Mercedes GL is compleet vernieuwd

Auteur: , 47 Reacties

Er waren al wat foto´s gelekt van de volledig vernieuwde Mercedes GL, maar nu hebben we alle informatie over deze mastodont voor jullie. En milieufundamentalisten kunnen gerust zijn, want deze S-Klasse onder de SUV’s is een stuk zuiniger geworden.

De tweede generatie GL is door het ruime gebruik van aluminium maar liefst 100 kilo lichter geworden dan zijn voorganger. Ook het monteren van zuinigere motoren zorgt ervoor dat het verbruik fors omlaag is gebracht. Zo is de GL 350 BlueTEC 4 MATIC diesel maar liefst 20% zuinig geworden. Deze diesel heeft een V6 motor die voldoet aan de Euro 6 normen die pas in 2014 verplicht worden en het blok levert 258 pk & 620 Nm. De topsnelheid bedraagt 220 km/h en de sprint van 0-100 km/u gaat in 7,9 seconden.

Als je liever benzine tankt dan is er de GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY (408 pk/600 Nm) met zijn machtige V8 onder de motorkap. Daarmee sprint je in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 250 km/u.

De nieuwe GL is 5,12 m lang, 2,14 m breed en 1,85 m hoog en de wielbasis is 3,08 m. Binnenin is ruimte voor 7 personen. Ook is de GL voor het eerst leverbaar met een AMG-sportpakket zodat je enorme SUV er een stuk sportiever uitziet. Of er ook nog een GL63 AMG komt is nog niet bekend, maar er zijn wel spyshots opgedoken die daar op wijzen. Het platform waar de tweede generatie GL op staat is overigens gebaseerd op het platform waar ook de nieuwe Mercedes M-Klasse op staat.

Verder is de GL nog voorzien van een heleboel gadgets zoals Crosswind Assist, STEER CONTROL, COLLISION PREVENTION ASSIST (CPA), Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist en nog veel meer.



47 reacties

In tegenstelling tot de nieuwe ML vind ik de GL wel bijzonder fraai. :D
@AutomotiveDesigner: inderdaad, dit is echt een meesterwerk, in tegenstelling tot de iets minder geslaagde ML
@AutomotiveDesigner: Deze ziet er inderdaad een stuk beter uit dan de Ml.. Kan misschien ook deels komen door dat Amg-pack ;-)
elke nieuwe MB is schitterend mooi ..
alleen na 2 jaar weer flink veroudert ..

dat heeft Audi beter voor elkaar ..
@lincoln: alleen jammer van het ctrl+c / ctrl+v gehalte bij audi…
@amgpowerrr: lol nee dat doet merc niet ook tegenwoordig
@Flamingo: Veel minder dan bij Audi iig, de foto’s die je hebt geplaatst GL vs ML leveren meer verschillen op dan overeenkomsten.
@agera: waar zie jij verschillen in het interieur dan? behalve de kleuren -_-
@Flamingo: Oke ik geef toe :) het interieur van de GL toont overeenkomsten met die van de ML, maar het exterieur wijkt toch sterk af naar mijn mening.
Koplampen anders, achterlichten totaal anders, de 3e ruit bij de GL is ook helemaal anders, andere gril en motorkap.
@amgpowerrr:

is eigenlijk alleen bij de 4 / 6 / 8 meuk zo ..

alle 2 deursies van Audi zijn toch echt wel goed verschillend ..
en naar mijn menig ook echt goed geproportioneerd ..

de Q7 is ook een plaatje die “oud” is en er nog nieuw uitziet ..
@lincoln: het sterke punt van Audi vind ik dan ook de perfecte proporties.. 1 t/m 8 klopt gewoon helemaal.. zou ondanks het kopiëren toch eerder voor een Audi geen, als het om de nieuwe gaat dan.. wat betreft de oudere vind ik BMW mooier..

Mercedes valt eigenlijk weinig op aan te merken ook.. misschien daarom wel de saaiste :lol:
@robbie: Is dit nou de 2e generatie GL Klasse dus een totaal nieuwe auto of een facelift? Op internet zie ik regelmatig beide termen rondgaan zowel totaal nieuw en facelift komen aanbod. Op de site van Topgear bijv zag ik ook facelift staan bijv.

Komend op de auto ben ik uiterst positief en uiterst te spreken over zowel het interieur als het exterieur.

Op elk front is deze auto een vooruitgang tov het vorige model. Een bijzonder fraai interieur die gepaard gaat met een machtig mooie exterieur, waarbij ik in het bijzonder de achterkant zeer mooi vind. Het legervoertuig achtige interieur hebben ze weg gedaan gelukkig.

