‘Met winterbanden evenveel schadeposten als zonder’

Auteur: , 95 Reacties

Krijg nou wat. Hebben die winterbanden dan toch geen nut? Worden we bedot door de winterbandenmaffia? Als je puur naar de ongevalsstatistieken kijkt zou je denken van wel, want leaserijders maken in de winter op het zachte rubber evenveel brokken als zomerbandrijders.

Dat is althans de uitkomst van een onderzoek van Leaseplan, dat de resultaten vandaag op BNR bekend maakte. Van hun wagenpark is 65 tot 70 procent uitgerust met winterbanden, maar in deze koude periode is er geen verschil met zomerbandenbrokkenpiloten waarneembaar.

Tests hebben bewezen dat je op een sneeuw-/ijsondergrond vele malen beter af bent met winterbanden, dus de oorzaak waarom dit zich niet vertaalt in minder schade moet gezocht worden in het feit dat sommige chauffeurs zich op winterrubber kennelijk minder kwetsbaar voelen, en dus meer risico’s nemen. Op zich niet onlogisch: met een BMW M5 rij je ook makkelijker 200 dan met een oude Renault 25, omdat je je er veiliger in voelt.

Wat ik zelf schokkender vind is dat kennelijk ruim 30% van het wagenpark van Leaseplan momenteel nog vrolijk op zomerbandjes rondtuft, of is dat de schuld van de Rabobank werkgevers? Neem jij met dit weer ook meer risico als je winterplakkers onder je auto hebt?

Overigens spreekt bovenstaande uitkomst de gegevens van verzekeraar Independer van enkele jaren geleden tegen.



95 reacties

Ik snap die hele heisa omtrent winterbanden niet zo. Niemand in mijn familie heeft het. Gewoon iets beter opletten tijdens gladheid en je hebt geen winterbanden nodig.
@alassad: tot er verse sneeuw ligt en jij met je zomerbanden de helling niet op kunt en een heuse file achter je creëert, maar ja, jij hebt er geen last van he ;)
@thombecks: Hij komt waarschijnlijk niet in heuvelachtige gebieden dan..
@thombecks:

Verse sneeuw is het probleem niet met zomerbanden, het is juist de aangereden sneeuw dit glad is.
@thombecks: Overdrijf anders wat! Je woont ook maar in NL of BE hé! Welke ‘heuvels’ zal je tegenkomen? Als het vriest heeft iedereen problemen: Mijn buurman raakte met zijn Tiguan en winterbanden niet van zijn oprit… Opel Combo en zomerbanden deed het dan weer wel…
@thombecks: ik rij 40000 km per jaar op zomerbanden, ik ben altijd en overal geraakt, incl besneeuwde hellingen. Zonder ongevallen.

Trouwens, er zijn winterbanden die volgens ons Belgische Test Aankoop gevaarlijk zijn in de regen. Dus opletten wat je koopt.

Winterbanden, ok, maar in België en Nederland, als je je rijstijl wat aanpast, raak je zo goed als overal.

