Mag Frankrijk bekeuren voor flitslocaties in TomTom?

Auteur: , 74 Reacties

Even met je TomTom de Franse grens over piepen en er niet bij stilstaan dat je flitslocaties nog aan staan kan je tegenwoordig €1500,- kosten. Best veel en mogelijk niet geheel volgens Europese regels.

De Fransen hebben natuurlijk ook een begroting om rond te krijgen. Het ‘gat’ laten vullen door onoplettende buitenlanders lijkt echter niet helemaal de juiste manier van handelen. De boete van €1500,- is best buitensporig hoog te noemen. Zeker als je bedenkt dat je niet eens verkeersregels hoeft te overtreden om deze boete te krijgen. Enkel het rijden in Frankrijk met navigatie-apparatuur die flitslocaties weergeeft bezorgt je een vette prent. Navigatie hoeft niet eens aan te staan! De Europese Commissie gaat nu onderzoeken of de regels (en boetes) wel gegrond zijn.

“Dit valt niet onder het huidige EU-recht. De Commissie onderwerpt de nieuwe regelgeving op dit moment aan een inhoudelijk onderzoek en zal de Franse autoriteiten indien nodig om verduidelijking vragen”

Een en ander is aan het rollen gekomen na vragen van PVV-er en Europarlementariër Auke Zijlstra. Hij maakt zich zorgen om ‘de gewone Nederlander’ die ook wel eens door Frankrijk rijdt. Jong, oud, snel en langzaam, de Gendarmerie is onverbiddelijk. Nu maar afwachten of het de EU lukt de Fransen voor de komende paddentrek hun regels te laten aanpassen. (via nu.nl)



74 reacties

james125 via iPhone app
Natuurlijk mag dat niet! Het is toch ook niet illegaal als ik het aan jou vertel waar de palen staan?
Dit is gewoon een vorm van communicatie!
@james125: Maar waarom wordt je dan in Nederland bekeurd wanneer je medeweggebruikers waarschuwt voor een controle? Is dan toch ook een vorm van communicatie?
@Benz65: omdat je daarbij je grootlicht, of claxon gebruik, kan gevaarlijk zijn :P
@Benz65: Het waarschuwen is niet verboden, het gebruiken van licht en geluidssignalen om dat te doen wel. Als jij gewoon je hand uit het raam steekt om anderen duidelijk te maken dat ze verderop geld aan het verdienen zijn dan is dat gewoon toegestaan.
Leuk vinden ze het vaak niet, maar het mag wel.
Denk dat je moeilijk het uitwisselen van informatie kan verbieden. Zolang het niet verboden is iemand te vertellen dat ergens een flitspaal staat, kun je dit denk ik ook niet verbieden.

