Mamma mia! Giulia Quadrifoglio verliest zijn handbak

Auteur: , 77 Reacties
Dit is wat de Alfa Romeo Giulia QV in Nederland gaat kosten

Nou, fijn.

Spijtig nieuws op de dinsdagavond: Alfa Romeo trekt de stekker uit hun handgeschakelde Giulia Quadrifoglio. Althans, zo vertelt een mailtje dat vandaag verspreid werd aan het dealernetwerk van FCA en wij via ‘de onbekende man met de regenjas’ binnenkregen. Volgens het bericht is het eind januari 2018 uit met de pret en kan de Quadrifoglio (rijtest) daarna niet meer worden besteld.

Alfa Romeo heeft deze dramatische beslissing genomen op basis van een aantal redenen, waarvan er maar één lijkt te reiken naar de kern van het probleem. Het is simpelweg een kwestie van dalende interesse binnen het segment. Waar Alfa Romeo tot een van de terechte uitverkorenen behoorde, zien inmiddels zelfs zij er geen nut meer in om de productie van handgeschakelde toppers voor te zetten. Daarnaast doet de automaat alles net een stukje sneller (goh!) en schijn je met die flippers achter het stuur evengoed ‘ongeëvenaard rijplezier’ te kunnen hebben. Prima alternatief dus! *kuch*

Voor wie nu ineens de drang voelt om zo’n geluksklaver op de kop te tikken is er verrassend genoeg goed nieuws. Momenteel staan er namelijk nog vijftien handgeschakelde Giulia Q’s verspreid over Europa. En vrees niet, want naast dit vrij beperkte aantal zijn er nog twintig productieplaatsen over. In beide gevallen geldt echter het eeuwenoude gezegde: ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt.’

Is deze beslissing helemaal verrassend? Absoluut niet. Toch hoopten we stiekem dat Alfa de rebel uit zou blijven hangen, al was het alleen maar voor het plezier van hun kopers en fans. Nu blijkt dat ook zij de handbak proberen dood te knuppelen alsof het een pasgeboren zeehond is, kunnen we onze teleurstelling maar met moeite verbergen.