Ik moet nu wel toegeven, dat ik ‘autosock’ heb gekocht voor in de sneeuw, geeft net iets meer grip…
@thombecks: beetje jammer, zo’n suggestieve opmerking van je. Ik heb tot nu toe 1 x gehad dat ik niet heel soepel een helling opkwam. Ik was niet de enige overigens (maar ik weet niet wat de verhouding zomer/winterbanden was :))
@thombecks: Als je een helling niet opraakt door een laagje sneeuw van, ocharme, max 12cm of zo, dan kan je gewoonweg niet rijden. En winterbanden gaan daar niets aan veranderen…
@alassad:
Mensen zijn gewoon slachtoffers van marketing. Het idee dat je “onverantwoordelijk” bent als je geen winterbanden hebt is er goed ingestampt door de fabrikanten, met dank aan de mensen die zich zo onwijs veel beter dan anderen voelen omdat ze zo’n leeg leven hebben en niets beters te doen hebben dan andere banden onder hun auto te zetten als er 2 sneeuwvlokjes vallen.
25 jaar geleden had niemand winterbanden, ook geen abs, esp of airbag, en nu ben je met abs, esp en airbag opeens “onverantwoordelijk” als je geen winterbanden hebt, tieft toch op….
Het probleem is inderdaad “OVERMOED”.
Die mafkezen die op winterbanden een ongeluk krijgen, dachten vooraf meestal dat ze net zo konden rijden als tijdens de zomer.
@bullgod76: mee eens, winterbanden in de winter (net als ESP) zijn een HULPmiddel en geen WONDERmiddel.
@bennyweisz: ESP is zelfs in droog slechts een hulpmiddel. Ik heb meegemaakt dat ik gewoon te abrupt was voor het ESP op een circuit en dat ik gewoon vol overstuurde terwijl de systemen gewoon aan stonden! Bewijst wel weer dat vertrouwen op systemen op zich geen slecht iets is, maar wel iets waar je niet blind op kan vertrouwen wanneer het erop aan komt.
@jzaero:
ESP werkt je in de sneeuw alleen maar tegen, zodra er slip optreed regelt het je motor terug en doet het remingrepen.
Dat is echt niet handig als je weg wilt rijden. eenmaal in beweging is het idd wel prettig maar uiteindelijk winnen de natuurkundige wetten het ook van ESP.
@jrk68: Dat klopt, gelukkig is het makkelijk uit te zetten in oude BMW modellen. Eén keer drukken is genoeg, nieuwe moet je 5 seconden inhouden. Eenmaal op gang zet ik het weer aan. Ik heb wel gehad dat de auto zichzelf gewoon af liet slaan door TSC in de sneeuw. Maar goed ik heb nog een oud ASC systeem. DSC werkt over alle vier de wielen, bij mij corrigeert die alleen overstuur.
@jzaero:
Bij BMW wel, bij de meeste Mercedes modellen niet.
Ik heb nu een OBD plug met een print erin die ESP en ABS uitschakelt, op een besneeuwde weg is ABS namelijk ook niet de manier om het snelst stil te staan.
Hoe gek het misschien ook klinkt maar in losse sneeuw sta je eerder stil zonder ABS dan met.
@jrk68: Zeer juist wat je zegt over ABS in de sneeuw. ABS probeert namelijk steeds grip te zoeken, door steeds remmen te lossen en te bekrachtigen. In de sneeuw heb je liever geen ABS, omdat je zo blijft glijden, en zodoende kleine stapeltjes sneeuw voor de banden begint te maken, die de auto afremmen.
@SimonMc: Dat klopt helemaal. Ik heb soms een error in mijn auto waardoor de veiligheidssystemen ASC en ABS niet werken, daardoor kon ik even aanvoelen hoe mijn auto echt in de sneeuw aanvoelt zonder ABS. Hij hapt veel en veel sneller in de remmen en zoekt eerder naar grip waardoor die ook sneller stil staat. Met ABS glijdt hij hopeloos door, alleen kan je nog wel sturen indien nodig.
@jzaero: Ik heb ook ASC, maar wat is het verschil met DSC? Ik bedoel in het staat dat DSC wat uitgebreider is, maar wat is er precies anders? Op de vier wielen? Doet ASC ook rem ingrepen, of kan die ook het vermogen naar het andere wiel sturen? Werkt trouwens fantastisch ASC, knijpt inderdaad het vermogen op gladheid, maar ik kom nog steeds prima weg(op zomerbanden).
@mercs: *in de gebruiksaanwijzing
@mercs: ik ken asc niet, maar waarschijnlijk heeft dit systeem geen stuurhoeksensor. Maar enkel de gyroscopische sensor. Dsc heeft wel beide, bij dit systeem kan de computer controleren of je auto daadwerkelijk daar heen rijd waar jij heen hebt gestuurd. Asc kan dit alleen inschatten en zal voornamelijk ingrijpen bij tractieverlies en dus niet bij zijdelings uitbreken van de auto.
@rubend: Zijdelings uitbreken van de auto corrigeert ASC ook, maar dan puur alleen overstuur. Vandaag nog lomp hard door een verlaten S-bocht heen gereden met eerst onderstuur dat daarna overging in overstuur en dan voel je al het systeem meteen motorvermogen inhouden en de kont recht zetten. Het kijkt inderdaad niet naar je stuurinput, maar corrigeert wel overstuur wanneer het kan en moet! Zeker in de sneeuw merk je dat, maar wanneer je echt hard gaat op droog dan voel je hem ook terugzetten.
@mercs: ASC is een systeem dat puur overstuur en tractieverlies bij wegrijden corrigeert door remingrepen uit te voeren of motorvermogen in te houden bij accelereren. Dit doet het systeem alleen over de achterwielen. Onderstuur corrigeert ie niet, maar het systeem is wel snel genoeg om overstuur op te vangen wanneer onderstuur te abrupt gecorrigeerd wordt.

