Mercedes lanceert 2 hybride E-Klasses: diesel & benzine

Auteur: , 31 Reacties

Bij Mercedes hebben ze het hybride virus goed te pakken. Tijdens de Detroit Motor Show die half januari begint zullen ze niet 1, maar 2 hybride varianten van de E-Klasse lanceren. Er komt een Mercedes E 300 BlueTEC HYBRID (diesel) en een Mercedes E 400 HYBRID. Voor ieder wat wils dus, of toch niet?

Mercedes presenteert weliswaar twee verschillende modellen, maar beide auto’s zullen niet op dezelfde markten verschijnen. In Europa krijgen we bijvoorbeeld alleen maar de E 300 BlueTEC HYBRID en de E 400 HYBRID zal vooral gericht zijn op de Verenigde Staten, Japan en China.

Mercedes-Benz E 300 BlueTEC HYBRID
Deze hybride E-Klasse is gebaseerd op de E 250 CDI BlueEFFICIENCY en heeft onder de motorkap dezelfde 2.1 liter viercilinder met 204 pk/500 Nm. En om er een hybride van te maken is er nog een elektromotor toegevoegd die 27 pk & 250 Nm toevoegt. Het gemiddelde verbruik komt dankzij de extra hybridetechniek uit op 4,2 liter per 100 km. En dat betekent dus een CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer. Volgens Mercedes ligt het verbruik zo’n 15% lager dan bij een E 250 CDI.

Mercedes-Benz E 400 HYBRID
Deze hybride is gebaseerd op de E 350 BlueEFFICIENCY, want onder de motorkap ligt dezelfde 3.5 liter V6 met 306 pk/370 Nm. Daarnaast is ook hier een 27 pk/250 Nm sterke elektromotor gemonteerd. Het gemiddelde verbruik ligt volgens Mercedes op 27 mile per gallon. Als we dat omrekenen naar liters per 100 kilometer dan komen we uit op 8,7 L/100 km. Dit is echter wel gemeten volgens de Amerikaanse CAFE methode en die is anders dan de manier waarop we hier in Europa het gemiddelde verbruik berekenen.

Als de E 300 BlueTEC HYBRID volgend jaar leverbaar wordt in Nederland kan je kiezen tussen een sedan en station uitvoering.



31 reacties

Wat een schitterende motor toch die 250 CDI, met nog wat extra koppel zelfs helemaal subliem…
Slimme zet van Mercedes, nu kunnen bedrijven ook een wat kleinere hybride Mercedes kopen (voor hun groene imago).
Bang voor de boete van de EU?
De titel klinkt wel grappig als je net de lancering van Andre Kuipers heb gekeken haha :P
wauw, wie had ooit gedacht dat 300 nog een 4 cilinder zou zijn bij Mercedes :)
@dawwg:
En een 2,1. Volgen hiermee dus de trend van Lexus en BMW…
@StijnB:

Mercedes doet dit toch al jaren met verschillende motoren…Is niet alsof ze hier nu opeens op over gaan. De kleinere benzine en diesel versies (180, 200, 220) hebben al tijden dezelfde motorinhoud en de ‘500’ had eerst meer en nu minder motorinhoud dan het ‘500’ getal suggereert. Om nog maar te zwijgen over de voormalige 6,2 die als 6,3 door het level ging en nu nog steeds ’63’ heet terwijl het nu een 5,5 V8 is.
@jaapiyo:
Dat van die 6,2 heeft historische redenen. Maar een hogere aanduiding geven omdat je milieuvriendelijke wagen de prestaties levert van een wagen met grotere cilinderinhoud is wel nieuw voor Mercedes…
Netjes gedaan. Hopelijk valt het praktijkverbruik ook mee. ;)

Maar wat hangt dat ding voorover, net alsof iemand keihard op de rem trapt!
Wat ik me dan afvraag: wat is de ECHTE brandstofbesparing bij normaal gebruik.
Zo ontzettend veel zal het toch niet schelen?
En dan de echte kosten voor belasting? (misschien krijgt ie wat minder slurptax zodat de extra kosten voor de koper in NL mee zullen vallen).
“Dit is echter wel gemeten volgens de Amerikaanse CAFE methode en die is anders dan de manier waarop we hier in Europa het gemiddelde verbruik berekenen”.

Op welke manier doen de Amerikanen het dan in het perspectief van de europeanisering?
@euro95: Kijk maar naar die AB topic over de Fisker Karma.. Daar hadden de US ‘uitstoot testers’ een heel ander eindrapport als die van DLD..
@kaasboerin: Dank :) Inderdaad even de tijd genomen om dat topic door te lezen, en ik ben een stuk wijzer nu :)
@euro95: ze gebruiken een andere testcyclus. Denk aan andere gemiddelde snelheid, wat voor soort wegen (snelweg, binnenweg, stad) etc etc…
@robbie: Dank :) Ik weet nu de verschillen t.o.v. Amerikaanse manier ;)
Dat is wel 20%bijtelling in die Diesel (voor het eerst in het E-segment!?) gaat hopelijk voor een opleving in de verkopen van de E zorgen.
Leuk bakkie, jammer dat de amerikanen er een V6 in gepropt krijgen, en wij maar een vierpittertje.. En dat kleurtje? Wie wil nou PoepBruin rijden? *afwachtend op praktijkverbruik*
@euro95: ik vind het werkelijk een mooie kleur op een E of een C dus ik zou er in willen rijden. Is wat anders dan Nigeriaans zwart of zaadcel wit.
Goeie zet. Jammer van het E300 maja, de huidige BMW 528 is ook een 4 cilinder.
.
IK geniet nog maar van mijn 6 cilinder diesel zolang het nog mag en kan..
Loont dit zich echt wel om zoiets te kopen? De aanschafprijs is meestal nog erg hoog vind ik. Waarom koop je dan niet een redelijk kleine diesel? Verbruikcijfers zullen toch niet heel veel verschillen..
En ik vraag me ook af hoe het zit met de afschrijving op hybrides? Weet iemand dat?
handig voor taxi eigenaren die brandstofkosten willen reduceren
Hoeveel zou je moeten rijden voor zo’n dieselhybride uit kan tegen een conventionele E250 cdi ??
@griffendahl: dat weten we natuurlijk pas als de prijzen bekend zijn ;)
@griffendahl:

Dat is dus wat ik ook wel wil weten..
zelfde geldt voor die volvo v60
Wellicht dat we hier in Europa het E platform ook nog wel terugzien in de benzine hybride uitvoering, alleen dan in de vorm van de CLS.
Waarom niet gewoon E250 hybride? Om het nog wat ingewikkelder te maken? Vroeger was alles veel gemakkelijker, toen stond de inhoud nog gewoon op de achterkant.
Nu geen gezeik meer met de EEA? Dus geen boetes;)
Niets is beter dan de 2,5 5cilinder turbodiesel,wat een beest!
@mbevo: ik weet niet waar jij een 2.5liter 5 cilinder vandaan haalt, maar dan zal het toch niet uit deze topic zijn. Die E300 is een 2.1 liter 4 cilinder, aub Mercedes niet verwarren met Audi!
@love4sportcars: ??????? google eens Mercedes c250 turbodiesel;) en ik zeg dat het in mijn ogen het beste mercedes-blok is wat ze ooit hebben gemaakt
@mbevo: wat is het stil,ja dat krijg je als je 1st antwoord en dan pas na denkt:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).