Mercedes Unimog U5000 6×6: Meer assen is beter

Auteur: , 46 Reacties

Als je dacht dat een Unimog niet bruter kon dan zit je er naast! Het leek Mercedes namelijk wel aardig om dit werkpaard nog bruter te maken door een extra as te monteren. Een Unimog met 6 wielaandrijving en 3 assen, wat wil je nog meer?

Dankzij de 3e as kan de U5000 nog meer gewicht meezeulen. Het leeggewicht is zo’n 7,24 ton en daarnaast kan er nog zo’n 10 ton aan last worden meegenomen.

Schakelen doe je met een bak die 8 versnellingen vooruit heeft en 6 versnellingen achteruit. De draaicirkel? Een bescheiden 19,5 meter.

Onder de motorkap ligt een viercilinder dieselmotor met een inhoud van 4,8 liter. Hoeveel vermogen daaruit komt? De hoeveelheid pk’s is niet heel erg schokkend (218), maar de hoeveelheid koppel (810 Nm) is wel indrukwekkend.

PS Wist je dat Arnold Schwarzenegger tegenwoordig ook een Unimog heeft?



46 reacties

Wat moet dat ding vervoeren?
10 ton aan personeel?
@BmwMPower:

mobiel laboratorium ..
@BmwMPower: zat toepassingen te bedenken.
Kijk hier eens : http://uglyc.at/google.nl/jw
nogal lomp ding
Heeft ie wel een dodehoekspiegel?
@flippert: kun je toch zien @ foto 4 ofniet sukkel
@gerritdriessen: oh.. En komt ie de milieuzone wel in hier in de stad?
“Schakelen doe je met een bak die 8 versnellingen vooruit heeft en 6 versnellingen achteruit. De draaicirkel? Een bescheiden 19,5 meter.”

FTW 6 versnellingen achteruit?!

ik neem aan dat dit topic met een korreltje zout genomen moet worden, want dit is te vergelijken met het verschil tussen Aziaten en amerikanen op gebied van seks: de aziaten nemen graag van voren, de amerikanen van achteren.
@bigcar: alles wat in dit artikel staat is waar. De letterlijke tekst uit het persbericht:

High traction and good manoeuvrability, together with its torsionally flexible frame, 6×6 drive with portal axles, engageable differential locks, coil springs, eight forward and six reverse gears, a turning circle of only 19.5 m, lower pressure on the ground due to evenly spread weight distribution on the three axles with their coarsely-profiled single tyres and the optional central tyre inflation system ‘tirecontrol’ make sure that the Unimog gets through without a hitch and without doing too much damage to the ground in areas way off the beaten track. Vehicle handling off-road is also considerably improved by the optional off-road group of gears with eight forward and eight reverse gears.


Optioneel zijn er dus zelf nog meer versnellingen achteruit leverbaar.
@bigcar: het kan nog veel gekker bij andere Unimog series: 24 x vooruit en dito achteruit.

http://i46.tinypic.com/ku4c9.jpg
6 versnellingen achteruit? Mij ontgaat even het nut daarvan
@rodger: lage snelheid, met veel gewicht achteruit door de bagger kunnen rijden?
@rodger: Als je ooit al met een tractor hebt gewerkt ken je daar het nut van :)
@rodger: Kom maar eens langs in Friesland dan snap je dit snel genoeg. Stads volk… zucht
De nieuwe limo van Schwarzenegger…?
mooi hoor .. zo,n 35 jaar oude Kamaz ..

innovatief ook .. typisch MB ..
@lincoln: Heb jij ooit wel is wat positiefs te melden?
@astonfreak:

over Kamaz ??
@lincoln: een Kamaz (ik snap die ubergrap van je niet, kun je em effe uitleggen?), of een Amerikaanse zuipschuit met nepleder en 2-traps automaat op een ladder met wielen……

Kamaz graag.
@HDM:

welke grap ??

je schrijft nogal dronken nml ..
@lincoln: knap dat jij kan bepalen dat ik dronken ben. Heeft het feitenmagazine Privé je zeker verteld…
Die zes achteruit zijn logisch.
Een Unimog hoort in het terrein.
En daar rijd je jezelf weleens vast.
En als je jezelf vast hebt gereden, heb je tractie nodig om er weer uit te komen.
En dan is die zes maal vertanding welkom.
Of een Leopard tank.
Iets anders is er niet voor zo’n grote Unimog.
@desjonnies: “Off-road gears are optional” (dat zijn die twee extra achteruitversnellingen).
@bungabungastig: … waardoor je dus 8 versnellingen achteruit hebt.
@potver7: Volgens de technische documentatie op de MB website zijn de extra versnellingen er 8 vooruit én 8 achteruit…. 1 troost ze zijn wel als automatische bak leverbaar.

http://www.mercedes-benz.de/content/media_library/hq/hq_mpc_reference_site/trucks/special_applications/technical_data/Unimog_techdata_u5000_euro5_1210_de_pdf.object-Single-MEDIA.download.tmp/104225_U5000_DE_WEB.pdf
Haha dat terwijl Arnold voor ‘groen’ is?
@romenkorn: zeker, als het verkiezingstijd is…
Hij heeft z’n Hummer H1 ingeruild voor een Unimog dus dat is wel degelijk een vooruitgang qua groenigheid.
@potver7: haha
Als je met een Unimog vast komt te zitten dan kun je niet terreinrijden.
Een Unimog kan niet vast komen te zitten, enkel grond en stenen die niet op tijd zijn geraakt…
Gaaf karretje: portaalassen, central tyre inflation system (beadlock?), differential locks, coil springs, oftewel niets aan te verbeteren.
Over IVA gesproken, goed dat we daar geen reactie’s op kunnen zeggen..
Weet een paar goeie negatieve onderwerpen..
Schoolbus? Rijdend klaslokaal!
Leuke schoolbus uitvoering, ben wel benieuwd wat dit nou kost….
Unimog; Voor als je complete continenten wil verslepen!
@faalhaas:

en een gemiddelde Scania om de wereld te verplaatsen ..
Tss, nog geeneens een koeienvanger ?
@norge: Heb je met zo’n ding niet nodig toch?
@potver7: Die van Schwarzenegger heeft er 1.
Ik ga op vakantie en neem mee..
Een woonwagen!
Komt hij in aanmerking voor 14% bijtelling?
@starletje: 1400%
@starletje: voor jou wel. Wel eerst even je c-rijbewijs halen, en je baas ervan overtuigen dat je een vrachtwagen nodig hebt. En dat je dan voortaan wat later op je werk en/of bij de klanten bent, want erg hard kan een Unimog niet ;)
@starletje:

hoi .. dit is een landbouw voertuig ..
@lincoln: Nope, dit is nog steeds een vrachtwagen – de landbouwuitvoering is alleen op speciale bestelling leverbaar.
Hmmm, wat doet dat ding in de bijtelling? :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).