MINI John Cooper Works GP krijgt ‘slechts’ 218 pk [updated]

Auteur: , 38 Reacties

Toen MINI bekend maakte dat ze met een nieuwe John Cooper Works GP zouden komen waren er gelijk wilde geruchten over de hoeveelheid pk's die dit monstertje zou krijgen. MINI wilde echter alleen maar verklappen dat deze pocket rocket een rondje 'Ring in 8:23 doet. Wij kunnen nu alvast verklappen dat de JCW GP 218 pk krijgt. En dat zijn er dus slechts 7 meer dan een standaard Cooper S JCW.

Dankzij een scan uit een folder hebben de fanboys van MotoringFile exact weten te achterhalen hoeveel vermogen de JCW GP krijgt en wat de prestaties zijn. Een ander opvallend feitje is dat de JCW GP net zo zwaar (of licht?) is als een standaard Cooper S JCW.

Dit doet ons vermoeden dat deze JCW GP gewoon over een achterbank beschikt*. Een item dat bij de eerste generatie ontbrak om gewicht te besparen. Mensen die hoopten op een vermogen van 280 pk of meer moeten we dus helaas teleurstellen.

Toch is de JCW GP de snelste MINI ooit en doet hij een rondje Nürburgring in 12 minder dan de Cooper S JCW. De specs nog even op een rijtje met daarachter de specs van de Cooper S JCW: 218 pk (211 pk), 280 Nm (280 Nm), 0-100 in 6,3 sec (6,5 sec) en een topsnelheid van 242 km/u (238 km/u).

In Parijs zal MINI deze hot hatch officieel onthullen en zullen ook voor het eerst het interieur kunnen aanschouwen om te zien of er plek is voor meer dan 2 personen.

Oh ja, er zullen slechts 2.000 exemplaren gebouwd worden. Maar dat wisten we al een tijdje.

Hieronder de specs nog even in details, klikken voor groot.

MINI JCW GP specs

*Update 06-09 – De officiële informatie is binnen. Met 1.135/1.160 kg (RDW/DIN) weegt de JCW GP evenveel als de ‘gewone’ JCW. In tegenstelling tot eerdere vermoedens is ook hier wederom de achterbank weggelaten. Enkele zwaardere onderdelen doen deze gewichtsbesparing echter weer teniet.

MINI JCW GP specs



38 reacties

Hoopten op 280pk??
Lol ja, m’n zoontje van 5 ziet ‘m ook ’t liefst met 1200pk, maja, maja…
Gaaf ding, zal ongetwijfeld leuk rijden.
@kaasboerin: een zoontje van 5? ben je er vroeg bij als je vandaag 21 bent geworden! (gefeliciteerd trouwens).

OT: eigenlijk een beetje aan uiterlijk en onderstel gesleuteld…
@smoked: Haha, scherp van je, thanks dude. :)
Coole auto! Nog steeds een mooi ontwerp, sterker nog hij doet bijna de oer Mini vergeten.
@moveyourmind:
Hoe goed de nieuwe ook is, het blijft een slap aftreksel van het origineel. Het origineel is een legende….
@jrk68: Ja idd, hij zal nooit meer worden als de oer mini!
@bbroek: Want daar heb jij heel veel kaas van gegeten..
@jrk68: Jij bent zeker van mening dat vroeger alles beter was, met een bord voor je kop. Je loopt alles van VAG af te zeiken en hebt eigenlijk nergens een positief woord over. Wat voor zooi rijd je zelf eigenlijk?
@autobart:
Je hebt je ook lekker in je verwijten verdiept hé.
Niet al het nieuwe vind ik zooi, maar ik ben een liefhebber van pure auto’s en die worden steeds zeldzamer.

Ik heb inderdaad niks met VAG en dat is uit eigen ervaring.
Wat de Mini betreft ik heb beide gereden en de meeste lol heb je toch echt met een oude.

