Mag je een BMW Z8 tunen? Bij Senner vinden ze van wel

Auteur: , 29 Reacties

Met een oplage van slechts 5.703 exemplaren is de BMW Z8 zeer zeker een zeldzame auto te noemen. Is het dan niet zonde om zo'n auto bij een tuner langs te sturen? Bij Senner Tuning hebben ze daar helemaal geen problemen mee. Ze hebben een zwart exemplaar voorzien van de nodige aanpassingen.

Onder de motorkap ligt nog steeds dezelfde 5.0 V8 die we kennen uit de M5 (E39), maar het vermogen is wel opgekrikt van 400 pk/500 Nm tot 450 pk/535 Nm. Dat is bereikt door onder andere een sportief luchtfilter en een nieuw uitlaatsysteem.

Daarnaast zijn er ook nog andere remmen gemonteerd en zien we een setje 19 inch Work Schwert SC1 velgen. De prijs van dit alles? Volgens Senner kost dit grapje ‘slechts’ € 18.900. En ze durven zelfs te stellen dat ervoor zorgt dat je Z8 nog begeerlijker en waardevoller wordt.

Persoonlijk hoeft dit van mij eigenlijk niet zo. De enige ‘getunede’ Z8 die ik wel kan waarderen is de Alpina Z8.



29 reacties

Wat betreft tuning valt het mee, persoonlijk zou ik een dergelijke auto toch in de originele staat houden. Zo’n Z8 blijft toch een prachtige auto, tijdloos design wat mij betreft!
@opgooier: Zekers, hij blijft tof!
@opgooier: Je moeder valt wel mee.

(Post scriptum: Z8 is geil, zeker getuned.)
@opgooier: inderdaad, het is echt een tijdloos design. Wat een pracht auto blijft dit toch zeg, hij klopt gewoon. Hier moeten ze nou een nieuw model van gaan maken.
Ziet er netjes uit, al zou ik toch meer voor de gewone Z8 gaan.

Mooie update voor de autoblog app trouwens!
@jensdm: mooie update? als in dat het scherm zwart blijft en vervolgens er uit klapt bedoel je?
Ik zag er laatst een standaard versie van rijden, echt een gaaf ding!
Van een GT een sportwagen maken ? Mag dat?
@norge: goede vraag, ik zou het niet durven zeggen.

Er zijn zat GT’s die sneller en veel krachtiger zijn dan deze Z8 na het tunen en als een BMW 6 serie een GT is, wat is het bestaansrecht dan van de M6 ?

Het is een beetje hetzelfde als de discussie over ongeblazen versus geblazen motoren, en ook daar kom ik niet uit.

Aan de ene kant is een ongeblazen motor eleganter en aan de andere kant kun je mbv een redelijk eenvoudige ingreep (sort of) het vermogen met 25% verhogen. Dat kan toch ook niet slecht zijn ?

Wie het weet mag het zeggen.
Doe mij die Alpina Z8 maar. De vermogens upgrade is dan wel weer interessant…
Ik vind dit niks, maar voor een Alpina V8 Roadster gaan zou ik ook niet doen.. Waar de BMW Z8 het blok uit de E39 M5 heeft, had de Alpina V8 Roadster de V8 uit de toenmalige X5 die getuned was door Alpina.. Deze was met 381 pk bij 5800 tpm een stuk luier dan de hoogtoerige V8 in de gewone Z8 en klinkt ondanks de Alpina-treatment een stuk minder lekker ;)
Op zich is het wel dé auto om eens lekker aan te gaan friemelen met wat sleutels. Het ontwerp en het blok zijn fenomenaal goed, maar volgens rijtesten was het weggedrag niet erg fijn. Ik zou dan eerder wat energie in de wegligging stoppen, maar een luchtfilter en uitlaat zijn ook niet al te moeilijk. De prijzen van tweedehands modellen blijven trouwens best hoog. Betekent dat dat alle kritiek toch wat overtrokken was?
@floryn:

Niet echt gewoon dat die heel exclusief (nuja minder dan 2000 exemplaren is zeldzaam), nogal mooi en degelijk en bruikbaar is.
Een Z8 is een mooie wagen (wat ook zowat het enige aan die wagen is) blijf er dus met je tuning tengels vanaf. Als je per se veel vermogen wil, moet je misschien naar een andere auto zoeken en als je per se die velgen wil moet je misschien een andere planeet zoeken.
Zo’n wagen op Continental banden… pauper ten top.
@Skaars:

leg die opmerking maar even uit
Hier in Bergen op Zoom rijd er eentje rond, komt ook omdat die man een aardige BMW verzameling heeft. Blijft een apart autootje van de achterkant. Jammer dat ze deze hebben getuned, ach het is mijn auto niet ;)
Tuurlijk is dat niet erg! Er zijn zo veel ‘zeldzame’ Ferrari’s en Lambo’s die bij de tuner langs gestuurd worden.
Ik vind het resultaat best nog wel mooi.
Alleen heb ik wel mijn twijfels of de waarde van de auto erdoor gaat stijgen, originaliteit is wel een grote meerwaarde bij een zeldzame auto.

Ik wist overigens niet dat er een dikke 5.0 V8 in lag! Nooit gedacht toen ik eens eentje op een parking had zien staan (en uitgebreid bestudeerd heb)
op de velgen na, zeg ik ja dat mag :)
Dus na aanpassing van de remmen zien we nog steeds zo’n triestige klauwen met volle (niet geperforeerde) schijven. Zijn 18.000 euro echt wel waard…
Fantastische wagen dus neen, je mag deze niet tunen al hebben ze het hier nog wel netjes gelaten.
Ik moet het vragen: waar is de koplamp van gemaakt want ik zie dit regenboog effect op veel sport-autos (Lambo, Ferrari, Koenigsegg?

Plastic?
@B3nk0:

Het koplampglas is in een bepaalde vorm geslepen, en werkt als een soort prisma. Door de lichtval in het glas naar de camera toe krijg je dit kleureffect.
Vind hem er wel vet uitzien!
Het is en blijft een hele mooie auto
Ziet er inderdaad netjes uit. Mooi werk.
Prachtige auto, maar een setje velgen, luchtfilter en een uitlaat voor 18000 vind ik tog een beetje veel van het goede
Ziet er wel leuk uit, maar ben nooit fan geweest van de Z
Verkracht!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).