DSC werkt over alle vier de wielen, daarbij geldt het eerste principe van ASC ook, maar corrigeert daarbij ook de voorwielen bij onderstuur door middel van remingrepen en het inhouden van motorvermogen. DTC (minder agressieve stand) laat nog enige slip en overstuur toe voordat het ingrijpt. Dit is wanneer je de knop 1x kort indrukt. Als je hem inhoud zal die alle systemen uit zetten!
@jzaero: ESP is inderdaad geen systeem dat natuurwetten ongedaan kan maken. Als jij lomp hard een bocht in komt knallen en de achterwielen zo weinig grip hebben dat zelfs ESP onvoldoende kan corrigeren zul je gewoon overstuur krijgen.
@Femme: Bij mij kwam het doordat ik al het gewicht naar voren had gebracht. Dan hebben de achterwielen gewoon geen grip meer. Hard aanremmen, koppeling voor downshift en geen tussengas geven, die dingen samen zorgte voor een beste slide. Gelukkig wel op kunnen vangen!
@bullgod76: juist, vooral die leaserijdertjes in hun a3tjes en passats die denken dat hun stommiteiten worden opgevangen door esp abs en winterbanden en als ze dan toch een klapper maken “gelukkig is hij allrisk verzekerd”
Risico nam ik sowieso wel, op een verlaten industrieterrein of parkeerplaats beetje spelen kan geen kwaad. Het gaat er echter om dat ik met winterbanden meer controle heb tijdens het spelen dan met zomerbanden. Neemt niet weg dat op drukke wegen ik wel gewoon voorzichtig doe en gewoon rustig gas geef. Die winterbanden zijn echt geen wondermiddel.
Mensen met winterbanden denken dat ze onsterfelijk zijn.
Maar vergeten dat ze net zo kwetsbaar zijn :-/.

Ik zie de voordelen van winterbanden vooral bij het accelereren en remmen, ma ga niet als Sebastian Loeb over de wegen crossen.
@fred: Dat klopt, veel mensen rijden met een rotvaart door, maar vergeten dat op sneeuw of vastgereden sneeuw de remweg nog steeds veel en veel langer is dan bij een droog wegdek.. Het gaat ook niet om snelheid maken, uiteindelijk komen beide typen banden wel op 50, 80 of 100km/u, maar het stilstaan is een ander verhaal..
Dat is wel vaak het geval. Vooral die grote bakken met 4×4 en winterbandjes komen graag voorbij, kan toch niets gebeuren..

