Met deze ‘standaard’ Model S gaat Tesla Porsche verslaan

Auteur: , 115 Reacties

Dit moet de snelste elektrische 'productie'-'toplimo worden op de Nordschleife.

Je moet het ze wel nageven: ze hebben bij Tesla perfect begrepen hoe marketingcommunicatie werkt. Het is een briljant staaltje werk dat zo thuis hoort in de Marketingbijbel van Philip Kotler. De Porsche Taycan is zo’n beetje het heetste nieuws van de IAA in Frankfurt. Toch praten we nog steeds op regelmatige basis over een 8 jaar oude Amerikaanse hatchback…

Net op het moment dat de Taycan Turbo (S) onthuld is en het ‘Ringrecord voor elektrische sedans heeft verpulverd, is Tesla van plan dat feestje te verstieren. Natuurlijk hadden Musk en de zijnen kunnen kiezen om twee maanden eerder naar de ‘Ring te kunnen gaan, maar nee: ze doen het nu.

Tesla Model S P100D NBR Record Car '19

Zoals we weten gaat Tesla dit niet proberen met een standaard Model S. We hebben al een exemplaar gesnapt met andere banden en een spoilerlip. Voor officiële ronderecords zijn er bepaalde lichte modificaties toegestaan, met name voor de veiligheid van de bestuurder. Denk aan een rolkooi, bijvoorbeeld.

Tesla Model S P100D NBR Record Car '19

Maar deze Tesla ziet er bijzonder dik en fraai uit. Deze Model S is lager en heeft bredere uitgeklopte wielkasten. Ook de wielen zijn nieuw. De banden schijnen enorm plakkerige Michielin Cup 2 R banden te zijn. Als straatband zijn die volkomen hopeloos, maar voor een rondje over de Nordschleife zijn ze uitstekend geschikt. Tevens is de Model S voorzien van de eerdergenoemde rolkooi.

Tesla Model S P100D NBR Record Car '19

De kans is aanwezig dat Nico Rosberg gaat meehelpen om het record te verbreken, hij heet zijn hulp al aangeboden en Elon Musk was daar erg in zijn nopjes mee. Onlangs pakte Tesla het record al op een ander circuit.

Fotocredit: Andreas Mau @ CarPix



115 reacties

@Willeme: Wat adviseert de bijbel van Philip Kotler in het geval van oververhitting na 3 bochten en al brandend uitvallen?
@technofreak: Het is natuurlijk een grapje want (opmakende uit je comment) vind je Tesla stom.

Maar mocht je oprecht zijn qua vraag: je gaat je focussen op hoe briljant die eerste drie bochten waren. Dat die al veel beter waren dan bij Porsche. Dat het uitacceleren veel sneller ging in de Model S dan bij de Taycan en ga zo maar door.
@willeme: dit gaat natuurlijk over de Model S met ‘plaid powertrain’:
https://electrek.co/2019/09/11/tesla-model-s-plaid-powertrain-chassis-prototype/
@willeme: “opmakende uit je comment” Kun jij even goed tussen de regels door lezen! ;-)

Maar, nee. Ik vind Tesla niet stom. Elon Musk is een held die de hegemonie van de oliestokers heeft doorbroken door een goede strategie met bijpassend product neer te zetten.

Ik ben niet overtuigd van het milieu-reddende aspect van de elektrificatie zoals deze met de huidige stand van de techniek wordt voorgespiegeld, maar het begin is er en is door Musk in een stroom versnelling gekomen.

Wat ik wel stom vind, is de vergelijking tussen Tesla en Porsche. Tesla laat zich hier in een val lokken, die voor hen slecht zal uitpakken. Ik begrijp de noodzaak ook niet, behalve entertainment. Er zijn maar weinig mensen die een Porsche 911 hebben vergeleken met een Renault Clio V6 bijvoorbeeld, of een Opel Calibra met een Mercedes 300SL. Waarom? Omdat ze van een totaal andere orde zijn.

David vs. Goliath: het kan goed uitpakken, of je wordt vermorzeld onder een laars…
@technofreak: Porsche durft Tesla niet eens een concurrent te noemen. Tesla heeft niets te verliezen.

Als ze sneller zijn doen ze exact hetzelfde als Nissan met de GT-R. De Taycan zal nog steeds verkopen, maar de kopers krabben zich toch nog even achter hun oren. Want ze zullen het heel vaak gaan horen
@flutterby: Hoe goed de afwerking, het ontwerp en de rijdynamiek van de taycan is? Ja denk ik ook!
@barendbotje: dat is net als een vrouw met mooie oren. Erg ver gezocht en dan zullen alle voor de hand liggende zaken wel tegen vallen.
@flutterby: Sorry ik mis je punt of fetish
@barendbotje: zegt de gene die blijkbaar andere complimenten geeft over de afwerking van iemand zijn auto..
@flutterby: Tja ieder zo zn prioriteiten, jij praat graag alleen over 0-100 tijden blijkbaar. Ik zeg ook als iemands interieur van zijn huis goed en mooi is ja, of mag dat over de afwerking van een huis ook niet? Praten toch over kwart huizen hier..
@barendbotje: ik praat nooit over 0-100 tijden. Eerste wat je mij hoort zeggen over mijn Tesla is nooit meer tanken en daarna geen versnellingsbak dus vloeiender rijden ga je niet meemaken.

