Mercedes SL: de info die u nog niet wist [updated]

Auteur: , 47 Reacties

Alle afbeeldingen van de Mercedes SL zijn deze week al uit het raam gewaaid en op het WWW terecht gekomen, dus daar zit geen verrassing meer. Het was nu alleen nog wachten op de overige informatie, en die hebben we nu dus ook.

Eerder heeft Mercedes vol trots al aangekondigd dat de kaasschaaf erbij werd gepakt en de SL 140 kg lichter is geworden dan zijn -soms twee ton wegende- voorganger. Dat was niet echt ‘Sport Leicht’ meer te noemen. Een carrosserie die voor 89% uit aluminium bestaat moet het zeecontainergewicht weer flink doen afnemen. De buitenmaten namen tegelijkertijd wel aardig toe. Hij werd 50 mm langer (4612 mm) en 57 mm breder (1877 mm).

SL350
De instapper in de reeks, maar met 306 pk en 370 Nm aan koppel geen onderbemeten hok. Mercedes meldt dat de V6 in het vooronder tot wel 29 procent zuiniger is geworden, met een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km als gevolg. De 0-100-sprint kan in 5,9 seconden verlopen. Het gewicht komt uit op 1.685 kg.

SL500
Het voorlopige topmodel is de SL500. Onder de gigakap ligt een V8 met een inhoud van 4.7-liter die 435 pk en 700 Nm ophoest. Het drinkgedrag zou 22% lager moeten liggen dan zijn voorganger. Hiermee naar de 100 m/u sprinten kan in 4,6 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u.

Verder heeft de SL voor deze generatie midlifemensen cabrioliefhebbers een semi-actieve demping dat het rijcomfort moet waarborgen. Optioneel is het ABC (Active Body Control) om nog minder te merken dat je door een bocht gaat. De SL kan -net als bij broertje SLK- worden uitgerust met Magic Sky Control, dat met één druk op de knop een transparante hemel van het cabriodak maakt. Verder zorgt het Direct-Steer-systeem voor de optimale (lees: variabele) bekrachtiging van het stuur. Voor het betere remwerk is de optie Adaptive Brake toegevoegd.

Het interieur is in ieder SL voorzien van een kleurenscherm met een doorsnee van 17,8 cm. Verder zorgt het COMAND-systeem (Cockpit Management and Data System) voor Bluetooth-verbindingen, internettoegang en heb je zelfs de beschikking over een Facebook-app. Standaard Facebook, in een SL!? Verder noemenswaardig: achter de stoelen zitten rolbeugels die naar buiten klappen bij een koprol en de hoofdsteunen zijn uitgerust met het Neck-Pro veiligheidssysteem.

Nederlandse prijzen zijn er nog niet, maar in Duitsland mag er voor de SL350 93.534 euro worden afgetikt. De SL500 gaat weg voor niet minder dan €117.096. In de lente van 2012 komt de SL bij de dealers te staan.

UPDATE: De eerste video van de nieuwe SL. Maar waar is z’n shawl gebleven?

2012 Mercedes SL



47 reacties

Die mensen op de foto zijn echt stereotypisch :p
@sdk16420: beter dan die gayheads bij die Mini…
Wat jullie ook nog niet wisten is dat je minimaal 55 jaar moet zijn voordat je zo’n SL mag aanschaffen.
@Jochempie: ja hae ! Er staat inderdaad een verbod op als je jonger bent dan ca. 55 jaar…(legitimatie verplicht) ;-)
Opa met een groen blaadje?
@robbie: ik hoop voor hem dat het z’n vriendin zou zijn…maar het lijkt eerder op een kleindochter :lol:
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De wielen lijken te ver naar binnen te zitten, daar moeten bredere sloffen onder anders ziet het er echt niet uit. Maar da’s misschien niet zo handig voor opa’s kunstgebit…
komt er geen diesel? :P
@stanny: Niet vloeken in de kerk!
Behold: de midlifecrisisauto der midlifecrisisauto’s!
@Initial_D:

Ik wil best wel een midlifecrisis hebben voor zo’n wagen.
Want je moet verrekte goed boeren in je leven om dit te kunnen betalen.
@jack_abarth: inderdaad.. ik zou deze auto maar wat graag op de laan hebben staan..
4,6 seconden naar de 100 is wel echt bizar snel. En dat voor een niet-AMG model…
Ik vond het vorige model toch mooier. Deze is net zoals, de laatste tijd, veel nieuwe modellen uit Duitsland even wennen.
@thoisss: liever even wennen dan altijd maar hetzelfde ontwerp (*audi*)
Mooie achterkant en dan met name de achterlichten! Koplampen is even wennen denk… Verder mooie wagen!
hartstikke mooi auto,goed verbetert! alleen word ik gek van die mitshubishi reclame op autoblog, kan daar niet mee gekapt worden? iedereen weet het inmiddels wel!
wat een alle-jesus mooi ding ..
heeft heel veel grandeur ..
ruikt naar oud geld ..

