Mercedes SL63 AMG heeft maximaal 564 pk

Auteur: , 55 Reacties

Na de preview in Barcelona is de potente SL nu helemaal officieel. Zonaanbidders van middelbare leeftijd, jullie nieuwste pk-speeltje is gearriveerd.

De vermogensbeheerders uit Affalterbach mochten de nieuwe SL uiteraard onder handen nemen. Geheel in lijn met de huidige turbo-trend is er geen plaats meer voor de 6.2-liter V8. Dit blok is vervangen door de 5.5-liter achtcilinder. En dat geeft Mercedes reden om hard te zwaaien met de uitstoot- en verbruikscijfers, want die gaan er flink op vooruit. Bij de SL63 AMG “is het brandstofverbruik (9.9l/100 km) en de schadelijke uitstoot tot zo’n dertig procent verminderd”. Ach, de Nederlandse clientèle zal er ongetwijfeld van profiteren qua CO2-tax.

De turbogeblazen V8 levert 537 pk en een koppel van 800 Nm. Niet afdoende? Het optionele AMG Performance Package to the rescue. Hiermee stijgt het vermogen tot 564 pk en wordt er 900 Nm richting de achterwielen gedrukt. Naar de honderd sprinten kan in 4,2 seconden, één tiende sneller dan de reguliere SL63. Ook is de topsnelheid met dit petpakket 50 km/u hoger, waarmee je de meter tot de 300 kan laten doorlopen. Schakelen gaat met de zeventraps MCT-bak, die de standen C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport plus) en M (Manual) kent.

De 1.745 kilo wegende cabrio is voorzien van Active Body Control ABC en kent twee rijmodi: ‘Sport en ‘Comfort’. Ook de mate waarin het ESP zal ingrijpen is afhankelijk van de gekozen moodswing. Het uiterlijk is met 19-inch dubbelspaaks-jetsers en groteske luchtinlaten niet te verwarren met de instap-SL, en ook de vierkante uitlaatpijpjes, zijskirts en het spoilertje achterop helpen dergelijke verwarring te voorkomen. Optioneel kunen er keramische remmen gemonteerd worden.

In Genève wordt deze SL vanaf 6 maart getoond, en in mei begint de uitlevering. Hoeveel men hier mag neertellen voor de sterkste SL tot nu toe is nog niet bekend, maar in Duitsland kost de instapper 157.675 euro en mag er €4.280 worden neergeteld voor het AMG Performance Package. Hoeveel zouden de dealer verlaten zónder die pk-boost?



55 reacties

Als ik deze auto kon betalen zou ik ook even doorsparen voor dat AMG pakker!
Open is hij wel veel mooier dan dicht, met dat oude dakje er nog steeds op. Het grijpt niet echt terug naar de pagode en het ziet er nu wat ouderwets uit, na een paar generaties. Gelukkig hoeft ie toch alleen maar dicht bij regen.

Het interieur vind ik wel heel fraai. Mercedes vind ik nooit zo sterk op dat vlak, maar de cabrio’s zien er bijna allemaal goed uit op dat gebied.
hoewel typo vind ik het idd wel een “petpakket”… geld uitgeven aan een marginale vermogenswinst. Alsof je met 500 al geen lol kan hebben :|
Ik vind de acceleratiecijfers wel tegenvallen tov de standaard sl..
@Thijsj: het is voor een dikke achterwielaangedreven cabrio natuurlijk ook moeilijk om onder de 4 seconde te duiken he! bij AMG mercedessen is de 0-100 sprint vaak het halve verhaal. van 100-200, dát is waar de pk’s pas echt tot hun recht komen.
@lambo4all: okee.
Ik vind ´m wanstaltig en lomp. Was nooit een fan van de SL, maar ze gaan er niet op vooruit zeg. yikes!
Het enige wat er gelikt uit ziet is het interieur. Puur Luxe !
Voorheen was het een 6.3 met een 6.2 motor. Nu is het een 6.3 met een 5.5 motor. Dat maakt ’t zonder dat petpakket al een petjes auto.
@rotarypowah: die getalletjes kan je er gewoon aflaten hoor. bovendien zijn ALLE bmw’s audi en mercedessen dan petjesauto’s (740i is geen 4 liter, 320i is niet altijd een 2 liter, s350 diesel is geen 3,5 liter, audi same story)
@lambo4all: audi same story pardon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????? welke motoren dan? en bij BMW is het OOK omgekeerd een 316d is geen 1.6 maar een 2.0
En profil en van achter lijkt hij gewoon te veel op een opgeblazen slk, niet leuk als je net bijna het driedubbele hebt betaald.
Ik ben altijd fan geweest van de SL. Deze is even wennen. Maar sowieso ben ik wel erg gecharmeerd van de huidige Mercedes modellen lijn.
Nu is het nog wachten op de SL65 AMG als die al komt want met deze cijfertjes komt de 63 toch al behoorlijk in de buurt.
@Hupke: de 0-100 tijd van de vorige 63 en 65 scheelde ook maar 0.1 seconde. gelukkig kijken de mensen die de 65 kopen in tegenstelling tot jou niet alleen naar de cijfers. (tussensprints, topsnelheid, motorgeluid, hoe soepel de motor loopt)
@lambo4all:

Ik vergelijk een nieuwe 5.5 V8 geblazen motor met een meer dan 10 jaar oude 6.0 V12 geblazen motor met allebij meer koppel dan ze op de weg kwijt kunnen.
Geen atmospherische V8 met een geblazen V12 om dan te zeggen dat ze maar 0.1 sec van elkander verschillen.
Misschien dat ik duidelijker had moeten zijn maar die V12 zullen ze eens serieus moeten herwerken als ze die nog willen aanbieden.
Hmm, ik vind niet dat de AMG behandeling de SL goed heeft gedaan. Hij was standaard al lomp genoeg.

PS: jammer dat de optionele twee-spaaks jetsers niet op de fotos staan ;-)
Pr0n!!
Wat een prachtige auto zeg. Ik snap alleen dat Pretpakket niet helemaal.

Als ze de auto 3000,- duurder maken had dat pakket er toch standaard op kunnen zitten?
Pfwaahh dat interieur is heel dichtbij perfectie, man man wat ziet dat er strak uit.
@raphael: Exact maar is het interieur gewoon niet perfect, zijn er uberhaupt verbeterpunten aan te wijzen? ik zie ze niet, het interieur is gewoon van de hoogste klasse en een paar niveaus hoger tov zijn concurrenten.
@agera: lang niet perfect. Het scherm zit niet eens gecentreerd boven de radio.
@agera: bij lange na niet perfect. Je moet zelfs nog de sleutel in het contact steken om te starten…
Volgens mij rent Rene Froger nu gelijk naar de dealer… Dat zegt volgens mij genoeg.
Jammer had een veel mooiere auto kunnen worden met name de koplampen zien er niet uit. De proportie van de kompalmpen tov de grill klopt gewoon niet, de contrast is veels te groot. Als de lichtenunits wat kleiner was geweest, was deze auto helemaal af.

Pluspunten van deze auto zijn de mooie achhterkant en het interieur.
Mercedes heeft het interieur gewoon perfect vormgegeven, het interieur en vooral het dashboard is al een wereld opzich. De kleine sportief ogende stuur is een must, Mercedes en Ferrari kunnen dit als de beste.
Zal wel goed vooruit gaan dit ding!
En voor die 4-5 duizend euro extra neem je toch gewoon dat performance pakket…
ik dacht gister dat de achterkant wel te pruimen was, maar eigenlijk ziet dat er ook niet uit. zal ongetwijfeld lekker rijden, maar het enige mooie eraan is het interieur. doe mij maar de vorige.
Gelukkig zit die V8 erin, hou wel van die roffel!
“Het uiterlijk is met 19-inch tweespaaks-jetsers en groteske luchtinlaten niet te verwarren met de instap-SL…”

Say wut? Tweespaaks? Pics or it didn’t happen ;)
Ookal heeft hij 900 pk, met dit soort wagens gaat het naar mij naar de looks. En deze zijn zwaar verwacht.
@kraakensmaak

:P

Vind hem zelf ook een beetje over-the-top. Standaard zonder AMG pakket kan het er nét mee door.
Heh, 1750 kilo…


Stond “SL” niet voor “Sport Leicht” in een ver, grijs verleden?
@bozewolf: De vorige woog bijna 1900kg dus ze worden weer lichter.
@E34M5Touring: in 65 trim wellicht? Kan me voorstellen dat die het zwaarste is, met afstand.
@bozewolf: Nee de huidige versie is 125kg lichter geworden dan de vorige. Volgens mij ging de 65 over de 2 ton!
@E34M5Touring: lmao was de vorige versie zo erg?


Da’s dan meer een kwestie van achteraf facepalmen om de vorige SL dan enthousiast lopen te applaudisseren voor deze.

Op zich netjes dat ze gewicht besparen, maar gezien de vorige SL hadden jij en ik daar ook wel 125kg op kunnen beknibbelen. Iets minder buffelpens in de stoelen en misschien wat onderdelen vervangen door iets wat niet uit graniet gemaakt is.
@bozewolf: Nou ja 2ton maar ook 1000Nm om het van de plek te trekken. Wij hadden dat zeker voor mekaar gekregen. Als jij mij de auto had uitgegooid was je in een keer 135kg kwijt! Eat your hart out Mercedes!!
@E34M5Touring: lmao :D

Tsja, motorvermogentekort heeft Mercedes nooit gekend, maar een “sportieve tweezits cabrio” die zo’n mastodontengewicht haalt is gewoon zo niet mijn ding. Daarom heb ik ook helemaal niks met de Conti GT b.v., vind het een lompe, lompe olifantenbak.