77 reacties

Die wordt dus geld waard
@f40racer: en zo zie je dus: geen enkele Giulia Q wordt met eigen geld afgerekend. Anders zou men daar wel over nadenken.
@jochempie: ja en? Wat maakt het uit wie hem in eerste instantie afrekent? Ohja, een lease auto is natuurlijk gratis. Was ik even vergeten…
@jaspervdwinden: Dat maakt voor de configuratie natuurlijk wel degelijk uit. Veel autokopers willen een zo hoog mogelijke inruilwaarde en vinken daarom de opties aan waarmee de auto het minst in waarde daalt.
@Jochempie: ok, daar kan ik in komen. Maar als je dan dik een ton afrekent, dan kun je toch niet thuiskomen zonder automaat? 😜
@jaspervdwinden: Tenzij je een auto koopt voor de “driver involvement”, terwijl je af en toe wat personen of lading mee moet nemen..
@jochempie:
Driver involvment in Nederland?
Waar dan?
Als je de Alpen, Apenijnen, de Tatra, de Dordogne, de Eifel, de Pyreneeën of de Ardennen neemt om te vertoeven kan ik me er iets bij voorstellen, maar om nou op de A2 van driver involvment te spreken.,
@desjonnies: Ik woon in de alpen en fiets naar m’n werk. De auto is voor zondag.
@Jochempie: 99% hier woont in Nld, dus laten we dat als uitgangspunt nemen. “Driver involvement” is voor de meeste bestuurders zelf verzonnen marketingpraat. Een moderne automaat rijdt beter, fijner en soepeler dan een handbak en is gewoon ideaal om dagelijks in de file te staan, op zaterdag naar de Aldi, en zondag met de kids naar de voetbal en oma te rijden.
@henk_he: Nee, laten we dat niet als uitgangspunt nemen. Dit artikel gaat over een auto die in meerdere werelddelen wordt verkocht, en Nederland is daar maar een heel klein stukje van. Dus wat jij zegt over hoe de Nederlander de auto naar verluidt gebruikt, beschrijft maar een heel klein deel van de doelgroep voor de auto. Er zijn genoeg landen waar de Giulia Q een volwaardig alternatief is voor de zondagse sportauto, en waar men een X5 heeft voor de boodschappen.
@jaspervdwinden: idd. Succes met de bijtelling!
@jochempie: en leasemaatschappijen lijken ook vastgeroest in hun denken te zijn… handbak QV is straks dus inderdaad een hoop meer centjes waard
@f40racer: 2e hands in NL zijn bijna allemaal handbak… dus vraag me af.
@bitd: Wacht maar af
edit- excuseer de typemachine
De handbak verdwijnt. Sterft uit. De laatste stap voor de electrificering?
@eaudi: werd met -dt…?
Dus “werdt”?
Denk er nog een nachtje over na.. ;)
@ukbob: het moet wel een beetje consequent blijven hè.
Maar ik had er geloof ik een smiley achter moeten zetten.
@eaudi:
Jij rIJkt duidelijk naar de kern van het probleem ! :-)
@eaudi: edit????
@simonmc: Hoe/waarom edit? Vraag ik me ook af…
@simonmc: wat een moderator allemaal wel niet kan..
@ikschrijfookoverautos: moet je ook “rijken” even aanpassen in reiken…
En door
Hoeft niemand rouwig om te zijn hoor, die handbak was niet echt fijn. Elke journalist prefereert de (briljante) automaat. Ik zou ook sowieso voor de automaat gaan.
@trustmeiamanengineer: Brilliante automaat ? Ken er eerlijk gezegd niet veel; MB heeft er geen, BMW heeft er geen, Audi/VAG heeft er een enkele (maar ook drama versies), Porsche ook, Renault heeft er geen, Honda heeft er geen … nee, zijn maar weinig automaten die me echt kunnen bekoren vanuit rijders-perspectief.
@dawwg: Zegt meer over jou dan…. Die ZF 8-bak is gewoon een perfect ding, zeker met de software van Alfa inclusief ferme klappen in Race modus. Tandje hoger op de ladder staan de PDK van Porsche en die van Ferrari en McLaren. Zelf roeren is leuk in een MX-5 of hothatch. Alles daarboven verdiend gewoon een automaat.
@dawwg: bmw geen goede automaten? Ooit al eens met een dct gereden? Vond dat toch echt bliksemsnel schakelen, en normale autobakken zijn gewoon prima imo..
edit- aangepakt
Zag ‘m laatst weer rijden in lease-trim. Treurige aanblik is het.
Van de 120 Giulia’s met meer dan 500pk op mobile.de hebben 43 een handbak. Best veel.. verkeerde zoekterm gebruikt, of best markt voor?
@jelmer: ze staan niet zo maar te koop…
Zal (wat anders met die naam) sowieso voor een automaat gaan.
De man met de regenjas liep er vast een beetje sip bij.
Het is natuurlijk wel jammer dat een van de weinige auto’s met zoveel power en een handbak die handbak verliest. Natuurlijk is een automaat een stuk sneller, maar wat maakt dat nou uit? Het gaat om een stukje beleving wat je bij een automaat toch mist.
Maar goed, als dat ding in verhouding genoeg niet vaak genoeg gekozen wordt snap ik goed dat Alfa Romeo besluit ermee te stoppen. Het is een bak die ze ingekocht hebben bij ZF, dus het is ook niet zo dat Alfa door de bak te schrappen (in relatieve zin) veel R&D geld weggooit.
Mensen gewoon in manual zetten. En zelf weer schakelen.
@dailydriver: en af en toe je linker voet bewegen voor het idee ja
Al die gekkies met hun handbak, zooo sportief, man man man.
@alfablog: wel serieus zooo veel leuker droeftoeter!! Man man man :P
@kennone: vind heel dat roeren anders geen zak aan.
@kennone:
Ik begrijp werkelijk niet wat er nou zo geweldig is aan zelf schakelen. Als jij dat aan mij uit wil leggen?
@stationcar: tijdens de normale hollandse aanschuif ritten op de A2 heb ik ook liever een automaat. Maar als je deze bak hebt wil je spelen en daar hoort een handbak bij vind ik. Even de koppeling gebruiken om in een drift te komen. Tussen gas met het terugschakelen wat je zelf kan doen. En owja vergeet niet een externe dumpvalve die werkt echt het beste bij een handbak. P.s. dat laatste ben ik ook geen fan van maar wilde het ff noemen.
@kennone: die flauwekul doe je maar op het circuit.
Ik denk dat de reden is dat ze

