Maakt de Opel Omega een comeback?

Auteur: , 56 Reacties

In de 21ste eeuw heeft een aantal grote wagens het loodje gelegd, wat de diversiteit op de weg niet ten goede kwam: we noemen bijvoorbeeld de Ford Scorpio en de Opel Omega, allebei onverwoestbare, maar niet onsterfelijke auto's. Van laatstgenoemde wordt nu gefluisterd dat hij misschien terugkeert.

In 2003 ging het licht uit voor de Opel Omega, en sindsdien is de Vectra/Insignia de grootste niet-SUV in het segment van de fabrikant uit Rüsselsheim. Echter, gisteren berichtten we dat Cadillac (van moederbedrijf GM) een nieuw topmodel in de planning heeft, dus waarom zou dit niet kunnen kruisbestuiven met dochter Opel?

De link met de toekomstige Cadillac is misschien net een treetje te hoog, want de geruchten (via auto-news.de)spitsen zich in het bijzonder toe op de (ook al ginormous) XTS als basis. Deze werd kortgeleden nog vernieuwd, dus een als Opel vermomde Caddy zou in ieder geval bij de tijd zijn. Combineer dit met de krachtigere viercilindermotoren uit de Insignia (zowel diesel als benzine), positioneer hierboven een topmodel dat gebruik maakt van GM’s 3,6 liter V6, en je hebt in potentie een aantrekkelijk concept.

Wat mij betreft valt of staat dit overigens hiermee: Opel moet zijn eigen weg gaan, en geen concurrent van de een of andere premium Duitser willen bouwen. Gebruik de oude, vertrouwde naam Omega, de beschikbare moderne motortechnologieën die je in huis hebt, en zorg voor een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. In het kort zou het een ruime auto moeten worden, voor mensen die echt veel ruimte nodig hebben (nog meer dan in een Insignia Sports Tourer), het wel een treetje hoger willen opzoeken dan bijvoorbeeld de Skoda Superb Combi, maar geen 5 Serie Touring kunnen/willen betalen. U ziet: ik heb het hier alleen over stationwagens, want dat lijkt de meest logische carrosserievariant. Bouw 1 model, en hou het simpel.

Of het ook een goed idee is om in deze, op zijn zachtst gezegd, onzekere tijden vol het gas er op te zetten (als het gerucht klopt), daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Feit is wel dat Opel niet met de pootjes omhoog op de rug blijft liggen todat de slager het met zijn hakbijl de keel doorsnijdt. Er komt een frisse, moderne 1.6 liter motorenfamilie (en meer) aan, de Adam is zojuist geïntroduceerd, en er staat onder andere nog een gloednieuwe cabrio (van formaat Astra, maar niet gebaseerd daarop, zo vertrouwde Opel ons toe) achter de schermen te wachten.

P.S. De in het begin aangehaalde aankomende Cadillac-topper staat op het Omega-platform. Dit heeft niets met een eventueel nieuwe Opel Omega te maken. GM gebruikt voor zijn platformen Griekse alfabetnamen, en dat overlapt toevallig met deze speculatie.



56 reacties

Aah de Omega ,was een lekkere kar om mee te rijden ,maar euh, mist tie niet het hoognodige premium factor voor de lease boys?
@norge: de insignia is ook een super auto voor het geld. Met name de business editions zijn scherp.
@norge: Waren deze generatie Omega’s ook niet achtewielaangedreven?
Zeker onverwoestbaar, Marktplaats staat er vol mee en ze hebben allemaal rond de 4-5K gelopen.
@Benz65: 400-500k
@jmeverts:
K = duizend.
Km = kilometer
Fail!
@jmeverts: Ik zie het nu pas! Bespaar je de moeite, facepalm.
Comeback? Dat ding rijdt hier in Australie allang weer/nog steeds.
@autogek123: ja dat bedoelen we met comeback – hij komt weer terug naar Europa na jarenlange verbanning in de Outback! ;)
@potver7: Terug uit de gevangenis :P
Nog niet zo heel lelijk op de bovenstaande foto.
@jweelden: euhm… toch wel :D
Geweldige auto.. hebben nu nummer 2, hoewel die wel bijna aan vervanging toe is. Zijn geweldige ruime, betrouwbare auto`s. Enigste probleem is misschien het gebrek aan stilte in de auto.
@Mika_Hakkinen: zie trouwens de Skoda Superb als de opvolger van de Omega, veel ruimte, kwaliteit voor weinig geld
@Mika_Hakkinen: ik heb zelf een Astra G en ook die is niet bepaald stil. Verder wel niets dan lof over de wagen want er staat ondertussen 4 ton op de teller (and counting).
@Mika_Hakkinen: Geleuid was in een 2003 model, 2.2 automaat nou niet echt het probleem. Heerlijke auto, helaas erg duur in gebruik.
http://www.holden.com.au/vehicles/commodore/range