Als de SR+ met premium interieur te krijgen had ik daar ook genoeg aan gehad.
@flutterby: nah nooit meer tanken. Elke dag weer aan de stekker bedoel je. Kost net zoveel tijd als eens in de week de tank vol diesel gooien. En de aanschaf van die diesel is voorlopig nog een stuk goedkoper…
@peug206: dat is onzin. Ik bespaar 12u per jaar omdat mijn auto iedere ochtend volstaat een niet meer langs een tank station hoef.
@peug206: hoezo elke dag? Twee keer per week is zat. Je telefoon laad je toch ook niet elke keer als je een stopcontact of usbpoort ziet.
@flutterby: Dit is toch het meest vermoeiende, zelf moet ik niets van T of P hebben… veel te veel geschreeuw als wagen en ernaast al helemaal. En dan nog die ellelange discussie steeds weer…

Marketing technisch moet T wel P aanvallen maar hun model S is zo oud als een baksteen en verkoopt voor geen meter meer. Ik hoopte eerder ze het “effort” eens steken in een nieuw model S. Die dan qua afwerking T een stapje hoger zet. Technisch hebben ze niets meer te bewijzen volgens alle T fans. Voor de prijs die je ervoor betaalt wil je als inzittende wel meer.
@flutterby: Hoeft ook niet, want Tesla is geen concurrent.

Je wint vanmiddag een cheque voor een auto, te besteden aan een Tesla Model S of een Porsche Taycan. Welke wordt ’t in eerste impuls?

Of nee, laat ik ‘m eens anders stellen:
Een Tesla-rijder en een Porsche eigenaar leggen hun sleutels op de bar. Wie zal de meeste golddiggers aantrekken?
@technofreak: Dat tweede voorstel is echt wel van een heel erg oppervlakkig niveau. Maar misschien is het wel relevant als Porsche kopers daar gevoelig voor zijn :D
@fanboy: Haha! Nee, het is omgkeerd bedoeld: de keuze voor een Tesla moet je nog altijd uitleggen: “Goh, rij jij een Tesla, joh?! En? Is dat wat? Waarom een Tesla, zeker voor de bijtelling?”

Rij je een Porsche dan maken mensen foto’s er van voor op Instagram.
@technofreak: Grappig, in maart kwam ik regelmatig mensen tegen die met mijn Model 3 op de foto gingen. Vraag niet waarom, maar het gebeurde vaker dan ik zou verwachten (nooit). Daarnaast wordt ik regelmatig na gekeken op straat, maar vooral op de snelweg (niet in de spits rond Amsterdam).

Terug op je vergelijking, doe mij die Model S maar want daar passen mijn kinderen tenminste in. Plus ik kan ze regelmatig zien omdat mijn vrouw niet uit jaloezie met ze weg gaat.
@technofreak:
Intussen is Tesla blijkbaar wel een concurrent. Het gros van de Taycan geïnteresseerden ofwel heeft een Tesla of overweegt er 1. Tesla is hot en ondanks de verschillen (al was het maar de prijs…) vissen ze hier blijkbaar toch in een flink overlappende vijver. Elon weet dat als geen ander en nog los van de extra exposure in het algemeen, is elk argument dat je kunt wegsnoepen van de Porsche, er ééntje dat voor een deel van die twijfelaars mogelijk de druppel kan zijn.
@flutterby: Als ik het zo nog eens nalees, geef je hier het perfecte voorbeeld van de vorige nonsense vergelijking:
Een Nissan GT-R vs. een Porsche 911.

Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! Dank je wel.
@technofreak: Ja die had ik er goed in verstopt hé..
@flutterby: Bijna gemist inderdaad…
Maar ook daarmee geldt hetzelfde: vergelijk is leuk voor ‘entertainment purpose only’; Er is niet één 911 kopen overgestapt naar de Nissan vanwege de specs. Een Porsche rijdt je om de uitstraling. Bij de GT-R moet je de buurman iedere week weer opnieuw overtuigen dat ‘die Nissan Micra plus’ beter is dan een 911.
@technofreak: oh wow, jij hebt niet alleen alle Porsche kopers gesproken, maar ook alle GTR kopers en géén één gaf dat aan…? Jij bent echt gedreven om een internet discussie te winnen of je roept maar wat…
@flutterby: Tsja, ik ben het lezen van alle onzin misschien nú al een beetje zat en daardoor gedreven. Het lijkt maar niet door te dringen in fanboyland dat Tesla 0,0 concurrentie is. Ook al rijden ze de helft van de tijd er af. Coca Cola drinkers moeten geen Pepsi en beide komen ze niet in de buurt van Lidl eigen merk.

En nee: ik heb ze inderdaad niet gesproken, maar ik zit lang genoeg in de marketing om te weten dat er mijlen verschil zit tussen fanboy-concurrentie en de daadwerkelijke concurrentie er bij de doelgroep wordt ervaren.