a. Schijterig zijn en
b. Geen fijne handbak monteren
@jochempie: De redenen zijn:
1. Ouwe lullen hebben geld en houden niet van schakelen.
2. Jongeren hebben geen geld.
Als ik de gemiddelde reviews moet geloven was de handbak ook geen fijn ding, redelijk gevoelloos. Dan kun je net zo goed voor de prima automaat opteren lijkt me.
Zelfs een merk als Porsche levert het absolute topmodel de 911 GT2 RS alleen met automatische PDK 7-bak. Dus waar hebben we het over. Ben zelf zeer tevreden met de automatische 8-bak met Ferrari flippers in mijn Giulia.
@min2max: echte Ferrari-flippers? Wow, super!
@min2max: Waar hebben we het over? Performance en lol zijn duidelijk twee andere dingen! Een Corvette gaat misschien ontzettend snel, dat wil niet zeggen dat het een meer vermakelijke auto is dan een MX-5!
@min2max: Wat een droombak! Echte Ferrari flippers jonge!
Die zitten op de gocart van mijn neefje ook dacht ik.
@min2max: gaat om de top prestaties. Deze bak is voor de fun. Dus Ferrari Handbak ipv je Ferrari Flippers.
@kennone: Welke nieuwe Ferrari heeft nog een handbak? Net even gekeken naar de 488GTB, de Ferrari met middenmoter en ja zelfs deze Ferrari heeft standaard de “7 v., aut. met dubb. koppeling”. Ik snap wel je punt, maar de techniek heeft ons ingehaald. Ik rij de Giulia met schakelflippers nu drie maanden en ben om. Dit is overigens ook mijn eerste auto met automaat. Maar zoals ook door anderen aangeven werkt de ZF 8-bak prima. Het verbruik van de automatische bak is tegenwoordig ook lager dan van een handbak. Dit is dus weer goed voor je CO2 uitstoot en dus lagere BPM.
De getrag wordt niet gezien als de best schakelende bak. In verschillende tests gaven zelfs fervente voorstanders van een manuele bak de voorkeur voor de zf.
Afgelopen vrijdag het genoegen mogen hebben om in de QV plaats te nemen.
Deze was voorzien van de “flappy paddles”. Wat een kanon en in stand “race” bij terugschakelen een heerlijke portie tussengas en mooie klappen uit de uitlaten. Dat zou mij nooit vervelen, evenals de weg vooruit zien door de zijruit. Wat een heerlijke wagen is dit. Ik kan enig begrip opbrengen voor de keuze.
Zo zie je maar weer dat AB’ers dit ding dus niet kopen
@lekkaah: het gros kan het niet (uit eigen zak) betalen schat ik in (ja, sommigen wel, dus bespaar me je commentaar)
Nieuwe bubbel in de maak! En als ze nu slim zijn over 2 jaar een ‘special edition’ om de verkopen een impuls te geven. 50pk extra, unieke wielen, lakkleurtje en bumperpakket. En, tromgeroffel….. een HANDBAK!
@dutchdriftking: Het is wel de vraag of Alfa slim is. Marketingtechnisch blinken ze niet echt uit.
Die handbak werd toch niet als al te best beoordeeld.
Jammer😔 verder geen woorden voor
En de Carbon aandrijfas ook al weg, daar gaat je exclusiviteit!
@gulli:
Ben je niet in de war met BMW, waar de carbon aandrijfas het veld heeft moeten ruimen ten gunste van een exemplaar van pb-staal vanwege te grote diameter ?
@amghans:
Bij de M3/M4, bedoel ik.
Jullie moeten eens gaan motorrijden als je dat schakelen zo kan waarderen. Koppelen met je hand en schakelen met je voet, helemaal gek.

