Mercedes gooit onwettige 300SL-replica in de shredder

Auteur: , 69 Reacties

BAM! Een statement uit Stuttgart, voor diegenen die denken ongestraft Mercedes-replica's te maken zonder toestemming van Daimler: hier gaat even de koets van een 300SL-kopie in de shredder.

Wanneer jij zelf een product ontwikkelt en maakt dan is dit jouw intellectuele eigendom. Helaas wordt er regelmatig een loopje genomen met het intellectuele eigendom van anderen, voor voorbeelden hoef je alleen maar naar de halve Chinese (auto-)industrie te kijken.

Met name de Duitse fabrikanten bestrijden dit te vuur en te zwaard, en dan is het prettig als je een rechter aan jouw zijde vindt en eens een keer je tanden kunt laten zien. De Duitse douane onderschepte deze 300SL-replica, en gaf hem aan Mercedes met de tekst ‘doe er wat mee!’. Dat lieten ze zich in Stuttgart geen twee keer zeggen, en dus ging het ding zonder pardon de shredder in. Foto’s in de gallery.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik moest meteen denken aan een schmierende John Goodman in The Big Lebowski. You see what happens Larry?!



69 reacties

Zwaar terecht: die lompe namaakrotzooi is vaak niet om aan te zien. Lekker rechtlijnig shredderen!
Kudo’s voor de Big Lebowski hahahahaha blijft lache!!

Ot: zeer begrijpelijk maar wel jammer. Een mooie replica is makkelijker te betalen dan het origineel. En dus voor mij eerder bereikbaar.
@E34M5Touring: een 1 op 1 replica met OEM onderdelen onderhuids is eigenlijk niet eens zo’n gek idee. Zelfde 6 cilinder en techniek plus een goedkoper plaatwerk en vooral geen chassisnummer is toch aantrekkelijk
@jzaero: idd, ik snap natuurlijk dat dit wel via de officiële kanalen moet. Maar het zorgt er wel voor dat je voor een redelijk bedrag 1 van de mooiste auto’s aller tijden kunt rijden . Ik snap de appeal van matching numbers etc heel goed. Voor sommige verzamelaars Zelfs een absolute must. Zelf kijk ik graag naar de auto en niet naar de chassisnummers dus voor mij zou dit een mooi alternatief zijn.
@E34M5Touring: Wat kan het idd nou allemaal voor kwaad. Als je het maar transparant houd en het niet als origneel verkoopt is er toch niks aan de hand(moet je natuurlijk nog steeds wel goedkeuring hebben). Daarbij doet het ook niks met de prijs van de originele.
@KUYL: Welkom in Duitsland ..
De kans is groot dat Mercedes aansprakelijk wordt gesteld voor het vernielen van andermans eigendom.
En de douane kan daar ook aansprakelijk voor worden gesteld, omdat ze hebben meegewerkt. Zonder eerst uit te zoeken wat de reden van import is.
Oordeel: Het is niet eens bewezen dat deze replica voor anderen doeleinden kan worden gebruikt ( zie promotie materiaal – een uit de hand gelopen hobby, als het verzamelen van replica’s. Enz ).
@bempi: … Als je spreekt over de advocaat van de duivel…
@bigcar:

En die duivel draagt vast Prada :D .Zolang je in je goedrecht staat moet je daar gebruik van maken en je niet en door niemand laten piepelen toch.
@bempi: intelectueel recht gaat blijkbaar boven eigendomsrecht. Dat vind ik eigenlijk wel chique.
@betonstaal:

Zo intellecuteel vind ik dit anders niet. Hoeveel auto merken zijn wel niet geïnspireerd door Mercedes en vice versa ?
Het is moeilijk zichtbaar, maar het zou best eens kunnen zijn dat deze replica wel degelijk verschilde t.o.v. het origineel van Mercedes.
In dat geval hang je zwaar. :)
@bempi: En dat gaat de douane keihard verliezen. Zolang het Mercedes merk niet op de auto staat, mag hij zo de straat op. Een ontwerp is maar een jaartje of 20 beschermd.
@midasracer:

Ja het viel me ook al op dat er geen merk of logo op was getagged ?
Ik wist eigenlijk niet dat een ontwerp een beschermingsrecht had van max. 20 jaar. Ik dacht korter.
@midasracer: ja daaaaag. Dit is gwn kopiëren, ook al is het ding meet dan 20 jaar oud: HET IS EN BLIJFT VAN MERCEDES, zij hebben het ontworpen, zij hebben het op dr. Markt gebracht. Denk ff zelf logisch na wil je
@bigcar: Het gaat hier om de kleine lettertjes, niet om of jij het nou goed of fout vind..
@bempi: Je praat poep.
Als je nep Rolexen of Iphones importeerd, gaan die ook de shredder in. Ongeacht wat je ermee wil gaan doen.
Iets met merkrecht en verbod op namaak enzo. Kun je 1000 advocaten op zetten dat ze je eigendom vernietigd hebben, dat win je nooit. :)
@Specht:

En hoeveel producten die wij hier in Nederland gebruik zijn echt ?
Lees maar eens goed dan zie je vaak staan: Made in China, Made in India, Made in Filipines enz. Nooit zie je: Made in Holland.
Op marktplaats kan je tal van replica producten vinden die jij opnoemt en gewoon worden verkocht.
Denk je nou echt dat ze tijd hebben om die 750.000 nep rolexen en 630.000 nep iphones te vernietigen ?
@bempi: made in china wil toch niet zeggen dat het nep is? Denk eens na joh…
@RudyV:

50% kans dat je gelijk hebt. De ervaring leert dat we er bekend mee zijn, dat veel producten van dat continent overmatig worden geproduceerd wat verre van goede kwaliteit is.
Denk aan electronica – kleding – voedsel enz. Uiteindelijk trek je je conclusies en gaat men generaliseren.
@Specht: Reken maar dat dit gewonnen gaat worden door de eigenaar! Het modelrecht waar iedereen op doelt is 25 jaar geldig, daarna kan het auteursrecht delen van dit recht overnemen. Maar Mercedes heeft een auto gedeponeerd. Dit heeft misschien de vormen van een SL300 maar wanneer het voor een ander doeleinde (dus een andere functie!) wordt gebruikt (zoals verticaal tegen de muur als boekenkast) dan vervalt dit hele recht. Helaas pindakaas voor Mercedes, maar zo werkt het wel.
http://www.autoblog.nl/een-jaguar-xj-als-boekenkast-waarom-ook-niet
@Specht:
Ik lijk sprekend op Angela Merkel, alleen heb ik veel betere benen als ik een rokje draag.
Kan dus nooit meer naar Bratwurstland toe.
Want ik ga geheid de shredder in !
@bempi: kijk naar de titel en dan zie je meteen dat je reactie helemaal nergens op slaat.
een ONWETTIGE mercedes 300sl replica in de schredder
met de nadruk op ‘onwettig’! dus niks rechter of corrupte douane.
@lambo4all:

Met andere woorden:
Mercedes heeft bondskanselier Merkel gevraagd om een wet voor ze te maken, waarbij er alleen onder hun voorwaarden replica’s mogen worden gebouwd.
Deze wet is dan in strijd met het vrije handelsverkeer van Europa en de Wereld ?
Kortom er klopt geen zak van een ‘onwettige replica’. Het is alleen een benaming om mensen af te schrikken en het bestempelen van een slechte naam.
@bempi: heb je wel is van ‘patent aanvragen’ gehoord?
@bempi:
Ja hoor klopt wel. Als ik een ontwerp maak, dan is dat ontwerp mijn rechtelijke eigendom. Als een of andere zool denkt dat hij mijn werk gewoon zonder mijn toestemming mag kopiëren zit hij er toch echt naast.
@bempi:Alleen weet je niet dat Mercedes nog alle patenten heeft van de 300SL,en er is maar 1 bedrijf in Duitsland die met goed keuring van Mercedes een 300Sl mag bouwen met nieuwe technieken Gullwing Cars GMBH
@bempi: Dacht het niet.
Ik heb twee jaar in Duitsland gewoond en goéd geleerd wat wel mag en wat niet mag. Dit is weer zo’n voorbeeld waar je als consument geen rechten hebt. Duitsers zien dit namelijk als inbreuk op een aantal patenten. Zo mag je namelijk ook niet het IKEA tuinbankje van de buurman namaken met eigen samengestelde planken.. <– dat is mijn ervaring namelijk ..
@bempi:
Daar moest je niet te hard op rekenen! Op onwettige replica’s staan hoge straffen, dus de importeur kon nog wel eens een aardige boete krijgen.