Een Nissan, Tesla, Alpine, etc. etc. zijn nooit concurrenten van Porsche. Dit zijn merken die zichzelf verkopen aan een andere doelgroep door zichzelf aan Porsche, BMW, Aston Martin, Mercedes, Bentley etc. te spiegelen, met als argument “net zo goed, of beter dan”. Een Porscherijder is niet geïnteresseerd in iets dat “beter dan” is. Een Porsche, BMW, Aston Martin, Mercedes, Bentley etc. zijn meer dan alleen het product. Ze zijn een merk en een historie.

Als het niet ging om merken, zou toch heel China in een Geely of Honqy rijden in plaats van verlengde BMW’s en Panamera’s? En zou de Trabant nog nieuw te koop zijn in Oost-Europa, als men kocht wat er was in plaats van de grote bekende merken uit het Westen? Sterker nog, het heeft Hyundai en Kia 30 jaar gekost om in Europa geaccepteerd te worden en nog wordt de geweldige Stinger niet verkocht.
Mensen kopen liever een 3x-wassen-stuk Nike shirt, dan een 10x-wasbare van de Wibra.

Het verhaal, de uitstraling, de (perceptie van?) kwaliteit, je keuze niet uit hoeven leggen: “ik heb een BMW. O? Gaaf!” ipv “Ik rij een Nissan. Wel die hele snelle hoor!”


De tijd die Elon er in stopt is weggegooid en koren op de marketingmolen van Porsche. “Tesla moet gaan bewijzen dat ze beter zijn dan Porsche” Dat is wat mensen lezen. En wat ze subliminaal lezen is “Porsche is zo geweldig dat Tesla zich bedreigd voelt”. Verloren strijd.
@technofreak: Tijd om bij te scholen, want ik hoor alleen maar goeie reacties op mijn Tesla. Nu kan jij als “expert” zeggen dat het niet zo is, maar iedereen die meerijdt is overtuigd dat elektrisch de toekomst is.

Vroeger was Blackberry ook hip in de zaken wereld, maar door gebrek aan innovatie is Apple nu het merk als waarmee je gezien wilt worden, ongeacht het massaproductie is.

Tesla is aardig bezig om deze rol op te nemen. Diesel verkoopt al niet meer en straks zal je met afgunst aangekeken worden in een vervuilende lawaai machine, zeker als je een EV duidelijk wel kán betalen. Porsche ziet dit risico en zet vol in de op Taycan, maar Blackberry heeft dit ook geprobeerd. Verschil is wel dat Porsche nu nog populair is en Blackberry al “verouderd” was toen hun touchscreen kwam. Hierdoor gaat Porsche het zeker wel redden, maar bijv. Ferrari is al laat en waarschijnlijk te arrogant om externe erbij te betrekken (zoals Rimac).
@technofreak: oh en ik rijd een auto voor mijzelf en zeker niet voor de buurman. De Model 3 trekt mij al teveel aandacht. Een BMW of Audi is veel anoniemer.
@willeme: no problem, acceleer jij lekker weg in zo’n Amerikaanse rode auto met 0 gevoel in het interieur behalve zo’n enorme Ipad in het midden, dan rij ik wel in de Porsche weg… en die 0,05 sec in voorsprong in de eerste 3 bochten krijg je van mij cadeau. Als Tesla niet heel snel iets aan dat interieur en de algehele afwerking gaat doen, dan danken de Duitsers ze voor de afgelopen 6 jr maar over 2 jaar lopen ze 6 jaar achter en dat maak je echt niet goed met een acceleratie die je eerst moet instellen of die het maar twee of drie keer kan. Je wilt 100x zo weg kunnen schieten…
@max147:

Beetje een open deur als je het mij vraagt. Als je de vraagprijzen ziet, MOET de Porsche ook wel heel erg veel beter zijn. Ik dan dat het geen directe concurrenten zijn. Het zijn elektrische auto’s met zeer veel vermogen, plaats voor vier, vier deuren en zijn qua afmetingen zo’n beetje gelijk. Dus túúrlijk wordt het vergelijk getrokken.

Dat Tesla nog auto’s leert bouwen is evident. Ze verbeteren zichzelf in rap tempo. Dat Porsche beter is in stuurmansauto’s en kwalitatief fraaie interieurs, dat is ook bekend. Tot nu toe is de Porsche langzamer en veel duurder. Tesla doet iedereen een beetje ‘Nissan GT-R’en. Maar dan moet het wel lukken op de Nordschleife. De Nissan GT-R veegde op meerdere disciplines de concurrenten van het veld. Ik vind het vooral gaaf dat er twee fabrikanten zijn die dergelijke auto’s bouwen.
@willeme: volgens mij is de discussie wat is beter een ID.3 of een Model 3 interessanter dan deze twee vergelijken…zoals al uiteengezet een Porsche rijder wordt door de bank genomen niet uit een Tesla getrokken omdat die iets sneller is of straks misschien wel in de buurt komt van de Taycan komt….maar de vraag is of die Tesla dan wel echt iets te maken heeft met de huidige Tesla Model S of binnenkort zo te koop gaat zijn.

