Mercedes viert 60 jaar SL

Auteur: , 23 Reacties

Het is 60 jaar geleden dat Mercedes-Benz het eerste prototype van de SL liet zien. Het was het begin van een rijke historie. En dat terwijl de auto oorspronkelijk niet eens bedoeld was als productiemodel.

Op de Techno Classica in Essen toont Mercedes-Benz alle generaties van de SL om het 60-jarig bestaan te vieren. De letters staan voor Sport Leicht, maar met elke nieuwe generatie was steeds minder sprake van Leicht. Gelukkig weegt de jongste generatie, type R231, tot 140 kilo minder dan zijn voorganger.

De stamvader van de reeks is de W194. Mercedes-Benz toonde op zijn stand in Essen chassisnummer 2 die onlangs volledig is gerestaureerd. Opvallend is het minimalistische design waar geen lijntje te veel aan zit. De auto had zelfs geen echte deuren, maar een opklappend raam plus dakdeel, dat later de beroemde vleugeldeur zou worden. Dat kwam omdat het ingenieuze buizenchassis doorloopt op de plaats waar normaal de deur zit. In deze vorm werd de auto in maart 1952 aan de pers gepresenteerd op de snelweg Stuttgart-Heilbronn waar hij zijn prestaties mocht laten zien: 170 pk uit een drieliter zescilinder. Hij was bedoeld als racewagen en werd in 1952 ingezet in de Mille Miglia (2e en 4e), de 24 Uren van Le Mans (1e en 2e) en de Carrera Panamericana (1e en 2e).

De racesuccessen zetten Mercedes-Benz weer op de kaart. De Amerikaanse Mercedes-importeur Max Hoffman drong er bij de grote bazen in Stuttgart op aan om een productieversie te maken. Hij zag in Amerika een grote markt in het verschiet voor zo’n sportwagen. In februari 1954 staat hij als 300 SL, type W198, op de autoshow in New York. Het is het begin van een legende. De prestaties zijn voor die tijd adembenemend. De zescilinder krijgt als eerste benzine-injectie en levert 215 pk. Na drie jaar en zo’n 1.400 exemplaren wordt de Gullwing afgelost door zijn open broer, de Roadster.

In 1963 komt Mercedes-Benz met een volledig nieuwe SL, type W113, die de bijnaam Pagode krijgt vanwege de typische vorm van het hardtop-dak. Het design is totaal anders dan de tijdloze elegantie van de Gullwing en sluit meer aan bij de andere modellen die Mercedes-Benz in de jaren zestig voert.

De ranke Pagode wordt in 1971 opgevolgd door de veel dikkere W107. Hij oogt pompeus met zijn vele chroom en forse lichtunits. Voor het eerst krijgt de SL achtcilinders aan boord. Dit was de auto die je moest hebben als je wilde laten zien dat je het gemaakt had. De auto blijft maar liefst 18 jaar in productie.

Veel strakker oogt de R129 uit 1989. Het is de top van Mercedes’ technisch vernuft op dat moment. Een automatisch uitklappende rolbeugel bij een koprol beschermt de inzittenden. Bij de introductie demonstreert een journalist dat onbedoeld door een auto volledig total-loss te rijden. De deuren kunnen na de crash gewoon open en hij heeft geen schrammetje. Dikke V8 en vanaf 1992 ook V12 motoren maken de auto tot een echt topmodel. Op de Techno Classica toont Mercedes-Benz een 500 SL uit 1991 die van de Britse prinses Diana is geweest. Zij was de eerste van de Britse koninklijke familie die het aandurfde om een auto van niet-Britse makelij aan te schaffen. Maar dat viel verkeerd en onder druk van de publieke opinie deed Lady Di de auto maar weer van de hand.

De R230 uit 2001 is wederom een bundeling van de technologische top op dat moment. Hij krijgt een stalen klapdak, net als zijn kleinere broer de SLK. De ingewikkelde scharnierconstructie maakt de auto complex en zwaar. Huistuner AMG verzorgt de power in de SL 55 AMG en later de SL 63 AMG. De absolute über-Benz is de SL 65 AMG Black Series met 670 pk en een begrensd koppel van 1.000 Nm. Ter bevordering van de stijfheid heeft hij geen klapdak maar gewoon een vast dak.

De historie overziend, blijkt dat de SL in de loop van de generaties een beetje is afgedreven van zijn oorspronkelijke doel: een lichte, krachtige sportwagen zijn. Krachtig is hij altijd gebleven, maar als topmodel kreeg hij zoveel features aan boord, dat het in de loop der tijd meer een grand tourer is geworden dan een agiele sporter.

Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!



23 reacties

yep .. maar de race-succesen waren alleen van korte duur ..
de schaamte won het van de uber-techniek op spijtige wijze ..

zijn enkele “bijzondere” documentaires over gemaakt ..
http://www.autostrada.tv heeft er 1tje in de mazzel ..
ooit eens een SLC gehad op een inruil ..
werkelijk elk schroefje/boutje/moertje kon los zonder behulp van WD40 ..
over elke vierkante centimeter was goed nagedacht ..
echt een wereld van verschil met een Jaguar uit diezelfde periode ..

het stuur was alleen belachelijk groot voor zo,n kleine auto ..
en is dorstiger dan een 2,5 ton wegende jaren 70 Amerikaan ..
@lincoln: Bij mijn W116 heb ik toch wat meer moeite met boutjes en schroefjes loskrijgen :P

Na 7 jaar stilstand eindelijk weer leven in geblazen, blok startte meteen zonder problemen. Ben nu de achterste remklauwen aan het reviseren, volgende week de voorste, het zit toch goed vast allemaal.

En die van mij zal ook wel een aardige slok gaan lusten straks. Maarja hobby.
@knalfa: Na ZEVEN jaar stilstand? Wauw, dat is een applaus waard (geen sarcasme).
@kaasboerin: Mercedes blokken hebben niet zo’n probleem met stilstand. :)

Wel eens iemand gesproken die een 10 jaar stilstaande benz zonder problemen uit Zwitserland naar huis had gereden. Dan zou ik toch wat voorzichter zijn maargoed.
@knalfa:

yep .. stilstand = achteruitgang ..
maarrrrrrr het gaat los iig ..
bij een Jaguar (met 7 jaar stilstand) draai je alle schroefdraaden aan gort en de koppen rond ..
word je moedeloos en verdrietig van ..

heel veel sleutelplezier ..
lekker dankbaar werk ..
@lincoln: De remleidingen zitten toch allemachtig goed vast.

Heb laatst ook een afgebroken bougie gehad, daar heb ik een half jaar mee gesukkeld. Maar een revisiebedrijf heeft hem eruit gekregen. Ik ben blij dat ik nu in ieder geval weer sleutelplezier heb met een haalbaar doel!!

Over enkele weken rijdbaar denk ik! Dan keuring en laswerk nog, maar dat is van latere zorg.
Zou graag zo’n W113 280sl een keer willen, maar heb er is in mee mogen rijden en achter het stuur wordt een beetje een probleem met mijn lengte. De W107 en R129 vind ik persoonlijk de minste qua styling. De W107 is technisch wel sterk natuurlijk maar vind het wel een beetje een ‘foute’.
Gave auto’s die sl’s
Van Sport Leicht naar Super Luxus in 7 stappen…
die met w113 op de plaat is de mooiste! wat een wagen.. is onbetaalbaar zeker?
@toon: helemaal mee eens
De SL was de geile droom van elke kamper.
Maar alleen die naam he ,super leicht, zou dat nou Duitse humor zijn?
Die nieuwe is gewoon epic.. lelijk!
james125 via iPad app
Duidelijk te zien dat het is misgegaan bij de W113, daar verloor hij het sportieve uiterlijk.
Mooi stukje, een echt legende!
Fantastische wagens, al heb ik het met de Pagode net wat minder. De R230 blijft wat mij betreft het mooist als het om de eerste facelift gaat uit 2005 of zo, toen hij nog de ronde koplampen hield. Behalve dat wordt het gewoon moeilijk kiezen, die SLC in rallyuitvoering ziet er ook wel aardig uit.
Die hoofdfoto van dit topic.. zo één reed vorig jaar mee in de rally du Condroz in Wallonië. Exact dezelfde kleurstelling lampen en wielen. Misschien is die het wel..

Vind de SL echt één van de mooiste Mercs ever. Doe mij maar een Pagode. Leuk voor vandaag. Wat een weertje.
Elke SL is keer op keer weer een prachtige wagen, al moet ik zeggen dat de R230 type2 nogal een beetje een mislukking was.
Welke SL’s ik zou willen hebben? Allemaal eigenlijk maar de W113 of een R129/230 zijn toch de favorieten.
De R129 is echt prachtig! Wat een stijlvolle en sexy auto.
@e550: Die probeer ik mn oom aan te smeren. Maar hij vindt hem te groot.

Zelf zou ik die ook nog wel willen hebben, echt een miami vice wagen :P
ben er geweest in Essen, en er waren zoveel van dit dit type aanwezig bij handelaren enzo dat zelfs de Gullwing niet meer bijzonder was.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).