thumbs up voor de ontwerpers ..
@lincoln: Wat is er met die koplampen gebeurt??
, en http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/SL_2013_leaked/Mercedes_SL_2013_Leaked_06.jpg
@kaasboerin:

dat is om te accentueren dat het een “sport-bakkie” is maar nog wel het gewicht heeft van een hagelnieuwe Lincoln Towncar met het dinosaur optie-pakket ..
Interieur is altijd toppie-de-top bij Merc ! Exterieur is wat gevoelloos gezapig…dus spreekt de doelgroep zeer goed aan. ;-)
@Megakix: Daar sluit ik mij bij aan. Dat wou ik ook net posten. “Wat iedereen van de buitenkant ook vindt, ik vind de binnenkant magistraal toppie mooi!”
@Freewarefreak: inderdaad het interieur is erg mooi. Maar niet perfect. Het rechthoekige scherm in de niet rechthoekige ruimte is een blunder van de categorie Audi A4 (die heeft dat ook) en het is natuurlijk zonde dat het scherm niet netjes in het midden zit.
We hoeven volgend jaar dus niet verbaasd op te kijken als minister Henk Kamp in een SL het Binnenhof oprijdt?!
(Foto 22, 24, 25)
Fenomenaal design, op de koplampen na, niet zo mismaakt als die van de (nieuwe) 1-serie, maar het lijkt net of ze erop zijn geplakt.. Misschien de nieuwe hype? Het interieur? Keurig, o.a. de sportstoelen zien er top uit. De middenconsole is wat druk met al die knopjes, proberen wat onopvallender te maken, of 1 knop die meerdere knoppen kan vervangen. /Jankmodus uit. Desalniettemin, top-auto.
zelfs het ‘instapmodel’ is al behoorlijk snel… erg mooie auto en kan niet wachten voor dat hij uit is..
Mooie auto. Mooier dan het tussenmodel dat de vorige SL was. Mooier ook dan de nieuwe (en de vorige) 6-cabrio. Wordt zeker een populaire klassieker.
Laat Sasha hier als de sodemieter mee gaan testrijden. Ik ben zeer benieuwd wat hij als SL-kenner vind van deze nieuwe telg (vooral de gewichtsbesparing / weggedrag).
Ik vind hem prachtig alleen mijn saldo is niet hoog genoeg,jammer gaat die weer aan mijn neus voorbij.
Ziet er prachtig uit, behalve die koplampen. Vast een kwestie van wennen.
4.6 tellen naar 100 in een sl 500. dan vraag ik me af wat een AMG doet. ik denk 3.8-4.2 tellen naar 100. Sneller dan de C63 BS en trager dan de SLS AMG.
Jonge die koplampen…Echt waar…
Errug leluk. Sowieso die behoefte om die ‘SLS-grille’ op elk ander model te plakken vind ik niet zo geslaagd. Bij de SLS past dat vanzelfsprekend wel, die is bewust zo ontworpen. Maar verder…. bij de CLS staat het ook voor geen meter.
wat een verschrikkel lelijke auto! die voorkant doet me denken aan een beestje die jou zielig aankijkt terwijl je hem doodtrapt onder je schoen.
@maxx1: Lol hahahahahaha.
@kaasboerin: kan toch echt niet :P volgens mij kijken die mensen in die auto zo vrolijk omdat ze hem gratis gehad hebben.
Mercedes heeft weer de plank volledig mis geslagen. Dit model is absoluut niet de waardige opvolger van de vorige generatie SL. Jammer.
Die voorkant :O
Ik blijf het echt geen mooie voorkant vinden…
Wel jammer als je ziet wat Bmw met de 6 heeft gedaan….
Voor mij zou de keuze rap gemaakt zijn…
@Dimglor: inderdaad, de grote concurrent BMW 6 serie heeft ook vreselijke koplampen. Dan toch maar een Jaguar XK?
Altijd goede info om te weten qua informatie! Neusje vind ik minder.
De koplampen lijken wel een soort visbokaal. Ik vind hem niet zo mooi. geef mij de vorige maar:D natuurlijk het amg model word weer een monster qua performance:) alleen op foto 27 vind ik hem mooi:)
supermooie auto eigenlijk! vind de koplampen ook leuk nu , als ze aanstaan wat een beest
@KaCh1ng: alleen dat bruin past echt niet bij een SL (zou wel passen bij een S) , leuk voor als je 70+ bent
Ik vind hem werkelijk waar schitterend!
Mooie auto alleen weer jammer dat ze er zon ouwe taart in zetten. geeft je gelijk een indicatie van waneer je deze wagen zou kunnen kopen. en ik maar denken dat ze wilden verjongen ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).