De Commodere is/was op basis van de oude Opel Omega. En hier wordt de Commodere nu weer als Omega uitvoering verkocht.
ik mag toch hopen van niet
Als men op de “premium” tour gaat met de Adam’s family lijkt de komst van een nieuwe Senator me wenselijker.
Dus geen echte Astra Cabrio meer?

Vreemde zet, ik had gehoopt op een waardige opvolger van deze:
http://www.ex-gm.be/History/2000%202007/agp.17.jpg
Geweldige auto en vooral de laatste serie afgeladen vol met extra’à nog een echte veel auto weinig pingping
Waarom de Buick Lacrosse hier niet voor gebruiken? Die is een klasse groter dan de Insignia (alias Buick Regal) en heeft al veel uiterlijke kenmerken van de nieuwe Astra en Insigna.
Gaat opel dan ook eindelijk weer eens achterwiel aangedreven auto maken, ik hoop natuurlijk ook weer op een lotus omega
Ik vroeg me al af of ze zoiets nog zouden durven. Opel heeft wel een historie met grote slagschepen, hoop dat het gewoon weer een soort Admiral of Senator wordt.
@jolig: de senator von ik altijd een stoere bak!
@sir smokelot
Ik kan het dit keer alleen maar hélemaal met je eens zijn. (Fijn, hè?;)) Opel zou zeker niet moeten gaan proberen iets te ontwerpen, dat zou moeten concurreren met de Duitse 3 premium merken. Laat die hun eigen boontjes maar doppen.
Ook ik ben ervan overtuigd, dat er een flinke behoefte bestaat aan een ruime auto, die kwalitatief goed in elkaar zit en standaard voorzien is van de nodige goodies, zoals de laatste Omega.
Ik vind die laatste Omega nog steeds een prima verschijning met goede prestaties. Voor de doorsnee automobilist absoluut goed genoeg. En mensen, die alleen maar willen praten over de superieure rijeigenschappen van hun A6, 5-serie of E-klasse, zonder deze ooit te benutten op het scherpst van de snede, mogen vanwege hun streven naar prestige en aanzien, die Opel dan graag voorbijlopen. Ik zou het wel weten.
@9000cse: zeker mee eens, al zal hij zichzelf door de uitstoot en massa uit de markt prijzen, helaas.
lelijk
@w817: Gefeliciteerd. Je voegt absoluut 0,0 toe aan dit topic!
@pininfarina: het is toch een lelijke oude wagen? Echt iets voor +65-ers

Trouwens, al maakt opel een grote “premium” wagen, het wordt toch geen success in europa aangezien hier al teveel sterke modellen zijn bij de concurrent.
@stanny: Nouja, oud? Het laatste model (Omega C) ging 9 jaar geleden uit productie. Vind dat nog wel meevallen. Vooral de C vind ik persoonlijk nog altijd een frisse verschijning, moet altijd even lachen als ik een Omega zie. Maar ben ermee opgegroeit, misschien is dat het. Smaak is uiteraard wel persoonlijk, maar over het laatste deel ben ik het eens. Opel zal nooit tussen de BMW’s, Mercedessen en Audi’s van deze wereld komen door het logo dat ze dragen. Dat was 12 jaar geleden met de Omega nog weleens anders…
Ooit eens vlak onder de top van de Mont Ventoux gestaan, werden we allemaal aan de kant gestuurd, want wat kwam eraan: eerst een Omega MV6, die sleepte met een behoorlijke vaart (maar zonder een centje pijn) een flinke bestelbus omhoog waarvan de achterdeuren openstonden zodat de cameraploeg in de bestelwagen de wielrenner kon filmen die daar weer achter reed.

