Maserati Quattroporte vs BMW Z1, kies maar?

Auteur: , 103 Reacties

Een plastic BMW met sluisdeurtjes en een van de grootste Maserati's tot nu toe. De Italiaan voor alledag of een weekend-Duitser?

De foto is prachtig, de tegenstelling gigantisch maar zijn er ook overeenkomsten? Op het eerste oog zijn deze twee auto’s zo verschillend dat ze van andere planeten zouden kunnen komen. Niets is minder waar, de fabrieken liggen gewoon op hetzelfde continent. Wel is de tijd tussen de productie van deze twee groot: 15 jaar. De overeenkomst: beiden kan je anno 2012 voor een vergelijkbaar bedrag in Duitsland oppikken.

BMW’s Z1 stamt uit 1989. Het merk is opzoek naar iets nieuws, een roadster die iets bijzonders aan de cabrio-ervaring kan toevoegen. De bouw begint met een doos E30-onderdelen (325i), aangevuld met een nieuw chassis, kunststof body en bijzondere koplampen. Met 1290 kg en 170 pk gaat de 2,5 liter zesclinder hard genoeg.

Wat een contrast is de BMW met de Maserati Quattroporte. Een auto waarmee de Italianen de Duitsers eens een stevige ‘piece of their mind’ hebben kunnen geven. Deze auto heeft het door de Duitsers over-bevolkte luxe sedan segment zo veel spannender en sierlijker gemaakt. Kritiek was er in het begin op de versnellingsbak, later twijfelden sommigen over het vermogen (400-440 pk bij 1900 kg) maar uiteindelijk houdt (bijna) iedereen van de Quattroporte V.

Voor een grofweg 25k euro is er in Duitsland wel een adresje te vinden om een van deze 2 op te pikken. Nog geen keuze kunnen maken? Bekijk rustig de Maserati Quattroporte of BMW Z1 foto’s op autojunk.nl.

Met dank aan Bas1997 voor de spot!



103 reacties

Doe maar een Z1!
@meneersander: Z1. Die verkoop ik en dan koop ik 7 Quattroportes. Voor iedere dag één…
@svenska_aeroplan_ab: zo duur is de Z1 ook weer niet hoor…. In Duitsland uiteenlopend van € 20.000,– tot € 70.000,–….
Z1… waarom? Gewoon omdat hij ubergeile naar-beneden-schuif-deurtjes heeft!
@splitsecond:
Nee, omdt die zeldzamer is, leuker om mee te rijden, geen fout imago en ontworpen door een Nederlander….
Voor mij dus toch de Z1 in dit vergelijk ondanks mijn zwak voor italiaanse auto’s….
integralechubasco
@jrk68: hier idem..
@jrk68: geen fout imago!? Als er 1 verwijfde bak is dan het die z1 wel. Ondanks de top gear test waarbij een aantal dames met rok in en uit moeten stappen..
@lamborgfan:
Wat is er fout aan dames in korte rokjes…?
Volgens mij ren jij nog jankend naar je moeder als je dames in korte rokjes ziet….
@jrk68: nee ik spring op je moeder als ze een kort rokje heeft!
@lamborgfan:
Knul, mijn moeder is in de 70 dus als je zo desperaat bent, mag je het van mij proberen.
Ik kan je echter niet garanderen dat je daarna nog als “man” door het leven kan….
Conclusie van TopGear:
Lotus Elise is prima voor de vrouwtjes, de BMW Z1 niet ….

http://www.youtube.com/watch?v=nYZ7lAk-BdQ
@pietjepuk: Errug leerzaam, TopGear……
@pietjepuk: weer wat geleerd !
@Reggie-Boy Rood:

Inderdaad. Zo weet ik dankzij TG eindelijk het verschil tussen de 911’s (7:10 min).

http://www.youtube.com/watch?v=OJemsVMhEhs
@pietjepuk: reden temeer om een Z1 te nemen… ;p
@pietjepuk:
Geloof mij het is voor de vrouwtjes onmogelijk om elegant met een rokje uit een Elise te kruipen.
Dat lukt alleen met het dak eraf….
Trouwens nu je er weer eens over begint, ik ken zo’n 100 Elise eigenaren hier en slechts 1 is vrouw….
Als je bedoelt dat het een chickmagnet is heb je wel gelijk.
@lamborgfan: Je verwart de Z1 met de Z3… Dat is een “verwijfd” autootje.