Want tot op heden is een Model S naar alles wat ik heb kunnen vinden nog niet onder de 9m geweest….1m20 winnen is behoorlijk veel….speciale bandjes helpen dan zeker maar als de hele drivetrain na 1/3e van een ronde oververhit is of misschien nu na 50% dan zakt de tijd daarna flink in….ook al zou je dan aan het einde vh rondje 1s sneller zijn…..zou ik toch meer plezier ervaren uit hele rondje pushen maar dat dit gemiddeld over het hele rondje 1s minder snel is maar niet zo voelt…
Wat zegt zo’n record nog als je zelfs de spoorbreedte van de auto aan gaat passen?
@cupsport: Misschien kan je dat over een tijdje dan wel als “track option” pakket kiezen. Gewoon ver uitstaande velgen, plastic plak spoiler en plastic plak wielkasten erop en klaar. En daarnaast als ze die windtunnel testen en verbruikstesten doen dan plakken ze toch ook bij elk merk alle naadjes of met tape?
@mr27: Zeker, zie de badge P100D+ de + is een package die je ook kon krijgen op de P85. Met onder andere verstevigd chassis en michelin pilot sports. Ik kan me goed voorstellen dat ze dat opnieuw doen.
@willeme; volgens mij heeft Musk alleen maar gezegd dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn dat Rosberg die ronde rijdt. Kom uit die tweet nou niet echt halen dat hij ermee in zijn nopjes was!
@rhellema:

Dit zij Elon Musk: “Thanks for offering! Sure, that would be great.”

Dat is naar Musk-maatstaven zeer vrolijk :)
@willeme: hahaha ja daar heb je ook wel weer een punt😂
Ik mag toch aannemen dat er straks een Track Pack oid voor de Model S wordt aangekondigd. Bredere (lichtere?) wielen met spatbordverbreders, spoilerlip, verlaging en banden die niet helemaal passen bij het karakter van de auto. Wie zegt dat er ook onderhuids niet het een en ander aangepast is? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een machtige marketingstunt, maar als er zo veel aangepast wordt is het de vraag hoe veel een eventueel record nog zegt.
Grappig dat jullie nu al “afbreuk” aan de poging proberen te doen door continu te blijven vermelden dat deze Tesla “gemodificeerd” is. Daar dit bij de Porsche niet 1x wordt aangehaald. Wees er maar zeker van dat Porsche ook de nodige trucjes heeft gebruikt om een zo goed mogelijke tijd neer te kunnen zetten…
@fritskee:
Neeeeeee Porsche sjoemelt nooit.
@harrie: Nee. Ze hebben wel wat dieseltroep onder ‘concerndwang’ afgenomen van het merk-met-de-cockringen, met Bosch software er in. Daarvoor nederige excuses aangeboden en de boetes betaald.

Voorts hebben ze 19(!) keer Le Mans gewonnen, 2 keer Dakar, 3 Formule 1 kampioenschappen, 18 keer Sebring, 18 keer Daytona, 11 keer Targa Florio, enz., enz., enz…

Ze hebben sjoemelen dus niet nodig en weten hoe je een potje moet racen.
Heeft de Tesla al eens een heel rondje uitgereden?
@technofreak: Waarom hebben ze dan Rimac nodig voor de Taycan?
@flutterby: lol…. True!
@galgootje: maar mét huge investering
@flutterby: Waarom is Tesla begonnen met een oude Lotus?
Waarom is het Mercedes F1 team eigenlijk het oude Honda fabrieksteam?
Waarom gebruikt menig fabrikant een motor en de kennis van Nikolaus Otto of Rudolph Diesel?

Allemaal zij-argumenten die afleiden van de daadwerkelijke stelling: Is Tesla een concurrent van Porsche.
Het antwoord daarop is: Nee.
@technofreak: Die Lotus was een pilot om te laten zien dat elektrisch rijden niet langzaam hoeft te zijn. Noem je de Taycan een pilot?

Concurrent of niet is afhankelijk van de koper. De ene wil indruk maken op andere, de ander wil gewoon zonder nadenken iets goed, de ander wil een duurzamere keuze maken en weer een ander wil gewoon de beste techniek. Bij die laatste groep is er concurrentie.

Je kan ook zeggen dat ze niet concurreren omdat de Taycan geen fatsoenlijke gezinsauto is.

Mijn keuze voor een brandstofauto was een full option Focus of een relatief kale Insignia. Dat maakt ze nog geen concurrenten, maar ik kan er maar één betalen.
@fritskee: ow ja…laat dan maar eens zien dat er een Taycan met aangepaste spoorbreedte en andere voorkant is…
@fritskee: Typisch dat je het je zo aantrekt. Tesla zelf heeft er totaal geen moeite mee om in hun tweet “R&D testing” en “chassis prototype” te vermelden.
@torsen: Porsche had er ook geen moeite mee aan te geven dat het een prototype was.
@pramm: Porsche heeft het bij de auto die is gebruikt bij de recordpoging over een pre-productie model, niet over een prototype.