Als die Omega al gemodificeerd was, dan was dat aan de buitenkant in ieder geval niet te zien. Maar hij trok wel even zo’n 2,5 ton omhoog over een heel stijl stuk waar mijn eigen wagen toch best moeite mee had.

Ben absoluut geen Opel-fan, maar dat was wel heel machtig om te zien!
Zou Opel echt een model nodig hebben waar ze er maar weinig van gaan verkopen? Peugeot, Renault, Ford allemaal hebben ze dit segment opgegeven, niet zonder reden. Ook zijn de auto’s in het D-segment zo gegroeid (Mondeo, Superb, Insignia) dat die eigenlijk al Omega formaat hebben.
@mashell:
Ik zie anders weer genoeg 508’s lopen.
Dus denk ik dat er weer ruimte komt voor no-nonsense premium gedoe.
Economisch zullen we ook weer terug moeten.
En wat is er mis mee?
Met je voeten in de zware klei
Zijn we ooit groot mee geworden, voor je huis een miljoen of drie waard was.
@desjonnies: Peugeot 508 valt niet in dat segment, maar wel de peugeot 607.
Ook mn vader had een Omega van 1996 met de 2,5 V6 benzine, maar lieft 3 ton op de teller totdat de distributie riem knapte, zelf op de oprit voor 2000 gulden de 24 kromme kleppen vervangen en op gevoel de timing goes gezet (zou 5000 gulden kosten bijde garage), toen maar verkocht om een BMW 525TDS uit 1998 voor te kopen.
Fijn om te horen dit. Goede herinneringen aan zowel de Omega B als de Omega C. Mijn vader had tot 7 jaar terug een Omega B 2.0 16V Sedan met 4-traps automaat uit 1994. Reed op gas, veel problemen mee gehad door een slechte reparatie door de vorige eigenaar. Verder een super lekker rijdende auto, en met 136 pk snel genoeg. Mijn oom reed tot 2 jaar terug een Omega C 2.5 TD Caravan met 4 traps automaat uit 2000. Gechipt naar 193 pk en bloedsnel. Helaas verkocht nadat de achterste cilinder het begaf op vakantie, waarschijnlijk door het te snel zwaar belasten na het chippen. Reed wel heerlijk, op het schuif/kanteldak na was het ding full option.
Zijn zoals in de tekst al aangegeven pure speculaties. Na de recente uitlatingen dat Opel vooral weer betaalbare auto’s wil gaan maken denk ik niet dat men zich op een nieuwe Omega zal concentreren. Heb de eerste generatie Omega altijd wel een van de mooiste Opels gevonden.
Dat is een goed idee!
Hoe mooi ik de insignia tourer ook vind, is de kofferruimte te klein om met een Passat, Mondeo, C5 of 508 te concurrenceren. Toen we op zoek waren naar een grote koffer zijn we bij Opel gepasseerd en toen de koffer open ging… Zijn we maar vertrokken.
Vroeger had je de Vectra met daarboven de Omega. De Vectra is een beetje gegroeid maar de Insignia is kleiner dan de vorige Vectra die hij moet opvolgen.
Aangezien de Insignia kleiner is, is er meer dan plaats genoeg voor een Omega. Alleen mag de prijs niet echt boven een Passat/Mondea zijn om een kans op slagen te hebben.
Goed plan, maar kansloos. De opel insignia is met een paar opties niet veel goedkoper dan een BMW 320 EDE. BMW is nml tegenwoordig reeds redelijk compleet uitgevoerd