Wat niet gek is, is dat de automaat in de Q de voorkeur geniet. De handbak is inmiddels achterhaalde techniek, hoe leuk het ook kan zijn.
@2wheeler: of ze moeten een wat oudere vrachtwagen gaan rijden, lekker vaak schakelen.
@2wheeler: Honda timmert met hun DCT toch aardig aan de weg op hun motoren. Als je daar een keer op hebt gereden wil je eigenlijk ook niet meer terug.
Ik begrijp nog steeds niet wat mensen zo prettig vinden aan een automaat. Met die zf 8 bak rijdt een auto gewoon ruk.
@martingtv: jouw mening, en die is blijkbaar anders dan die van de rest.
Een echte Akfa verliest wel vaker wat onderdelen, meestal zijn het boutjes, moertjes, spoilers, bumpers, cilinders of krukassen maar heel af en toe is het complete versnellingsbak…
@mashell: hij is wat laat, maar de reactie waarvan je wist dat hij zou komen 😂😂😂
Ach, de meest luide aanhangers van de handbak kunnen gerust adem halen. De handbak in hun Peugeot 2008 blijft gewoon beschikbaar.
@hollow: Leuk hoor. Peugeot heeft vast ook een automaat model die jou beter past.
@Onehp: beter dan m’n ZF8, gekoppeld aan rwd en een zes in lijn? Dacht het niet.
@hollow: ik bedoelde beter dan die 2008 manueel. De discussie is wat scheef, een ZF8 past perfect bij een zescilinder diesel bijvoorbeeld, ongeveer de enige plaats waar ik liever een automaat heb. Maar dat de manuele versie voor de Giulia vervalt is wel jammer, ik had er wel een oogje op. Als speelt het misschien geen rol, de volgende auto die hier binnenkomt heeft vast een bak zonder verzetten… tot dan, genieten van mijn manuele bakjes…
@Onehp: het is allemaal persoonlijk. Heb recent een testrit met een F80 M3 competition package met automaat gereden. Zou daar zelf nooit een manuele in willen. In een QV ook niet.
Smaken verschillen, maar jammer dat de keuze vervalt.

Aangezien sommigen het niet begrijpen, manueel vind ik leuk omdat:
– Actief kiezen van de versnelling, altijd bewust welke versnelling we vast hebben zonder naar een scherm te moeten kijken.
– Door bovenstaand, een meer bewustzijn van in exact welk toerental de motor zich bevindt
– Door beide bovenstaande, veel groter bewustzijn van welke snelheid er gereden wordt, en daarmee ook meer snelheidsbeleving en voldoening
– Eigen controle over de koppeling. Handig als het bv. glad is, beide aan lage en voor gevorderden, hoge snelheid.
– Goed schakelen vergt techniek en aandacht, de schakeltechniek beheersen geeft veel voldoening. Actief rijden zeg maar.
– Door bovenstaande goed toe te passen, nog nooit problemen gehad met versnellingsbak of koppeling (tussengas, dubbelkoppelen, revmatchen).

Ik hou in de eerste plaats van rijden, auto’s zijn maar een middel daarvoor. Automaat is goed voor in de file, maar ik koop geen auto om in de file te staan, dan neem ik de fiets/trein wel, dankuwel.
@Onehp: Mee eens, mits ik mijn auto alleen voor de hobby zou hebben. Mijn eerste auto, E39 530i, moest en zou een handbak worden want lekker puur. De E86 Z4 daarna eveneens (zo’n ding moet ook een handbak hebben). Echter, ik gebruik mijn auto meer inmiddels meer uit noodzaak dan plezier en woon daarnaast in de stad. Dat schakelen kan me inmiddels echt gestolen worden en ik ben extreem blij met de automaat in m’n E60 540i. Als ik lol wil hebben stap ik wel op de motor, maar blijkbaar hoef jij nooit in de stad of file te rijden. Good for you, jaloers.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).