Dit is gewoon een bestaande Model S carosserie waar ze een gat in de voorbumper gezaagd hebben om de opening groter te maken en wielkastverbreders op geplakt hebben.
Letterlijk een R&D mule.
@fritskee: Heb je daar een bron voor of lul je gewoon uit je nek?
@gekketurbo: het feit dat het een “taycan prototype” was die het record heet gereden en niet een reguliere taycan zegt wel genoeg
Ik word wel een beetje Tesla-moe. Wie interesseer het nou welke auto sneller is op het circuit? Mensen die in de markt zijn voor een Taycan, kopen het vooral om de betrouwbaarheid, afwerking, materiaalgebruik, service etcetera. Iets waar Tesla niet aan kan tippen volgens mij
@gilettelubbers: ja. En die betrouwbaarheid heeft die al helemaal bewezen..
gelukkig laat jij je niet indoctrineren.
@pa045: Dit heeft natuurlijk niemand gezegd. Al is al wel gebleken dat de Porsche non-stop tot het gaatje kan, iets wat Tesla al niet is gelukt. Het mag ook geen geheim zijn dat Porsche over het algemeen betere kwaliteit levert dan Tesla.
@gilettelubbers: Wat is een betere betrouwbaarheid? De soft touch knopjes? de akelig nauwe paneel spleetjes? Of de mega hoge garagerekening? Of toch een auto die het gewoon altijd doet en waar niet veel kosten aan onderhoud en reparatie uitgegeven dient te worden?
@pa045: “Most Reliable Car 2019” volgens het JD Power onderzoek:
https://www.businessinsider.nl/most-reliable-cars-2019-jd-power-2019-2?international=true&r=US

Tromgeroffel…..
Overall: Porsche 911

Volgens Consumer Reports onderzoek in de US:
https://www.cnbc.com/2018/10/24/tesla-reliability-slips-to-third-worst-in-us-consumer-reports-says.html

Porsche: nummer 11 van de 29
Tesla: 27 van de 29

“Consumer Reports, which ranks the reliability of vehicles based on owner reviews, says the dependability of Tesla models has slipped in the last year […] The analysis of 29 auto brands ranks Tesla as No. 27, one of the lowest-rated brands in this year’s report.

“While Tesla hasn’t changed the Model S in terms of how it looks, it keeps changing the vehicle underneath, so the reliability fluctuates,” said Jake Fisher, director of auto testing at Consumer Reports.
Fisher added that many Tesla owners reported a number of issues, especially with the vehicle’s air suspension system.”
@technofreak: ach. De Taycan en de 911 is dezelfde auto. Zelfde motor/bak. Onderstel, enz.
Die Taycan evolueert ook al 40 jaar.
@pa045: Inderdaad, de Taycan is gebaseerd op 121 jaar kennis en ervaring. Of zou het op een maandagochtend vergadering bij Porsche zo zijn gegaan?

“Collega’s we willen een electrische auto gaan bouwen. Flikker alle dossiers, harde schijven en ordners op een brandstapel en ontsla alle ingenieurs. Laten we pas-afgestudeerde HBO-ers uit Nederland aannemen, die hebben lekker 0 ervaring, kunnen we fijn blanco beginnen.”

Net als Tesla, die zijn gewoon maar begonnen met wat gamers die er wel wat in zagen een rollende gaming setup neer te zetten. (Of waren het toch mensen van Daimler, Volkswagen, GM en Mazda?)
@pa045: daar heb ik het nog niet over gehad. Maar laten we eens beginnen over de slechte plastic afwerking en de kraakjes in het interieur.
@gilettelubbers: Een beetje de keuze tussen een Huawei en een Apple.
@technofreak: Klopt, Apple is de benchmark. Net als Tesla op het gebied van elektrisch rijden. Helemaal gelijk!
@p1m: Haha, net zoals de Ford Model T en de VW Kever dé benchmark zijn op het gebied van benzinemotoren zeker?

Iets naar de massa brengen, betekent niet automatisch dat je de benchmark bent. Of is de Nokia ook al jaren de benchmark?
@technofreak: Nee, de beste aandrijflijn hebben die blijkbaar moeilijk te overtreffen is, dan ben je wel de benchmark.
De Model S is verre van de eerste elektrische auto.
@fanboy: Zoals al eerder in deze thread gezegd: het enige dat Tesla bewijst is dat de Porsche nu de benchmark is.

De Taycan heeft niet het ronderecord van de Model S afgepakt, maar de benchmark gezet. Vanaf nu zal iedere elektroboer zinnen uitspugen als “net zo snel als de Taycan, in de buurt van de Taycan, niet zo snel maar wel comfortabeler dan de Taycan, etc”.

Eens de leider, nu de volger. Schaakmat.
@technofreak: Klinkklare onzin, gefeliciteerd!
@theblazerunner: Nou inderdaad zeg! Nu je het zo zegt, ben ik helemaal om. Ge-wel-dig beargumenteerd en diepgaand geanalyseerd door je. Dikke pluim.
Maarrrrr, als je met je 8 jaar oude product nog nooit een officieel rondje op een circuit hebt gereden, hoe kan je dan de benchmark zijn voor de wagen die dat wel (meerdere malen zelfs) heeft gedaan?