Dit gaat een topper worden.
@agera: ik denk dat het een facelift is. De huidige heeft de aanduiding X164, als die van deze ”nieuwe” GL opduikt weet je het dus snel genoeg, want facelifts krijgen geen nieuwe aanduiding.
@HDM: dit is geen facelift ook al lijkt ie nog erg op de oude
@Flamingo: Het probleem is dat niemand eigenlijk het zeker weet totdat Mercedes een officiele bericht naar buiten brengt. Op verschillende autosite’s zie je het woord nieuw en facelift staan dus best verwarrend.
@HDM: luister is naar de term “facelift”, met een nieuwe grill en lampen bespaar je geen 100kg hoor. Dus het is gewoon een nieuw model.
@HDM: nieuw model lijkt me, het fabrieksnummer is namelijk X166
@agera: het is een nieuw model.. de gl heeft al meerdere faceliften gehad maar dit model heet x165 ipv x164 ofwel nieuw model.. nieuwe motoren, nieuw uiterlijk, ander gewicht
”Zo is de GL 350 BlueTEC 4 MATIC diesel maar liefst 20% zuinig geworden”

En 80% onzuinig :P
Dik apparaat en lekker robuust ook, daar kun jezelf met een gerust mee in een tegenligger boren (mits het geen vrachtwagen is).
@alcantara: uh ja maar dan is die tegenligger wel morsdood
Crosswind Assist, STEER CONTROL, COLLISION PREVENTION ASSIST (CPA), Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist, ideaal voor mensen die niet kunnen rijden dus.
@norge:

scherp dus LOL ..
@norge: Nee dat is voor figuren die weten dat fouten maken menselijk is , in tegestelling tot die sportschoolfiguren met oorbellen die denken dat ze perfect rijden.

Als jij met die natte krant van je 3 uur achter het stuur zit midden in de nacht, dan zwabber je van links naar rechts met 4 bier achter de kiezen.
En dan komen de Crosswind Assist, STEER CONTROL, COLLISION PREVENTION ASSIST (CPA), Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist goed van pas.
Een beetje hulp is niet om je voor te schamen :D
Hyundai levert deze opties waarschijnlijk rond het jaar 2035.
Mag je dit monster met normaal rijbewijs rijden ;)

Opzich een leuke auto , alleen die prijs…. duurder dan instappen in de S klasse, en dat voor minder klasse… pindakaas
@mcf1: Zoals gezegd is dit de S-Klasse onder SUV’s, als je het mij vraagt multifunctioneel.

Grootte van een R-Klasse, laadruimte van een E-Klasse Estate, comfort van een S-Klasse, de terreincapaciteiten van een LandCruiser en dan groter dan een ML. Misschien wel de leukste Benz!
@agera: precies..
@agera: jij snapt het
@agera: allemaal leuk een aardig, maar hoe kan je nu al weten dat dit apparaat de LC gaat overtreffen in terrein capaciteiten?
@eduardovich: Overtreffen? Dat woord heb ik niet gebruikt, lees mijn stukje nog eens en je zult het begrijpen.
De grille heeft wel wat weg van Mercedes.
@alcantara: je meent het
Wat een prachtige prachtige auto! Ziet er echt meesterlijk fraai uit!
Vorige GL was 192 cm breed, dus lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat de nieuwe plotseling 214 cm breed is geworden.
Op de site van Autoweek zag ik dezelfde blunder. Jammer dat veel medewerkers/bloggers klakkeloos een persbericht overnemen.
Toppunt van armoede; een GL bestellen met een v6 dieseltje…
@spylegion: Oneens, diesel rijdt veel fijner :).
@535d: Correctie: ik vind dat diesel veel fijner rijdt.
@535d: Ruil die topdiesel dan ff in voor het basisdieseltje en herweeg je mening..

GL zonder V8 is het net niet..
@spylegion:

in een vrachtwagen rijdt een diesel toch echt wel beter ..
koppel bij lage toeren is essentieel ..
@spylegion: Precies! Gewoon ff wachten op de v8 diesel :-)
ik vond de ML op de plaatjes gewoon een gedroch maar in het echt is het een hele mooie auto, ik hoop dat dit het zelfde geval is met de GL al vind ik de voorkant als geslaagd
@rogierrs: dat had ik indd ook bij de ml.. op foto’s lelijk maar in het echt vond ik hem geweldig.. deze vind ik op de foto’s al mooi dus zal in het echt wel helemaal geweldig zijn.. hopen dat er ook een amg komt
blijft groot
the-budel-guy
doe mij er maar een maar dan speciaal voor mij eentje met een V12 uit de S65 ///AMG
Mooi ding. Zeker de achterkant is flink opgeknapt. Let voor de grap even op de achterlichten: hoe de horizontale, chromen strip aansluit op de achteruitrijlichten. Dit doet het altijd goed! Een mooi designelement dat steeds vaker bij autofabrikanten terugkomt. Bijvoorbeeld bij de Jaguar XF en de BMW 7-Serie (F01).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).