Auke is een mannetje trouwens, een goede rechtgeaarde Hollander natuurlijk (daar houden ze van bij de PVV).
@jolig: en ik maar met die milfjes in mn hoofd zitten ;)
@Alwood: ..kan beter met je hoofd in de milfjes zitten… (tip)
Hoe zit dat dan met zwitserland? Daar heb je hetzelfde gezeik. Ik ga daar toevallig heen tijdens de zomervakantie. Ben benieuwd.
@Pino143: Geen EU
@Pino143: Als het goed is zal je TT zich stil standaard houden bij de Zwitserse palen.
@RoT___: ook als de TT al n jaar of 4/5 oud is?
@Pino143: Naar mijn weten is het altijd al verboden geweest in Zwitserland, dus zal dan wel zo zijn.
@RoT___: Peueueut! Alleen al de mogelijkheid om flitspalen te tonen is in Swiss illegaal. Je moet ze er dus effectief afsmijten, VOOR je naar daar gaat. En volgens mij is ‘standaard stilhouden’ dus niet voldoende…
@Pino143: na bijna 3 jaar in Zwi, ben ik nog nooit aangehouden (50k km); moet goedkomen dus. Aan de grens heb je alleen kans dat ze je checken op drugs, vlees en alcohol. Overigens is soft drug hebben (niet invoeren) ook gedoogd in dit land, zolang je er maar niemand mee lastig valt.
Aan de snelheid houden is wel belangrijk, boetes zijn erg erg hoog!
@gregorius: Zelfde hier, vrijwel nooit aangehouden aan de grens. Nadat Zwitserland begin 2009 bij de Schengen landen gekomen is, zijn de kleine grens overgangen hier (Genéve) vrijwel niet meer bemand. Snelheidscontroles zijn zeer streng hier, ik ken hier al diverse mensen die hun rijbewijs voor 3 tot 12 maanden kwijt zijn bij relatief kleine vergrijpen. Bekeuringen zijn idd niet misselijk.
@gregorius: Ik ben 2 jaar geleden naar Noorwegen op vakantie geweest. Daar zijn de boetes ook redelijk hoog. Heb me al die tijd aan de snelheid gehouden, totdat ik een Audi S2 tegenkwam in een tunnel in Bergen. Ik ging er vol achteraan, en werd van voren geflitst. Gelukkig zijn ze daar ook geen lid van de EU dus die boete komt niet aan, maar mocht ik nog eens met mijn auto die kant op gaan en aangehouden worden, dan ligt er een boete op me te wachten van +1000E. :(
Rare jongens die fransmannetjes ,staat mag alles maar de burgers niets.
Is internet dan ook verboden in Frankrijk? Daar is namelijk precies dezelfde informatie te vinden als op je Tom Tom.

Trouwens, ik ben niet geheel op de hoogte van deze regel van Frankrijk. Als je nu een af-fabriek navi in je auto hebt met deze optie, moet je dat je gehele navi uit je dashboard slopen met een hamer en beitel ofwat?
@Alwood: Ook al ben ik geen PVV fan, Auke Zijlstra is een man… Feiten checken! :)
-edit: check, thanks! ;)-
De locaties staan volgensmij ook in mijn TT. Afgelopen zomer in elk geval een paar keer gewaarschuwd, maar ook een keer niet. Hoe krijg ik die locaties er dan af?
Klopt het nog steeds dat je flitsboetes uit Frankrijk in NL niet binnenkrijgt.
2 jaar terug enkele kerel geflitst in Frankrijk, nooit iets van gehoord. Dus die locaties in je TOM TOM kan je volgens mij met een gerust hard uit zetten.
@SanderB: Vorig jaar Augustus geflitst, ook nooit iets van vernomen. Je kan gewoon te hard rijden, zolang je het maar niet bij een laser doet, dan plukken ze je van de weg af.
Ach wat, in Swiss is dit al jaren zo. En streng ook.

Natuurlijk zijn ze daar zo slim geweest van enkel maar wat losse banden met de EU aan te gaan. Die gasten doen gewoon wat ze willen, en daar moet niemand over komen mekkeren…
Vorig jaar minimaal 2x geflitst, nooit wat gehoord! En dan nog als je het uit moet zetten.. Die Fransen hebben elke 300m voor een flitspaal een bord naast de weg staan kijk uit, over 300m flitspaal! 150m verder, kijk uit, over 150m flitspaal, bij 100m afstand zie je ze ook want die dingen hebben reflecterende stickers aan de zijkanten..
@Funnyjacket: Dus je moet eigenlijk achterlijk zijn om in la France geflitst te worden…
@Esprit_de_Flandre: absoluut! Daarom is het mij vorig jaar minimaal 2x gelukt ;) *kuch,vriendinachterstuur,kuch*
@Funnyjacket: Jaja, zoek maar uitvluchten… :D
@Esprit_de_Flandre: tenzij ze je “laseren”. Die zakken kom ik toch vaak tegen. Weet alleen niet vanaf hoeveel dat ze achter u komen rijden.
@4991: Er is maar één manier om dat te weten te komen. Trial and error…
@4991: ach, daar zijn ook weer hulpmiddeltjes tegen ;)
@Funnyjacket: Gelijk heb je. Hier in la belgique staan die borden ook op sommige plaatsen.
@4991: Maar wel op bijster weinig plaatsen…
@Funnyjacket: En dat is precies de manier zoals het hoort, van te voren duidelijk aankondigen dat er een flitspaal staat, en die dan ook gebruiken.