Plak je er echter twee extra deuren op en noem je het Flying Spur issie weer helemaal top. Als die pretentie van “sportieve coupe/cabrio” er niet meer is kan het gewicht me ook minder schelen.

De Top Gear mannen (volgens mij) hebben dit soort Benzo’s wel eens “modern muscle cars” genoemd en daar hebben ze eigenlijk wel gelijk in.
@bozewolf: Tja tegenwoordig is 1 doel per auto niet meer genoeg. Zo’n SL moet alles zijn. Van de sportiviteit van een SLK tot de luxe van een S klasse en alles wat er tussen zit. Dus zo’n ding wordt helemaal volgepropt. Zelfs de Black series is nog 2 ton terwijl die lichter is gemaakt en purpose built track car zou moeten zijn. Het is ook zo met de Conti. Heb er een paar keer in mee mogen rijden en het gaat echt tering hard maar je voelt zodra je begint te pushen dat ie dat niet prettig vind. En dan voel je dat gewicht echt. En daar heb je wel gelijk, zodra het de Spur is verwacht je dat sportieve niet en wordt het gewoon een ultra luxe Autobahn kanon. Maarja ook Bentley gaat kleiner en lichter getuige de V8. Ik hoop dat dat de trend gaat worden, lichtere auto’s die daardoor weer sturen zoals de MX-5 (A-B) En met een stuk minder vermogen uit de voeten kunnen. Die concept van Alfa vind ik daar een mooi voorbeeld van.
@E34M5Touring:

Juist, back to basics sportauto’s is stiekem eigenlijk veel leuker dan zo’n peperdure Teutoonse hakbijl die je eigenlijk niet teveel wilt pushen.

MX-5, die nieuwe Alfa zoals je zegt, nieuwe Toyotaatje vind ik echte sportauto’s. Een AMG SL is meer een linebacker; op en top atleet maar het is allemaal wel een beetje overdreven en heavy, niet meteen wat je je eigenlijk voorstelt bij sport.
@bozewolf: Er komen er weer wat aan! Wat ik alleen maar kan aanmoedigen. Persoonlijk hoop ik op een mooi offensief van Alfa Romeo in de lijn van die concepts van laatst. Ook BMW zou een mooie hommage aan de 2002Turbo kunnen maken. Renault via het Alpine merk etc.
@bozewolf: Yup de 65AMG weegt leeg 2020KG !!!!!
@bozewolf:

Hij kan toch verdomd hard door de bocht zo’n ding. Zelf heb ik nog niet achter het stuur mogen kruipen maar volgens de eigenaar voel je het gewicht van zo’n SL bijna niet, kan je niet vergelijken met een conti ofzo.
@Hupke: Is ook de bedoeling van sportauto’s.
@Hupke: Het gewicht niet voelen terwijl je netjes binnen de prestatie-envelop blijft is het probleem ook niet.

Maar zwaar blijft zwaar. Dat gewicht kun je nooit helemaal verbergen.

Zelf heb ik wel een “probleem” om dit nog echt een sportauto te noemen…natuurlijk zegt Mercedes dat het een sportauto is, maar gisteren zag ik een reclame voor de nieuwe Picanto waarin Kia beweerde dat die ook stoer en sportief is, dus tsja…
@bozewolf:

Het is geen mx-5 daar heb je gelijk in maar sportief zijn ze toch wel zeker. Kruip er eens in dat is de beste manier om te zien of je vooroordelen kloppen.

Zo ben ik ook van m’n anti-boxster gevoel af geraakt en nu ben ik de grootste boxster fan.
toch jammer dat ze het design van de nieuwe zo verneukt hebben :( ik wil de buitenkant van de oude met het interieur van deze! want dat is wel echt prachtig
Wat een kritiek op deze SL..
Ik weet bijna zeker dat iedereen zn nek verdraaid als deze auto passeerd. Een ding is zeker Mercedes speelt gewaagd!! Kijk naar de B,ML en CLS. Toch slaan deze auto’s blijkbaar aan bij het publiek. Kijk naar de productie van de nieuwe B en ML. Deze gaan als warme broodjes over de toonbank.
Halleluja!! Geweldig dit hoort echt bij mijn top 3 auto’s:

1. Porsche 911
2. Mercedes ///AMG
3. Corvette
Dat blokkie is heerlijk ik heb de ongeblazen gereden ergister in de SLK 55 en daar zat al genoeg power in,nu nog 2weekjes wachten tot ik hier in mag stappen:)
Ziet er scherp uit.
Wat een mooi ding is het echt super mooi
Doe mij de nieuwe M6 cabrio maar! veel lekkerder!
De achterkant is briljant maar de voorkant vind ik maar niks, het is meer een slk-voorkant. Voor de rest vind ik het prachtig maar ik zou toch kiezen voor de nieuwe BMW M6!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).