MINI Clubvan Concept = MINI Clubman op grijs kenteken

Auteur: , 90 Reacties

De geruchten waren dus waar! MINI heeft het in zijn hoofd gehaald om premium bestelauto's te gaan bouwen... ROTFLOL! Tranen van het lachen biggelen werkelijk over mijn wangen op het moment dat ik dit schrijf. Wie zit er in godsnaam te wachten op een 'premium' bestelauto? En hoe zullen de huidige eigenaren van een MINI reageren op het feit dat ze straks geassocieerd zullen worden met loodgieters en winterschilders.

Gelukkig verklapt het woordje ‘Concept” dat het hier nog niet om een model gaat dat ook echt in productie gaat, maar MINI denkt er blijkbaar wel serieus over na. Als ik 1 advies mag geven: Doe het niet! BMW heeft sinds eind jaren negentig honderden miljoenen (zo niet miljarden) euro’s gestoken in het opnieuw ‘uitvinden’ en positioneren van het guitige MINI. Zorgvuldig werd er gewerkt aan een jong, hip en trendy imago en er werd alles aan gedaan om van MINI “iets bijzonders” te maken.

En dan zou je dat allemaal om zeep willen helpen door een simpele grijs kenteken uitvoering op de markt te brengen? Volgens mij zit daar geen logica in. Niet dat er iets mis is met noeste bestelwagens en busjes, maar het zijn nou niet echt auto’s waar je als premium merk mee geassocieerd wil worden (behalve Mercedes dan). Stel je eens voor dat Audi met een A3 Sportback op grijs kenteken zou komen, het gelach van de BMW fanboys zou nooit meer stoppen vrees ik zo.

Op dit moment ontbreekt een persbericht van MINI nog en moeten we het doen met deze serie foto’s. Zodra er meer informatie bekend is over deze flater van MINI zullen we het jullie vertellen.

UPDATE (Rico): Het persbericht van MINI is inmiddels binnen. Naast het feit dat er vijf keer ‘premium’ in staat willen ze de tweezitter in Genève onthullen in de kleur zoals ‘ie hier staat: British Racing Green. Over productieplannen is nog niets bekend. Een aantal beroepsgroepen die MINI met de Clubvan voor ogen heeft: cateraar, modeontwerper, kunstgalerij-eigenaar en fotograaf. Tja…



90 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Slim toch, vroeger had je ook een pick-up en een dichte Clubman.
@Stender: die pick-up zie je weinig
Waarom niet: voor het werk als echte lastezel is hij te klein, voor de patisserie net goed: ml, touareg, doscovery zijn er ook met grijskenteken ! Ik zou er eentje nemen voor op kantoor !
@carwax: voor binnen? Om over de vloer mee te spelen?
@carwax:

