Marchionne schuift keiharde knaken: € 14,5 mln in 2011

Auteur: , 36 Reacties

Dat is ook een mooie vogel: op het ene continent een beetje goede sier maken en als een Fransiscaner monnik geen salaris voor jezelf cheffen, en je vervolgens op het andere continent (door je slechtst draaiende tak nota bene) royaal uit laten betalen. Zo rolt ome Sergio.

Ik begrijp, door bovenstaande klink ik misschien wat als een zure socialist, maar zo is het niet helemaal bedoeld. Sergio Marchionne heeft een succesvolle samensmelting (nog geen fusie!) van twee autofabrikanten bewerkstelligd, en daar mag je best voor betaald worden. Maar, als gezegd, waarom dan in de VS niks (voor de PR), en dan in Italië de volle mep, terwijl juist vandaag bekend werd dat Fiat in eigen land verder in de problemen dreigt te zakken en misschien zelfs een fabriek moet sluiten?

Het gros van dit inkomen is trouwens aandeel-gerelateerd (12 mln euro), ‘slechts’ 2,45 miljoen euro is salaris.

Dan vermoeien we jullie nog één keer met de cijfers, want we hebben (voor zover bekend) net als vorig jaar even op een rijtje gezet hoeveel de bekendste CEO’s over 2011 rijker werden. Om een en ander in perspectief te zetten staat ook vermeld hoeveel auto’s er verkocht werden in datzelfde jaar:

CEO's en hun verdiensten

P.S. Groen7-collega Aldous fluisterde me in dat de koning van de lage salarissen over 2011 toch wel Elon Musk (Tesla) is: hij verdiende 1 dollar. Maar hij is dan ook zo’n 2 miljard waard, en schoof in 2009 bovendien nog een bonus van 29 mln dollar. Ach ja..

UPDATE – De bonus van Marchionne zit als volgt in elkaar: hij krijgt 7 miljoen aandelen, die tussen 2012 en 2015 uitgekeerd worden. Elk jaar ontvangt hij een evenredig deel, mits hij nog CEO is.



36 reacties

Ford…. jeezes.

Wel een zeer groot verschil tussen de top 5.
Ford zou beter wat meer investeren in hun modellen. Model boven de mondeo zou altijd welkom zijn!
@stanny: Mustang staat boven alles hoor! :mrgreen:
leuk voor hem .. gun het hem van harte ..

tis alleen een beetje zielig voor Sergio-likker en communist @Raphael ..
weer een droom in duigen ..
@lincoln: Want? Kijk nog eens goed naar de tabel, wijs degene aan die eruit springt. Juist, sommige snappen het anderen niet.
@raphael:

wijzen doe ik niet aan .. ben geen communist ..