Even terzijde dat een auto in het Nederlands en Frans sowieso vrouwelijk is en in Duitsland onzijdig…
integralechubasco
voor de even dagen de bmw, de oneven dagen de maser…
gelukkig zijn er meer oneven dagen in de week..
@integralechubasco: als de week op bijv. 10 september begint zijn er meer even dagen in de week… :P
De 4 deuren is mijn keus. Ik moet wel heel goed nadenken om een auto met meer stijl op te noemen, en dan heb ik het nog niet eens over het geluid..
Z1 is dan wel zeldzamer maar de Quattroporte is 1000x mooier :)
@smoked: absoluut
@smoked: zeker weten de drietand! Inderdaad minder origineel maar veel mooier”
Wat een gedrocht zo’n z1, Quattroporte voor mij dus.
Geniaal. Ik blijk in de tijd dat ik nog geen autoliefhebber was in een BMW z1 te hebben gereden. Wist ik veel, alles wat ik zag was een bmw met geinige deuren.. :P Blijkt het dus een redelijk zeldzame roadster te zijn die nog best wat geld op brengt :D

OT: geef mij de Quattroporte maar. Meer power, meer luxe en beter bruikbaar voor alle dag.
Geef mij de kart maar.
Bij m’n werk in buurt staat een Z1, niet echt een nekkenbreker eerlijk gezegd.
De quattroporte die regelmatig voorbij komt dan weer wel. Wát een geluid, fenomenaal!
Bmw Z(gay)series mogen ze allemaal afbraken en stoppen met produceren Z1 zeldaam of niet weg met dat spul,natuurlijk de bloedmooie italiaanse sexy bolide met brullende Ferrari moteur.
@w211: Iets te diep in het glaasje gekeken? Of zit het verplichte meekijken met BZV je dwars?
integralechubasco
@406_v6: ga er maar van uit dat een z1 ook een lieve duit aan onderhoud is. Dat zijn alle auto’s van 20 jaar en ouder… Als je voor onderhoud aan je auto bang bent dan is de trein een optie… of een peugeot..
@integralechubasco: Ben zéér zeker niet bang voor onderhoud, feit is dat italiaanse auto’s na een aantal jaren flink gevoeliger worden voor storingen; de Z1 zal daar op zich niet zo’n last van hebben, want buiten de complexe deuren zit er weinig electronica in; in tegenstelling tot de Maserati.

Peugeot rijdt ik al een aantal jaren niet meer, zit nu in een Honda Accord :mrgreen:
Tijdens Interclassic Maastricht stond er ook een Z1 te koop voor € 25k, verkrijgbaarheid is op dit moment geen probleem tussen de € 25k en € 30k. Voldoende aanbod, ook in Nederland.

Een Z1 is een leuk ding voor de zomerse dag, met heel betaalbare en goed verkrijgbare techniek onder de kap. Dus vanuit dat oogpunt zonder meer de Z1. En het blijft natuurlijk een super leuk bakkie om lekker te toeren, 170 pk is in dat geval wel genoeg.
Z1, daar weet je van dat ie het over 10 jaar nog doet, bij een Maserati is dat allerminst een zekerheid…bovendien italiaanse bovenmodale auto’s branden nogal eens af….
integralechubasco
even lichtelijk offtopic:
onderhoudsvrije auto’s is voor de gaye grijze muizen in Nederland…
Als je een beetje plezier hebt aan en van je auto dan hoort daar ook een zwikkie onderhoud en finetuning bij. Ga anders lekker leasen..
@integralechubasco:
Uhhh, saaie grijze Audi’s zijn helemaal niet zo betrouwbaar hoor….
integralechubasco
@jrk68: nou volgens de leasemij anders wel… :-}
@integralechubasco: volgens jouw leasemij? Volgens mijn leasemij valt het ook wel mee en hebben ze behoorlijk veel problemen met de huidige generatie.
@integralechubasco:

Ik mocht een maand of zes geleden weer een nieuwe leasebak uitzoeken. Ben uiteindelijk bij de BMW 320d uitgekomen, met Luxury Line en High Executive, 18″, etc. Ook de Audi A4 2.0 TDI S-Line overwogen, ongeveer gelijkwaardig in bruto aanschafprijs, maar stukken duurder in maand/leasetermijn. Zal toch wel degelijk iets met onderhoud en/of afschrijving te maken hebben. BMW kwam een fors stuk gunstiger uit de lease-offerte, en is tevens een stukje leuker sturen.
@pietjepuk: Joh! Echt waar?
@norge:

Ja joh… De i30 was vast nog een stuk goedkoper. Toch is het niet in me opgekomen om deze in de overweging mee te nemen …
@406_v6: maserati’s niet echt toch;)
Quattroporte, kan wel een pratische sedan gebruiken. Een van de mooiste sedans met een prachtige V8 sound.
QP omdat het kan :D
Hoewel ik he-le-maal niks heb met Maserati, ga ik toch voor de Qp. Je moet wel niet goed snik zijn wil je de Z1 kiezen. En aangezien de meeste hier voor de Qp gaan hebben we een nieuw dilemma. Wie krijgt de Qp mee?
@mepdenepper: ik en zodra de banen opgerookt zijn de motor naar de maan is of de politie mij aan heeft gehouden en er achter kwam dat ik (nog) geen rijbewijs heb dan mogen jullie hem :D
@mepdenepper: Ik, waarom? Daarom.


