Mercedes geeft 300SL nr 2 (W194) een nieuw leven

Auteur: , 34 Reacties

Die nieuwe SL is hier en licht. Reden voor Mercedes om weer een stukje geschiedenis af te stoffen, te primeren en van een 'als nieuw' verfje te voorzien. Want vroeger was de SL ook licht.

Het verhaal begint in 1952 in de racerij met een volledig nieuwe aluminium body en een zescilinder. Toen nog een zescilinder lijnmotor. Mercedes geeft deze circuittijger de namen Sport en Leicht mee. De eerste reeks in het introductiejaar bestond uit tien auto’s waarvan chassis nummer 2 nu gerestaureerd is. Nummer 1 bestaat niet meer. Daarmee is dit de oudste rijdende Mercedes SL.

De Mercedes 300SL begon zijn leven als racewagen. De W194 reed de oude 24H van Le Mans, Mille Miglia, Carrera Panamericana, Eiffelrennen op de oude Nurburgring en meer. Mercedes meldt niet al deze historie weggepoetst te hebben.

Dit specifieke chassisnummer was vooral een reserve- en trainingsauto.

Omdat het zo’n vroege oplage betreft is de auto nog verfijnder en lichter. Immers, bijna ieder onderdeel van de eerste twee was met de hand gemaakt. Daardoor, en door de aluminium-magnesium body weegt deze extra oude SL slechts 1060kg. Gecombineerd met een vermogen van 170pk en luchtweerstand coĆ«fficient van 0,25 (Cd) indrukwekkender cijfers dan ‘die nieuwe‘.



34 reacties

De uhlenhaut versie vind ik de mooist, maar dit is ook heel bijzonder. Wat zou er tegenwoordig uit een vergelijkbaar blok geperst kunnen worden?
@floryn: 170 pk
@floryn: als die 300 verwijst naar 3000cc dan denk ik zo’n max van 350-400pk, zonder enige vorm van beademing weliswaar.
@floryn: Tsja, een 6-inlijn kan heel wat PK’s hebben. Kijk maar naar de oudere BMW E36s, een beetje tunen geeft al een te gek resultaat.
die snor is echt geniaal :lol: de baron :D
@dennisr:

Heb je Zetche nog nooit eerder gezien?
@dennisr: die snor past gewoon bij de auto! ;-)
@dennisr: Hierr B-1-0-0, drommels drommels en nog eens drommels :p ghehe. Goeie ouwe tijd (net als deze auto). Mooie wagens die oude mercedes(s)en (mercedi?) Gulwing echter favoriet.
“De W124 reed de oude 24H van Le Mans, …”

Die is pas in 1986 op de weg gekomen, en is zeker niet zo mooi als de w194.
@Alpine: lol & check, bedankt.
Mijn moeder had veel knapper kunnen poseren naast deze bolide dan deze snorrenkop.
@alcantara:

Nu niet overdrijven he, zo geweldig is haar snor nu ook weer niet. :P
james125 via iPad app
Ik begin het toch irritant te vinden dat bij de komst van ieder nieuw model wel ergens een oud model wordt afgestoft!
Wat is het toch een prach ding! Totaal niet te vergelijken met die nieuwe.
Is dat niet Dieter Zetsche ofzoiets in die aard?
@love4sportcars: Ja. Goed gezien.
Als deze wagen van dezelfde legering gemaakt is als de beruchte 300SLR uit ’55 wat ik wel vermoed aangezien die uit hetzelfde tijdperk is zal die toch nooit meer gebruikt worden bij races.

De wagen is dan letterlijk een rijdende bom.
@Hupke: Zolang ze hem dan niet proberen te ‘blussen’ zie ik geen probleem :)
@Koenigsegg:

De legering elektrum genaamd op basis van aluminium en magnesium brand zo ook. Werd zelfs gebruikt in brandbommen in de wereldoorlogen. Daar heb je geen water voor nodig om de situatie volledig gevaarlijk/explosief te maken.
@Hupke: elektrum is toch goud en zilver, of zie ik dat verkeerd?
@Truttenschudder:

Nee, jij bent 100% juist ik heb me vertypt/vergist het is ‘elektron’ dat de magnesium legering is.
Hoe kan het dat de ‘gewone’ 300SL (w198) uit hetzelfde blok ruim 220 pk wist te halen?
@alwood,
is de Cw waarde en niet Cd zover ik weet
@pshyto:

Cd is de engelse benaming
@pshyto:

Aardig lage waarde dus denk zelf dat het om de frontale oppervlakte gaat.
al is er ook een cd waarde maar het gaat meestal over de Cw waarde.
dus klopt het wat ik zeg of is het onzin?
@pshyto: nee want beiden zijn hetzelfde.

c(d) is ”dragcoefficient”
c(w) is luchtweerstandscoefficient

Engels vs Nederlands, maar zelfde getalletje. Zou je ook kunnen zien als je gewoon even de formule erbij pakt voor de luchtweerstand…
Hebben ze de vleugeldeuren weggerestaureert of is dit het basis model met klapraampjes. Want de smalle bandjes die de wielkassen nog niet voor de helft vullen doen ook al een basismodelletje vermoeden ;)
@mashell: dit is inderdaad het model dat nog geen echte deuren had maar enkel klapramen.
Een mooie wagen, al vind ik de bekendere w198 toch nog wel een stukje mooier. Wel jammer dat de auteur van dit “artikel” niet echt moeite doet om begrijpbare zinnen te formuleren. Ik heb de eerste zin echt vier keer moeten lezen vooraleer ik begreep wat hij wilt zeggen.
Toen waren ze wel mooi…
Prachtige wagen, gewoon lekker…eenvoudig (qua uiterlijk)
Prachtig!!!!!! dit is een nul-serie daarom heeft die nog geen wings
prachtige mercedes

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).