Ministerie van Financiën wil hoge brandstofprijzen

Auteur: , 84 Reacties

Hypotheken heb je binnenkort om te kunnen tanken, oliemaatschappijen waren nog nooit zo rijk en de Nederlandse overheid vindt het allemaal wel prima. Een dikke vette accijns en over een ruime maand 21% BTW spekken de schatkist lekker. Hoe duurder een litertje peut, hoe meer geld er naar Den Haag vloeit. En dan mogen we de brandstof ook nog sneller opbranden!

Hoge brandstof- en energieprijzen lijken steeds meer geaccepteerd. ‘De energie raakt op’. Media zeggen het, milieulobby’s leven er op en de politiek maakt zich er niet zo druk om. We zijn nog steeds te druk met buitenlanders, Europa en asfalt om ons over iets banaals als energie te bekommeren.

Oliemaatschappijen varen er wel bij. Zij hoeven de prijzen niet eens te bedenken aangezien één conflict of onzekerheid elders op de wereld meteen voor gigantische speculaties op een litertje zwart goud zorgt. Hoeveel ze ook uit de grond kopen, men koopt het toch wel en dat tegen iedere prijs. We zitten al een tijdje ‘vast’ in deze achtbaan van olieprijzen. De BOVAG wil nu met een variabele accijns prijzen gaan afvlakken. Zo voorkom je al te hoge pieken (en diepe dalen). Een pilletje tegen de misselijkheid en misschien geeft een stabiele prijs (van €1,70) wat rust voor de automobilist. Hier voelt de politiek echter niks voor. Naast overduidelijke eigen financiële redenen gokken ze dat ook de transportsector niet vrolijk wordt van vaste (hoge) diesel- en benzineprijzen.

Wat dan wel? Volgens mij moet de politiek een limiet zetten op het aantal en de hoogte van prijsaanpassingen die oliemaatschappijen per week, maand of jaar mogen doorvoeren. Duitsland en Zwitserland gebruiken al enige regulering op dit gebied. Te vaak gaat de benzineprijs nu ver vóór enige ruwe olieprijsstijging omhoog in afwachting van de zoveelste ‘golfoorlog’. Vervolgens ijlt de prijs een maand na alvorens een bescheiden dieptepuntje te bereiken, waarna weer ergens een boorplatform explodeert en de prijzen weer omhoog schieten.

Bepaalde vrijheden werken bij banken niet. Oliemaatschappijen kunnen er evenmin mee omgaan. De reactie van de BOVAG lijkt goedbedoeld maar pakt het probleem niet aan. De politiek heeft mogelijkheden maar niet door dat het nuttig is een land te ‘stabiliseren’. Centjes die ze op accijnzen mislopen krijgen ze verder via genoeg wegen weer terug. Als iedereen weer kan gaan en vooral rijden waar hij of zij wil. Lekker de Ikea leegkopen met je onzuinige gezinshok. (via nu.nl)



84 reacties

“Ministerie van Financiën wil hoge brandstofprijzen”
Zijn ze dat dan nog niet?
@bbroek: ze zouden er wat aan kunnen doen… maar daar hebben ze natuurlijk helemaal geen zin in ;)
@Alwood: idd , en zolang ze zelf niet moeten betalen , laat het hun koud.
@Alwood: Haha, maar ze zijn nu natuurlijk bezig met campagne voeren zodat ze straks lekker centjes van ons af kunnen pakken! ;-)
@bbroek: Sinds wanneer betalen 14-jarigen al belastingen in Nederland?
@pjp911:

Zegt BTW jou toevallig iets?
@jack_abarth:
En accijnzen op frisdrank…
@jrk68: op frisdrank zit geen accijns. Alleen op alcoholhoudende dranken en tabak
@spotterfozz: 6% toch;)
@mightymike: ja dat weet ik allemaal niet hoeveel, ben nie van de belasting! ;-)
@pjp911: M’n ouders wel.
@pjp911: als ze naar de bioscoop gaan..als ze eten kopen bij de lokale buurtsupert..
@pjp911: Belastingen op BRANDSTOF… Jezus…
@pjp911: dat is niet nieuw ofzo hoor, dat is er al een behoorlijk tijdje
Wanneer begrijpen ze nou eens dat ‘bezuinigen’ betekent dat je minder uit moet geven, niet dat er meer binnen moet komen. Iedere Nederlander begrijpt dit, alleen vet-Kees niet.
@autobart: hij is veel meer homo, dan vet…
@autobart:

