Mercedes-Benz C63 AMG Edition 507 – vermogen heb je nooit genoeg

Auteur: , 52 Reacties

507 pk. WOW.

De ruimte onder de motorkap en voor de uitlaat ontbrak, dus daarom had de 6.3 (die 6,2 liter groot is) AMG V8 in de C63 AMG altijd ietsje minder pk’s dan in de andere AMG modellen. Maar met gepaste trots weet AMG nu te melden dat het toch gelukt is en “dankzij technologieën uit de SLS AMG” krijgt de C63 AMG er nu 50 pk bij. De totaalscore komt daarmee op een gezonde 507 pk.

Sprinten? Ja, dat kan de C63 AMG Edition 507. Als sedan of coupe staat in 4,2 seconden de 100 op de klok, de meer gezinsvriendelijke Estate doet er 4,3 seconden over. De winst is in beide gevallen 0,2 seconden, maar op hoge snelheid stampt de Edition 507 nu nog lekkerder door. Vandaar ook dat C63 AMG Edition 507 begrensd is op 280 km/u, onderdeel van het standaard AMG Driver’s Package. Wel moet de koper op cursus, een rijtraining van de AMG Driving Academy is inbegrepen.

Black Series lite
Gray Series? Nou ja in ieder geval laat Mercedes-Benz het niet bij alleen de vermogenskuur. Ze monteren ook een AMG high-performance remsysteem met 360 mm composiet-schijven vóór en achter. Deze remschijven zijn inwendig geventileerd en radiaal doorboord. Door hun relatief geringe massa verminderen ze het onafgeveerde gewicht en dat komt de rijdynamiek ten goede. Vóór worden (rode) remklauwen met zes zuigers ingezet, achter met vier zuigers.

De aluminium motorkap met grotere luchtopeningen komt direct van de C63 AMG Coupé Black Series. Overige “uiterlijke” aanpassingen zijn 19-inch AMG lichtmetalen velgen metkruisspaak-design, vetlauwkoele AMG sport-striping, donker getinte koplampen en de afwerking in hoogglans zwart van buitenspiegels, grille en achterspoiler. Binnenin zijn er Edition 507 badges en het stuur heeft een overstuur indicator die Mercedes-Benz zelf eufemistisch als “12-uur-markering” betitelt. In juni komt de C63 AMG Edition 507 in de showroom, prijzen volgen later.

Weten we ook gelijk waarom er onlangs een gecamoufleerde C63 AMG Sedan op de ‘Ring werd gespot.



52 reacties

[email protected] autoblog.
@ruub-ster: zeg dat wel ja!
@ruub-ster: Waar dan?
@ruub-ster: Ze weten wel raad met die sterren.
Als ze met zulke versies gaan komen dan weet je dat het einde voor het model in zicht is en ga ik altijd twijfelen of het niet handiger zou zijn om even een jaartje of anderhalf te wachten.
@jolig: kweetnie, leuker dan dit gaat het in de toekomst niet worden. Denk aan turbo’s, minder cilinderinhoud, etc.
@jolig: net als een 911-.-
Doe maar een estate voor de deur. Papa blij en de hele zooi kan toch mee!
Wat staat die pook raar in stilstand, iemand die weet waarom (zit de vrij daar?)?
@sdk16420: daar zit de P stand.
@sdk16420: dat is gewoon de stand als de auto in P. staat. Wel leuk hoor 507pk in een c-klasse maar echt interessant niet. Ik wacht liever op de nieuwe generatie C-klasse. Maar mocht je me willen verrassen dan wil ik deze alsnog graag wel hebben hoor;)
Wow, die coupé is gruwelijk!
ja want hoe meer pk een auto heeft hoe beter hij is !
@Tweede Woning: Het aantal peekaas hebben niets te maken met de bouw- of wegligging- kwaliteit van een wagen. Dus er zijn meer factoren nodig om een wagen beter te noemen dan andere modellen en/of merken.
@toroloco: sarcasme?
Als je nou al een keer zo’n driving academy gedaan heb, en je koopt nog een amg. Moet je dan verplicht nog een keer? Of mag je hem dan gewoon snel meenemen? Niet dat het iets is wat ik graag achterwegen zou laten hoor. Puur een vraag.
Dit is zon auto die ik veel liever heb dan een saaie Porsche, Audi of BMW. Als ik de loterij win, komt deze Staten naast mn Quattroporte GT S te staan.
@smotsholle: goede keuzes!
Ik snap alleen dat extreem knullige netje bij de benen van de bijrijder niet. Een met veel zorg samengesteld interieur en dan ineens zo’n cheap fruitnetje…