je hebt tegenwoordig ook bureaustoelen met wieltjes ..
Ik heb liever mijn premium caddy XD
heb je teveel gedronken,dat je zon lamzak verhaal schrijft..
@tripple: U = MINI fanboy?
@robbie: heb het helemaal met je eens!z dit is uitmelkerij in zijn puurste klasse.
@lambo4all: dat zou jij natuurlijk nooit doen als je eigenaar was van een automerk.. stel je voor dat je nog ergens winst kunt maken..
@dennisr: de kan beter dikke Coopertjes S verkopen dan kale bouwvakkersuitvoeringen.
@robbie: vind hem zo gek nog niet, met zulke deurtjes achterin wil ik juist een ”laadbakje”, tuurlijk is een Caddy of iets dergelijks een betere optie voor de achter bouwvakker, of elk andere ondernemer.. maar voor kleine bedrijfjes lijkt me dit een leuk ding.. tafeltje dekje ? :P
echte bouwvakker*
”of elk andere ondernemer.. maar voor kleine bedrijfjes lijkt me dit een leuk ding..” klinkt ook niet bepaald logisch nu ik het terug lees xD ik geef het op..
@robbie: Maar vroeger had je ze ook, zo gek is dat toch niet?
@dennisr: nee dat zou ik zeker niet doen, gast wie maakt er nou een grote mini bestelbusje? dan ben je toch geschoffeld? of moet bmw ook maaris voorwielaangedreven scootmobielen gaan maken? er valt vastwinst mee te halen!
@tripple: inderdaad zeg, wat een belachelijk slecht verhaal! Dit is waar VW groot mee geworden is. BMW wil blijkbaar graag de breedte in qua portfolio. Bovendien was de Clubman juist de auto voor de middenstand. Daarbij is er juist ruimte voor een premium auto in het segment van grijs kenteken. Wederom een redacteur die liever bij Geenstijl had gewerkt, wel interesse heeft in auto’s maar volstrekt geen kaas heeft gegeten van economie en/of commercie, en bovenal humor mist.
Ik denk niet dat loodgieters die dingen zullen gebruiken, veel te klein laadvermogen…
@CedricH: vreemd, want volgens het artikel zijn loodgieters precies de doelgroep
Ach hier kan je bij elke terrein wagen de achterbank eruit slopen en er een bestel van maken (zolang hij groot genoeg is ).Worden juist meer Landrovers en landcruisers door verkocht.
Ik zeg doen. Net als vroeger. De Mini is een goed reclame object en niet iedereen heeft een caddy nodig. Denk maar aan de fiorino/nemo etc.
Een Freelander rij je ook niet grijs vanwege zijn laadvermogen.
Bovendien, zo’n Clubvan Cooper S ziet er toch veel leuker uit…
Doen! Een schilder koopt m niet omdat ie te duur is en een schildersbedrijf niet omdat je voor dezelfde prijs 2 citroens krijgt die ook nog groter zijn. Maar een reclamebureau of zo zou m best kunnen kopen. Hip, blabla; leuk voor t image
@gregorius: meeste images zijn luchtballonnen
Zeker doen… Op het autosalon kwamen ook verschillende mensen vragen of ze de Mini als lichte vracht konden ombouwen… Is zeker vraag naar…
nee hoor .. niet doen ..

want BMW heeft nooit enig idee van wat de klanten willen ..
en Mini is vanaf dag 1 al een groot fiasco ..

en dan nog iets met een zwikkie passie emotie gay premium gezwets erachteraan ..
@lincoln: ja, lijdt Mini verlies?
Had Smart al jaren geleden moeten doen. Maar nee, aanmodderen met een Japanse vijfdeurs. Alsof er daar nog niet genoeg van zijn…

Zal wel weer een verkoopsucces worden. En niet omdat er al een ‘van’ van de originele bestaat…
Ik betwijfel of dit ding voldoet aan de Nederlandse eisen om grijs kenteken te mogen voeren – en dan met name de eisen voor wat betreft hoogte van de laadruimte.
Dus in Nederland zal er nog wel zo’n dakverhoger op moeten, en dan wordt het helemaal geen gezicht. Ik hoop dan toch dat de Nederlandse importeur zo slim is om er vanaf te zien.
@potver7: Volgens mij moet er een blok van 125cm lang 20cm breed en 98cm hoog in passen. Vroeger had je ze ook op grijs kenteken maar had je die eisen niet.
@bobb: Zoiets ja. No way dat zo’n Mini een laadruimte heeft van 98 cm hoog.

Voorheen bestond die regel niet, toen zag je heel veel stationwagons en hatchbacks met dichte ramen op de weg, op grijs kenteken. In de jaren ’90 werd de regelgeving aangescherpt, met als gevolg dat al die auto’s, indien mogelijk, een vreselijk lelijk tupperware dakverhoger kregen om toch vooral te voorkomen dat ze een geel kenteken zouden krijgen. Veel van die wagens waren toch al een stuk groter dan de Mini Clubman, dus ik kan me echt niet voorstellen dat het ding ongewijzigd een Nederlands grijs kenteken kan krijgen.
@bobb: krijg je een tweedeurs op geel met groot koffertjesruim
Carwax slaat meteen de spijker op zijn kop. Een eventuele grijs-kenteken mini gaat natuurlijk absoluut niet gekocht worden door loodgieters en schilders. De doelgroep bestaat inderdaad uit patisseries, exclusieve poeliers, restaurants etc. Lijkt me logisch.
das jammer heb net een range rover tdv8 om laten bouwen op grijs kenteken
Ben zelf meerdere jaren voor MIN werkzaam geweest. Van verkoop tot aansturen van drie vestigingen. Met die ervaring kan ik zeggen dat hier zeker markt voor is. Weet dat de marketing afdeling van MINI een van de beste is van de branche, dus we kunnen ervan uitgaan dat er degelijk research is gedaan door hen. Daarbij moet je vooral denken aan klein mkb op creatief vlak. stoffeerders, reclame bureaus. Design bureaus, interieur stylisten, makelaars etc etc etc. Dus ja er is markt voor. Denk voortaan iets meer out of thé box voordat je in stereo type gaan schrijven en denken.
@zeevink:

kan de Mini voldoen aan de volume eisen die er NL zijn voor het voeren van grijs-kenteken ??
@lincoln: aan alles is een mouw (of dakpukkel) te passen ;)
@robbie:

bij de Ford Explorer (meen ik) hadden ze een halve cm in hoogte tekort om in aanmerking te komen voor grijskenteken ..

dus daar werd de vloerplaat naar beneden gemokerd ..
@lincoln: ik vrees dat het verschil hier ietsje meer is dan een halve centimeter.
@robbie: You just dont get it, geloof mij als dit ding goed door marketing jongens en meisjes wordt neergezet verkoopt deze mini als warme broodjes, maar ja ik heb het idee dat jullie het uberhaupt niet zo goed begrijpen, je maatje sirsmokealot wilde gisteren al een aldi A7 met een CLS vergelijken, hoe durft hij! en vervolgens nutteloze bijdrage, tja dat krijg je als je kinders op de vingers tikt gaan ze tegensputteren! weet ik alles van die van mij is 2
@onlycocksdriveaudi:

da,s ook toevallig .. @robbie + @sirsmokalot zijn ook 2 ..
gaat natuurlijk 2X de prijs worden van een Kangoo (die precies 2X praktischer is) ..

dat maakt voor zzpers geen flikker uit ..
die “kopen” ook Transporters van 60 rooitjes terwijl ze ook voor 20 klaar kunnen zijn ..

p.s. kopen = leasen/afbetalen ..
Misschien wat voor de ANWB, kunnenze mooi die oude Tourans vervangen :P
@lincoln ik begrijp je punt in deze maar ik denk dart de ruimte net aan zal zijn in deze configuratie. Ook dat zal neem ik aan wel uitgezocht zijn/worden voordat er een markt introductie volgt in NL. Over andere landen en hun eisen weet ik te weinig. Dus er is een kans dat er alleen op buitenlandse markten deze van geïntroduceerd zal worden.
@zeevink:

thanks dude ..
@lincoln: Hey Lincoln.. weet je welke film je eens moet kijken? No Time met Justin Timberlake. Speelt in de toekomst waarin al het geld vervangen is door een tijdsysteem. In die film zie honderden auto’s. Maar al die auto’s zijn maar van twee types.. de Dodge Challenger 1970 en.. – wait for it – Lincoln Continentals. Die mooie met de suicide doors uit de sixties. TIG stuks. Moest meteen aan jou denken. Echte aanrader!
@Freewarefreak:

yep .. staat op de to do list .. altijd leuk als auto,s goed gecast worden ..
film heet in time ipv no time ..

in “drowning Mona” .. een absurde zwarte comedy rijdt zelfs de politie in Yugo,s ..
obscure film waar top-acteurs kunnen laten zien dat ze ook echt kunnen acteren ..
aanrader ..
@zeevink: Dat zal geen probleem zijn, we hebben hier in NL genoeg bedrijven die er zo een verhoogd dakje op maken. Of de achterklep uitbouwen zoals volgens mij bij de eerste Vito dubbel cabine nodig was.
Leuk, een tenenkrommend bekrompen stukje afkomstig van iemand met oogkleppen op!