Ik zag gister m’n buurvrouw hollen naar de bushalte, nu is ze zeker weten de benchmark voor Dafne Schippers. Ze is twee keer zo oud, dus ze was er eerder met twee benen en daarom per definitie beter.
@technofreak: Dus nu ben je de benchmark als je over het circuit hard gaat? Niet als je al bijna een decennium er bovenuit steekt wat betreft elektrische aandrijflijn?
Jouw argument is ook ietwat beperkt.
@pa045: Nee, juist niet ;-) Daarom slaat deze hele soap ook nergens op. Dat is wat ik steeds zeg.

Maar dit is wel laten zien dat je de benchmark bent:
https://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-taycan-rijdt-in-een-dag-bijna-3-500-kilometer-129122
“De test was er niet alleen een van uithoudingsvermogen. Gedurende de rit heeft de Taycan namelijk snelheden aangehouden van tussen de 195 en 215 km/u. Op deze manier wist Porsche het voor elkaar te krijgen liefst 3.425 kilometer af te leggen. Dit betekent dat de Taycan in 24 uur tijd 272 ronden over het 12,6 kilometer lange circuit heeft gereden.”

En dat van een decennium er bovenuit steken: de enige zijn maakt je inderdaad op dat momént de beste. Een beetje zoals Toyota Le Mans won dit jaar. Of DAF met de CVT, of het video2000 systeem, of de minidisc, of …
@technofreak: ah. We verschillen dus toch niet zo veel met deze gedachten.
Alleen bijna een decennium voorop
Lopen, dan slaapt de concurrentie. Dat kreeg Apple ook niet voor elkaar met de iPhone.
@pa045: Tsja, de wet van de remmende voorsprong…
Inmiddels is Apple snoeihard door de concurrentie ingehaald en wordt er al gesproken over “the beginning of the end for Apple?”
https://www.fastcompany.com/90287709/what-went-wrong-at-apple-a-six-month-timeline-of-its-fall-from-grace
@technofreak: Knap hoor, maar de Model 3 zet een vergelijkbare prestatie neer op de openbare weg zonder perfecte omstandigheden.

https://www.autoblog.nl/nieuws/youtuber-doet-2-781-kilometer-in-24-uur-met-tesla-127532
@flutterby: 115 km/h of 142 km/h gedurende 24 uur kan je met de beste wil van de wereld geen vergelijkbare prestatie noemen. Je laat je weer veel te veel door je teslafetish beïnvloeden.
@rhellema: verkeer, afritten, afhankelijkheid van laadpalen.. Op openbare weg ben je gewoon veel tijd kwijt waar je op een circuit geen last van hebt. Bij beide poging lag de snelheid rond 200 km/u.
@technofreak: De Tesla is benchmark op verbruik en rijbereik, autonoom rijden, optrekken,… de Porsche is voorlopig benchmark voor de rondetijd op de Nürburgring maar ben benieuwd of ze het gaan kunnen houden. Porsche weet hoe het een goede stuurmansauto moet bouwen, dat wordt ook bewezen met hoe goed de Porsche 918 zich kon meten met de veel krachtigere Laferrari en P1 op het circuit. Maar ik denk dat Tesla wel een stuk verder staat van elektrotechniek en zou ze dus niet onderschatten als ze voor de rondetijd gaan. Zelfs Nissan heeft Porsche met de GTR op hun donder gegeven. En dit was met verbrandingsmotoren, elektrische auto’s is helemaal nieuw voor hun en niet voor Tesla.
@ty5500: “Zelfs Nissan heeft Porsche met de GTR op hun donder gegeven.” Nou, dat hebben ze gevoeld bij Porsche hoor!

Een échte Porsche op de oprit vanaf €156.700,- tegenover een échte Nissan vanaf €174.900
En dan op iedere verjaardag moeten uitleggen dat het “écht wáár een héél speciale Nissan is hóór!”

Nee. Deze discussie is alleen voor mensen die een Porsche niet kunnen betalen. De Porsche doelgroep koopt de auto niet om z’n gierende geluid, de schreeuwerige styling en de dikste uitlaatpijpen. GT-R’s zijn voor de liefhebber, een 911/Taycan koop je omdat je wil laten zien dat je het goed hebt gedaan in je leven.
@technofreak: Elke autoliefhebber herkent een GTR en weet dat het iets speciaals is en geen doordeweekse Micra. Daarom moet je er nog geen fan van zijn. Als je een auto echter puur koopt voor de badge en te kunnen pronken op de feestjes ben je in mijn ogen best wel sneu bezig..

Het doelpubliek dat je beschrijft voor de Taycan is ook het doelpubliek dat eveneens de model S kocht. Beide auto’s zijn verre van goedkope auto’s en worden voornamelijk gekocht om iets speciaals te hebben en te tonen dat je succesvol bent. Qua marketing is het dan ook goud waard als Porsche zelfs op het circuit het onderspit moet delven. Win on sunday sell on monday….
@ty5500: ” Elke autoliefhebber herkent een GTR”, laat dat nou net niét de doelgroep van de Taycan zijn ;-)
@fanboy: “De Model S is verre van de eerste elektrische auto.” Nee, die kwam van Ferdinand Porsche in 1898 toen hij in dienst was van de firma Lohner ;-) Zowel 100% elektrisch als een hybride variant met 4 hubmotoren.
@technofreak: Er waren al veel eerder elektrische auto’s. De eerste praktische elektrische auto was van de hand van Parker. Tien jaar voor dit project van de krankzinnige nep doctor Ferdinand.