Half NL loopt de eerste week na de vakantie ook opeens met Turkse namaak Breitlings en Rolexen. Tuurlijk knulleke van 14, we nemen je echt helemaal serieus met je Breitling van 9000,-.

Hetzelfde geldt met nagemaakte auto’s. Laat ze dat lekker in China doen, en vooral daar houden!!

Heb ik er last van? Nee hoor, je gaat vanzelf wel af als iemand er achter komt :)
Het zag er redelijk goed uit.
@bempi: Wat heb je toch altijd merkwaardige comments.
@kor1:

Moet ik dat positief of negatief opvatten :P
@Bempi, Euhm nee,
Terechte sloop van ”sie germans”, cultureel erfgoed moet je in ere laten.
Dit zou wat mij betreft een verplichte handeling moeten zijn voor al die illegale kopieën uit China. Filmen en dan posten op youtube.
@zeevink:

Cultureel erfgoed kan je dus ook onder de man brengen door er kopieën van te maken, zodat het nooit wordt vergeten. Iets wat tegenwoordig een gemeengoed is :lol:
In Italie zijn ze anders ook niet soepel met dit soort dingen:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/27/italiaanse-politie-laat-replica-ferrari-vernietigen
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/13/ferrari-doet-bitchy-over-ferrari-limousine
http://www.autoblog.nl/archive/tag/great-wall+panda
@robbie: doen ze goed, 1 voor de douane’s ;)
@bigcar: *plus 1
@robbie: dat van die Limo ferrari was ook zeer terecht. Ferrari ziet zijn auto als (toegepaste) kunstwerken, daar ga je niet in snijden.
@robbie:

Hier vind ik dat ze wel een punt hebben ( Ferrari is een kroonjuweel van Italië ), maar Mercedes is geen kroonjuweel van Duitsland, dat is BMW :P
@bempi: bespaar me de moeite en doe me een plezier door jezelf in die shredder te gooien wil je.. =_=”
@bigcar:

Ik ben geen replica. Ik ben origineel. ;) Kijk het is mooi weer buiten geniet ervan :)
@bempi: Achja, gelijk heb je ;)
Zonnetje, t-shirtje, lkkr op wip-hang-bank in de Tuin, vriendin erbij, heerlijke dag, yust enjoy :D
wat is de lol van een replica, bouw dan zelf een auto
Zo hoort hoort ‘t!
In dat geval kan heel China de shredder in.
En als die AC cobra’s en Lotus afgeleiden (Donkervoort…)
Een een setje kunststof om je Fiero op een Testarossa te laten lijken.
Natuurlijk goed dat namaak bestreden wordt, maar moeilijk om een grens te bepalen.
(enkele minuten later)

Ah Karl, je hebt toch de juiste in de schredder gestoken hè? :D
@Carreza: Ah! Verdampt!
@Jeroenmx5: verdammt, en haat aan autocorrectie op iPhone
Een beetje belachelijk. Iedereen weet dat je de nieuwe CLS of C-klasse niet massaal moet gaan namaken omdat je dan problemen kan verwachten.

