MINI Electric: Nederlandse richtprijs en actieradius bekend

Auteur: , 37 Reacties

Een volledige elektrische MINI rijden, wat gaat dat kosten?

Officieel: MINI Electric

2020 gaat een belangrijk jaar worden voor diverse autofabrikanten. Onder andere Volkswagen, Peugeot, Opel en MINI zullen de eerste volledige elektrische auto voor de massa op de markt gaan brengen. Laatstgenoemde doet dit met de MINI Electric. Een auto met het uiterlijk van een Cooper.

Sinds april is het mogelijk om de MINI Electric te reserveren. Er was tot nu toe echter nog weinig bekend over de volledig elektrische MINI. Duidelijk was dat de Britse autofabrikant de auto in maart 2020 ging lanceren en dat je 1.250 euro moet dokken voor een aanbetaling, maar wat de auto daadwerkelijk ging kosten was nog niet bekend.

Daar is gisteren meer duidelijkheid in gekomen. MINI organiseerde exclusief voor klanten en genodigden een preview avond van de MINI Electric. Hier maakte het merk belangrijke info bekend. Zo gaat de MINI Electric minder dan 40.000 euro kosten. Daarmee zal de auto sterk gaan concurreren met de Peugeot e-208 (vanaf 36.250 euro) en de Volkswagen ID.3 1ST (minder dan 40.000 euro). Het is een richtprijs, de exacte prijs volgt in een later stadium.

Verder liet MINI weten dat de hatchback een actieradius krijgt van ongeveer 200 realistische kilometers. Informatie over de accucapaciteit en laadtijden zijn niet bekendgemaakt. Daarnaast heeft MINI bevestigd dat de Electric driefasen laden krijgt. Het uiterlijk zal sterk lijken op een reguliere driedeurs Cooper. De elektrische auto zal zich onderscheiden met een gesloten grille en gele accenten op velgen, dak, spoiler en in het interieur. Die accenten zijn overigens niet verplicht, je kunt een andere kleur kiezen of het accent helemaal weglaten. De bandenmaat is gelijk aan een Cooper S. De MINI Electric krijgt een volledig nieuw digitaal display en vervangt analoge tellers. Het productiemodel gaat Cooper SE heten.

Ondanks het ontbreken van een verbrandingsmotor is de MINI Electric niet ruimer. De kofferbakruimte blijft nagenoeg gelijk en de auto krijgt geen ‘frunk’. Dit betekent dat er geen bagageruimte is gemaakt van de ruimte waar normaal gesproken de motor ligt. De wereldpremière van de MINI Electric is over een maand in Rotterdam. Volgens onze bronnen heeft MINI al 100 stuks verkocht van de elektrische auto in Nederland.



37 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Vind vooral de combinatie van 40k en 200km een beetje tegenvallen. Voor 2000 meer heb je een E-Niro die groter is en twee keer zo ver komt. Maar dat rijdt dan weer niet als een mini natuurlijk
@gulli: dat is hetzelfde als je twee verschillend fruitsoorten met elkaar zou vergelijken. Appels en peren bijvoorbeeld. Of mensen en zagen.
@emping: nou mijn baas kan aardig zagen hoor, hoewel ik me soms afvraag hoe menselijk hij nog is 🤔

Maar als je naar verkoopcijfers kijkt zie je dat Mini altijd al minder verkocht dan andere merken, omdat het nou eenmaal meer premiejum is en de meeste mensen gaan voor meer ruimte voor minder geld. En dat biedt de E-Niro (en de Hyundai in mindere mate). Dus die vergelijking gaat nog steeds wel op denk ik.
@gulli: dan kies je toch de 208 e die ziet er leuk uit, rijdt ongetwijfeld prima en komt 360km ver meen ik.
@w0o0dy: is ook een mooi alternatief idd.
@w0o0dy: denk toch dat veel mensen voor hetzelfde bedrag de mini kiezen want een enigszins aangeklede 208e gaat ook over 40k. Mini is toch nog steeds een statusding. Voor het uiterlijk zou ik trouwens ook blind de 208 kiezen.
@gulli: Tja, de prijs die je betaald met ‘premium’ autorijden gok ik….
@gulli: precies hetzelfde idee. 200km is natuurlijk bij ideale weeromstandigheden en die 40k is ook nog ex opties. Ga voo een realistisch geconfigureerde auto uit van 50k. Zo komt een model 3 toch wel dicht bij
Enige wat nog mini is bij Mini is de actieradius.
@den: scherpe opmerking op de vroege ochtend 😂👍
Dit soort hybride auto’s (ontworpen voor een verbrandingsmotor, maar dan 1 op 1 geëlektrificeerd) snap ik niet zo goed. Waarom ontwikkelen ze niet iets verder en zorgen ze dat het koetswerk beter aansluit bij de aandrijving? Geen voorkofferbak – wat zit daar dan? Putdekselwieldoppen, maar een koetswerk met de CW van een postkoets. Een theoretische range van 200km. Dan ben je een origineel en hip persoon, want je kiest voor een mini; maar dan wil je niet laten zien dat je iets hips en moderns rijdt…
@michaelknight: je kan ook anders redeneren. Een auto moet aan allerlei regels voldoen voor verlichting en crashtesten. De typegoedkeuring is zo duur en ingewikkeld, dat het voor een EV met kleine verkoopcijfers zinvoller is om een bestaand model als basis te nemen.