Er is inderdaad markt voor zo’n ding. Dit is wel wat voor de bloemenzaak van mijn vriendin. Maar meer ondernemers in het exclusieve segment die hun handen uit de mouwen moeten steken zie ik hier wel in gaan rondrijden. Een aannemer zal eerder kiezen voor een economischer model.

Je zou je maar druk moeten maken over het feit dat Mini zoiets gewaagdst zou willen doen! Wat moet de buurman daar wel niet van denken! Gelukkig heeft Mini schijt aan de mening van de burgermans en dat is waarom het zo’n leuk merk is.
@Mrijn:

ik geloof niet dat de producent van burgermans natte droom nou echt schijt heeft aan zijn toekomstige geld schenkers ..
zoals reeds vermeldt is de marketing machine van BMW de effectiefste in de bizznizz ..

wat jou reactie dan ook weer verklaart ..
in de mini one D die ik via de firma aangesmeerd gekregen heb, voel ik me ook niet echt bijzonder hoor… een bestelwagen versie kan er ook nog wel bij hoor…
@tjorque: Een One D is dan ook een echte crisisuitvoering. Tijd met die dingen rond gereden, enorm underpowered zijn die dingen…
ik vind het geniaal! ideaal voor ondernemers die een hippe uitstraling willen maar tegelijk ruimte nodig hebben voor hun productenn
@undifined1:
overigens, is dit een concept of gewoon een photshopje van een grappemaker?
@undifined1: Echt veel ruimte zit hier natuurlijk niet in, wees reëel :D
Beter een premium MINI grijskenteken als welke audi dan ook, pas dan ga je buren denken, ach pauper moet je je nu verlagen tot een aldi, Nee 111 x liever de MINI met grijskenteken dan laat je tenminste zien dat je aan het werk bent ipv een feut die stoer aan het doen is in de kroeg met zn’A4 met 122PK
@onlycocks zijn slaafjes van de buurman ..
@lincoln: Mijn buurman heeft geen slaafjes en rijdt al helemaal geen Aldi, hij rijdt een nieuwe bimmer 528i, mooie bak daar niet van, godzijdank geen Aldi, maar toch het is geen Benz, mijn vrouw denkt er overigens geheel anders over die wil in niets anders sturen als er maar een propeller op de kap staat.tja komt uit een BMW nest he
Toch snap ik ze bij MINI niet helemaal, ik dacht altijd dat “mini” voor kleine afmeting stond.
en toch willen ze zo graag grootte auto’s maken, die club en countryman nu dit.? Buiten dat bakken ze er ook nog eens niets van, die Countryman rijdt namelijk als een drol (het lijkt net een stoomboot op de weg).
@pimmas:

koop voor de gein eens een oer-Mini ..
Ziet er wel grappig uit. Ik zou niet weten waarom Mini deze niet in productie zou nemen.
Ideaal voor mijn hondjes Coopers met 220 pk en 340 nm heerlijk onze Cooper s getuned gaat als de brandweer en stuurt als een kart
Zou helemaal niet slecht zijn, waarom moet je altijd een achterbank meezeulen die, als je hem neerklapt, nog steeds niet maximaal de ruimte kan benutten? Puntje voor mini!
/Users/martijnduif/Desktop/Schermafbeelding 2012-02-18 om 20.49.55.png

Dat wordt dan minimaal een verhoogd dak, geen pan. BMW/Mini niet doen, modellen zat.
Historisch helemaal verantwoord dus ik zie het probleem niet.
Waarom zou een onderneming een bedrijfswagen aanschaffen waar amper goederen in passen? De operationele kosten van een auto als dit zullen in verhouding hoger zijn dan een bijvoorbeeld een Nemo die toch een slagje groter is dan deze MINI wat uiteraard een keer minder heen en weer rijden is! Achja, wellicht een pakket dienst?
Wow robbie echt goede objectieve journalistiek zet je hier neer. Wie ben jij om te bepalen of iets een flater is/gaat zijn?
@jackass266: inderdaad zeg… Natuurlijk is het hier een weblog waar dit soort dingen gepost moeten kunnen worden maar ik vind het wel iets té. Dit is toch een hartstikke leuk ding voor hippe kleine bedrijfjes?
@R77: ”hippe, kleine bedrijven”, dat zeg je goed!