Maar heel dat intelectuele eigendom gedoe op replica’s is complete onzin. Da’s te vergelijken met een oermens die zegt ik heb uitgevonden hoe ik moet vissen nu mag er niemand anders meer vissen. Gelukkig dat die in die tijd gewoon de kop werd ingeknuppeld.
Zouden ze met mercedes nu ook moeten doen.
@Hupke:

Echte he. Wordt steeds gekker op deze aardbol.

Doet me eigenlijk aan 2 dingen denken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Copyright_Term_Extension_Act

En bvb deze, geen onbekende.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Mona_Lisa%2C_by_Leonardo_da_Vinci%2C_from_C2RMF_retouched.jpg/402px-Mona_Lisa%2C_by_Leonardo_da_Vinci%2C_from_C2RMF_retouched.jpg

Jammer dat sommige mensen het liefst eeuwige copyright ed hebben…
@anakiet: Wat is er met deze? Staan daar nog copyrights op dan?
Mercedes 300SL , WILL IT BLEND:D?
bungabungastig
Als je wordt gekopieerd tel je mee, zegt een kopie van een slap aftreksel van een Britse B-coureur gekruist met een seniele Italiaan. Mercedes zou hier trots op mogen zijn.
Vergeeft me, maar vanmij mogen ze alle oude zooi en eventuele replica´s in de schredder gooien. Dat oldtimer gedoe en het geld dat er in omgaat is gewoonweg van de pot gerukt,
@kolopete: Vergeef me mijn vergeeft
Jammer van de mooie replica maar wel te snappen.
Beetje flauw hoor van mercedes…
Volkomen mee eens… er zijn mensen die miljoenen betalen voor zo’n wagen en zo’n replica kan alleen maar die prijs aantasten.
ik zou de gene die de namaak heeft gemaakt er zo achteraan gooien, kan die ook geen nieuwe meer maken
Hoe zit het dan met de wetgeving rond kit cars?
Volgens mij is er van deze gullwing best een kit car te krijgen. Net als van de Cobra, GT40, Porche speedster, etc.
Zelfs replica’s van auto’s uit 1931 zijn te krijgen, best mooi spul ook.
Ikzelf vind dit eigenlijk best een mooi project om eens te starten. Als ik het geld en tijd heb, dan staat dit een stuk hoger op mijn lijstje als bijvoorbeeld een echte Ferrari oid kopen:
http://www.onyxsportscars.f9.co.uk/id21.htm

Maar ook dit voorbeeld, hoe mooi ook, is gewoon een kopie.

Overigens: Ik kijk af en toe Chasing cars, hier komt wel eens een replica Bentley voorbij die gewoon ook minimaal 100.000 dollar oplevert.
@theiz:
koop een wrak van zo een auto wat je opnoemde voor een appel en een ei. Koop een replica carrosserie en zet die op het chassis van dat wrak en niemand kan je iets doen want volgens de papieren rijd je met een originele wagen.
Wat had ik hem graag willen hebben, zelf een kitcar maken waarmee je ook nog kunt aankomen bij je schoonouders
Laten ze eens naar China gaan. Beetje zielig dit omdat ze weten dat ze never in het gelijk worden gesteld in China maar hier dan weer baas doen. Epic.
Dus elke auto waar ik mee rijd moet in de shredder, in al mijn autos (allemaal oldtimers) zaten stukken carrosserie die ik moest vervangen dit heb ik meestal gedaan door zelf platen te plooien, dus heb ik de originele ontwerpen gekopieerd en moeten mijn auto’s vernietigd worden?
Zo hoort het ook.
Even voor de goede orde, het gaat hier om een glasfiber replica carrosserie…
Wreed jammer. Het zag er echt keurig gemaakt uit…
Het beleid is “een serienummer erop, anders moet het (op den duur) in de schredder”. Ik heb bij Mercedes gloednieuwe c-klasses van de eerste testrun productie zo de schredder in zien gaan. Met optiepakketten (navi, bose) en alles erin. Zonde zonde. Maar verboden om er wat uit te halen. :-s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).