Maak je Clio R.S. nog meer hardcore

Auteur: , 25 Reacties

Precies wat je moet willen, dit.

In de categorie Hot Hatches met net dat beetje meer, scoren de producten van Renault Sport erg hoog. In tegenstelling tot veel concurrenten zijn ze niet zo zeer sneller en of luxer, maar wel rauwer, scherper en temperamentvoller. Mede daardoor zijn ze nog meer geschikt voor het betere trackday-werk. Ga maar een keer naar de Nordschleife toe en je kan je vergapen aan tientallen Clio’s en Megane’s die door Renault Sport onder handen zijn genomen. Kortom, voor de liefhebber van hardcore hatchbacks is het goed dat Renault Sport er is.

Nu moeten we heel eerlijk zijn, met de eerste kennismaking met de Clio R.S. waren we niet direct overtuigd. Er waren behoorlijk wat concessies gedaan met de intrede van deze generatie en ten opzichte van zijn voorganger. De Clio R.S. was nu enkel leverbaar als vijfdeurs, met een 1.6 turbo motor en een automaat met dubbele koppeling. Dire items waar de puristische petrolhead niet blij van wordt. De heftigere Clio R.S. Trophy was een stap in de goede richting, maar in vergelijking met de Peugeot 208 bleef het toch een beetje knagen. De nieuwe Clio R.S. is goed, maar zou beter kunnen zijn.

Renualt Sport Performance Parts

Gelukkig komt Renault Sport ons tegemoet met het R.S. Performance label. Onder dit label worden twee soorten producten aangeboden. Extraatjes voor je R.S. om hem heftiger te maken of een range van accessoires waar ze Renault Sport op hebben geschreven. Daarom eerst even aandacht voor de ‘performance parts’ en ‘style parts’. Het gaat hier niet om een kunstoog ventieldop met logo of spatlappen.

Renault Sport Clio Performance Parts '19

Onder het kopje ‘style parts’ vallen de R.S. Performance bodykit, die geïnspireerd is op de Clio R.S. 16 Concept die helaas nooit in productie genomen werd. Renault Sport gaat 250 van deze bodykits vervaardigen, evenals de de ‘Turini’-velgen. Dan zijn er de ‘performance parts’. Dit zijn items die je verwacht bij producten van Porsche Motorsport, niet bij die van Franse middenklassers. Zo kun je de Clio R.S. upgraden met een koolstofvezel schaalstoel, sportuitlaat, remmenupgrade, strakker onderstel en verstevigingsbalk voor de veerpoten. Kies je al deze opties, dan kom je dus heel dicht in de buurt van de hardware die de Clio R.S. 16 uniek maakten. De onderdelen zijn online of bij de Renault Sport dealer te bestellen.



25 reacties

zie de meer pk optie nergens staan
@gove: daar lopen ze bij Renault altijd wat mee achter zoals je in de F1 kunt zien…
@gove: Renault heeft moeite met het leveren van extra PK’s, kijk maar naar de F1… 😁
@rollingstoned: sorry voor de dubbelpost. De app deed ff gaar.
@gove: gewoon zelf naar een tuner gaan. Turbo, Intercooler, in en uitlaat en injectoren update. Dan haal je denk ik toch het beste resultaat😜
@kennone: ja maar garantie is wel fijn, krijg je bij de tuningboer niet, of als je het wel krijgt is het alleen op electronica van hen, niet als de motor kaboem zegt
@gove: sommige geven gewoon garantie
Gelukkig zijn alle interieur panelen ook hartstikke licht door het gebruik van armoedig plastic
@janmetdelangeachternaam: Dat is een beetje de keuze die je moet maken. Geschikt voor het circuit met koolstofvezel stoelen of onderstuttend de inrit afglijden in je premium gebakje, terwijl je het plastic aait :-D.
Een kunstoog ventieldop!? Mag ik die optie overslaan aub?
Ben eigenlijk meer benieuwd wat Renault gaat doen bij de opvolger van dit apparaat. Deze Clio R.S. heeft me nooit zo kunnen bekoren als alle andere R.S.’en van het merk. De handbak is toch wel een gemis denk ik.

Bovenstaande is uiteraard wel tof allemaal, maar een Mégane R.S. moet vast ook haalbaar zijn als je de prijzen naast elkaar legt.
@viezefreddyw: En dan is die Megane ook nog eens vrij nieuw en die Clio al vrij oud.
Hier de link naar de site, voor niet alleen de Clio IV RS, maar ook de Clio III RS, Mégane III en IV RS zijn er straks leuke hebbedingetjes te koop: https://en.shop.renaultsport.com/RSperformance/
Ik hoop dat Ricciardo er blij mee is ;)
Kan de automaat ook eruit?
En maar krikken met die RS krik. Nee, dat maakt verschil…
Heftig bommetje! Lijkt me heerlijk om daar een keer mee te scheuren.
Ben benieuwt of er ook nog een Alpine A110 RS komt (voor een niet al te gekke prijs), dat lijkt me helemaal porno op wielen.
Alpine versnellingsbak erin, dat was het enige dat nodig was.
Gordels zitten er lekker in ook…
Ik vind de standaard bumper met finish vlag mistlampen leuker. Ook de motorkap van carbon is een beetje fout. De hardwarematige aanpassingen zijn dan wel weer geniaal.
@dutchdriftking: Dit is geloof ik nog het oude model. Vandaar dat je ook niet die nieuwe bumper ziet.
Zit daar nu roest op foto 3?
@humpyourdog: op een plastic bumper? Nee, dit is een reflectie.
Euhhh ik dacht altijd dat je zon soort gordel achter de stoelen direct naar achter zou moeten laten lopen. In het geval van een crash wordt je ruggengraat in elkaar gedrukt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).