Winterbanden helpen inderdaad, als je jezelf maar aanpast aan de omstandigheden. Wat dan, blijkbaar, niet gebeurd..
De strooidiensten hebben gewoon goed werk geleverd, ik rij niet heel veel, maar heb deze winter praktisch nog niet op sneeuw/ijs gereden, terwijl dat de vorige jaren wel zo was. Het wegdek is in de meeste gevallen dus gewoon vochtig ipv. glad, dus dan maakt het niet zoveel uit of je nu op winter- of zomerbanden rijdt.
Net als met elke veiligheidsvoorziening op een auto denken mensen automatisch dat ze meer kunnen en nemen meer risico. ABS en esp zijn een goed voorbeeld daarvan.
Ik heb winterbanden, en dat is een zaligheid in de weersomstandigheden van de laatste week. Maar ik kom nu ook vaak mensen tegen met winterbanden die denken dat ze met zomerbanden op een droge weg bij 30 graden rijden. Dan is het voordeel van de winterbanden natuurlijk weg.
Ik denk dat inderdaad de gedachte is dat als men op winterbanden rijdt, dat ze dan weer veilig zijn… Tsja, dat kan domheid zijn, of gewoon arrogantie.
Daarnaast denk ik dat veel mensen simpelweg niet weten wat veilig is met zulk winterweer, ik hou ook niet altijd voldoende afstand met die omstandigheden. Dus is inderdaad maar de vraag of winterbanden veiliger zijn, en uberhaupt ongelukken voorkomen.
Volgens mij onderschrijven de uitkomsten van dit onderzoek juist het voordeel van winterbanden.
Dat je in periode van meer gladheid ongeveer evenveel schade rijdt als in een periode van minder gladheid is toch juist goed?
De verhoogde gladheid wordt dus netjes gecompenseerd door de extra grip van de winterbanden.
@jmeverts: leren begrijpend lezen kan ook geen kwaad: er staat dat mensen met winterbanden in dit weer evenveel ongelukken maken dan mensen met zomerbanden.
@elcaminokid: Oeps, you are quite right…
Lease rijders als onderzoekmateriaal voor de gemiddelde rijder nemen…..Slim hoor…..
@norge:

het zou onzinnig zijn om lease-rijders met prive-rijders te vergelijken, maar als je verschillen constateert binnen dezelfde groep (leaserijders in dit geval) dan vindt ik dat feit op zich best interessant.
gewoon heel veel glijden, spelen, slippen en crossen met winterbanden. Dan leer je hoever je in het verkeer kan gaan :)
Blijkt dat ze ‘controle’ geven maar niet meer dan dat.
@Alwood: Precies wat ik dus geroepen heb stukje terug! Controle inderdaad, maar geen wondermiddel!
Winterbanden zijn top. Het is gewoon een wereld van verschil op sneeuw. Ik ben er dan ook blij mee.

Maar hier wordt de wet van behoud van onveiligheid weer onomstotelijk bewezen. Mannetjes en ook vrouwtjes zoeken gewoon weer de grens op tot ze er overheen kukelen.

Wat dat betreft ken ik nog de volgende goede maar voor de veiligheid van velen nutteloze voorzieningen:

– ABS
– Een goed onderstel
– Verlichting
– Power onder de motorkap voor snelle inhaalmanoeuvres
Merk je verschil met winterbanden? Ja!
Heb je meer grip in de winter? Ja!
Kan je daardoor harder door de bocht? In theorie wel.. Maar als glad is? Nee..

Doe je dat wel? Boem!

Is dit grappig? Nee!
Maar wel leuk om een keer te doen..
@lamborgfan: of bijna boem. Zag zondagavond nog een Audi A6 met een flinke snelheid een rotonde rondgaan (zo’n grote rotonde) en die raakte de stoep van één van de afslagen net niet. Dacht zeker dat omdat het Quattro hem op snelheid hielp die hem ook wel door de bocht zou helpen. Niet dus.
Weer de eindeloze discussie van de winterbanden. Die keuze moet je voor jezelf maken!
Ik rij met zomerbanden onder mijn 206’je. Ik rij toch niet veel km en altijd op wegen die ik goed ken.
Mocht ik later een duurdere wagen aanschaffen dan zou ik mij er een setje winterbanden bij kopen.
Nu vind ik het nog niet noodzakelijk.
Dat winterbanden effectief zijn lijkt me al bewezen en een ieder die niet tot aanschaf overgaat is of niet bezig met z’n eigen veiligheid en andermans veiligheid of het maakt hem niet dat het overige verkeer dat wel op winterbanden rijdt wordt opgehouden. Hoe vaak ik wel niet echter mensen op zomerbandjes heb gereden afgelopen week die werkelijk 30 reden. Er staat me nog vaag iets bij van een recordfile van 1000+ km door de sneeuw. Dit lijkt me puur een vervolg van slechte en angstige verkeersdeelnemers die voornamelijk nog op zomerbanden rijden. Men moet eens naar Oostenrijk oid gaan en daar even leren rijden. Waar men hier bij enkele vlokjes al 50 km/h rijdt op de snelweg is er in Oostenrijk nog niets aan de hand. Gewoon meer afstand houden, goed vooruit kijken en anticiperen. In de bebouwde kom hetzelfde verhaal en gewoon je snelheid in de bochten aanpassen.