En als je iets beter had opgelet in je studie naar mijn posts had je kunnen lezen dat ik o.a. Lotus rij.
@jrk68: Natuurlijk heb je meer lol in de oude, de auto’s tegenwoordig draaien alleen om marketing, dus wat de consument wilt. Er zijn er die snelheid willen, maar ook met een mindere portemonnee. Maar het gaat vooral om stilte, rust en vooral geen rijplezier. Het liefst besteden ze zo min mogelijk aan onderhoud maar als er ook maar iets kapot gaat wordt het product tot aan de grond toe af gezeken!
@autobart: veel onzin in een paar regels…..
@autobart:
Ohh, ik lees net dat je pas 16 bent en natuurlijk al jaren ervaring hebt met het besturen van verschillende automobielen.

Nou knul, kom over 30 jaar maar eens terug met je praatjes….
@jrk68: Jij bent dus ouder? Zou je ook niet zeggen bij het zien van je reacties.
@jrk68: Bijna vergeten, met de nadruk op bijna. De ‘nieuwe’ Mini is in mijn ogen juist een geslaagde vertaling van het origineel, en bij velen geliefd. Ooit zal dit model net zulke nostalgische gevoelens oproepen bij veel mensen.
Mini rocks for ever!!!!!!!!!!!!
https://az289552.vo.msecnd.net/static/images/content/large/b150f8e8-60bf-4003-9fe0-e22dd68fd52a-1.0.0.639.jpg

Ik zie hier toch geen achterzetels.. (Foto komt van MINI zelf op Facebook, bijna 3 weken terug geplaatst geweest)
@York: heel duidelijk is die foto niet (helaas). We zullen zien!
@robbie:
Regel 6 op foto 1, staat duidelijk “2 seater”.
Misschien is dat een goede aanwijzing.
Beetje magertjes 218pk…
Er staat in de brochure “2 seater” dus er is geen achterbank ;)
Een Mini is een klein autootje.Als hij groter is als een Golf is het bij mij geen Mini meer.(hoort ook geen 1600BMW motor in).
12 sec. sneller over een rondje Ring? Verwaarloosbaar op een dergelijk circuit met zoveel bochten.
Liever weet ik hoeveel sneller een rondje op een circuit als zandvoort of assen scheelt.
@awesome: Misschien net 2 á 3 seconden.
OT: gaaf bommetje zal zeker wel snel genoeg gaan
@awesome: Vind ik ook een waardeloos gegeven. Op een 20km lang circuit een verschil van 12s. Alsof daar de factor bestuurder niets bij uitmaakt.
zo lelijk als iets ..
8,23, dat is dan zeker Brug tot Brug…
Ziet er stoer uit maar ik vind die velgen niet echt heel mooi,
Ik heb ooit eens met de JCW van een vriendin mogen (nuja moeten) rijden.
In normaal verkeer is die wagen meer dan snel genoeg.
Zelfs om stoplichtsprintjes, bochtige binnenwegjes,… te doen. 218pk of 280pk maakt dan eigenlijk niet zoveel uit.
Boven de 200 zit je toch op genoeg in zo’n wagen.
Het volk dat deze wagens koopt heeft in de garage toch nog een ferrari of 3 en enkele porsches staan.
Wat die mini op het circuit doet maakt dus helemaal niet uit. Het verkeer draait het hem om.
@Hupke: probeer dat maar duidelijk te maken aan die marketing-hipsters bij Mini…
Gaat ie kosten? Weer meer dan 50 mille?
@w0o0dy: nu ja, zonder opties was ie MAAR 44 mille hoor!
Ik hoop… Ik hoop echt dat er een rijtest komt. Ikzelf rij ook een Mini, maar zou ‘m graag inruilen voor deze ^^
Ik vind dit echt zo’n gaaf karretje.
Aan 218 pk heb je meer dan genoeg om je op b-weggetjes als een hooligan te gedragen.
@PeugeotGTI:
Britisch racing green met strepen en zwarte wielen.
Hoezo vrouwenauto?
Mislukt grmbl
Waar is de edit knop?!?
Nouja, deze dus
http://www.zcars.com.au/images/mini-john-cooper-works-world-championship-50.jpg
“Slechts” 218 pk? Hoe ga je dát in de kroeg uitgelegd krijgen?
Leuk en mooi karretje. Spoiler achterop t dak is niet mijn ding, maar zal zo z’n nut ook wel hebben.
Valt toch een beetje tegen. Dan zou ik gewoon de JCW nemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).