Niet bepaald het belangrijkste, maar toch.
@laminaatplaat: Altijd handig, zeker voor in de Estate. Wanneer het hele gezin op vakantie gaat dan kan vrouwlief daar haar thermoskan met thee/koffie indoen. Als vaders dan even over een rotonde drift dan blijft de thermoskan netjes vastzitten achter het netje.
Jammer van dat uitveegspoor als ‘achterspoiler’ op foto 20.
Die oude ronde AMG-uitlaten zien er toch nog een stuk beter uit dan die scheve vierkante. Lekkere auto, Mercedes biedt altijd van die lekkere varianten aan. Zo’n Black Series vind ik vaak iets te overdreven, maar dan bieden ze altijd nog een iets mindere versie aan. Precies goed.
@berlinetta: en dat zullen ze blijven doen. Mercedes werkt namelijk aan een ”sleeper kit” voor de E63 AMG, zodat kopers een E63 AMG kunnen kopen zonder de uitbundige AMG looks. Houdt dus wel in dat je je 4 uitlaatpijpen en het gaas aan de voorzijde verliest.
@HDM: Ja een sleeper hoeft van mij nou ook weer niet. Een beetje bruut uiterlijk kan ik wel waarderen. Zolang het maar niet met allemaal spoilers en vleugels wordt.
@berlinetta: voor mij hoeft het ook niet per se, maar vanuit Duitsland kwam de wens om toch wat minder uiterlijk vertoon te hebben maar wel de prestaties van de gefacelifte E63.
@HDM: Als je een zakenman bent dan kan ik me hier inderdaad iets bij voorstellen.
Is zeker een gruwlijke auto alleen, voor een inhoud van 6.2 liter en 507pk is nog wel te doen alleen de standaart versie met 457pk is gewoon niks waarom zo een grote inhoud en weinig pee’kaas een 2.0 halen ze 270pk eruit dat is 135pk/1liter maar goed dit is gewoon dodelijk.
@r32turbo: Waarom moet er altijd zoveel mogelijk uit een blok gehaald worden? Ja 457 is in verhouding tot wat het blok kan niet veel maar het is alsnog erg veel voor in een C-klasse en het blok is nog steeds fantastisch. Dat iets kan betekent niet dat het altijd ook moet.
@Pordon: Ik heb er ook geen problemen mee ik zeg aleen is weinig voor het inhoud is totaal niet verkeerd ik ben verliefd op de v8 van MB alleen ja pktjes mochten ietsjes meer.
@Pordon: Uhmm rijeigenschappen en acceleratie…

Ze hadden het blok een stuk kleiner kunnen houden en toch evenveel pk’s en Nm kunnen meegeven. Zo’n blok is dan een stuk lichter en de auto dus ook. Bovendien is de gewichtverdeling van de auto dan waarschijnlijk ook beter.

Er zijn dus genoeg reden om zoveel mogelijk uit een blok te halen, zonder het onbetrouwbaar te maken.
@notsobig: ik meen dat dat 6,2 liter blok al de lichtste in zijn klasse is. Zelfs lichter dan de 4 liter uit de M3. En zeker lichter dan de voorganger van 5,5 liter.

Je weet toch, meer cilinderinhoud is minder staal ;-)
@sacha: En wat is die “klasse” dan? Als je kleine “klasses” kiest is het makkelijk daarin de beste te zijn… En wat maakt het uit om een “klasse” lager te gaan, als je daarmee evenveel pk’s en Nm uit kan krijgen?

Grote inhoud is ook een grote motor = meer materiaal = meer gewicht. Als ze de motor met minder materiaal hebben kunnen maken en hem zo lichter hebben kunnen maken, kunnen ze dat ook bij een kleinere motor…

En ik mag hopen dat het inmiddels alluminium is ipv staal?
@notsobig: de klasse waar je over zeurt is waar de M3/RS4/RS5 ook in zitten. de reden waarom mercedes deze (niet zware) motor gebruikt is omdat:
-ze gaan niet speciaal voor de c klasse een hele nieuwe motor ontwikkelen
-deze kon geknepen (dus betrouwbaar) nog makkelijk de benodigde pk’s opbrengen
-wil je 525pk in een c klasse terwijl de concurrentie 420pk heeft? daarbij moeten dan ook de benodigde remmen/omhanging bij ontwikkeld worden. en dan zou die veel duurder worden dan rs4/m3.
buiten dit alles, de c63 staat al bekend als overpowered, het laatste wat een c63 nodig heeft is meer pk’s.
@lambo4all: Waar heb ik gezegd dat de auto underpowerd is? Je snapt m’n punt totaal niet…