Ze doen het meestal op plekken waar je door of langs een stadje rijdt dus daar is het prettig voor de bewoners als mensen niet te hard rijden.

En het heeft ook het gewenste effect want iedereen mindert vaart (het is tenslotte duidelijk aangegeven) en na het dorp gaat het gas er weer op.

In Nederland hoor je 6 weken later dat je een keer ergens geflitst bent omdat die klootzakken achter een boom verstopt staan. Is de weg er daarmee veiliger op geworden? Nee want je rijdt nog steeds te hard.

Nederland kan nog een voorbeeld nemen aan hoe die fransozen dat doen (op de flitslocaties in je TT na natuurlijk)
@Funnyjacket:
Dit weekend nog 1600 km door Frankrijk gereden (zowel snelweg als andere).
Die borden zijn ze dus aan het weghalen; zal wel even duren voor alles weg is maar toch al 80% schat ik. Vaak zijn ze vervangen door niets, soms ook van de digitale ‘u rijdt te snel’ borden.
Toch geflist ? De Belgen krijgen vanaf nu de rekening wel gepresenteerd; ik weet niet hoe het zit voor Nederland.
Broodje aap deze regel, hoe gaan ze dit controleren? Hoe gaan ze bv controleren dat iemand de flitsers in z’n Android toestel heeft staan, een IT’ert die je telefoon gaat uitpluizen?
@alcantara:
Op welke grond heeft een agent het recht om in mijn telefoon te kijken met tal van persoonlijke gegevens? Op grond van een vermoeden dat er flitspalen in staan, mag hopen dat een RC in Frankrijk dit niet als een rechtsgeldige ziet.

Ik zou het een schending van mijn privacy vinden!
Stiekem hoop ik toch dat ze een koekje van eigen deeg gaan krijgen.
Vrij verkeer van goederen en diensten, anyone?
@BaRa: Te snel rijden is geen goed en geen dienst…
@Esprit_de_Flandre: Maar het mij melden van flitslocaties wel ;)
Nou mooi hoor ik kom er toch nooit .
het is toch een pestpokkepleurisland!!!
met der domme mensen die geen geen woord engels spreken.
@st33fie: beetje blijven hangen in begin jaren ’90? Tegenwoordig spreken ze een aardig woordje Engels hoor.
@st33fie: Maar wel linea recta (latijns voor in een rechte lijn, FYI) met het vliegtuig naar Spanje, om aldaar tussen de Russen en Nederlanders op het strand te liggen bakken? Ja nee, leuke vakantie joh, wat zal jij een voldoening hebben nadien ;). “YES, weer bruiner geworden dan vorig jaar!”
@Joost1990_2: Latijn*
@st33fie: Ze spreken het wel, maar willen er niet mee communiceren vanwege hun trots.
@st33fie:
Misschien is er iets mis met het onderwijs in dit land.
Bij mij zijn talen als Frans en Duits er ingeprent.
Dank zij deze opleiding hebben we nu een behoorlijke clientele uit beide landen.
Terwijl de con-culega’s slechts Engels spreken.
Vreemde talen leren is een investering in jezelf.
En da’s altijd goed.
Vrij simpele redenatie om aan te nemen dat iedereen maar Engels spreekt.
Misschien iets beter opletten op school en Frans leren.
Is nix mis mee. Met Frans.
Of om Duits te kunnen spreken.

“Ken de talen en de wereld ligt aan uw voeten”
En da’s echt waar.

