McLaren P1 gaat binnen één jaar de weg op

Auteur: , 35 Reacties

Zo, dat is een statement waar we ze aan kunnen houden. Dat, en meer, heeft McLaren alvast vrijgegeven. Verder hebben we een verse lading livefoto's van de supercar die "vijf keer zoveel downforce" als de MP4-12C genereert.

Met de MP4-12C begeven de Britten van McLaren zich nog op Ferrari 458-terrein. De P1 doet echter een gooi naar de absolute top in supercar.. pardon, hypercarland. Ze durven het alleen nog niet aan om motorspecificaties vrij te geven. Wat ze claimen is dat verhouding op 600 pk per ton ligt. Trek daaruit zelf uw conclusies. De auto wordt rondom een koolstofvezel monocoque gebouwd, dus reken maar dat ze op de kilo’s letten.

De buitensporig grote spoiler achterop en de beweegbare flaps aan de voorkant – iets dat we eerder op de Pagani Huayra zagen – kunnen een downforce van 600 kg genereren, en dat ver onder de maximale snelheid. De Cw-waarde zou tegelijkertijd 0.34 bedragen, gelijk aan de Aston Martin V8 Vantage.

Op het circuit komt de achterspoiler 300 millimeter omhoog – onder een hoek van 29 graden – en op de weg is dit maximaal 120 millimeter. Het zou de P1 net zo aan het asfalt laten kleven als de MP4-12C GT3. De flaps en achterspoiler kunnen tevens worden ingezet als luchtrem. Ja, de circuitauto-voor-op-straat-aspiraties zijn wel duidelijk.

McLaren beloofd begin 2013 de voltallige specificatielijst vrij te geven, en dan zullen we te horen krijgen dat ‘ie 1.500 kg weegt en 900 pk levert. Of iets in die buurt. Niet lang daarna gaan de orderboeken open en “binnen twaalf maanden” hopen ze een productieversie op de weg te zetten.

Voor nu rest ons te zeggen: klik, kijk en kwijl.

Een video waar Ron Dennis de P1 onthult in Parijs staat HIERO.




35 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
die achterkant is echt geslaagd (zonder de wing weliswaar)
blijkbaar werkt die downforce ook als ie stilstaat: platgedrukte donut#

grapjeuh: da’s nu een echte supercar, zie. magisch mooi!
begin te kwijlen!

heerlijk ding
Ik vind hem nogsteeds lelijk, maar dat zal misschien wennen zijn. Die plastic speelgoedauto achterkant zouden ze echt wat mooier ogen maken.

Maar wat is Cw waarde?
@tttooommm: de CW waarde (weerstandscoefficient) geef aan hoe makkelijk een bewegend voorwerp (auto) door een medium (lucht) beweegt. die zonne wagens waar ze mee racen door australië heeft een cw van 0.1 en een hummer heeft ongeveer 0.6
@lambo4all: nou, maak van die zonne-auto\’s maar gerust 0,0065 oid. Die dingen hebben belachelijk weinig luchtweerstand
@tttooommm:
de weerstand die een voorwerp ondervind in een stromend medium, bijv. water of lucht.
hoe lager de cw waarde hoe lager de luchtweerstand bij eenzelfde snelheid.

(googled it)
@awiebo: Ja sorry, was aant werk. Te lui om te googlen, thanks anyways;)
@tttooommm: De verhoudingen kloppen gewoon niet. Ik zie het als een mager junken lichaam met een dikke waterkop. De cockpit is net een vissenkom. Mclaren F1 blijft king!
Ronduit lelijk!!!
Alles voelt nep rond deze auto. De styling, de manier waarop ze gewoon het chassis en de motor van de mp4-12c gebruiken en ons willen doen geloven dat het heus de opvolger is van de McLaren F1.

En sorry maar 1500 kg is gewoon teveel..
@raphael: ik vind het ook erg veel, maar aan de andere kant. 600pk per ton, als de wagen 1200kg wordt dan is dat maar 720pk. en dat is ver onder de gespeculeerde 900-1000pk.
waar zijn de beweegbare flaps op de voorkant dan? ik kan ze niet ontdekken!
Ik snap niet hoe mensen dat Peugeot supercar geval helemaal te gek kunnen vinden en ik bij P1 blogs bijna alleen negatieve reacties zie. Het is hier toch Autoblog en geen PSA forum?
Ik vind hem mooier dan ik had verwacht. De achterkant valt me echt dik mee. Veel mooier dan verwacht.
Top werk mclaren!
I WANT ONE!

Ik ben al helemaal gewend aan het uiterlijk en die achterkant is echt top!
Hé krijg nou wat! Er zit zowaar emotie in zal misschien met een top gear presentator te maken hebben die z`n oudere broertje een computer tekening noemde.
Wat ik persoonlijk het mooiste vind is dat de spoiler voor heel veel downforce kan zorgen maar dat je dat alleen ziet bij hoge snelheden. Omdat een vaste Sjonny Gay spoiler niet meer van deze tijd is en hooguit op een circuit auto hoort.
En hij gaat in 2,3sec. Naar de honderd zeggen ze!
Ben benieuwd maar meestal trekken ze toch wel een jaar of 4 of 5 jaar uit voor het ontwikkelen van een auto,ligt het nou aan mij of doen ze er een stukje korter over?
@pikes83:
Of ze zijn al een jaar of 3,4 bezig met de ontwikkeling….
OT: In elk geval wel revolutionair qua uiterlijk, of ik het mooi vind? Who cares, ik kan hem toch nooit betealen….
@pikes83: als dit op basis is van de mp4 dinges dan loopt het al wat langer. eigenlijk is het een upgrade met andere styling. Is mclaren tegenwoordig van vag? Alles vanuit 1 model bouwen. En toch de topprijs vragen.
@pikes83:
Ik denk dat ze stiekem al wat langer bezig waren maar het nog redelijk stil wilde houden..
Je gaat mij niet wijsmaken dat hun topmodel in zo een korte tijd is ontworpen en alles..
WTF van achter lijkt het net een straaljager niet mijn ding in ieder geval.
Hij gaat over een jaar de weg op.

Testrijden dus….
Eindelijk weer een normaal uitspreekbare naam
Ahha! Een concurrent minder voor de F70, dat maakt me blij, want een normaal denkend mens met ogen zal dit niet kopen denk ik…
@ds3lover: liever dit dan die afzichtelijke Ferrari.
@ds3lover: Juist wel, dit is design, geen 13 in een dozijn.
Doe mij maar liever een Fiat Multipla!
@nsmvo: Ik moest lachen
Wat een belachelijk ding. Lijkt me niks voor de openbare weg, meer een circuitwagen net roadcar achtig uiterlijk voor op het circuit
Ontzettend lelijke achterkant. Dit lijkt wel een of ander studiemodel van Hyundai uit de jaren 90. Die hadden ook allemaal van die ronde vormen. De Porsche 918 is naar mijn mening vele malen mooier
Heel erg vet. Zelfs de spoiler ziet er mooi uit.
Pff Ferrari en Porsche hebben er een stevige concurrent bij zeg! Ik kijk nu al uit naar de Top Gear Triotest ergens eind volgend jaar! ;-)

Met een special door Europa heb ik ook geen moeite trouwens…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).