Magna Steyr kan kleine Infiniti op zijn buik schrijven

Auteur: , 19 Reacties

Weet je nog van die kleine Infiniti-hatchback, die het Oostenrijkse Magna Steyr zou gaan bouwen? Die gaat Infiniti nu lekker zelf maken.

We hebben het al eens eerder gezegd: nu is het niet echt de tijd om een onafhankelijke autobouwer te zijn. Bijna alle designhuizen die ook zelf produceerden hebben hun bouwactiviteiten aan de wilgen gehangen, en eerder al ging carrosseriebouwer Karmann failliet, waarna het door VW werd overgenomen, dat er nu Porsche Boxsters bouwt.

Magna-Steyr, het Europese onderdeel van toeleveranciersgigant Magna, en gevestigd in het Oostenrijkse Graz, maakt al jaren auto’s in opdracht van verschillende fabrikanten, maar de spoeling lijkt, nu de crisis zich echt begint te laten voelen, wel erg dun te worden. Steeds meer fabrikanten kampen met overcapaciteit, en dan ga je natuurlijk geen werk uitbesteden.

Met Nissan was een overeenkomst gesloten om de compacte Infiniti in Graz te bouwen, maar de Japans-Franse fabrikant heeft zich daar nu, tot teleurstelling van Magna, onderuit gewurmd. Helaas, kippengaas, en volgende keer beter. De release van de compacte Infiniti staat nog wel gewoon voor 2015 op de planning.

De toekomst wordt er op deze manier niet rooskleuriger op voor Magna: hoewel het op dit moment nog de Mercedes G-Klasse, Peugeot RCZ, de bodies van de Mercedes SLS AMG, en de SUV-modellen van MINI bouwt, is er sprake van dat de volgende generatie MINI Countryman en Paceman in Born gebouwd gaan worden.

Eerder raakte het al onder andere de productie van de BMW X3 en Aston Martin Rapide kwijt, toen de moederbedrijven besloten deze zelf te gaan bouwen. Mercedes is nog een grote opdrachtgever, maar ook Daimler voelt de crisis, en is van plan op korte termijn minstens een miljard euro te bezuinigen.

Naast Magna Steyr kent Europa nog twee grote onafhankelijke producenten: het Finse Valmet (Fisker Karma), en natuurlijk ons eigen VDL-Nedcar (MINI).

Afbeelding: Infiniti Etherea Concept (Genève 2011), algemeen gezien als de voorloper van de te produceren compacte Infiniti.



19 reacties

Oh, dat zag er niet zo verkeerd uit. Jammer.
@mercedesclk350: hij gaat door infiniti zelf gemaakt worden hè
@bbroek: Oh, nee! Nu is hij niet gaaf meer! Neeeee!
@mercedesclk350: je snapt het niet?
of snapt bbroek niet dat jij het snapt?
ik snap in ieder geval niet wat jij niet snapt, maar één ding is zeker, iemand snapt hier iets niet.
@mazdarx8:

Snap jij het nog wel? Het is nu onduidelijk wie het wel snapt of juist niet snapt. Maar ik snap het nog wel, maar toen jij je er mee ging bemoeiren met je snapt het niet of snap jij het niet, ben ik de weg kwijt en nap ik het ook niet mee. Maar gelukkig heb ik alles goed doorgenomen en nu snap ik het wel. Snap je?
@heidi: nee ik snap er geen bal van.
@mercedesclk350: Maar ik begrijp het wel..
Is dit meteen het antwoord op de vraag van vorige week: welke autobouwer gaat er binnenkort gedwongen mee stoppen?
Gelukkig hebben wij NedCar nog…
@jerry:

Pardon wat?
Hoop dat ze overleven. Staan toch bekend als producent die weet hoe je auto’s fatsoenlijk in elkaar schroeft.
Geen interesse uit Azië om hier iets te bouwen? Denk aan Toyota, Honda etc?
@BmwMPower: iets met wederopbouw na tsunami….
In plaats van Infiniti is het bijna fini voor Magna Steyr.
En nu maar hopen dat Nederland hem ook op z’n buik kan schrijven….
Wat is dat ding blaartrekkend lelijk.
VW die Porsche’s bouwt ? HIHI…
damn, nou lijkt die mazda3 concelt NOG meer op een infiniti
of andersom
*concept
Nou hou maar lekker in Azië. De voorkant is mooi, maar de achterkant is duidelijk door de ontwerper van de Juke ontworpen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).