Ook toen wist Porsche niet te domineren.
@technofreak: Jemig, wil je soms mijn username hebben, of gewoon veranderen in porsche-fanboy?

De Porsche was niet de eerste en ook nu niet. Die Taycan kan misschien harder over een circuit, maar verder is die hele aandrijflijn in ALLES slechter dan die van Tesla. Langzamer, minder efficient, gaat niet eens harder (in top en acceleratie) terwijl ze er een versnellingsbak op hebben gezet, en ook nog eens minder rijbereik.
@gilettelubbers: En nog een duit in het zakje: dat geneuzel over range is ook niet interessant. De Porsche doelgroep rijdt niet voor een weekendje naar Nice, of Rome. Het gros van de Taycan’s gaat gebruikt worden om van huis naar kantoor te gaan en soms naar een bespreking buiten de deur. Of Pa heeft een Cayenne Hybrid en Ma een Taycan voor het kids-naar-zwemmen-brengen.

De hele vergelijking bestaat alleen voor mensen onder de Porsche-klasse.
Ik zou een auto met 2x de prijs van mijn huis nooit op een openbare parkeerplaats achterlaten, de mensen die ‘m kunnen betalen doen er boodschappen mee.

Mindset en draagkracht.
@technofreak: Die ma met de taycan wil ik wel eens tegen het lijf lopen. Letterlijk en figuurlijk. Misschien voortaan met m’n homies maar lekker chillen op de parking van het lokale zwembad ipv mediamarkt.
@towi1989: Verkeerde woonplaats blijkbaar, hier in Overbetuwe gaan ze met de Macan naar zwemles.
@gilettelubbers: volgens mij verkoopt Porsche hoofdzakelijk exclusiviteit terwijl Tesla meer in de massaproductie zit zoals Audi. Wat alleen wel jammer is dat Porsche voor de Taycan de expertise extern moet inkopen.
De Porsche was toch ook geen productie model, maar een prototype met afgeplakte lampjes?
Dit ze willen de snelste elektrische ‘productie’-vierdeurs worden op de Nordschleife met een vijfdeurs auto?
Het uitkloppen van de wielkasten is zeker met een voorhamer gedaan. Het resultaat is vrij grof en past niet bij de oorspronkelijke designtaal. Als er een productievariant van deze S komt (bij voorkeur met de naam Model S P110D Nürburgring Edition) dan moeten ze maar eens bij een M3 afkijken hoe je wielkasten uitklopt.
@dare2think: Update: Musk said that they will ‘soon’ release more details about the ‘Plaid powertrain’ and said it wll be offered for Model S, Model X and the new Roadster:

“Yes. To be clear, Plaid powertrain is about a year away from production & applies to S,X & Roadster, but not 3 or Y. Will cost more than our current offerings, but less than competitors.”
Gezien de geblurde gezichten moeten we aannemen, dat Tesla een berg krimmenelen heeft ingehuurd om de klus te klaren.
Tesla verslaat hooguit zichzelf.
@ronbun: Het enige dat ze hebben aangetoond, is dat de Taycan nú al de nieuwe benchmark is.
@technofreak: Vroeger was Audi dat, als het op achterhaalde techniek aankwam. Porsche heeft de vlag nu definitief overgenomen.
Ik ben benieuwd. Zou het wel gaaf vinden dat een 8 jaar oud model wat is aangepakt natuurlijk kan waarmaken tegenover Porsche. Een Tesla is echt wel allejezus snel op een recht stuk maar ik denk dat Porsche het bochten- en remwerk beter voor elkaar heeft.
Wat een dik ding trouwens. Zo mogen ze een Model S wel bij mij voor de deur parkeren.
Als je de kieren tussen de panelen vanaf de afstand kan zien waarop de foto genomen is, dan weet je meteen waarom de tesla geen concurrent is voor de Porsche.
De voorbumper heeft veel weg van een M-pakket
Volgens mij doet Elon Musk dit alleen omdat hij het leuk vind en Tesla actueel houdt. Wat boeit zo’n circuit tijd nou.. het zal pas leuk worden wie het langst op een circuit kan blijven rijden zonder pit/tank/oplaad stop 🙈
Hoe ver zijn we eigenlijk afgegeleden in 30 jaar? In m’n jeugd las je de autoweek of keek je ‘de heilige koe’ en daar vergeleken ze de Porsche 959 met de Ferrari F40.

En moet je nu eens zien… Ze proberen een Porsche te vergelijken met een middenklasser.

