opgestapt zijn, zouden ze uit de Formule 1 verdwijnen en zou een (gedwongen) reorganisatie de enige mogelijkheid zijn om het bedrijf te redden. Gelukkig heeft Lotus even de tijd genomen om een en ander recht te zetten in een persbericht.

De ‘oorzaak’ van (bijna) al deze geruchten ligt in het feit dat de eigenaar van Lotus (Proton) recent is overgenomen. Dat heeft ervoor gezorgd dat deze nieuwe eigenaar (DRB-HICOM) eens goed in de boeken is gaan snuffelen om te kijken hoe het er precies bij Lotus voorstaat.

In het persbericht dat zojuist in de mailbox plofte ontkracht Lotus in elk geval de volgende vijf geruchten:

False rumour #1: Dany Bahar is no longer CEO of Group Lotus.
Fact: Rubbish – Dany Bahar still is.

False rumour #2: Dato’ Sri Syed is no longer Managing Director of Proton.
Fact: Again rubbish. He still is.

False rumour #3: Joe Saward is JUST an independent journalist.
Fact: He is an active Director for the Caterham Group.
(Joe Saward schrijft als ‘journalist’ opvallend vaak negatief over Lotus en positief over Caterham)

False rumour #4: Group Lotus is no longer involved in F1.
Fact: Lotus F1 Team and Group Lotus have reshaped their commercial relationship earlier this year. The new governance agreement signifies the continued commitment of Group Lotus to the team and the sport.

False rumour #5: Group Lotus is going into administration.
Fact: Rubbish. The takeover of our parent company Proton by DRB-HICOM couldn’t have come at a worse time, but up until that point Proton was (and still remains) fully committed to our five year business plan to create jobs and to expand the factory and business. With the takeover process the funding has been restricted and DRB-HICOM is taking time to understand what to do with the business. DRB-HICOM is currently in the middle of due diligence of Group Lotus and there have been and continue to be positive discussions between Group Lotus senior management and senior management at DRB-HICOM both here in Hethel and in Malaysia. At no point has DRB-HICOM indicated to Group Lotus that it intends to put the company into administration. The over-active rumour mill is seriously damaging our business reputation, image and credibility but it is what it is.

In het complete bericht wordt alles overigens nog verder uitgediept en omschreven, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Feitelijk komt het er op neer dat Lotus momenteel inderdaad in ‘zwaar’ weer zit omdat er eventueel zal worden besloten om het bedrijf af te scheiden van Proton/DRB-HICOM, maar op dit moment is dat nog niet aan de orde.

De CEO is er nog gewoon en ook de F1 bolides zullen komen weekend een Lotus logo hebben. Dat neemt echter niet weg dat de toekomst van het Britse merk momenteel redelijk onduidelijk is. (afbeelding via sniffpetrol.com)



16 reacties

wichardvangraas
Als er iemand weet hoe de wereld van de F1 werkt en ALTIJD betrouwbare stukken schrijft is het Joe Saward wel. Benieuwd wat dit los gaat maken, de F1 journalisten gaan iig op het moment helemaal los op Twitter :D
@wichardvangraas: Joe is altijd wel extreem negatief over Lotus (en Bahar) en super positief over Caterham (en Fernandez).

Plotseling begrijp is wel hoe dat komt. Het feit dat hij (blijkbaar) op de loonlijst staat bij Caterham is een ware eyeopener!
wichardvangraas
@robbie: Daar heb je gelijk in. Maar feit is, dat wat hij schreef wel waar was, of later bleek dat het waar was. Het artikel van zijn hand over het wel of niet failliet gaan van Lotus is heel interessant.

Als ik je iets mag aanraden, luister eens naar (http://bit.ly/H32038) deze podcast van Saward, erg boeiend en hij legt hier ook uit hoe en waarom hij bij Caterham terecht is gekomen.
Dus dit is eigenlijk een geruststelling voor een zorg die we niet hadden… ;) Nice…
En tijdens die leuke MegaFactory- docu was alles nog koek en Ei met een pintere duitser aan het roer bij de productie afdeling, leuke flatscreentjes aan het plafond met klokjes… :)*sarcasme mode uit.
man man man…wát een ongeloofwaardige toestand rond dat Lotus (meukshopje). Een oeverloos luie CEO, een niet-producerend hoopje betonnenmuurjtes…en een pers, die het ‘waardevol’ vindt om hierover te schrijven..
Dit is het zelfde als die president van Syrie: nee!, gevechten? Mijn volk houd van me!
Het mooiste is toch wel dat bovenaan het furieuze Lotus-persbericht daadwerkelijk bovenstaande foto van Sniffpetrol stond. Zelfspot, waarvoor hulde.
@ricardo: Blijkbaar kennen ze Bassie & Adriaan ook bij Lotus:

“Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!”
Megafactories gezien met de Italiaan aan het roer, een mij onbekende engelse ontwerper en een Duitser voor de produktie. Mijn conclusie na dat uurtje tv, Lotus gaat heel erg hard de afgrond in. De nieuwe auto’s hebben vwb styling en engineering NIETS meer te maken met de heritage van Lotus. Als ik in de toekomst een Lotus wil, koop ik wel een Elan of een Seven.
@midasracer: “Dany Bahar” (aan het roer) is geen Italiaan maar een Turk, de onbekende Engelse ontwerper is “Donato Coco” een Italiaan (oa. ontwerper van de Ferrari 458 Italia, California, F430 Scuderia & 599XX) die Duitser was Wolf Zimmermann ex AMG GmhH. Toch niet te min … maar of ze Lotus weer op de rails krijgen blijft een grote vraag. Mijn conclusie is dat jij toch niet veel over Lotus kent dan je laat uitschijnen.
Trouwens … Elan of Seven is een uitstekende keuze. :)
@XiPHiAS: Dank voor de correctie. Weer wat geleerd en de Scud is een van mijn lievelings auto’s. Toch vind ik de Evora en nieuw te produceren modellen helemaal niets. Ik zag gisteren toevallig deze brilliante video en dacht, ja dit is gewoon helemaal Lotus:
http://youtu.be/W3KWU1qlfIM
@midasracer: De Evora is ook niet door hem getekend, maar door een belg. Als ik het me goed herinner Steven Crijns.

Even opgezocht: Ik had het mis, hij is ontworpen door russell carr.
Gaat Gerard Joling straks ontkennen dat hij homo is?
Lotus gaat zich inderdaad terugtrekken als sponsor van het Lotus(Renault) F1-team. De naam blijft gewoon.
als lotums maar lbijft bestaan vind ik het goed. de nieuwe wagens zien er beelbelovend uit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).