Winterbanden zijn zeker geen wondermiddel dat je er opeens alles mee kan maar het scheelt bijzonder veel met een zomerband als er sneeuw ligt.
@Pordon: mijn moeder rijdt ook op zomerbanden nu. Met zomerbanden kun je in principe prima meekomen nog steeds, maar alleen als je banden goed profiel hebben (dus niet bijna vervangen moeten worden) en je niet bang bent. Als je bang bent moet je met zowel zomer- als winterbanden met dit weer gewoon niet op de weg komen. Met zomerbanden rijden in dit weer kan prima indien je je bewust bent van het feit dat je remweg héél flink langer is en je een stuk minder hard door de bocht kunt. Ondanks dat winterbanden natuurlijk een voordeel hebben met dit weer valt of staat de manier waarop je auto zich gedraagt met de manier waarop je rijdt.
@Pordon: Wat knap dat jij aan een rijden auto kan zien of er winterband of zomerbanden onder zitten! Hoezo kunnen de trage sukkels geen mensen met winterbanden zijn?


Klinkt meer alsof jij meer het probleem bent van dit onderzoek bent, namelijk je rijdt harder omdat je winterbanden hebt.


ontopic: Zelf heb ik nooit met winterbanden gereden en heb ik hier ook geen behoefte aan aangezien ik altijd over kan komen en mijn auto niet laat staan omdat het sneeuwd. Ik pas me gewoon aan naar de situatie en ga af en toe bewust over het randje heen zodat ik weet wat de staat van het wegdek is.


Daarnaast is een BMW de beste les voor rijden in de sneeuw. Wel eerst oefenen op een parkeerplaats… Heeft mogelijk zelf een keer me leven gered in een (onverwachte) hagelbui.
@flutterby: Als ik een nieuw leasecontract af sluit wil ik trouwens wel winterbanden, want het is absolute veiliger.
@flutterby: Ik rijd op mijn winterbanden inderdaad harder dan dat ik op zomerbanden zou doen. Daarbij moet ik toevoegen dat ik op de openbare weg nog nooit in de buurt ben geweest van de grens of ook maar enigszins wat aan het glijden ben gegaan. Wel zoek ik regelmatig parkeerplaatsen op om daar te ‘spelen’ en heb ik 5 maanden in Oostenrijk gewoond en daar ook vele kilometers in de sneeuw gemaakt waardoor ik van mezelf durf te zeggen dat ik inmiddels mijn auto(Subaru Impreza 2.0) goed genoeg ken en aanvoel om te bepalen wat wel en niet kan in de sneeuw. Ik begrijp best dat mensen nog wat rustiger aandoen in de sneeuw dan ik maar er zitten er velen tussen die werkelijk met een slakkengang rijden. Als ik vervolgens bij een stoplicht naast ze sta zijn het 90% zomerbanden die eronder liggen.

Overigens maakt dit hele verhaal niks uit want ook die mensen die met een slakkengang rijden zouden veiliger zijn als ze op winterbanden rijden.
Mijn ervaring met winterbanden en rwd: Meer grip bij het optrekken en afremmen en maar een tikkeltje minder snel uitglijden. Dit allemaal op gepaste snelheid natuurlijk anders hedde er ook niet veel aan. Dus werkt het? Ja, want vorig winter op zomerbanden ging het niet zo vlotjes.
Zoals altijd: de enige redenen om geen winterbanden te nemen zijn de kosten. Iedereen moet voorzichzelf uitmaken of die extra kosten het waard zijn.
@renezzzz: Extra kosten?
@dotternetta:

een extra set velgen of het steeds laten omwisselen van je banden kost geld.
@dotternetta: Winterbanden zijn helaas niet gratis… De extra kosten zijn niet al te hoog, maar het zijn kosten.
@renezzzz: zucht…’s winters slijten je zomerbanden niet, dus daar kun je langer mee…moet ik nog meer uitleggen.
@dotternetta: Winterbanden hebben het eeuwige leven niet omdat het rubber te hard wordt na een aantal jaar. Ook wisselen van banden en/of velgen in een garage is niet gratis. Moet ik nog meer uitleggen? ;)
@dotternetta: De autos hier heb ik op winterbanden/winterwielen staan. Gratis is dat helaas niet. Zou mooi zijn.
Stalen velgen slijten niet en kun je later weer doorverkopen, dus je hebt geen extra kosten!
@dotternetta:

stalen velgen zijn voor paupers

en ook op stalen velgen schrijf je af, kost dus ook geld.

Nee, doe het gewoon goed en neem een setje makkelijk schoon te houden lichtmetaal, ziet er toch een stuk mooier uit.

ik dwaal misschien een beetje af, maar ik begrijp mensen niet die bijv. in een dikke Audi A6 Avant van 70k rijden maar daar vervolgens zwart staal onder hebben. In de zomer vind je dat niet mooi, en in de winter opeens wel? Of vindt diegene het “cool” om te laten zien dat ie op winterbanden rijdt?
@escort77: Dat moet zo’n iemand helemaal zelf weten. Wie weet geeft hij z’n geld liever aan een andere gadget uit… of kon ie daardoor ipv een A4 toch nog die A6 kopen.
@escort77: Omdat lichtmetaal breekt bij een aanvaring met de stoep en een stalen velg niet.
@bottestudent: precies!
@bottestudent: stalen velgen zijn dus voor degenen die eigenlijk geen rijbewijs verdienen?
@mashell: Meer voor mensen die geen zin hebben om hun velg te gaan wisselen in de sneeuw.
Als er echt een goede laag sneeuw ligt helpt geen enkele band, en dat is nou net het geval in Nederland als er dan ook sneeuw is dan ook meteen een dikke laag. Ik blijf mooi op me zomerbandjes, gewoon snelheid aanpassen en goed opletten zelfs met Quattro gaat dat nog mooi!
@Mixpower: dat is dus zever , ik woon samen met 2 buren in een doodlopende straat die lichtjes omhoog gaat , ik en mijn vrouw zijn de enige met winterbanden en zijn ook de enige die onze straat uit geraken , en er lag 20 cm sneeuw
zondag . Nu hebben ze gestooid en ligt er een dikke laag gesmolten sneeuw waardoor de buren nog steeds niet boven geraken , ze hebben al uren zitten scheppen en ik heb al uren zitten lachten ! Het zijn beide fwd wagen , berlingo en golf dus zeg niet dat winterbanden niet VEEEL effectiever zijn dan zomerbanden , dat de leasesletten meer ongelukken doen is omdat ze even snel rijden als in de zomer !
Je zou in de winter meer ongelukken verwachten dan in de zomer, puur vanwege de weersomstandigheden en verlies van grip. De statistieken wijzen echter uit dat het gelijk blijft, dus misschien doen die winterbanden het juist heel goed?
@pieterveer: Misschien moeten mensen eens meer zoals jij beginnen denken :) . Ik denk dat je gewoon gelijk hebt.
Ik heb 4WD met all weather banden van Bridgestone. Perfect, maar teveel gas in de bochten betekent glijden. Kwestie van beheerst rijden. Zomer of winterbanden maakt geen zak uit. Je moet je aanpassen aan waarmee je rijdt en in welke omstandigheden. Ik heb zelf meegemaakt dat er flinke sneeuwrillen waren op de snelweg. Boven de 80 werd het link. Als je even met de achterwielen een sneeuwrand raakte moest je al flink bijsturen. En dan nog kwamen mensen me met 120 voorbijrazen. Echt debielen. Ja en dan eindig je in een greppel of de vangrail.
Ik neem minder risico, rijd minder snel, houd meer afstand met de winterbanden. Want ik realiseer me (nou ja, een paar bijna ongelukken de afgelopen jaren hebben me dat geleerd) dat de remweg in geval van noodstop gewoon een stuk langer is als er geen sneeuw op de weg ligt. Gelukkig zijn de winterbanden zo lawaaig en instabiel dat ze me er ook zelf helpen aan herinneren, ze schreeuwen het uit: wij zijn een inferieur product dat alleen op sneeuw zin heeft.
@mashell: Prima slechte winterband dan, ik heb weinig last van een langere remweg en qua bandengeluid merk ik ook nauwelijks het verschil.
Worden we bedot door de winterbandenmaffia? Als je puur naar de ongevalsstatistieken kijkt zou je denken van wel, want leaserijders maken in de winter op het zachte rubber evenveel brokken als zomerbandrijders.