Me wou dat ik vloeiend was in Arabisch.
Alleen maar voor de business !
Ken Engels, Frans, Duits en Spaans, en je kunt in 80% van de wereld terecht. (Spaans weer wat bijspijkeren gaat..)
@st33fie:
Niets weerhoudt je om als gast in een land de taal te spreken.
Krijg je niet van die situaties zoals vorige winter in Parijs: duidelijk Nederlandse blondine die geen letter frans kent, komt een soepbar binnen, bekijkt het menu en merkt op aan haar gezelschap dan men wellicht zeer recent het aanbod helemaal heeft herbekeken … er staat immers geen enkele soep op de kaart!
Wij slurpten op dat ogenblik een lekker kom snert binnen, de wel bekende POTAGE Saint Germain ;)
Gewoon met de wegenkaart op vakantie gaan! Is toch ook veel en veel leuker, maak je van de reis ook gelijk een vakantie. Op de kaart zie je tenminste (vaak veel leukere) alternatieve routers, die je anders niet zou zien.
Ik vertrek vrijdag naar Frankrijk maar de TomTom blijft mooi aan. Ik geloof niets van dit verhaal! TomTom is Europees goedgekeurd dus onzin van de Fransen…
@JMC: Ik hoop dat je Frans goed genoeg is om dit aan ‘oncle policier’ uit te leggen en je standpunt te onderbouwen in een felle discussie in het Frans.
Als er iets is wat ik weet van Franse agenten is dat ze alleen Frans (willen) spreken en slecht van hun standpunt af te halen zijn. 1500 piek is toch een bom duiten.
(Tip: Plak de TomTom niet op de voorruit maar iets lager op het midden console of zo, uit het zicht.)
Verheug me nu al op m’n ritje naar Evian les Bains over twee weken :)
*mompelt iets over slakkenvreters*
kaasboerin via iPhone app
Ach dan moet TomTom e.d. dat toch gewoon vanzelf uitzetten.
@kaasboerin: [quote=]Navigatie hoeft niet eens aan te staan! [un-quote]
Zelfs dan krijg je nog een prent van ‘Oncle Policier’
Belachelijk toch ?
@TSI-tje: Kutland is ’t … :D
geldt dit ook voor TomTom software op je iphone?
ik heb anders een update voor de flitslocaties speciaal voor frankrijk moeten installeren. zie: http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/5567

quote: TomTom heeft overleg gehad met het Franse ministerie van verkeersveiligheid om helderheid te krijgen over nieuwe en toekomstige wetgeving. Als gevolg hiervan introduceert TomTom de service Gevarenzones, die volledig voldoet aan de huidige wetgeving. Deze service is voor compatibele producten gratis te downloaden.
@blo3to3t:
Die Gevarenzones update van TomTom heb ik ook binnen gekregen.

“Gevarenzones” een pientere manier van Tomtom om aan te geven waar de flitsers staan. Want de Franse wetshandhavers flitsen natuurlijk, net als hun Nederlandse broeders met snor, alleen maar ter bevordering van de verkeersveiligheid en alleen maar op plekken waar de veiligheid in het gedrang is (…).
Oftewel, je kan dus wel gewoon lekker 50+ dik te hard rijden en een lagere prent krijgen en dat het gevaarlijk wordt en met je TomTom niks aan de hand €1500…
An sich meer een doodsteek voor Coyote, een Frans product dat wordt verboden op de Franse thuismarkt…
@upstream: ik lees net op hun site dat ze met de laatste update weer helemaal legaal zijn: http://www.moncoyote.com/fr/faq-fr/legislation

Mijn frans is niet zo geweldig, maar ik vermoed dat ze nu ten allen tijde de lokale maximum snelheid aangeven.
@Simpson: Komt erop neer dat ze vanaf nu enkel nog (net zoals Tomtom) “gevarenzones” gaan aanduiden (bv: de volgende 15km staat er “ergens” eencontrole)
1500 euro staat in geen verhouding tot de overtreding, dus ik vermoed dat ze die maatregel wel gauw zullen moeten aanpassen.
@iedereen die naar Frankrijk gaat. Nemen jullie ook even een ademanalyse apparaat mee? Wordt ook vanaf de zomer verplicht volgens mij :p zijn lekker bezig daar, en ik maar denken dat ze in NL bureaucratisch zijn.
@visconty: dat is ook zoiets raars: je moet er altijd eentje bij je hebben. Dus als je er eentje gebruikt, ben je meteen in overtreding, of je nou teveel gedronken hebt of niet.

