Dieselracen is cool. Dat was het nog niet zo toen Seat er in het WTCC mee begon, maar sinds Audi het doet raakt het toch meer en meer ingeburgerd. Mazda zet nu ook de stap, met deze 400 pk SkyActiv-D racer, voor op het Amerikaanse racecircuit.
Ondanks dat de verkoop in Nederland niet heel hard loopt, ben ik altijd al gecharmeerd geweest van de Mazda6, zo ook van het nieuwe model. Deze raceversie gaat deelnemen aan het Grand-Am Road Racing Series Rolex GX Championship, in de VS dus. Nou is dieselracen daar net zoiets als een VARA-TV-presentator met een modaal salaris hier, maar Mazda pakt de handschoen op, en de specs liegen er niet om!
Ongeveer 400 pk wordt er uit de 2.2 liter diesel gepeuterd, terwijl het blok voor het merendeel dezelfde onderdelen heeft als het 175 pk standaardblok waar het van is afgeleid. Hij gaat racen in de alternatieve GX-klasse, waar alle ‘buitenbeentjes’ in ondergebracht zijn. Net zoals de Nissan Deltawing betekent dat nog een aparte verschijning op het circuit, maar als Mazda het tot een succes weet te maken is dit natuurlijk prima PR voor het merk in Amerika.
De looks mogen er in ieder geval wezen, dit is een gemene oliestoker! Op 26 januari moet de SkyActiv-D zich voor het eerst bewijzen, tijdens de 24 uur van Daytona. De eerste actiefoto’s staan op Mazda’s Facebook-pagina, hieronder de platen vanaf de beursvloer in Detroit.
24 reacties
Maar doordat Mazda de Skyactiv technologie toepast op deze motor, is ie wel een heel stuk schoner dan een normale diesel.
Mario Theissen heeft eens beweerd dat een je diesel maximaal 10000t/pm kan laten draaien.
OT: Mazda gaat ook LMP2 teams van een skyactive diesel voorzien, of dit hetzelfde blok is weet ik niet zeker maar het zou mij niet verbazen.