Vanaf vandaag ben ik een fan van jou! Al jaren lang zoek ik een manier om mijn gedachtengang juist over te brengen zonder een al te lange verhaal. Maar jij hebt ‘m geflikt! Ik hoef dus niet te zeggen dat ik het zwaar met je eens ben!
De politiek lacht zich helemaal stuk. Nederlanders helemaal uitmelken, een beetje ‘korting’ geven ho maar! Triest gedoe. Gelukkig is de benzine hier ‘maar’ €1.52 voor een litertje benzine, en dat vind ik al duur! Twee maanden geleden nog voor €1.36 -.-
Haha dat is wel een goeie! Ik ga een 2de hypotheek op het huis afsluiten van €5.000 Dan betaal je net zoveel als een half jaar geleden en dan kan ik weer een paar weken tanken!
Lijkt haast of voeren ze de Pluk ze wet ook uit op automobilisten. Totdat er straks niemand meer de benzine kan betalen, OV ook te duur wordt en mensen dus maar thuis blijven omdat ze niet op het werk kunnen komen. En vervolgens toch al geen geld meer overhebben omdat de zorg de helft van je loon opeist. Lang leve de graaiers. De boel goedkoper maken is naar mijn mening een betere oplossing zodat mensen weer gaan kopen. Levert veel meer op denk ik.
Zeg, wanneer gaan we met z’n alle hier bij Autoblog richting Den Haag om al die mafkezen -edit: kusjes te geven-? En om dan vervolgens een aantal bezoekers van hier aan te wijzen om Nederland te besturen. Denk dat alles dan een héél stuk beter zou worden, aangezien de meeste mensen hier tenminste iets snappen van hoeveel effect zowel automotieve als sociale beslissingen van de regering hebben. Dat hebben zij zelf niet door en ook nooit doorgehad, vandaar dat ze er niks van snappen. Stelletje kippen zonder koppen zitten daar…
@ej20g: Ik zeg DOEN!
@ej20g: Natuurlijk snappen ze het wel, ze steken het alleen liever in eigen zak. Officieel mag je niet voor jezelf collecteren, maar wat doen zij dan?
@autobart: zij mogen het natuurlijk wel! Iets met de overheid zijn enzo… Bah.
Ik denk nog met smart aan mijn vakantie op Gran Canaria. 1,13 per liter. En dat werkt door in de autoverhuur, bus- en taxiprijzen. Ergo blooming business, maar ja daar begrijpt deze klote regering natuurlijk niets van.
@midasracer:
Maar omdat je daar goedkoop kan tanken mogen wij hier miljarden die kant op sturen…
Herlijk zo’n leasebak van de baas, met een blauw tankpasje ….


http://www.leaseunlimited.eu/images/news/thumb217_MTC%20kaart.jpg
@pietjepuk: Herlijk??? echt waar joh….
Morgen moet ik afrijden. Maar straks een plezier ritje maken in mn autootje moet toch rustig aan met deze (nog steeds achterlijk stijgende) prijzen :(
@rubenpriest: succes :)
@smoked: Thx! :)
@rubenpriest: De tijd van plezierritjes is al wel even geleden. Echter, lol halen uit de rit die je toch moet maken kan nog altijd. Succes!
@RoT___: bedankt!
@rubenpriest: succes pik!

heb je al eigen auto dan? of doe je nu net alsof? :P
@dennisr:

Playstation, en een schaal nootjes op de bank, lekker gamen …. en dan denken dat dit het echte leven is ….
@pietjepuk: Dan ben je in ieder geval van één ding zeker, je hoeft niet te tanken en niet af te rekenen. Dus in principe een win-win situatie, buiten het feit dat je aan het gamen niet het echte rijplezier kunt beleven.
@pietjepuk: haha, nu je dat zegt, is het wel 100% zeker dat je @rechercheur bent.. afijn.. welkom terug? xD
@rubenpriest: Eindelijk he? Succes er mee, en we horen het morgen
Ja joh maak het nog maar duurder
…het blijft veel meer het probleem van de onzinnige overheidsbelastingen….
@alwood: Ergens ben ik het wel een beetje met je eens, frustratie door dit soort zaken, begrijpelijk. Maar ik vind dat je wat dieper in de werking van oliemaatschappijen dient te duiken voor je bovenstaande ‘analyse’. Luister anders even naar http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=33783&audioId=33772
Interessant interview met Shell, natuurlijk een wat gekleurd verhaal, maar het geeft een ander inzicht.
@dappers: goed stukje! wel even onthouden dat de gast inderdaad bij Shell vandaan komt ;-)
Op een gegeven moment komt de ‘very liquid market’ aan bod. Dat is volgens mij het grootste probleem. Van allerlei speculeren en dergelijke heeft bijvoorbeeld Shell werk maar absoluut geen last.
En het ergste is Nog dat we voor nog 100 jaar olie hebben..
En ik wil silvie meijs……nevah gonna happen
@e34m5touring: Waar een wil is is een weg én de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;-)
@E34M5Touring: Veel geld schijnt ze dol op te zijn.
Veel verstand is niet nodig dat zien we nu al ;)
’t is simpel
een klein groepje uitverkorenen beheerst de olie voorraden.
Zitten ook Russen bij.
En deze mensen zullen never nooit gaan onthullen hoeveel er nog is
Want dat is niet goed voor de prijzen.
En dan zijn er nog speculanten.
Het is vrij normaal dat de lading van een tanker 4 tot 5 keer op zee wordt doorverkocht.
maar om iedereen een idee te geven : in de zeventiger jaren werd voorspeld dat de olie no zo’n beetje op zou moeten zijn.
Kijkt door het raam naar buiten ……………
Bedankt voor de foto, mijn favo lambo.