Knijpen = betrouwbaarder? Right… Als dat de reden is leg er dan maar gelijk een 20liter V16 in met 507pk, die voor een 20l V16 heel licht is, maar nogsteeds dieplood weegt…
@notsobig: mijn punt is: de c63 heeft niet meer pk nodig. en JA geknepen is betrouwbaar! logies toch dat een 400pk 1.5L eerder stuk gaat dan een 200pk 1.5L ?!??!! dit weet me zusje van 12 zelfs maarja..
vervolgens ga je weer appels en peren vergelijken, in zijn klasse! dus vergeleken met de M3 en de RS4! wat lul je nouweer met je 20 liter motoren..
@lambo4all: Is het allemaal te moeilijk om te begrijpen voor je wat ik probeer duidelijk te maken?

Fijn dat dat je punt is, maar heb ik dat ergens tegengesproken, heb ik NERGENS gezegd dat de auto meer pk’s nodig heeft? Nee!

De motor gaan knijpen om hem betrouwbaarder te maken is inderdaad een logica van een 12-jarig meisje… Een betere oplossing is om de motor beter te construeren, zodat je de inhoud van de motor beter kan benutten. De motor hightech maken ipv een lowtech.
Kijk eens naar de jappaners, die zijn daar goed in…

Maargoed het zal wel allemaal niet of verkeerd begrepen worden.
@notsobig: NERGENS = ERGENS
@lambo4all: Mijn punt is:
507pk is (meer) dan genoeg voor de auto, maar hier is geen 6,2l blok voor nodig, ook niet voor de betrouwbaarheid. Met een kleiner blok kan het zelfde vermogen creëren, maar is een stuk lichter en kan nogsteeds meer dan betrouwbaar zijn.

Een lichter blok is voor de handling en acceleratie een stuk beter.
@r32turbo: Het grote blok zorgt ook veel heel veel koppel, veel meer dan de concurrentie onder de kap heeft liggen. Bovendien loopt een grotere motor ook soepeler dan zo’n gedownsized opgefokt turboblok. Ik ben juist blij dat AMG nog een van de weinigen is die van die lekker grote blokken produceert.
@berlinetta: ja dat is wel zo lekker veel koppel. Maarja als ie standaart 507pktjes had had ik niks te zeggen
@r32turbo: Voor mannetjes die de hele dag naar 800 pk kanonnen kijken op internet is 457 pk misschien niet veel. Maar ga er maar eens mee rijden!
@crackdavid: ahahah die was een goeie :| dat jij op het net surft hoef ik het niet gelijk ook te doen. En heb jij wel ervaring met een c63?
Om nom nom, rear tires for breakfast.
507pk in een c klasse geweldig :-) maar met 457pk krijgt hij het vermogen al nauwelijks kwijt, heerlijk speelgoed, ik kan niet kiezen of een m5 of c63 estate :-/ keuze wordt volgende week gemaakt, ff testritje !
Ziet er toch wel heerlijk uit
nice work! kan die idiote black series de deur uit daar heb ik het echt niet mee maar deze mag je bij me voor de deur parkeren!
@salberts93:
Ik neem aan, dat jij de versie met taartschep achterop, winglets aan de voorspoilerT en een nogal protserige geel metallic kleur niet pruimt. Maar zonder die aerodynamische meuk en in een rustiger kleurtje is ’t toch wel een fijn ahtootje, zo’n C63 BS. Of niet ?
If only I had the money… Dit is echt het einde <3
Zullen ze nu wel sneller zijn dan de M3 op het circuit? Ik betwijfel het. Waar ze het met 457 pk al niet kunnen redden tegen de M3. Leuk hoor al die pk’s maar wat heb je eraan als je het vermogen toch niet kwijt kan net als bij de 457pk uitvoering, Wordt je weer voorbij gescheurd door de //M3
@geertjuh: ach laat de M3 met een professionele coureur maar sneller zijn. Ik ben een dermate onervaren coureur dat ik de auto’s toch niet op de grens kan rijden dus geef mij dan maar de auto die het meeste plezier kan geven en dat is toch bij uitstek de C63 AMG, al is het alleen al om het geluid.
@Pordon: Helemaal mee eens, M3 kan misschien sneller de bocht om maar dan moet je op het randje rijden, ik als normale sterveling zou nooit op het randje rijden dus laat mij maar lekker hard rechtdoor ondersteund door de grom van de gruwelijkste V8 ooit.
Cap’n, we need more power!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).