Als bedrijf kan je toch beter in een chique MINI naar je klanten gaan dan in een suffe Nemo of Berlingo om maar iets te noemen.

Zou dus zeker een succes kunnen worden.

Altijd handig maar lijkt bet een lijkwagen vreselijk
Er was vroeger ook zo een mini met hout afwerking op de zijkant …..
een prachtding en dat is het nu ook !

Ik zou hem wel willen en zie echt niet in waarom je als een debiel zit te lachen bij het schrijven van dit artikel !

Wellicht omdat het zo een ongelooflijk stom artikel is !

Ik hoop oprecht dat deze in productie gaat !
Mercedes Vito is toch ook een premium bestelauto?
@Lotus-Omega: dat wil Mercedes je graag laten geloven
@Lotus-Omega:

de Caddy van VW heeft het aardig voor elkaar ..
die ziet er gelikt uit ..

dat is dan ook de lease/afbetalings topper .. kortom “priemiejummeuk” ..
Goh, iemand die het beter weet dan een marketing afdeling en dat zomaar uit de losse pols.
How awfull…
Ik denk dat het een goeie zet is van Mini.
Geen achterbank=lichter=beter..
Waarom maken ze geen nieuwe Pick-Up
Dit kun je helaas niet in NL op grijs kenteken rijden. Daarvoor moet het fiscale blok in de auto passen. Om aan te geven hoe veel te klein dat is: het fiscale blok past zonder aanpassingen aan het voertuig in een auto met formaat Mercedes-Benz M-klasse.
Troosteloze post! Helaas niet de eerste, en een steeds vaker terugkerend gebrek aan kwaliteit :cry:

OT: Denk dat BMW hier juist niche kan hebben gevonden. De ruimte is niet gigantisch en qua prijs heb ik de Mini’s altijd aan de hoge kant gevonden, maarja je kan wel een frisse en jonge uitstraling geven! Kan genoeg scenario’s/bedrijven verzinnen die dit wel zien zitten!
Ik snap wel dat het natuurlijk een beetje een libido doodmakende auto is, maar in tegenstelling tot @robbie zie ik dit nog wel werken bij de lokale catering en modeboer.
Dit hadden ze al vanaf het begin moeten doen. Goede reclame-auto
Nou, ik kan de teneur van het artikel wel volgen. De Mini valt op zich wel mee, maar de afgeleiden van de laatste jaren, dat is niet echt om gelukkig van te worden. De Clubman is qua vorm echt een tank op wielen, met belabberd weinig plaats voor het buitenvolume. De Cabrio is dan weer een lawaaikast, wegens een slecht isolerende kap. Dat Mini’s marketing dit nu probeert, begrijp ik best wel. Van hun automodellen op zich halen ze het namelijk niet.
Ik word er niet warm van, maar dit is een veel mooiere van t.o.v. van de concurrentie.
Trouwens @robbie: De Telegraaf meldt juist dat ‘ie niet op grijs kenteken komt: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/mini/11550028/__Geen_grijs_kenteken_voor_Mini_Clubman__.html
Dit kan best, zo’n bestelwagen wordt dat wss alleen maar gekocht door premium bedrijven dus.
Al die negativiteit hier :-p
Dit is gewoon een erg slimme zet, ik werk voor MINI en zie alle dagen hoeveel kleine zelfstandigen (cateraars, winkeliers, …) potentieel zijn voor zo’n auto is echt erg veel!
Ik zeg, een gat in de markt dit! Gedaan met die foeilelijke Peugeot Partners ed… ;-)
@GregBem:

eigenlijk is niemand hier negatief .. maar goed ..

hoe gaan jullie dat ding grijs-kenteken maken dan ??
en waar zie jij dat gat in de markt ??
@lincoln: eigenlijk is niemand hier negatief .. maar goed ..

behalve de toon van het artiekl zelf…
als je het woord “priemiejum” moet gebruiken in je eigen persbericht ben je sneu ..

doe je dat 5X dan ben je gewoon wanhopig ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).