Mazda6 – Alle foto’s en meer specificaties

Auteur: , 45 Reacties

Hij was eigenlijk al bekend en zelfs met de Sportbreak-variant maakten we al digitaal kennis. Maar aan de vooravond van de onthulling in Moskou komt Mazda opeens met foto's binnen stormen als Pussy Riot-meisjes die met een waas voor de ogen een kerk betreden. Klik verder voor misschien wel een van de lekkerste sedans van dit moment.

Het ontwerp van de Mazda6 werd met de Takeri Concept voorzichtig al aangeduid en hij beschikt over technische goodies die worden samengevat onder de noemer ‘SKYACTIV’. De wielbasis is 2.830 millimeter lang, een toename van 10,5 cm ten opzichte van de vorige 6, en meet 4.865 millimeter in lengte. De breedte en hoogte bedragen 1.840 en 1.450 millimeter. Verder claimt Mazda dat de voorwielen verder naar voren zijn geplaatst -niet minder dan 10 cm- en er meer schouderruimte beschikbaar is.

Voor nu heeft Mazda alleen de Russische motorspecificaties van de Mazda6 vrijgegeven, en die bestaan uit een 2.0-liter SKYACTIVE-G viercilinder met 150 pk (145 pk in de NL-versie) en een 2.5-liter-versie met 192 paarden. EU-gegevens en dieselopties (SKYACTIV-D) worden op de Autosalon van Parijs gepresenteerd die eind september begint. De blokjes worden gekoppeld aan een zestraps automaat of een handbak met zes versnellingen, beiden voorzien van een start/stop-systeem dat de Apple-eske naam i-stop krijgt opgeplakt.

Maar wat is dat SKYACTIVE precies? Welnu, dat is een manier om Mazda’s zuiniger te krijgen. Een carrosserie met sterker staal die toch lichter is bijvoorbeeld (de Mazda6 met 2.0 weegt 1.340 kg). Of het best wel inventieve i-ELOOP. We quoten Groen7.nl even:

Onder normale rijomstandigheden met veel optrekken en afremmen reduceert i-ELOOP het brandstofverbruik met circa 10%. Het regeneratief remsysteem van Mazda is uniek omdat het gebruik maakt van een condensator, een elektrisch component dat in staat is om tijdelijk grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan. In vergelijking met accu’s kunnen condensatoren sneller worden opgeladen en ontladen en zijn ze beter bestand tegen slijtage door langdurig gebruik. Het i-ELOOP systeem zet de kinetische energie van een auto tijdens het remmen om in elektriciteit en gebruikt deze stroom weer voor de climate control, het audiosysteem en tal van andere elektrische componenten.

Tegen het einde van 2012 komt de Mazda6 op de markt, en voor de EU-specs zal ook nog wat geduld opgebracht moeten worden. Gelukkig hebben we deze uitgebreide set foto’s waarop we voor het eerst kennis maken met het interieur. Oh, en er gaat trouwens een gerucht rond dat ‘ie er ook als tweedeurs coupé komt, wat natuurlijk helemaal prima zou zijn.



