Maserati-recall voor levensgevaarlijk probleem

Auteur: , 44 Reacties

Maserati is een recall gestart vanwege een "possible non-conformity of the gearbox", waardoor de versnellingsbak en achterwielen vergrendeld kunnen worden...

Dat lijkt me wel een serieus probleem (understatement), met een vergelijkbaar resultaat wanneer je bijvoorbeeld aan de handrem gaat hangen. Het gaat volgens Maserati om de Granturismo S Cambiocorsa waar het probleem kan optreden, maar het zou geen verrassing zijn als het bij andere recente ‘Cambiocorsa’ modellen ook gebeurt.

Maserati gebruikt de Cambiocorsa (CC) aanduiding bij modellen met een gerobotiseerde handbak. Het systeem gebruikt flippers achter het stuur en een Formule 1-achtige versnellingsbak met elektrohydraulische bediening, vergelijkbaar met het systeem dat Ferrari’s gebruiken.

Met dank aan Jasper voor de tip!



44 reacties

Versnellingsback? Of bak?
@Basnov: nee, back’s. Als de versnelling doorkomt zijn zij de laatste defensieve linie om te voorkomen dat hij ook echt gaat schakelen. :P
@Basnov: asbak
Lekker gevoel, wanneer je net met je topspeed run bezig bent.
@E34M5Touring: Echt he? Blijf je lekker hanguh!
Laatst nog gereden met een 360 F1, werkt prima, geinig systeem. Maarrrrr. Maserati kom op, dit kan toch niet in zo’n segment. Hadden ze niet gewoon die van Ferrari kunnen gebruiken?
@kaasboerin: Een recall is toch niet zo erg ?? Liever dat ze er gelijk wat aan doen en het probleem erkennen, dan dat het ergens in een corporate doofpot wordt gestopt.

Ongeacht het segment, waar gewerkt wordt kunnen fouten gemaakt worden. Maar juist goed dat ze het dan ook erkennen en oplossen.
@griffendahl: Doofpot?? En dan gaat het mis en komt het alsnog op ’t nieuws terecht? Zou he-le-maal mooi zijn voor Maserati, waarom denk je dat ze preventief re-callen. Sorry ik snap je punt maar ik vind niet dat er zoiets mis kan gaan in dit segment, het is levensgevaarlijk, hadden ze maar langer door moeten testen. Bovendien, als Ferrari het heeft, waarom niet die van Ferrari gebruiken/exact namaken.
@kaasboerin:

Segment zegt niks, kan net zo makkelijk een fout in zitten van een toeleverancier als bijvoorbeeld Bosch. Die maken onderdelen wat in een standaard punto zit, maar ook in een exclusieve Ferrari of wat dan ook.
@kaasboerin: Snap je mijn reactie wel ;) ??

Ik heb een BMW E46 en hierin zitten slechte contacten bij de achterlichten die al in diverse wagens hebben geresulteerd in brand. Zo ook in mijn pre-facelift… Pas recent heeft BMW USA hier een recall op gedaan.
Ik ben me een paar jaar geleden een hoedje geschrokken toen ik zag bij mijn auto dat die bijna weggefikt was door die constructie. Ik was graag even een tijdje daarvoor preventief bij de dealer langsgegaan voor een recall voor die stekker…
Fouten zijn bij geen enkel merk uit te sluiten, maar het is goed om het gewoon zo snel mogelijk te herkennen de eventuele gevolgen te voorkomen.
@griffendahl: Nog nooit van gehoord.. Maar goed, dan verschillen wij van mening, ik betaal voor kwaliteit en als ik op dit moment de betreffende Maserati had gehad, was het voor mij gedaan met dit merk.
@kaasboerin: En dan nog alleen bij de facelift, en niet bij de prefacelift, terwijl het probleem daar ook al speelde.

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=867564
@kaasboerin:

Nooit van gehoord of nooit willen horen?
Klinkt als n fanboy reactie.
@kaasboerin: ja koop je een 458 en dan brand die uit haha moet ook niet kunnen in dat segment toch;) jammer dat het allemaal gebeurt maar wel goed dat er gelijk wat aan gedaan word en het zal wel een kleine ingreep zijn lijkt mij.
@mightymike: Ja, dat zal ’t zijn… Pannekoek.
@kaasboerin: Was gericht @speedlimit: btw.
@griffendahl: Dit heeft mij inderdaad ook even aan het denken gezet! Het probleem oplossen is belangrijker dan hoe het probleem onstaan is ;)
@euro95: Voorkomen is juist beter dan genezen, lijkt mij.
@kaasboerin: Voorkomen heb je niet altijd in de hand, zeker niet bij zo’n complex product als een auto.
@kaasboerin: En dan onderscheid je jezelf volgens mij juist als premium merk wel gewoon door het direct te erkennen en goed op te lossen.
@griffendahl: Zoals ik al zei, Maserati zou niet willen dat ze straks dodelijke ongelukken op hun geweten hebben, dan kunnen ze sowiezo al in gaan pakken.
@kaasboerin: Tuurlijk, dat is het precies. Maar je snapt toch zelf ook wel dat je nooit 100% kan voorkomen dat een complex product zoals een auto altijd 100% goed ontworpen en gebouwd wordt. Als elk merk bij jou afvalt om die reden dan denk ik gewoon dat er voor jou niet veel merken over blijven… ;)
@griffendahl: Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ook denk ik dat als het jou als Maserati eigenaar zou overkomen, dat het nóg zwaarder zou vallen dan wij als publiek, aangezien het bedrag van zo’n apparaat. Maar goed, ik vond de kwaliteit van een Maserati ansich al niet ‘op-en-top’, dus ik ben niet héél erg verbaasd.
@kaasboerin: Voor ontwerpers bestaat er zoiets als Failure Mode and Effects Analysis (FMEA). Dit houdt in dat er een verband bestaat tussen het aantal fouten dat binnen een bepaald geproduceerde serie mag voorkomen en de ernst van de fout. Van bijvoorbeeld een ongevaarlijke storing tot een levensbedreigende fout. De ontwerpers maken hun producten zodanig dat ze aan deze richtlijnen voldoen en testen ze ook volgens deze richtlijnen. Aangezien de bak misschien tijdens de testperiode deze fout niet heeft vertoond, kan het zijn dat deze dus toen helemaal niet aan bod is gekomen. Nu Maserati de fout heeft ontdekt (en er tot nu toe nog niemand een groot probleem mee heeft gehad) is het alleen maar goed dat ze een preventieve recall doen. Een ontwerpfout kan bij elk merk voorkomen en dat weet ik als ontwerper maar helaas al te goed. Ontwerpen bij een auto zijn namelijk zeer complex en hoewel je zelf er altijd naar streeft om een perfect ontwerp te maken, kan niet alles getest worden binnen de tijd die je hebt en de kosten die je mag maken of het budget die je hebt. Dan is het alleen maar goed dat achteraf ook nog levensgevaarlijke problemen nog opgelost kunnen worden, nog voordat er iets is gebeurt. De E60 5 serie 2004 heeft bijvoorbeeld een probleem wanneer hij een elandtest moet doen (lang geleden hier op autoblog gelezen). Dit vanwege een niet goed samenwerkend ESP en TCS systeem met de runflat banden. Of dit opgelost is weet ik niet, maar waarschijnlijk bij de nieuwere modellen wel. Neemt niet weg dat we heel blij zijn met dit product ;)
Wow, zou je niet snel verwachten van een dik premium merk!
@euro95: ??? Die kunnen ook fouten maken hoor :D.
@masterstig: haha, i know! Toen dit geschreven werd, stond ik nog niet echt stil, hoe maserati er mee om gaat ;) Goed dus!
Het blijft techniek en dat is niet altijd even betrouwbaar. Zijn genoeg merken die hun auto’s moeten terugroepen, niet meer dan normaal.
Doe niet zo dramatisch!
Waarschijnlijk is er niks aan de hand zolang je normaal rijd met de auto. Het is gewoon uit voorzorg dat ze je auto terug roepen.
Wat het geval is bij bijna elke recall
Shift by wire, software foutje? Kan altijd gebeuren, maar je mag er toch vanuit gaan dat er wel een safety fail op zit…
Slordig, maar het is niet anders.
Kan dit probleem ook optreden bij de “gewone” Granturismo? Wij zijn namelijk in het bezit hiervan en het zou niet echt mooi zijn als het gebeurt..
@lenhardspot: Ligt aan de versnellingsbak die je hebt. Is het de CambioCorsa of de volautomaat?
@RoT___: Er ligt naar mijn weten een versnellingsbak van ZF in. Deze werkt als een automaat, maar is ook via het stuur te bedienen.
@lenhardspot: Denk dat dat de volautomaat is. Zit er een normale transmissiehendel met P-R-N-D in?
@RoT___: Ja, die zit er. Hieruit kan ik dus concluderen dat wij geen gevaar lopen?
@lenhardspot: De CambioCorsa versie zou op de plek van de transmissiehendel twee drukknoppen hebben. Voor jullie zal er niets aan de hand zijn. Bel voor de zekerheid je dealer, zij zullen het fijne er van weten. Ik heb geen specifieke kennis van Maserati, pin me dus nergens op vast.
Bij topmerken mogen dit soort knullige amateuristische fouten niet ontstaan. Daar betaal je immers voor. Zware faal voor Maserati.
een dikke smet op de naam van maserati, zulke dingen mogen ze niet laten gebeuren.
Toch mooi dat ze er voor uitkomen. VAG zou het gewoon ”onder de pet houden” en bij een eerstvolgende servicebeurt een fikse rekening presenteren.
@arno:
die bak is geloof ik inmiddels 5 miljoen keer verkocht. Als het echt zo’n slecht ding was, zou nu niemand meer één bestellen. Dat er die complexere techniek een paar tussenzitten die stukgaan (ook de CVT gaat eens stuk)is aanvaardbaar en hangt ook af van de rijstijl en onderhoud. Die kinderziektes zijn ondertussen wel verholpen, geloof me. Collega’s rijden meestal met DSG en hebben nog geen nadelen of hinder van ondervonden.
@speedie: Jij hebt het nu over DSG. Wat te denken van al die stakkers met audi’s waarvan de, ik zeg het oneerbiedelijk, cvt kapot ging?
En wat te denken van mijn golf 5 gti waarvan de distributieketting na 62000 km versleten was, net buiten de garantie? Zelfs geen coulanceregeling.
Kom op zeg! Pon schuift zijn kont overal wel lekker van af.
Ik had het over de problemen in VAG auto’s van Pon, in het algemeen.
waarom zit iedereen hier te zagen van verwacht je niet bij zo een premium merk? Het is beter dat ze het zo doen ipv zoals bij Ferrari eerst twintig 458en te laten uitbranden voor in actie te komen…
Ach, bij Lamborghini gebeurde hetzelfde. Kijk eens op Lambounfall.de
Ehmm deze actie dateert al van halverwege augustus.. Ik mag aannemen dat de eigenaren al bij de garage langs zijn geweest. Lijkt me tenminste dit geval: http://sportiva-italia.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=1810

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).