Quatroporte, de mooiste auto EVAH.
Hier de Masarati, maar ik zag vandaag een z8 en als het tussen die 2 was zou het een moeilijkere keuze geweest zijn:D
Alleen aanschafbedrag zegt natuurlijk niets, running costs voor de Maserati zijn veel hoger.
Ach dan neem ik de Maserati wel…
Zal wel een generatiekloof zijn maar de Z1 vind ik maar een plastic funtoy terwijl de quattroporte de stijlvolle sedan is met een prachtige motor. Zelfs de 1e generatie met z’n vierkante uitstraling.
integralechubasco
@rubenpriest: 1e serie was vrij rond, 2e (enkele prototypes) en 3e serie waren vierkant… 4e was de biturbo, huidige is de 5e…
QT voor mij, vind een Z1 maar niks
@spotterfozz: QP, srry was er niet helemaal bij… ;-)
doe mij de Maserati maar, Z1 heb ik al :P
Ik vind het beide niks.
Het is zeker een zeldzame verschijning die z1 maar dan nog kies ik voor de maserati. Waarom? Omdat ik geen BMW wil rijden met de achterkant van een opel astra uit de jaren ‘ eind 90’
@axelklei: Ik dacht aan Escort achterlichten :x
@axelklei: niks tegen Opel Astra, hè!!
Z1, een icoon. In tegenstelling tot de Maserati wordt deze alleen maar meer waard…
@alpinaa: ooo, dan koop ik wel een brok goud, het gaat hier tenslotte niet om auto’s maar beleggen toch
Z1 omdat hij zo zeldzaam is.
De Z1 lijkt me een krap wagentje, dus gezien mijn formaat moet het haast wel de Maserati worden.
En er past een kinderstoel achterin, en daar word kleine Rikus weer blij van.
Hoewel ik gek ben op BMW ben, momenteel maken ze schitterende auto’s ga ik toch voor de Maserati. Geweldig geluid en zeer stijlvol. En kwalitatief is een Maserati veel beter dan een paar jaar terug. Als je een echte autoliefhebber bent maakt het niet uit als je af en toe eens in de garage staat. Anders koop je maar een klinische VAG duitser waarmee je ook regelmatig bij de garage staat, alleen dat laatste zul je nooit horen van zo’n linker rijbaan terrorist.
@rufctr01: Hou jij niet zo van VAG?
@camber24: Ik denk van niet.. Heeeeeel soms lees ik wel eens een berichtje van hem/haar, waarbij VAG niet bepaald positief wordt beschilderd!
@lamborgfan:
Van “beschilderen” worden ze anders een stuk minder saai….
Maser. Geen twijfel mogelijk. Een ieder die kiest voor de Z1 in dit verhaal heeft duidelijk een steekje (teveel) los. De QP is een prachtige auto met een mogelijk nog mooier geluid. De Z1 is origineel, vanwege z’n deurtjes, en wellicht ook z’n weggedrag (nog nooit mee gereden). Verder voegt het weinig toe wat mij betreft. De Maser is pure passie, zoals een auto hoort te zijn!!
emile_benz via Android app
@camber24: dat een Italiaanse auto meer passie heeeft is puur een marketing-verhaal…en jij trapt erin…

Auto’s zijn machines en hebben dus geen passie.
@Emile_Benz: Zou dan eens een tijdje een Iteliaan rijden dan praat je wel anders ;)
@bofkont: BMW’s hebben net zoveel rijbeleving als die Italiaantjes…ze kunnen alleen net wat meer hebben.

O, wacht! Dat is ook marketing-bullshit. Net als het verzinsel dat Italiaanse auto’s emotie zouden hebben.
@camber24: @bofkont: tenzij we het over Italiaanse dames hebben natuurlijk…
@Emile_Benz: Ik heb zelf 3 bmw’s gehad E36 323i coupe/E46 328i en een E46 328ci, absoluut heerlijke stuurwagens en zeer goed en luxe afgewerkt. Maar kwa stuurgevoel is de Alfa toch echt beter waar ik er ook 6 heb van gehad.
geef my maar de quattroporte
Oeh.. De maserati!