OT ik ga me er niet eens meer druk om maken
Ik wil ook hoge prijzen ,is goed voor mijn pensioen.
@norge: ben jij toevallig pomphouder dan?
Voertuigen met een verbrandingsmotor? A shame that i never asked for.

Allemaal massaal aan de mountainbike/stadsfiets, dat is de toekomst, e-bikes, omafietsen en aldi fietsen verbieden, goedkope k*tfietsen meteen naar het oud ijzer sturen dus.
ergo: allemaal de fiets pakken en niet meer een auto.
Voor iedereen die “de regering” of “hun” de schuld wil geven :
http://www.youtube.com/watch?v=9KReZyAZLI0&feature=fvwrel
@dennis245turbo: Bijvoorbeeld. Bevalt me al een tijdje prima moet ik zeggen ;)
@dennis245turbo: Yeah right. Stel dat je 30-50 km van je werk woont, dan verklaar ik je toch wel voor gek als je gaat fietsen hoor… Veel succes als het staat te gieten of als het -15 vriest (het is geen verzinsel, denk maar terug aan februari 2012.)
@autobart: Goede winterkleding = opgelost.
Tja.. het Mysterie van financiën..
In plaats van de burger volledig uit te knijpen mag de regering weleens in eigen vlees snijden. Een eerste zet lijkt mij het afstappen van kansloze prestige projecten als ‘de Betuwelijn’ en miljoenmiljard kostende gemeentepanden..
We zijn nog steeds te druk met buitenlanders, Europa…

De twee hierboven genoemde punten zijn net zo belangerijk als lage brandstofprijzen.

Wanneer ik een top 3 moet maken: 1: buitenlanders/europa, 2: brandstofprijzen.
De prijs is natuurlijk om van te huilen. Heb een 52 liter tank en gooi hem voor 70 euro vol (diesel). Maar daar rij ik wel met een gemiddelde van 1/21 op. Als de prijs te hoog is moet je eerst naar je eigen rijstijl kijken. Ben van 1/18 naar 1/21 gegaan en van mijn rit naar het werk van 48 naar 50 minuten. Scheeld me elke dag 0.5 liter. Elke dag weer. Dat is 150 liter per jaar. Voor tips kijk op http://www.ecomodder.com staan veel tips op. Voor rijstijl en mods voor de auto. Onder andere de aerocivic die 1/42 rijd met een 1.5 benzine. Maar ook swifjes (geo metro) die 1/30 of meer doen
@nickelb: sorry rekenfoutje. Elke dag (met 150km) 1.2 liter verschil.
@nickelb: Ja en? Die benzineprijs stijgt nog wel effe door zo (de winst van Shell is het afgelopen half jaar met 20% gekrompen, dat moet wel weer worden gecompenseerd natuurlijk!), maar de kans is niet zo groot dat jij dat kunt goedmaken met een nog zuinigere rijstijl zonder gevaar op de weg te worden.
Hoe ga je dat dan oplossen?

OT: … scheeld ?????
@potver7: ik rij 80 op 80 wegen, 100 op 100 wegen en 120 op snelwegen. Alleen wat rustiger gas geven. Voor de turbo opschakelen. En vroeg gas los. Sorry van die 5 seconden die je achter mij verliest bij een uitrit. En zal beter op mijn spellen letten meester.
@nickelb: Leuk en erg handig, maar we zitten hier op Autoblog.
Ik zou gewoon zo zeggen! Heel nl 2 weken plat! Kijken wat ze in den haag gaan huilen stelletje mongole! Bom erop!
De benzineprijzen zijn inderdaad hoog. Het probleem is alleen: het went (bij mij althans).