dus hup .. terug naar de camping ..
ga daar maar afgunstig zijn bij mensen die je wel “snappen” ..
@lincoln: Jij altijd met je camping ;-) als ik eerlijk ben moet ik bekennen dat ik nog nooit op een camping ben geweest.. dus ik kan er weinig over zeggen.
@lincoln: Nee jij bent lekker snugger
Beetje krom, en niet slim van Sergio. Maar goed, “slim” zijn is niet 1 van zijn beste punten..
Dit is een salaris dat wordt uitgespreid tot 2015 in aandelen. Dus nee, hij schuift geen keiharde knaken. Als hij in de tussentijd geen CEO meer is vervalt die optie. Zijn salaris is dus ‘gewoon’ 2,45 miljoen euro.
De reden dat hij geen salaris ontvangt bij Chrysler is omdat dat nog altijd deels een staatsbedrijf is en dus goedgekeurd moet worden door de Obama administration, net als met GM. Om gedoe te voorkomen ontvangt hij daar niets. Hij is overigens van 2 Italiaanse beursgenoteerde bedrijven CEO, van Fiat SpA en van Fiat Industrial SpA.
@raphael: Ik heb een kleine verduidelijking toegevoegd, dank voor het wijzen hierop. Maar het is wel zijn beloning over 2011, ook al wordt het uitgesmeerd over 3 jaar. Voor hetzelfde geld zit er volgend jaar een soortgelijk pakket aan te komen.
@sir_smokalot: True, maar het kan nog komen te vervallen.
@raphael: 2,45 miljoen zijn steeds keiharde knaken. Daarbij, zoals gezegd, is de 14,5 miljoen gewoon salaris van 2011, maar dan uitgesmeerd. Volgend jaar krijgt meneer gewoon weer een vergelijkbaar iets aangeboden.
Ga je m’n reactie weer verwijderen @sir_smokealot omdat ik je corrigeer ;-)
Vind het al heel wat dat het badinerende toontje dit keer eens ontbreekt. We gaan vooruit.
@sir_smokalot: Met alle respect, maar dat artikel over dat Fiat alleen kleine auto’s maakt sloeg gewoon helemaal nergens op. Als je dan niet tegen wat kritiek kan terwijl je altijd zo goed gebekt bent in je artikelen dan vind ik dat een beetje vreemd.
@raphael: zuigpuber…
@Megakix: Oppassen met dat badinerende toontje jochie ;-)
@raphael: haha +1
@raphael: :lol:
@Megakix: Kwestie van negatieve aandacht willen.. Andere woorden, laag zelfbeeld.
@raphael: Je hebt gelijk hoor. Lopen ze hier weer vollop de boehoe’en terwijl het allemaal wel mee valt.. Ik heb het al bij dat andere Fiat artikel gezegd maar ze kunnen hun naam beter veranderen naar audiblog of vagblog…
Laat hun lekker verdienen. Bedrijven mogen zelf kiezen hoeveel ze uitbetalen en anders horen ze het wel van de aandeelhouders als die het er niet mee eens zijn.
@mrbones: Agreed, ze werken er immers ook voor. Verhoudingsgewijs is het natuurlijk niet evenredig maar ik zou net hetzelfde doen in hun plaats, en wie ook niet.
Shit toch de verkeerde auto gekozen om door te stoten.
Op m`n vorige auto een netto winst (verlies is ook winst behoeft verder geen uitleg) behaald van -35000€ dus ik red die 2.45miljoen echt niet met auto verkopen. Time to move on…….. Robin driewieler met hayabusa moet een major hit worden!!
Als ik 3 euro 63 per verkochte auto zou verdienen was ik er nooit aan begonnen.
@MarkieS: :lol:
valt me op dat niemand tot nu toe heeft gekeken naar Dr.Z z’n salaris: minst verkochte wagens, ena hoogste verdiensten per auto. conclusie: suc6vol merk, geweldige winstmarge ;)
@bigcar: Winstmarge is niet heel bijzonder bij Daimler vergeleken met de rest. Audi heeft veel meer winstmarge en BMW ook.
@mercs: licht is toe? :D
@mercs: hmm.. ben benieuwd, licht is toe :D
Hoeveel hadde VM per verkochte Saab?
@norge: ik denk dat die er geld bij moest leggen
Die van Ford doen het godverdomme wel heel erg lekker. Het is ondertussen al jaren aan een stuk dat die toplui zo’n mooi salaris binnenrijven. Ford zal het erg goed doen.
Lekker hoog van de toren geblazen door BMW en door VAG, maar terug gerekend zijn ze helemaal niet zo gul. Dan kan je beter bij Daimler zijn, of bij Ford.
@mercs:

Bonus van VAG en BMW was voor alle werknemers, dit is alleen voor de eindbazen ;)
Ik bedenkt me op eens dat die van Daimler eigenlijk niet zo teruggerekend mag worden, aangezien Daimler ook bussen en vrachtwagens(MB, Freightliner, Sterling) maakt. En natuurlijk ook nog de busjes. Daimler is veel meer dan auto’s! Dus je kan dat niet zomaar terug rekenen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).