McLaren MP4-12C GT3 staat bijna altijd in de fik

Auteur: , 31 Reacties

De huilende uitlaatpijpen van McLaren's racewagen willen nog wel eens de honderd miljoen miljard °C bereiken. En dan zorgt voor een fijne vuurshow op het circuit. BBQ'tje, iemand?

Exemplaren van de MP4-12C die zijn uitgebrand? We moeten ze hier nog tegenkomen. De GT3-versie van de supercar –onlangs in zijn definitieve vorm voorgesteld– doet er op de internationale circuits echter alles aan om de indruk te wekken dat het een heetgebakken vierwieler is. Gelukkig blijft het bij onverbrande gassen die in de uitlaat terechtkomen, en zo een vrijwel ongevaarlijk binnenbrandje vormen.

Hieronder een compilatievideo met wat we bedoelen. Heel veel circuits, nog meer MP4-12C GT3’s en een bijna permanente vlammenzee bij ‘gas los’.



31 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Nu nog de snelheid op punt krijgen, zodat niet enkel visueel de vlam in de pijp zit…
@StijnB: idd, wel vreemd dat ze inclusief deze nabrander dan nog niet de snelheid hebben.
Bij straaljagers werkt dit principe namelijk al jaren lang erg goed.
Zo abnormaal is dat nu ook weer niet bij een racewagen.

Het is toch vreemd, men klaagt dat de mp4-12c te weinig emotie heeft maar als de vlam oplaait is dat weer een probleem.
Je kan in ieder geval nooit klagen dat deze versie niet genoeg peper in de reet heeft.
Wel gek dat het in deze video alleen de McLarens zijn die zo te keer gaan.
Dit wil ik ook op mijn Caddy ,makkelijk in de winter als er weer een paar waterleidingen bevroren zijn.
@norge: jij een Caddy?????
Op een gegeven moment is de lol er wel vanaf.. :oops:
Kon trouwens m’n lach niet onderdrukken @ 0:50.
Allemaal inhaken: My MP4 likes to give…fire all the time, fire all the time, fire all the taaihime..

http://www.youtube.com/watch?v=m5LX16zia2k
@sir_smokalot:
Kon je de zangcarrière van Murphy nu niet in vrede laten rusten? Moesten we nu echt aan dit tekstueel hoogstaand nummer worden herinnerd? :)
@StijnB: Ik deed het meer voor Rick James (..bitch) :)
Hoe komt dat eigenlijk dat er vlammen uit de uitlaat komen als je het gas los laat? Verder leuk filmpje.
@jordy14: onverbrande benzine die rechtstreeks in de hete uitlaat wordt gedumpt.
@trigger565: iets preciezer: bij loslaten gas loopt de motor zo rijk (veel benzine in verhouding tot hoeveelheid zuurstof) dat niet alle brandstof ontploft. In de uitlaat komt dus de resterende onverbrande brandstof, die daar spontaan ontbrandt door de hitte van de uitlaat.
@trigger565: drankje voor de uitleg.
@jordy14: onverbrande (als niet in de cylinder) brandstof die vervolgens in de uitlaat verbrandt.
“Exemplaren van de MP4-12C die zijn uitgebrand? We moeten ze hier nog tegenkomen.”

http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/01/mclaren-mp4-12c-gt3-is-niet-onfeilbaar
“Van de resterende auto’s brandde er 1 af”

https://lh3.googleusercontent.com/-TfyjTkNfdx8/TjaI8gb2i6I/AAAAAAAAALc/c3pbYtpnwss/s912/DSC08138.JPG
Maar hoe zal dit gaan in de 24 van le mans of Nurburgring?
ja….. hij zal in ieder geval nooit veel last van bumperklevers hebben denk ik
@stig4life: Weg voorbumpert..
Daar wil je niet vlak achter rijden!
Dat doen ze voor de show. Als je wilt laat je bij gas los ook de verstuivers afknijpen en komt er geen onverbrande benzine in de uitlaat terecht. Kwestie van de ECU goed inprogrammeren.
@midasracer: Kan je dat ook met dat programma’tje dat je me eens een keer had laten zien op m’n 318i voor elkaar krijgen?? Geintjuh! :D
@kaasboerin:

Nou daar zeg je me iets, zag laatst het oude model astra OPC die het ook had, verder was die bak fouter dan fout, maar met die uitlaat vond ik toch wel erg gaaf gedaan
@kaasboerin: Jij lacht wel, maar het kan echt. Het heet een pop ’n bang map. Die ga ik dus ook inprogrammeren:
http://www.c7cat.com/TBs.htm
Het ziet er stoer uit. Ze zouden het verplicht moeten stellen! ;-)
Maar of het een goed teken is… Soms worden rijke mengsels bij gas los gebruikt om de boel te koelen. Is de Mac thermisch misschien niet zo gezond gebouwd?
Ik had die rare luchthapper vlak voor de spoiler nog niet gezien. Ziet er een beetje vreemd uit

Maar komen deze vlammen nu ook door de turbo’s? want het is echt elke keer gas los vlammen, niet een beetje. Lijkt me normaal gesproken toch verkeerde afstellingen, zoals midasracer al zegt. Tenzij die turbo’s er mee te maken icm blow-off valve.
@mrB:

Blowoff-valve zit in het inlaat traject en niet het uitlaattraject.
Dat heb je met die DI motoren. Die verbranden zo onvolledig dat er maar enkele Grooten Geele Vlammen gespuwd worden.
Lekkere kleurensamenstelling. De normale versie is maar saai maar deze is echt goed te doen.
Mijn theorie:

De inspuiting is mechanisch aangedreven en hangt voor alle cilinders aan elkaar vast. Dus wanneer je gas lost gaan de cilinders in sequentie vertagen – daardoor de motor als geheel – maar de motor moet eerst nog een volledige mechanische cyclus doorgaan (2 revoluties) vooraleer alle overbodige brandstof uit het systeem is verwijderd. Terwijl lopen de cilinders op een te rijk mengsel.

De oplossing is als chauffeur proberen in één keer gas te lossen ipv het gaspedaal te doen zweven terwijl je de auto plaatst (zoals ik geneigt ben in GT5) met kleine stootjes gaspedaal terwijl het systeem een constant veranderende input probeert te verwezelijken.

disclaimer – mijn theorie

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).