Mercedes gaat stoppen met bouwen V12

Auteur: , 58 Reacties

Jep, het is gebeurd met de productie van de machtige V12 door Mercedes. Maar waarom?

Vrees niet, lieve lezers. Omdat het bouwen van een V12 relatief arbeidsintensief en specialistisch werk is heeft Mercedes besloten om de realisatie van deze motoren uit te besteden aan huistuner AMG. De heren en dames uit Affalterbach bouwen namelijk al flink wat V12 motoren voor enkele AMG modellen van Mercedes (de G65 en de CL65 AMG) maar ook voor bijvoorbeeld de Pagani Huayra. Nu gaan ze dit dus ook doen voor Mercedes modellen die niet specifiek van een AMG label zijn voorzien.

De eerste “gewone” Mercedes die een door AMG geleverde V12 in het vooronder krijgt is volgens de bron van dit verhaal de Mercedes S600 (u weet wel, het liefje van de gemiddelde dictator) die in 2014 op de markt moet komen. Een leuke uitbreiding van de werkzaamheden van AMG terwijl Mercedes handjes vrijmaakt die zich op meer alledaagse voitures kunnen gaan uitleven, eigenlijk is het allemaal heel logisch.



58 reacties

Pff ik schrok al! Gelukkig gaat AMG ermee verder! Goede zaak!
Sensatie zoekers :P schrok me dood :(
zou mij niet uitmaken als AMG er ook mee stopte, die v8 klinkt toch zoveel beter.
@maseratizzzzzzzz: Dus je vind een SLS beter klinken als een Zonda :P?
@rubenpriest: nee maar dat is een uitzondering:p, ik bedoel van de Mercedesmoddellen, en de Zonda is nu toch al uit productie?
@maseratizzzzzzzz: de Zonda gaat nooit uit productie…
@Carreza: Ja, ze komen altijd nog met een allerlaatste uitvoering en dan 2 maanden verder weer een allerlaatste, het houd dus nooit op!
woah, ik had even een: “NOOOOOOOOOOOOOOO” momentje, maar gelukkig is het niet zo erg als het lijkt. want die heerlijke v12’s van mercedes die zou ik voor geen goud willen missen!
Morgen in de krant:
“Autoblogbezoekers massaal geveld door reeks hartaanvallen.”
@Carreza: Zulk soort “nieuws” past idd goed in de zogenoemde Telegraaf.
@Carreza: Ja potverdikke! Mijn linkerarm was al gevoelloos geworden…
gelukkig gaat amg nog door zeg!!
Slimme keus lijkt me. Dat percentage V12’s kun je net zo goed laten doen door AMG. Die zullen nu ook het grootste deel van de verkochte V12’s voor hun rekening nemen. En nou kan je als ‘gewone’ S600 bezitter ook zeggen dat je een AMG gebouwd blok hebt.
@E34M5Touring: Maar dat kan MB ook klanten kosten, door deze ”fusie” is een AMG motor een stuk minder speciaal (geen hele bijzondere reden voor AMG bezitters). Hij is immers ook gewoon in een ”normale” MB te krijgen.
@masterstig:

Alsof er een niet te verwaarlozen deel van hun klanten dat zal weten.
@Hupke: +1, maar dat kan je over veel rijke autobezitters zeggen, vele weten bar weinig over auto’s maar hebben ze alleen voor de status.
@Hupke: Nu wel. Nu wel…
@masterstig: Nou, dat onderscheid is zo groot. Dr zit meer dan 100pk tussen en ook qua koppel is het een totaal andere motor. Bovendien zullen de 600’s niet het AMG motorplaatje krijgen.
Leuk al die NOOOOO reacties.
Heb 1 keer in mijn leven een V12 gehad.
Van ‘het’ merk ‘het’ model.
Wist niet hoe gauw ik hem moest verkopen.
keek alleen maar naar de naald van de benzinemeter en maakte mezelf constant wijs de de E voor Enough stond

En de benzineprijzen waren toen lang zo gek niet als nu.
@desjonnies: Misschien is MB erachter gekomen dat alle ‘NOOO’ schreeuwers er ook daadwerkelijk ooit 1 zouden aanschaffen..
Helaas mocht dat niet baten.
*nooit*
@desjonnies:

Dat verhaaltje heb ik al meerdere keren gehoord.