Dat geluid, dat uiterlijk.. Hmm
Maserati Quatroporte graag!
Ik ga de Master-ketting verbreken en neem de Z1 :)
… De Maserati, en in de garage openslaande deuren met remote laten installeren, is veel handiger dan die deuren van de Z1. Die waren leuk bedacht, maar volstrekt onzinnig.
Ik kwam gisteren deze Maserati tegen en ga ook voor de Maserati. De WOW factor en het geluid van deze auto zijn velen malen hoger dan wanneer ik een Z1 zie rijden.

http://static.autojunk.nl/pictures/2012/0916/162400/image_01.jpg

http://static.autojunk.nl/pictures/2012/0916/162400/image_02.jpg

http://static.autojunk.nl/pictures/2012/0916/162400/image_03.jpg
Volgende keer even width=”450″ aan je link toevoegen graag :)
@sir_smokalot: Zal ik doen..
mab via Android app
Duidelijk voor de maserati, al verdwijnen de deuren van de z1 dan kies ik er nog niet voor
emile_benz via Android app
Ik heb al een sedan, dus doe de Z1 maar.
De Maserati ziet er langs achter uit als een tank. Zo sierlijk als hij is aan de voorkant, zo lomp is hij achteraan. Doe dan maar de Z1.
Doe mij maar de Quatroporte anytime!
Ik kies hier voor de Maserati omdat ik die mooier vind dan de Z1.
Maar voor 25K tot 30K zou ik persoonlijk toch wel iets anders kopen. Eentje die minder duur is qua rijden maar waar toch wel een gezin mee vervoerd kan worden en die toch niet al te vaak op de weg te zien is.
z1 : kill it with fire..
Quatro porte : porn
Geen enkele bmw voor een drietand!
De Z1 is absoluut een leuke wagen, volgens mij nog het onderstel van de E30.
Aantal jaren geleden was de Z1 nog stukken goedkoper, de Z1 lijkt ineens erg aan populariteit te winnen.
Maar voor 25-30K komt er toch absoluut een E46 M3 !!
@bofkont: Zoals bijna alle BMW’s uit die tijd. Kijk maar naar de 8-serie. Die gaan als een gek omhoog op het moment. Of de eerste 6 serie. Die zijn (als het een goede is) ook niet meer te betalen.
@E34M5Touring: Klopt inderdaad.
@E34M5Touring: De eerste generatie 6-serie is zowieso een droomauto op mijn lijstje. Absoluut 1 van de mooiste auto’s ooit.
Ik zag gisteren ook nog een E23 7-Serie. Oempf :)

http://www.mcsmk8.com/745/745-01.jpg
@BmwMPower: Zo een in 745i met die turbo motor. En dan in de staat zoals op de foto. Schitterend!
De Quattroporte natuurlijk
met alle respect maar de Z1 vind ik niet mooi, liever die maserati
Z1, met die nieuwe 3cyl in plaats van dat zwaar L6 blok en misschien nog even de pannelen vervangen met hennep exemplaren. Alsook een lightweight hennep vezel interieur – Pagani stijl. Dit in samenwerking met het lokale onderwijs – kwestie van innovatie te promoten.

Leuk detail: ik heb gelezen dat de Z1 tijdens de ontwikkeling zoveel Gees trok in een bocht dat ze het hebben moeten terugschroeven omdat de motor daar niet op was voorbereid.
@Emile_Benz: ik heb het niet (alleen) over rijbeleving. Ook over ontwerp, geluid.. Dat IS passie…
@camber24: Dat is GEEN passie. Auto’s hebben geen passie/emotie. Ze kunnen dit alleen bij MENSEN teweeg brengen…

En een moderne Italiaanse auto doet dat bij mij niet. Punt. Klassieke Duitse, Britse en Amerikaanse auto’s wel. Bij mij althans. En ja, de klassieke Italiaanse wagens, die vind ik wel mooi en leuk, maar daar houdt het ook bij op. Kan het iig geen passie en/of emotie noemen.
Wat een k*t vergelijking.
Ik mis de laatste tijd de traditionele ‘Kies maar’ op de vrijdagmiddag.
Wanneer kunnen we deze weer verwachten? Er is de laatste tijd zoveel op autogebied bijgekomen dat er wel weer iets nieuws bij moet komen.
Stap in de goede richting: Audi A3 vs VW Golf 7?
Omdat de Z1 op een varken lijkt, wil ik de QP.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).