leaserijders rijden niet op winterbanden..
ik hoef het niet, die winterbanden! in december was het nog 12 graden, nu is het even 2weekjes kouder.
zonde van die mooie r8 op de artikelpic
Zijn de mensen met zomerbanden, niet over het algemeen de mensen met all-weatherbanden?All-weatherbanden zijn voor Nederland over het algemeen goed genoeg.
De echte zomerband helpt je echt weinig meters verder, in de sneeuw, of met glad wegdek.
Winterbanden zijn een hulpmiddel en inderdaad geen wondermiddel. Het geeft allicht meer grip op het wegdek, waar sneeuw ligt en/of ijsvorming heeft plaats gevonden.
Rustig rijden is en blijft het advies.
Overmoed schaad (vooral je zelfvertrouwen).
Een rijvaardigheidtraining is ook nog altijd een hele goede leerweg, voor beheersing van voertuig en meer zelfvertrouwen.
Maar ook daar geldt voor, zelfbeheersing is en blijft het grootste goed.
Die paar vierkante centimeters blijven ongeveer hetzelfde, maar de manier om ermee om te gaan is wel belangrijk!
Trouwens wat anders (misschien is het al even ter sprake geweest) maar ik vind ABS echt bagger met dit weer ! Heb het idee dat ik veel later stil sta op een gadde weg. Ik wou dat ik het even uit kan zetten want ESP kan ik wel uitzetten, maar dat is wel redelijk nuttig. Ervaren jullie dit ook zo ?
@bertuss:
Zie mijn reactie op @jzaero, er zijn oplossingen voor je probleem. Op lossen sneeuw is je remweg met ABS idd langer.
Zodra het aangereden is ben je beter af met ABS daar het voertuig dan beter bestuurbaar blijft.
al geprobeerd , de remweg is duidelijk langer zonder ABS , je hebt het gevoel dat je niet remt maar zonder ABS glij je gewoon rechtdoor zonder de mogelijkheid van te sturen !

En met zelfbeheersing ben je niets als je de heuvel niet op geraakt , hier is het nogal heuvelachtig en alle files werden veroorzaakt door wagens zonder winterbanden , al dan niet fwd of rwd ( al gingen de laatste echt geen cm voorruit )
Winterbanden werken wel en waarom zou het verplicht zijn in Duitsland?Worden heel veel testen gedaan en bij 100 km/h met Vredestein scheelt het al 30 meter remweg dan met zomerband.
Ik rij nu zelf pas 2 jaar met winterbanden maar merk hoop verschil in vers sneeuw.Je komt veel beter weg en glij stuk minder
@dahlback: beter weg komen? daarom dus geen winterbanden voor mij xD

geweldig joh, dat slippen en glijden :D
@dennisr:
Dat kan je met winterbanden ook, je hebt alleen iets meer controle….
@jrk68: Yea, i know :)

Even serieus dan, heb pas een jaar mijn rijbewijs, paar weken terug de eerste ervaring in de sneeuw gehad, en sinds afgelopen weekend weer sneeuw in het noorden dus (nog altijd onervaren) weer de sneeuw in..

Ik pas gewoon mijn rijstijl aan.. rustiger optrekken (tenzij er ruimte is voor slippen), eerder remmen, verder vooruit kijken, sowieso wat rustiger rijden.. simpele aanpassingen, meer is er niet nodig..