of lul ik nou uit mijn borrelglaasje? :-)
Never nooit problemen gehad in la douce France.
1 keer deed iemand in een snelle Megane lelijk, gedroeg zich niet hoffelijk.
Seinde met mijn groot licht om hem dat te ‘zeggen’
Hij zette ff de blauwe flitslampjes aan en denderde door….
Dan een Impreza naast me gehad met ‘GENDARMERIE’ op de zijkant.
Reed ongeveer 145/150 op een rustige autoroute in het noord westen.
De man keek me aan, ik hem en hij gebaarde naar mijn snelheidsmeter.
Ik liet hem terugvallen naar de 135 en de Impreza gaf gas en liet me verder met rust.

Houd je wel strikt aan de snelheid bij het naderen van tolstations (90 – 70 – 50), daar staat de Gendarmerie vaak met een laser-gun in een afgesloten tolpoortje.
En dan ben je onverbiddelijk het haasje.
‘Ollander of niet.
Als klein kind was het leuk alter in de buurt een mobiele flitser stond bij z’n busje, om thuis een kartonnen plaat te maken met; ‘ let op, flitser over 200 meter’ te maken en die dan stukje voor de controle te zetten..

Waren ze niet blij mee en haalden het ook weg als ze het zagen, maar “toen” geen bekeuringen voor gehad
@ricksmits: prima actie toch?
Toch maar gewoon mijn I-Phone gebruiken voor de flitsers als ik deze zomer richting het zuiden scheur!
Volgens de Belgische automobilistenbond Touring (Belgische ANWB) mochten die TomTom dingetjes wel omdat die enkel de locaties geven van de vaste flitspalen die daar al sinds jaar en dag staan. Het verbod zou enkel slaan op van die Coyote toestanden die nu ook in enkele modelletjes zitten.

Het lijkt me ook sterk dat de politie in je iPhone of welke smartphone dan ook mag snuisteren om te zien of je geen zo’n applicatie hebt…
Die palen staan er om de weg veiliger te maken, niet om geld binnen te halen, dat moeten ze zich beseffen, als mensen zien dat er een controle staat gaan ze automatisch langzamer rijden, dat is voordelig voor de veiligheid.

ze zouden zelfs camera’s in de tomtom kunnen zetten die niet bestaan, word de weg wel veiliger van.
@hahahi20:
Nou, mijn TomTom piept geregeld en steeds weer op dezelfde plekken. Plekken waar ik al die keren nog nooit een flitser heb zien staan. Het gevaar daarvan is dat je op een gegeven moment denkt dat hij er op dat moment ook wel niet zal staan en dus gewoon 128 km/u gps snelheid aanhoudt…
@hahahi20: waarom is de rd hier dan verboden? die geeft toch ook aan waar het gevaarlijk is? zou misschien toch iets met geld te maken kunnen hebben…
Er wordt over de nieuwe regels veel gepraat in Frankrijk. Het is niet alleen tomtom die onder schot ligt maar ook coyote, etc.

Op dit moment is het nog niet duidelijk welke kant het opgaat maar dit is wel bekend: de boetes kunnen kloppen, echter de politie/gendarmerie hebben wettelijk geen recht om de inhoud van het “verdache” apparaat te controleren en dus te achterhalen of het illegaal is of niet. Bij controles heeft men het recht om te weigeren. Er zijn soms pogingen om, met name, buitenlanders onder druk te zetten. In dat geval op de PV laten aantekenen dat men onder druk ingestemd heeft. Daarmee vervalt de geldigheid van de boete. Voorlopig dus nog steeds een grijze zône. De inkomsten van de palen zijn dusdanig groot dat de regering alle mogelijkheden gebruikt om het te garanderen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).