45 reacties

sommige foto’s doen me ongewild aan volvo’s denken..
@porschaa: dus ik was gelukkig niet de enige met die gedachte, vooral bij de voorkant merkte ik het op.
@porschaa: Dat had ik dus ook. Dacht even dat ik de Volvo V40 zag tijdens het scrollen.
Mooie auto geworden! Nu maar hopen dat we deze wat meer zullen gaan zien op de weg. De vorige rijdt hier in de buurt redelijk veel rond, maar is nooit opvallend. Voor de generatie ervoor geldt hetzelfde, met uitzondering van de MPS. Hopelijk is deze wat opvallender in het echt.
Mooiste auto in zn klasse. Wat een prachtwagen!
Niet slecht! Is een mooie wagen geworden zeg.
Mooiste sedan in zijn klasse! Maar is hij niet wat groot met 4.8 m ??
@besaram: valt wel mee. De Opel Insignia meet als sedan 483 cm, de Ford Mondeo meet als sedan 484 cm. De Mazda is met zijn 486 cm dus gemiddeld maar pakweg 2,5 cm langer.
Wauw wat een prachtige wagen.
Doet mij een beetje denken aan het oude Xedos. Die dalende lijn achter het voorwiel vind ik afbreuk doen aan het ontwerp.
Verder een mooi fris design waar “mein freunde aus die Heimat” een voorbeeld aan kunnen nemen.
Schitterend zeg!
Ik moet zeggen daar in het oosten maken ze mooie autos kijk naar kia en hyundai en nu ook mazdas ik zeg het word wel een hit!
Wat een geweldig mooie auto is dit! Dit moet gewoon een succes worden!
Een grote vooruitgang in vergelijken met de vorige Mazda6!
interieurs beetje saai verder wel een mooie auto
Ik vind hem best mooi, dat rood staat ook erg goed. Je kan er zeker mee voor de dag komen!
deed me een beetje denken aan volvo. Idk why…
@diehard: dat zie jij wel heel scherp hoor :)
Mazda is back! Nu was de vorige 6 ook al een mooie auto, maar deze heeft meer karakter. Hopelijk gaan ze weer de richting op die ze in de jaren negentig ingezet hebben: frisse onderscheidende ontwerpen. Denk aan de MX3, MX5, MX6 en de Xedos6. Alleen de 121 hoeft geen comeback te maken.
@moveyourmind: het 121 “Bolhoedje” zou ik anders héél graag terugzien hoor… Schattig autootje met een lekker speels weggedrag.
@ej20g: ik liep in die tijd stage bij een Mazda dealer. De 121 was iig wel onderscheidend. Toen waren compacte auto’s toch vaak blokkendozen. En met de 1.3 motor ook wel pittig…. Alleen als ik aan de 121 denk zie ik direct de uitvoering met berenvelgen voor me die in de showroom stond. Geloof het of niet, die velgen, of wieldoppen, waren serieus leverbaar.
@moveyourmind: dan kan ik het goed begrijpen ja. Nee wij hadden gelukkig een exemplaar met leuke lichtmetalen velgjes, een inderdaad best pittig 1.3tje, met een sport bodykitje (2 voorvleugeltjes met lampen waarvan de lampen ontbraken, spoilertje, dakspoiletje), een uitlaatsierstukje en in het gifgroen. Leuk wagentje was het. Helaas is het ding aan zijn einde gekomen door een klein slippertje door een voet die van het rempedaal af gleed. Gebogen radiateur en een licht opgeduwde motorkap. Was rijdbaar en verder niks mis mee, maar de reparatie om ‘m te kunnen verkopen was duurder dan de waarde van het gebakje. Helaas. Zelfs na het ongelukje was het ding motorisch echter nog steeds niet kapot te krijgen! Ik praat overigens over de auto van mijn moeder, ben zelf namelijk pas 16. Maar ik zal me die auto altijd blijven herinneren, gegarandeerd.
@ej20g: leuk om te lezen hoe enthousiast je bent over de 121. Iig wel een leuk aangeklede versie en een niet veel voorkomende kleur. Technisch ontzettend goede auto’s, zoals vrijwel alle Japanners. Ik hoop echt dat Mazda weer met allerle leuke modellen komt, en laat ze dan ook maar een opvolger voor de 121 maken, alleen met andere velgen dan.
@moveyourmind: dat ben ik volledig met je eens. Het hoeft niet altijd een grote, snelle of dure auto te zijn die mensen enthousiast maken. Laten we inderdaad hopen dat Mazda een moderne versie gaat maken van het Bolhoedje!
Hele mooie auto.
Vreemd dat die Japanners niet vinden, dat er gewoon een stukje leer hoort bij de keuzehendel van de automaat. Zo’n kaal uitgesneden stuk plastic is geen gezicht. Verder zo op de foto’s en specs afgaande de leukste Japanse bak in het D-segment.
hebb0n!! Zo zeg je dat toch als je cool bent?
@redneckdarian: waarom zeg jij het dan?
Tot de spiegels is het spannend. daarna best saai
Ik sluit mij aan bij eerdere reacties war een prachtwagen misschien wel de mooiste in zijn klasse.
@agera: war moet wat zijn natuurlijk.
Wow, mooie auto geworden zeg! Veel beter dan vorige generatie(s). Kwa uiterlijk zou het prima kunnen concurreren met die premium meuk.
j00rs via iPhone app
Best wel een mooie wagen! Zeker de mooiste Japanner uit de klasse. Goed alternatief voor de saaie Duitse wagens.
Probleem met dit soort auto’s is dat ze heel snel qua styling erg saai worden. T is niet strak en zakelijk.. En wat is de doelgroep? Precies..
Doet Mazda goed, bij weinig auto introducties wordt zoveel aandacht besteed als bij deze door de online blogs. Vind het een redelijk uitziende auto, maar om nou te roepen dat dit de mooiste auto in zin klasse is…… Uuhh nee!
Beetje Infinity-Volvo mix. Ziet er best goed uit!
Prachtig. Is die Furai toch nog ergens gooed voor geweest…
Mazda 6 is typisch een auto die er altijd goed uitziet ! Geen spektakel, geen draaiende nekkies…maar simpelweg ‘goed’. Ook het interieur is fijntjes en rijkelijk voorzien. De enige associatie met deze auto = ouderdom….
Doe mij der maar eentje, zwart is goed…
Dacht ff dat ik naar een nieuwe Volvo zat te kijken…
mazda is echt goed bezig, ik vind de CX-5 echt de mooiste in zn klasse (ik kan me voorstellen dat andere mensen er anders over denken), eigenlijk de enige mini SUV die ik echt super mooi vind en deze 6 is ook weer lekker strak. Hopelijk verkoopt deze wat beter als de vorige. Snap niet waarom je de vorige generatie zo weinig ziet want dat is nog steeds een mooie auto maarja… Mazda is lekker bezig zo !
Ik vind het een mooie auto geworden.Ik hoop en geloof dat dit voor mazda een enorme klapper gaat worden. ik vind het alleen jammer dat ze de lijnen van de takeri concept niet verder hebben door gezet.in mijn ogen een kleine maar gemiste kans
Als ik vergelijk emt onderstaande en de spiegels daar gelaten
http://www.autoguide.com/auto-news/wp-content/uploads//2012/02/Mazda-Takeri-01.jpg
Misschien een idee om een 2e versie(sport,gt(m),of mps uit te brengen die op de spiegels na heel dicht tegne het concept aan hangt.
Ik denk dat deze auto dezelfde weg zal opgaan als zijn voorganger: iedereen vind hem mooi maar toch niet mooi genoeg om hem te kopen. Ik vind hem ook mooi maar ik vind de neus toch wel een beetje saai ogen ten opzichte van het vorige mode (die ik zelf nog heb gehad). Interieur is zeker een stap voorwaarts op het eerste zicht en het vorige interieur vond ik zeker ook niet slecht. Hopelijk hebben ze vooruitgang gemaakt op het vlak van geluidsisolatie, motorkarakter bij de diesels en verbruik. Dat waren namelijk mijn grootste punten van kritiek bij het vorige (2008) model. De rest was allemaal al dik in orde dus daar hoeven ze niet zo veel aan te veranderen, misschien enkel nog een betere GPS.
Hele interieur niet heel erg spannend en best okay, maar dat stuur. Wat een lelijkheid. Zo zonde dat dit beeldbepalende onderdeel zo knullig oogt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).