Mercedes Bent* 650pk 190 SL, kunst of kitsch?

Auteur: , 60 Reacties

*De Mercedes Bent, een combinatie van een Mercedes Benz 190SL en SL600, gebouwd door Randy Clark.

Een oude bekende, inmiddels heeft de auto echt rondgereden. Als de weekend-racer die het is. De combintatie van een grote zak geld, oude Mercedes 190SL en piepjonge maar ietwat nietszeggende Mercedes SL600. De wilde mix kwam begin 2010 terecht bij ‘hotrod bouwer’ Randy Clark. Zijn bedrijf: Hot Rods and Custom Stuff. Natuurlijk gebaseerd in het altijd zonnige en auto-gekke Californië. Net zoals bijvoorbeeld Singer Vehicle Design.

Ik noem Singer Vehicle Design omdat zij op een hele nette manier een volledig ‘eigen’ Porsche hebben gebouwd. Een creatie naar een ideaalbeeld van een bepaalde auto. Dat is heel grof gezegd ook de insteek geweest bij dit Mercedes-project maar bij Hot Rods and Custom Stuff zijn ze véél verder gegaan.

Het project was min-of-meer eenmalig, voor een klant (Richard Mott). De basis: een Mercedes SL600 uit 2004. Een jonge auto met zeer weinig kilometers (17k) op de teller. Degelijk maar weinig elegant of ‘romantisch’. Enter Mercedes 190SL. Naar het schijnt een verwaarloosd exemplaar uit 1961. Ze stond al even binnen. Aan Randy de taak deze auto’s tot één te maken. De techniek van de nieuwe SL600 omhuld door het sierlijke plaatwerk van de klassieke 190SL.

Mercedes Bent vs Mercedes 190SL

Randy ging rigoureus te werk om plaatje passend te krijgen. De Mercedes 190SL was namelijk veel te klein voor het SL600-onderstel. De carrosserie is flink vergroot en het resultaat is te zien. Grote velgen verhullen de moderne remmerij, met een beetje tuning produceert de V12 650 pk en 1016 Nm. Het eindproduct is 20cm langer en 12cm breder dan de originele 190SL.

De auto is verschrikkelijk mooi afgewerkt maar duidelijk anders dan het origineel. Het maakt een oordeel over de auto moeilijk. Is hier heel veel tijd gestopt in een auto die altijd onder zal doen voor het origineel of is dit een uniek sculptuur? Kunst of kitsch?

Met dank aan Sacha voor de tip!



60 reacties

Supergaaf. erg mooi gedaan ook! mijn complimenten.
rood met zwart combinatie, perfect!
Ik wil deze man graag volgelvrij verklaren.
Ik ben verkocht.
@sacha: hoeveel bracht je op?
@tuning: €2,75
@sacha: Per kilo dan toch mag ik hopen?
@sacha: Ik bied 3 euro als je me eens meeneemt in een van je AMG’tjes! :P
@Vanquish: Verkocht!

Prijs is, zoals @SimonMC zegt wel per kilo :-)
@sacha:


### AIVD Intelligence Screening Server ###
### version 3.172b ###
### Copyright, BHP Software(c) 2002 ###
### TRIAL VERSION [23 DAYS LEFT] PLEASE REGISTER PRODUCT ###

– Date: 23-01-2012 | Time: 12:09 –

*** Alert!!! ***

Tags Found: “verkocht”, “prijs”, “kilo”…
Possible Threat: [Illegal Drug Trading]
Risk Level: Risk Level set to (2)…
Checking background intelligence suspect(ID-0001363465)…
Checking for relevant intelligence…

+++ Relevant Info Found +++

> Foreign forename found
Threat Possibility= [ALL]
Risk Level set to (5)

> Owner of Mercedes AMG
Threat Possibility= [DRUGS]
Risk Level set to (9)

> Large amount of social contacts and activities
Threat Possibilities= [DRUGS]
Risk Level set to (12)


– All available intelligence gathered –

Calculating final threat possibilities based on available intelligence… Done!
——————–
*** FINAL THREAT POSSIBILITIES ***

Illegal drug trade / 94,73%
Illegal drug traffic / 78,35%
Tax hiding / 97,68%
Armed & Dangerous / 83,72%

Calculating final advice & plan of approach based on available intelligence and protocols… Done!
——————–
*** FINAL ADVISE & PLAN OF APPROACH***