Meestal gevolgd door nu heb ik een 500. (alsof dat een zuinige wagen is, op papier zelfs niet eens zoveel zuiniger)
@Hupke: Er staat zo’n S500 bij mij in de parkeergarage beneden onder de appartementen..
Met z’n neus half op mijn parkeerplek.
Telkens weer..
Met een Jordanees kenteken.
Al een jaar+ lang. Bordeauxrood, niet echt mijn smaak.
@kaasboerin: wat is je punt? als er een 6cil diesel in zou zitten dan staat ie ook nog half op je parkeerplek.
@lambo4all: Ik refereerde meer naar @CasperH ’s stuk, waarin hij schrijft dat de gemiddelde dictator in zo’n ding rijdt.
@kaasboerin: oh, maar aangezien het een reply was op hupke snapte ik dat niet helemaal !
@kaasboerin: En straks neemt de staatsmobiel van Roemer de andere helft van je plek in:
http://photos.cokertire.com/data/513/medium/ZIS_110_1.jpg
(ZIS 110)
@Hupke:
Nee, ’t is gewoon een 1.9 Dieseltje.
van Alfa Jomejo
en dat merk van toen was Jajujar.
kocht je voor een krabbel zo’n V12.
was iedereen bang voor.
ik ook, maar voor een hele andere reden : de benzinemeter.
@desjonnies: dan koop je ook wel de meest onbetrouwbare v12 die ooit bestaan heeft.
@lambo4all:
Daar kocht ik hem ook voor.
iedereen was bang van die V-12
meeste waren kroegpraatjes.
Een heuse E-type V-12 coupe.
Was idd kapot.
Maar zo weer gemaakt.
door die gekke grote motorkap, was sleutelen geen probleem.
Nog goed kunnen verkopen ook, ondanks de kleur : chocolate brown met dito interieur
Ik vermoed zelfs dat’ie nog leeft.
orgineel NL kenteken.
@desjonnies:

Wel een enorm mooi ding, zou er eigenlijk voor de leuk ook wel eens aan willen sleutelen.

Ik dacht al dat het zo’n XJS zou geweest zijn, de aantrekking daarvan heb ik nooit gesnapt.
@Hupke: De XJS vind ik eerlijk gezegd persoonlijk nog steeds een zeer mooie bak om te zien, het is geen E-type maar toch.
@kaasboerin:

Lelijk is die niet maar ik vind hem niet aantrekkelijk.
@Hupke:
mijn droom was een series 1 E-coupe. tot 1967 geloof ik
met die kappen over zijn koplampen
en die coole smalle spaakwielen.
en die kleine achterlichtjes.
Bleek wel dat die V-12 de fijnste cruiser was van de hele E type range.
Poeh ik steek me gauw een peuk op om tot rust te komen zeg
Gelukkig bouwt amg ze nog verder. Ik schrok me al kapot.
Ik zit eigenlijk te wachten tot ze helemaal stoppen met de v12, wellicht dat ik meer kan vragen voor me auto dan een miezerige 40k. Voorlopig niet dus klaarblijkelijk.
@CL65: En jij denkt dat…laat maar.
Het zal ze hoogstwaarschijnlijk marketingstechnisch beter uitkomen, want volgens valt het bedrijf “AMG” gewoon onder de paraplu van Mercedes. De monteurs hebben dadelijk geen Mercedes overall meer aan, maar een AMG opdruk.
nieuwe aanduiding achter op je benz met ///AMG inside :D
Zeg, Autoblog, op deze manier wordt ik niet oud! En dat ben ik wel van plan eigenlijk… Ik denk neit dat het zoveel verschil zal gaan maken. De meeste klanten zullen er niet zoveel waarde aan hechten. Een AMG blijft een AMG, een Mercedes blijft een Mercedes. Ben benieuwd naar óf er iets veranderd, en als er iets veranderd, wat er dan aan veranderd.
@ej20g: Zolang ik kan blijven geilen op de CL65 AMG is het meer dan goed voor mij.
Tsss ,je topmotor door een tjoener laten bouwen…
@norge: sommige merken hebben geeneens topmotoren..
@lambo4all:

Ieder merk heeft een topmotor…al is t een 3 cylinder…
@redbeams: *cilinder, m’n beste.
@SimonMc:

Je hebt gelijk ;)
Aut. woordenboek is handig maar niet altijd.
@norge: AMG is dan ook de eerste de beste tuner die je op elke hoek van de straat kan vinden… Beetje kortzichtige visie niet?
@xilver: Blijft een tjoener ,op je topmodel moet je eigen naam staan op de motor en body .Anders zeg je ;we kunnen het niet zelf…
is die huyararaajajaja nou eigenlijk al in productie?
De produktie van de V-12’naar AMG betekend gewoon weer arbeidsplaatsenverlies.Daar gaat om,om kosten te drukken.Denkt niemand daaraan?
@Alfarobert: denkt niemand aan want wat je zegt is bull, de banen die Merc zou verliezen komen er bij AMG gewoon weer bij desnoods, gewoon een paar extra man bij de assemblagelijn voor zover je al van die extra mensen kan spreken, want zo’n enorme productie zal het nou ook weer niet zijn in vergelijking met een 200, 250, 350 of 500.
eersre reactie: “NEEEEEEEEEE!”
gelezen: “OKEEEEEEY”
Zo, mijn gebruikersnaam is net aan het noodlot ontsnapt.
@rsvbf1 samething 4 me

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).