Straks komen er nog mannen met een baard en een knotje die quinoa eten. Oh wacht…
Het is toch humor dat een mannetje van Pon bij de nationale autoshow bij BNR zegt dat Porsche als enige gekozen heeft voor een 2 versnellingsbak op de achterste motor. Nog hilarischer wordt het als hij er bij verteld dat dit is voor een snellere acceleratie. Maar het wordt NOG gekker. Het is namelijk vooral sneller vanaf 0 Kmh. Maar een Tesla zonder versnellingen doet dat gewoon sneller. Wacht. Het zorgt ook voor een lager verbruik. Dat blijkt echter niet uit de WLTP range die ze opgeven want die haal je gewoon met een Tesla en zak je in de praktijk met een Taycan nooit halen. Om het verhaal compleet te maken. Porsche is niet de 1e met een versnellingsbak in een EV maar dat was Tesla. En die hebben het idee snel in de prullenbak gegooid omdat het met het hoge koppel van een elektromotor toch niet heel blijft.
@bas_vlot: Je moet voor youtube gaan werken, clickbaits all over. Hoop dat je in het echt net zo vlot bent als je achternaam, uit dit betoog betwijfel ik dat echter..
@bas_vlot: @bas_vlot: tesla heeft de versnellingsbak eruit gehaald omdat ze het inderdaad niet voor elkaar kregen. Niet omdat het niet nodig is of een kulverhaal van Porsche. Het wordt zelfs gezien als “the next big thing in EV” om een 2 versnellingen gearbox te hebben.

“The two-speed transmission is only arriving now partly because it’s complicated. Multispeed transmissions must be robust to deal with the massive amounts of torque that electric motors can generate in a very short period of time, says Shashank Sripad, a mechanical engineer also from Carnegie Mellon. Tesla tried it with its proof of concept Roadster more than a decade ago, but ran into reliability challenges and has stuck with single-speeds ever since. And because they require more maintenance, these gearboxes risk undercutting
the EV selling point of minimal upkeep costs.”

Why the Porsche Taycan’s Two-Speed Gearbox Is Such a Big Deal
https://www.wired.com/story/electric-car-two-speed-transmission-gearbox/

Wat echt hilarisch is, is dat iemand twijfelt aan de miljoenen R&D euro’s die Porsche er in heeft gestopt met het idee dat ze “een kwetsbare versnellingsbak voor de lol er wel even inbouwen, want da’s zo leuk voor de marketingfolder”.
@technofreak: VAG pompt miljarden in R&D, toch vliegen de kettingen en olie je om de oren.
@karaya: Als je de verhalen hoort, zal dat zeker kloppen. Gelukkig is Porsche zelf verantwoordelijk voor z’n eigen R&D en motorenbouw. Zelfs zo vergaand dat er competitie in de groep is tussen Porsche en Audi.
@technofreak: Dat is niet waar. Porsche maakt volop gebruik van motoren uit de VAG schappen. Zie de Macan.
@technofreak: wat hilarisch is dat de versnellingen moeten zorgen voor een hoge topsnelheid, sneller acceleratie en hogere efficiency. Maar Tesla is in al drie beter..
@flutterby: Op papier is de Tesla daar, momenteel nog, ‘beter’ in. Maar de echte tests zijn nog niet geweest ;-)

Niet voor niets dat de kenners in autoland de versnellingsbak een “big deal” noemen…
You ain’t seen nothing yet. En als Porsche slim is (geen twijfel), zijn ze niet flat-out gegaan om Tesla uit de tent te lokken.
@technofreak: Wat de kenners een “big deal” vinden aan de Model 3:
– Efficiency
– Laadcapaciteit (op 400V ipv 800V
– Airco
– Hoeveelheid bekabeling, of gebrek er aan
– Standaard álle veiligheidsfuncties
– Crashtest resultaten
– Levensduur van de batterij
– Levensduur van de motor
Over het volledig aanpassen van de auto. De model S zijn doel is nooit geweest om de sportiefste elektrische auto te zijn en ronderecords te halen. Daarom gaat hij ook nooit standaard het record halen. Als ze beslissen om echter een dergelijke sportieve variant te maken en deze nadien in productie te brengen zie ik niet het verschil met Porsche dat het ronderecord haalde in een PRE-productiemodel.
@ty5500: Amen.
waarom steeds de opmerkingen als ‘8 jaar oude hatchback’ alsof er in de afgelopen jaren geen updates zijn geweest aan de accu’s, motoren en uiterlijk. We praten toch ook niet over een Golf alsof het een 30 jaar oude auto is. Tesla was zijn tijd 8 jaar geleden ver voor en overigens nog steeds. Maar de huidige Tesla is geen Tesla van 8 jaar geleden ;)
Ondanks dat ik enorm fan ben van Tesla, ben ik van mening dat Tesla minder geschikt is voor het circuit dan de Porsche. Deze is speciaal ontwikkeld om de rijervaring van een niet elektrische Porsche te evenaren of zelfs te overtreffen. Voornamelijk op het gebied continu vol vermogen rijden en meermaals launch control achter elkaar is de Porsche veel beter dan de Tesla.

Het is dan ook niet mogelijk voor een Tesla om Porsche te verslaan zonder significante wijzigingen in de software, aangezien een Tesla na een paar keer vol elektra in de noodloop gaat en na meermaals launch control achter elkaar het begeeft.

De software veranderen aan een elektrische auto is het zelfde als een standaard motor volledig aanpassen. De auto die Porsche gebruikt is in principe gewoon te koop in de winkel terwijl die van Tesla dat niet is.
Alleen hierdoor al kan de Tesla nooit winnen, aangezien het geen ‘standaard’ Tesla is.

Want de variant die Tesla gaat rijden zou een particulier nooit kunnen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).