– Locate suspect.
– On doubt fire at will.
– Use stealth techniques to creep behind his back.
– Real gently and full of grace knock him the fuck out with your baton.
– !!!A new law now prohibits that no more then 1 officer may use his baton on a suspect during an arrest at the same time!!! So please show some respect and wait your turn.
– When in doubt if suspect has a firearm perform the following steps.
– On doubt fire at will.
– Send a dog to suspect to see if he carries a piece.
– If the dog doesn’t return and looks like he is sleeping near the suspect, the dog is probably really tired, or maybe even dead.
– On doubt fire at will.
– Kill suspect.
– Cuff suspect.
– read rights to suspect.
– Ask vital investigation questions to suspect.
– Clean up and go back to the office.

### End of auto-generated server message ###
@sacha: Dan stuur ik je eerst een dieet op en kom ik daarna terug op mijn aanbod, is dat oké? :D
Mijn eerste reactie was van WTF, is hij gek geworden maar na het zien van de foto’s moet ik zeggen dat het toch wel heel erg mooi geworden is.
@edj44: inderdaad had ik ook! maar hoe langer ik m zie hoe mooier die wordt! wat een prachtbak
@edj44: Ik ben het met je eens. Zeker als de reaguurders hieronder gelijk hebben over dat de 190SL geen hele goede auto was.
Jaaah, bijna heilig, net zo lekker als die Wolga op dat BMW onderstel. Graag meer van dit! Heerlyke wielen eronder.. yum yum gimmi some :)
Geef het de voordeel van de twijfel,liever een originele dat wel.
GAAAF! Een 190SL is waarschijnlijk een van de grootste schapen in wolfskleren ooit. Wel de body van een 300SL maar dan met een gewone 190 viercylinder en onderstel onder de kap. Het opvoeren van zoiets is geen schande, eerder een must!
james125 via iPad app
Heerlijk: bij het stoplicht Corvettes zoekrijden die een oude Mercedes verwachten!
Zeer mooi!
I like it.
Dit stond ongeveer een half jaar terug in de Autobild…
Dit moet een foutje zijn… Of laat het anders alstublieft in een dronken of anderszins benevelde bui per ongeluk gebeurd zijn…
Prachtig :), wel jammer van die kap over de motorrr..
Geen kunst, zelfs geen kitch, gewoon verkrachting.
Iedereen die ooit een auto heeft gebouwd weet hoe veel werk het is om tot dit eindresultaat te komen, kunsdt!
Ik zou nooit zo grote velgen op een klassieke wagen stoppen of iets aan het interieur veranderen. Ook de motor daar had ik liever één met carb gezien. Maar wel een leuk project.
Van het concept neem een klassieker, drijf de motor op en stop er een moderne ophanging/remmen onder ben ik een grote fan, ik zou geen (echte) moderne auto meer willen
Mooi gedaan. Enkel is de carrosserie wat te veel uitgerekt, dat is niet zo mooi. En de naam Mercedes-Bent is nogal vreemd (wel begrijpelijk om copyright redenen). Maar voor de rest zeer mooi gedaan.
Stond ook een keer in TG magazine.. Super mooi ding!
ik vindt het een mooie auto, maar op een aantal punten net iet te vergaan.
Mooie wagen ! Alleen dat plat op de vloer met grote velgen vind k een afknapper.
Ben er niet kapot van. Wel iets bijzonders, zal ook best leuk zijn om te rijden maar not my cup of tea.
Idee is cool, de wielen vind ik verschrikkelijk. Te groot, veel te groot. Verneukt de rijkwaliteit waarschijnlijk ook nog ernstig.
Ik ga toch met één woord reageren: Waaaaaaaaanzinnig! Een droom op wielen.
Niet mijn ding, doe mij maar liever een 190SL in standaard trim…
Als je dan zo’n prachtige oude merc gaat verpesten, dan maar zo.
@Maartent: grappig, zelfde conclussie van mij zonder dat ik jouw reactie had gelezen
insane !
Zeer strak en zorgvuldig uitgevoerd. Mooi mijns inziens!