Ik had graag voor een Insignia 160pk diesel gekozen, maar de bmw overtuigd in rijkwaliteiten. Zo lang dit nu opgelost is, heeft een Omego geen kans.
Wat een geweldige auto! Zo eens met 9000CSE. Wat is er mis met een grote ruime en comfortabele auto. Tegenwoordig moet alles à lá autoweek scherp sturen. Kost allemaal comfort wat slechts een enkeling sporadisch gebruikt. Vaders rijdt met een Camry. Ja wat ouder, maar ik rij er graag in. En toen zijn tijd best vooruit, dus nu nog steeds geen kale luis. Goede ouwe tijd :)
@w124: Geweldige goede oude tijd, toen werden er nog gewoon praktische grote auto’s gebouwd. Een stuk eenvoudiger uitgerust dan de auto’s van nu, maar ook bijna niet stuk te krijgen. Van mij mogen er wel weer zulke auto’s gebouwd worden.
als we dan toch de nostalgische toer opgaan, pleit ik voor de terugkeer van de opel monza! Mijn oom had vroeger een opel-garage (geen officieel dealer weliswaar)en toen hij toen hij op een keer een opendeurdag hield, stond een mooie, witte monza GSE in zijn (bescheiden) showroom. Je ziet ze trouwens nooit meer, (hier in vlaanderen althans) terwijl het toch de potentie heeft een geliefde youngtimer te zijn
@solz: er stonden rr laatst 2 op autojunk. Blijft een gaaf ding
@E34M5Touring: thanks, net even gekeken, ze zien er nog vrij ‘decent’ uit, voor de mantafahrer die zijn nektapijt ontgroeid was :)
het exemplaar bij mijn oom betrof een gefacelifte versie, die ik persoonlijk mooier vind, uit nieuwsgierigheid toch maar eens op mobile.de gekeken om een idee van de prijs te krijgen, voor een 3000 euro heb je toch een op het eerste zicht behoorlijk exemplaar, zes in lijn, RWD en bij de GSE zelfs een limited slip differentieel, dat moet de puristen hier toch aanspreken :)
@solz: En er past redelijk gemakkelijk een kleine V8 in geloof ik. Uit de Kapitain geloof ik.
@E34M5Touring: lees net dat er plannen bestonden om de monza met een holden v8 op de markt te brengen in australië, er is zeker eentje gebouwd die op deze site te koop stond, toch een mooi alternatief voor een oude 6 serie die ik trouwens ook prachtig vind,

http://www.gminsidenews.com/forums/f68/unique-brock-monza-coupe-v8-up-sale-62183/
Jullie vergeten de Opel Signum
@mrbones: Signum was een Vectra met extra beenruimte. Maar qua buitenmaten net zo groot. Dus niet echt een Omega. Verder sluit ik me aan bij @nostravinniedus: Prima zolang er weer een Lotus Omega komt. En achterwielaandrijving. En MV6.
Denk dat we veel vaker zullen zien dat men autos (groot en ruim) gaat bouwen onder het mom “veul voor weinig”

Alle Ferotti’s enz ten spijt, leuk spul, maar niemand kan het spul nog betalen, hoewel; lees net dat een klein groepje multimiljardairs zooooooooo veul Pleuris heeft dat we er de crisis 30 x mee kunnen oplossen…..
Maar; same old, same old; jatten bij de gewone loonslaaf vind men makkelijk/leuker
Omega? OK maar alleen als er ook weer een Lotus Omega komt die was fijn!
@nostravinniedus: wat denkte van holden? Was toen ook op een omega carrosserie gemaakt zag er wel mooi uit en snel :)
@sir_smokealot je bedoelt dat de auto meer moet gaan concurreren met de 300C’s en Thema’s van deze wereld?
Voor wagerns van dat formaat gaat er niets bobven een Passat. Ruim, degelijk, comfortabel en superzuinig.
Tegen dat de Omega uitkomt is er al een vernieuwe Passat. Concureren zal moeilijk zijn.
Nounou hier zit ik op te wachten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).