Mercedes SLS AMG GT: +20 pk, geknipt voor ’t circuit

Auteur: , 31 Reacties

Yay, een paar bonus-pk's. Net wat de SLS AMG nodig had (..). Is dit een tussenpaus totdat de Black Series er is?

De marketingboys bij AMG hebben eens nagedacht hoe ze hun clientèle wat extra geld uit de zak konden kloppen een nóg scherpere, snellere SLS AMG konden geven, en dit is het resultaat: de SLS AMG GT, volgens ambachtelijk recept bereid en nu nog lekkerder.

De GT, standaard op 265/35 R 19 (V) en 295/30 R 20 (A), wordt zowel als Coupé als Roadster geïntroduceerd: met en zonder vleugels dus. Onder de motorkap krijgt de 6.2 V8 een boost van 571 naar 591 pk. Het maximumkoppel blijft met 650 Nm onveranderd, maar de topsnelheid stijgt van 317 naar een spec-ta-cu-laire 320 km/u. De 0-100 tijd wordt tevens iets scherper gezet: 3,7 seconden in plaats van 3,8. Ever so slightly.

Bovenstaande klinkt misschien wat sarcastisch, maar volgens de engineers uit Affalterbach is er meer veranderd: de bakverhoudingen zijn aangepast, en de schakelmomenten verkort. Daarnaast is de elektronische demping harder gemaakt, en is de Comfort-modus overboord gegooid. Kortom: dit is een SLS om mee over de Nürburgring en/of andere circuits te boenderen (hoewel hij natuurlijk gewoon straatlegaal is). Dit laatste wordt nog eens onderstreept door de ’12-uur-markering’ op het stuur, die we ook kennen van bijvoorbeeld de Porsche 911 GT3 RS.

In het interieur onderscheidt de GT zich op het eerste oog door de toepassing van Alcantra en rode stiksels. Kosten voor de coupé in Duitsland: 204.680 euro, in plaats van de ‘standaard’ 187.000 euro. De SLS AMG GT wordt vanaf oktober 2012 uitgeleverd.



31 reacties

Hmm ja vermogen had hij echt te kort toch? hij kan z’n vermogen ook zo lekker kwijt op de achterbanden. Om dat op te lossen geef je hem gewoon nog meer power. De lokale bandenboer zal blij zijn.
is dit dan niet gelijk de meest krachtige NA auto die op dit moment te koop is ?
@Bart_V: F12berlinetta? Aventador? enz enz (hoewel eerstgenoemde nog niet geleverd wordt)
@sir_smokalot:
Ohja v8 dan
@Bart_V: Aston Martin One-77? Ok, die is uitverkocht maar toch ;-)
@GeoBem007: Pagani Zonda 760 RS
@GeoBem007: Is een V12 he ;)

@TheVeenmeister : Is ook een V12
@Bart_V: Fiat Multipla RS GT V12 Turbo S ?
@sir_smokalot
Ongetwijfeld zal de Black Series die auto’s het leven zuur gaan maken en wat nog veel leuker is voor (relatief gezien) een fractie van de prijs!
@koelkast:

Doel je dan op een SL Black Series als potentiële killer ?
waaw.. dat interieur.. prachtig!
@mazdamx5be: Meen je dat? Zwart met wit vind ik zo saai!
@masterstig: de stig heeft liever alles wit.
@masterstig: ik heb het over het volledig zwarte interieur met alcantara en rode accenten
Leuk hoe Mercedes hier toch wel een ferme meerprijs vraagt voor 20 pk extra terwijl Mclaren 30 pk gratis geeft aan zijn klanten ….
Ok hier wordt er iets meer gegeven dan die paar pk meer… ze vragen er ook wel een redelijk hoge meerprijs voor….
@Dimglor: maar het is niet alleen de extra pk, het optie pakket waarbij het interieur en de vering worden aangepast en toenvallig 20 pk bijkomen… Maar het was inderdaad netter geweest als ze de gewone versie ook de 20pk extra hadden gegeven en een soort GT optie pakket hadden gemaakt.. maarja dan was het wel heel veel geld voor weinig features :p

Zou alsnog voor de gewone versie gaan… die 20pk merk je nauwelijks en voor alledaags gebruik zal de comfort knop je vast leven vast makkelijker maken als dat de 20pk op het circuit uitmaken
@darkpluisje: Ohhhhh, het interieur is drastisch .. aangepast en de vering is aangepast. (Wat je tevens zelf ook kunt toch?) Nee, dat rechtvaardigt die 15K meerprijs over de standaard versie zeker…
@jeffreym3: je kan ook zelf een auto bouwen voor minder als 200.000 euro maar dat hoor je mij toch niet als argument aanvoeren… Kom wat voor non-argument is dat zeg..

Ik zeg nergens dat de prijs gerechtvaardigt is, ik leg alleen uit dat er meer is veranderd als 20pk (want ja dat had je zelf ook wel kunnen laten tunen voor minder geld en bla, diebla, diebla…)
@darkpluisje: Dat snap ik. Maar het leek een beetje alsof je het goed probeerde te praten door te stellen dat er wel meer is veranderd.
@darkpluisje: Ik zou gewoon niet voor een Sls gaan…. dusja ;-)
Maarja. Nobody beats BMW wat betreft het overprijzen van bepaalde modellen. Kijk de M3 GTS. Ruim 100k meer dan een standaard M3.. Terwijl hij juist gestript is.. LOL
Wat heeft die ’12 uur markering’ met roadlegal te maken?
ot: komt er nog een BS?
@4991: Omdat dat vaak wordt geassocieerd met race-auto’s voor op ’t circuit.
@kaasboerin: die 12h markering? of de BS?
@4991: De 12h markering, maar goed, aan marketing komt nooit ’n einde dus komt die inderdaad ook steeds vaker in straatlegale (ie productieauto’s voor ’t volk) auto’s terecht.
@kaasboerin: ah zo, bedankt
First mercedes is really wanna have! Echt gave bak!
En aan het exterieur is geen enkel verschil?
Dus je geeft 20K extra uit en niemand die het ziet?
Lijkt me dat die optie niet vaak aangekruist gaat worden.
Niet het antwoord op de Audi R8 GT? die laat de ‘standaard’ SLS AMG alle hoeken van het circuit zien.
Wat is dit toch een prachtig, krachtig en elegant uitziende bak! Als ik het geld had kocht ik er meteen een!
Nu kan je zeggen wat je wil, er zijn een stuk leukere dingen om mee over een circuit te boenderen dan zo’n zware grote en luxe GT ook al krijgt die dan een iets sportievere afstelling.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).