Ik vind de velgen niet mooi, ik had liever de originele gezien (zoals op de schets in het artikel)

Het is heiligschennis, maar als het dan toch moet, dan maar zo!
Helemaal goed, wat een bazenauto!
Mooi, alleen zijn de velgen te groot.
De echte 190 SL was een onbetrouwbare gevoelige rot wagen, die nix klaarmaakt tegenover tijdgenoten als de Alfa Spiders en Britse Roadster brigade.
Een Saloon in een elegant jasje, met dubbele Solex carburateurs.
En juist de dubbele carburateurs maakten het tot een slecht geheel, je bleef die dingen afstellen na ieder ritje.
Voeg daar een matige wegligging en remmen aan toe en deze man heeft gelijk mijn zegen.
De 190SL was altijd een Wannabee 300SL, een Boxter die een 911 wilde zijn, die categorie zit ‘ie in.
Dat er mensen tegenwoordig een fortuin betalen voor een 190 SL, het is hun geld, maar doe mij maar een drie liter Austin Healey vrachtwagen. of een XK 150 Jag.
of een 59’er Giulietta Spider met de beroemde 16oo dubbelnokker.
Ik vond de combinatie redelijk geslaagd. Jammer dat de grote wielen nodig zijn om de dikke remmerij te kunnen huizen. Dat vertekend het geheel een beetje té en komt de 190 er een beetje uit te zien als een “cartoon-auto” of een creatie van “Hotwheels”. Ik ken die keus, altijd jammer. Maar toen ik m’n golfje aan het bouwen was het zelfde probleem gehad. Voor m’n gevoel moesten er 15″ ATS Cup wielen onder, maar dat ging niet in combinatie met de remmerij. 16″ wielen moest minimaal. Jammer.
Verder hebben de mannen met het design de verhouding goed in de gaten gehouden en klopt het geheel, zo op’t oog, wel.
Ik zeg; Kunst.
@TSI-tje: Die ATS doen me gelijk denken aan wat die Up! standaard heeft.
@The360box: Dat was ook de bedoeling, als ‘understatement’
Moest nu voor een 16″ variant van ATS gaan, jammergenoeg, vanwege de Brembo Gran Tourismo Kit met 313mm schijven.
Het was juist de bedoeling om de 380Pk op de wielen, 460Nm Koppel, en 4WD niet aan de buitenkant van de auto laten zien.
@TSI-tje: Dan kan je er beter een setje Halford’s doppen op kwakken, das pas underestimated.
Eerst dacht ik: wat fout! Maar hoe langer ik er naar kijk hoe mooier ik hem vindt.
De wielen zijn wel een beetje aan de grote kant, maar verder zeer geslaagd!
Mercedes Bent Over?
Mooi gedaan, wielen en zwarte navigatie in het interieur zijn fout.

http://static.autoblog.nl/images/wp2012/mercedesbent_450.jpg
Volgens mij is de voor/na photoshop in de post niet relevant. De wijzigingen in de wielkasten etc. zijn niet toegepast op het uiteindelijke exemplaar.
Op de laatste foto draait het wielhart (aka doppo), maar de velg niet. Spinners anyone?
@mout: Of juist het omgekeerde (zoals bij Rolls Royce); dat als de wielen draaien het logo stil staat.
@sacha: Ik d8 ook eerst aan RR. Maar áls je het omdraait, dan heb je toch spinners?
@sacha: He, kijk eens op de topic-foto. Daar zijn de wielharten leeg.
Hij ligt wat mij betreft te laag. Lager ook dan een SL600. Maar ja, dat is in Amerika cultuur, geloof ik.
deze ken ik van topgear, prachtbak! Echt mooi gedaan!
Zet er kleinere velgen onder en hij is prima te doen.
En grotere banden natuurlijk 8)
Doet me eigenlijk aan een Mustang denken, en dat is eigenlijk fout want die velgen zijn fout.
Kitsch voor mij..
Ben ik nou de enige die auto’s met heel veel negatief camber er maar debiel uit vindt zien? Het ziet er in mijn ogen net uit alsof zo’n auto door zijn hoeven is gezakt, of dat er te grote wielen onder zitten waardoor de wielen maar scheef gezet zijn zodat ze toch nog onder wielkast passen.

Ik heb dit trouwens alleen bij heel duidelijk negatief camber. Licht negatief camber vind ik dan weer beter dan licht positief camber.
Het dakje krijgt die er niet meer op alleen als deze ook verlengd is,maar het is gewoon zonde van een 190sl

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).