BMW heeft al een speciale EV, maar de i3 is nou ook weer geen enorm succes.
@galverink: BMW heeft natuurlijk nooit het doel gehad om zoveel mogelijk i3-en te verkopen als mogelijk: anders hadden ze dat ding wel wat mooier gemaakt. Het was, volgens mij, meer de bedoeling om een te managen groep elektrische auto’s rond te hebben rijden, bereden door mensen die graag zo’n ding willen hebben (ipv van de massa die zo’n ding meer geforceerd zal nemen); en daarvan te leren.
Deze Mini daarmee willen ze verkopen. Waarmee je wel weer op het punt komt waarom ze er niet meer KWh’s in hadden kunnen stampen.
@michaelknight: de accu zit wel compleet in de bodem verwerkt dus ik heb het idee dat er minder 1-op-1 over is gezet dan je zou denken.
@michaelknight: oh en de motorruimte is gereserveerd voor (jawel) de motor en nog wat accucellen, vandaar dat die helemaal vol zit.
@michaelknight: Er wordt tegenwoordig een modulair platform ontwikkeld die voorbereid is op EV aandrijving. Of dat bij deze Mini ook al jet geval is weet ik niet
@svenska_aeroplan_ab: ja, de aanwezige ‘product genius’ kon me vertellen dat er accu’s in de bodemplaat verwerkt zitten, dat kan met de oude structuur niet.
De vooruitgang zie ik nog niet direct… Een actieradius van ongeveer 200 km, en dat voor iets minder dan 40k, welke natuurlijk is door weinig (of geen?!) bpm. Vind de Tesla’s een goed alternatief voor tegenover de concurrentie, hoewel ik zelf zeker niet in de markt ben. Maar bij deze Mini heb ik nog wel wat bedenkingen.
Je moet echt achterlijk in je hoofd zijn om zo’n geld bedrag te betalen voor “200km “ Of vreselijk rijk.. ik walg ervan.
@ozzytrk: Of het past gewoon prima bij hoe je de auto gebruikt… Als je er, als tweede auto bijvoorbeeld, 200 km per week mee gaat rijden.
@ozzytrk: jij dacht dat de meeste Min’s gekocht werden om kilometers te vreten? Of misschien toch vooral aan mensen met (te)veel geld die een “hip”, klein, vlot goed rijdend autootje zoeken voor kleine afstanden in en rond de stad?
Let er wel op dat er gesproken wordt over “realistische kilometers”. In de folders zal wel komen te staan dat ie een actieradius heeft van tussen de 300 en 400 km maar in de praktijk zal dit 200 km zijn.

Een elektrische MINI onder de €40.000 is netjes.
De gemiddelde mini zal per dag bij lange na geen 200 km rijden. Vaak tweede auto voor de vrouw des huizes…. of ben ik nu tr erg aan stereotyperen…
@rutgerg: het aanwezige publiek staaft je mening enorm :D
Zou ik toch even doorsparen en een model 3 halen.
Een beetje vreemd dat hier blijkbaar een markt voor is. BMW heeft al ervaring met elektrische auto’s bouwen, dus waarom zo’n opvallende stap terug, waarom niet al the way gaan en een mini op een i3 onderstel ontwikkelen?
@pomoek: omdat het een haastklusje is. Alle Europese fabrikanten komen met “gewone” auto’s met een accu erin geprutst om maar mee te kunnen doen en de boot niet te missen maar een echt alternatief voor de model 3 hebben ze nog lang niet.
Met zo’n MINI actieradius zijn ze volgens mij uit op MINI verkoopaantallen 😂
Die extra ruimte die nu beschikbaar is, hadden ze toch ook kunnen gebruiken voor extra accu capaciteit?
E-mini ie driedeurs, concurrentie is goedkoper en 5-deurs. Zal voor veel Nederlanders een hoop verschil maken.
Met andere woorden dus kansloos tegen een ID3.
@luxaeterna: Nichemarkt zou ik het willen noemen. Er zijn altijd (een paar) mensen die graag een Mini willen en het geld er voor hebben en over hebben.
Volkswagen richt zich op een veel breder publiek en grotere verkoopcijfers.
die E-classic Mini concept kon me zeer bekoren, klein retro bommetje dat qua formaat perfect voor de binnenstad is en qua uitstoot er ook nog eens daadwerkelijk mag komen. Daarnaast óók nog eens de performance die je in een kart wil hebben door de elektrische aandrijving. De perfecte combi. Dit vind ik net zo oninteressant als al de rest van de elektrische auto’s.
Dit gaat echt wel verkopen. Lekker tegen 4% leasen.
Het gros van de huidige Minis rijdt vast geen 200km/dag.
Nu nog doorzetten naar de nieuwe F40 1 serie.
200km…. no shit? Applaus
Basisprijs zal wel € 39.990 worden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).