Heb dan ook geen winterbanden, tuurlijk zijn ze beter.. dat is uit tests wel gebleken, maar vind ze zelf zeer overbodig in Nederland..
@dennisr:
Ik rij ook nog gewoon op mijn zomerbandjes hoor, winterbanden liggen in de schuur. Eigenlijk heb ik het alleen lastig om thuis van mijn plek tekomen. 225 zr banden en 750kg is dan geen goede combi. Nog een nadeel, een sequentiele bak kan je niet in zijn 2 zetten om weg te rijden. Spectakel gegarandeerd dus….
Het is nog veel te vroeg om conclusies te kunnen trekken met die paar winterse dagen die we tot nu toe hebben gehad. Tot nu was het weer meestal vrij mild. Als we nog echt met zwaar winterweer te maken krijgen zullen de cijfers ongetwijfeld in het voordeel van winterbanden vallen. Laat maar komen die sneeuw! Winterbanden onder een Zweedse auto = sneeuwpret.
De discussie over het wel of niet van winterbanden is te herleiden tot één woord:

Gierigheid

Dikke snol verkopen in de discotheek en met de iPhone, maar een setje winterbanden, hooo maar.
@hollow: Bullshit.. winterbanden zijn gewoon niet nodig als je jezelf onder controle hebt..

als je dan niet hebt, kun je nog zoveel aanpassingen doen aan je auto maar dan word het nooit wat..
Ah, kijk eens aan. Net als in het grote winterbanden topic van een paar weken geleden ben ik nog steeds van mening dat deze rubbers geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. Maar nu dus ondersteund door cijfers. Yay!

Overigens is me opgevallen dat mijn gemiddeld verbruik flink is gestegen. van 13,8 km/l naar 12.6 km/l. Ik heb winterbanden sinds begin december en rij dagelijks dezelfde route.
iemand anders ook deze ervaring?
@omeslo: Het meerverbruik zal niet alleen door de banden veroorzaakt worden. De temperaturen zijn lager waardoor het langer duurt voor de motor op bedrijfstemperatuur komt. De kachel lekker hoog, de verlichting langer aan. Allemaal factoren die meespelen.
@moveyourmind: nee ik merkte vrijwel direkt dat mijn verbruik omhoog ging terwijl de omstandigheden gelijk bleven. Die trend heeft zich doorgezet toen de temperatuur daalde.
Ik ben evenredig rustiger gaan rijden naarmate het kouder werd en volgens mij draaien verbrandingsmotoren over het algemeen efficienter bij koudere temperaturen.
@omeslo: Een verbrandingsmotor draait juist het meest efficiënt als hij op temperatuur is, kou is wel degelijk een nadeel. Het meerverbruik bij jou lijkt me niet extreem. Heb je na de bandenwissel de spanning nog gemeten? Kan zijn dat ze die aan de lage kant is.
Jammer genoeg denken mensen ook dat je met winterbanden harder kan als zomer, maar dat is bullshit.En die zorgen ook weer voor gevaar op de gladde weg.En Esp is ideaal in de sneeuw :)
Winterbanden zijn gevaarlijker als het boven de 7 graden celcius wordt, dat wordt het mogelijk eind volgende week weer, dus gaan we weer wisselen? Gewoon voorzichtig rijden, dan heb je ook geen winter/herst/lente etc. banden nodig, het is pure commercie.
Geen credits voor de foto die jullie van m’n facebook ‘gejat’ hebben? ;-)
Natuurlijk maakt de bandenmaffia ons blaasjes wijs. In de winter rij je traag en voorzichtig, das het enige wat helpt. En als het botst dan reed je niet traag en voorzichtig genoeg, of dat nu met winter- of zomerbanden is, maakt geen r**t uit…
We kunnen hier lang en kort over discussieren maar ik rijd zelf al 3 jaar op winterbanden en het maakt echt wel verscheel met zomerbanden.

Maar ik denk wel dat het een beetje aan degene ligt die achter het stuur zit als je niet gewend bent om in de sneeuw te rijden kan je wel witerbanden kopen en dan vervolgens zeggen dat het niet werkt omdat je niet kan rijden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).