Autorijden is nu eenmaal een heerlijke bezigheid. Voordat ik me onder druk van benzineprijzen plezierritjes laat afnemen en “het nieuwe rijden” (*braak*) laat opdringen moeten de benzineprijzen nog wel een paar keer over de kop. Hoe zinloos ook, het blijft een hobby waar ik met plezier geld aan uitgeef. Liever 1 op 10 rijden met lol dan 1 op 12 met ergernis.
@stradale888: mijn rit naar het werk zitten hooguit 10 bochten in. Maar ook hard door de bocht is zuinig rijden he. jij bent er ook vast zo een die op de uitrit met nog 200 meter nog even vol op het gas gaat en vol op de rem. 5 seconden gewonnen en 5 seconden een onderbuikgevoel
@nickelb: Over hard door de bochten gaan zijn we het wel eens, geloof ik. Ik bedoelde niet te zeggen dat ik als een debiel rijd. Zeker als je hard rijdt is het belangrijk om actief met autorijden bezig te zijn en nog verder vooruit te kijken. Het mooiste aan snelwegen zijn de op- en afritten. Als er in die laatste 200 meter nog een prachtige bocht zit, heb ik het er wel voor over om daarna wat harder te moeten remmen (mits verantwoord). Maar ik heb niet de illusie dat ik daar veel tijdwinst mee boek. Kortom, het draait om plezier achter het stuur zonder me te moeten bekreunen over benzineverbruik.
@stradale888: ik bedoelde niet een bocht op de afrit. Maar een volledig rechte weg. Waar mensen nog ff van 80 naar 100 gaan om dan vol te moeten remmen omdat ze weer “vrij” zijn achter een auto weg. Of als je 70 rijd op een 70 weg en ik ga er af. Meteen naar 80 of meer. Gewoon omdat het kan. Dat is waar onze staat van houd. Of nog het mooiste voorbeeld. De 130 op snelwegen. 90% of meer van de autos verbruik 0.5 tot 1 liter meer bij 130 dan bij 120. En al die korte stukjes win je amper tijd. Alleen meer verbruik. En we staan allemaal te juigen. Te juigen om meer geld af te geven aan de staat. Juppieeee
@nickelb: Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Ik rijd niet harder om de overheid een plezier te doen. En ik rijd ook niet langzamer om de overheid een plezier te doen. Of, zoals ik jouw geval, om de overheid bewust géén plezier te doen. Met alle respect, het lijkt me tamelijk frustrerend om met die mentaliteit achter het stuur te moeten zitten.
@stradale888: ik doe het ook niet om de overheid te dissen. Maar voor mezelf. Bespaar er een leuk bedrag mee. En vind het leuk om elke keer weer wat zuiniger te zijn zonder extreem te doen
Goede zet van Bea, die moet natuurlijk wel even geld pakken op haar aandelen voordat ze met pensioen gaat. Ik ben blij dat we in Nederland een koningin hebben die het goede voorbeeld geeft.
Tja die hoge brandstofprijzen gaan nergens meer over!!
Ook totaal nergens op gebaseerd, het is enkel een heel makkelijk melkkoetje van de overheid. Spanningen zoals in het Midden oosten is dikke kolder, er is genoeg voorraad binnen Europa om het maanden vol te houden zonder levering.
Net nog een heerlijke rit gemaakt met een aantal kameraden.
Dak eraf en knallen :)
Maar dan neemt mijn Slk 230 kompressor ook 1 op 8 a 9 met die stukjes hard optrekken.
Tja hoelang is zoiets nog betaalbaar ga je je nu afvragen.
@alwood: Inderdaad, Ik lag dubbel bij die “very liquid market” mooie pun had-ie daar. “hoe moet ik dat dan zien Peter? is het 15W40 of toch meer 0W60?” Ha! grapjassen zijn het! Daar bij Shell.
Gelukkig woon ik in grensgebied. Schijt aan onze belachelijke benzineprijzen!
@ivomx5: wat, ff naar Duitsland benzine halen? Goeie zet.
Wederom de ondertoon in dit stukje dat het toch altijd die verfoeide oliemaatschappijen zijn die voor die achterlijk hoge benzineprijzen zorgen.

Bullshit.

Mensen, we weten nu toch allemaal zolangzamerhand wel dat de staat meer dan 60% van elke liter opstrijkt en zodoende dus 100% verantwoordelijk is voor de criminele hoogten van de brandstofprijzen? Het is de staat die ook de koppeling heeft gemaakt tussen de gasprijs die we voor onze huishoudens moeten betalen en de prijs van olieproducten aan de pomp?
Ze weten ook dat ze het gewoon kunnen doen, wij consumenten mekkeren er enkel wat over maar betalen verder als makke lammeren toch altijd wel weer…
@lemans96: Jij moet leren hoe geld werkt. Het word gecreëert via de oliebeursen. Het onderpand van onze monitaire eenheden zijn de olie velden. En het word gecreëert als een schuld met een oneindig oplopende interest (de begroting is voornamelijk interest-kosten, kan wiskundig gezien nooit worden afbetaald omdat er minder gecreëert word dan er terug moet betaald worden). Als je een olie-economie wil dan moet je erbij nemen dat ieder jaar de belastingen verhogen terwijl de waarde van uw spaarpot verdampt in inflatie. Waar gaat die waarde naar toe? Die word door de systeembanken verdeeld – die uw schuld (kasbons – taxatie) gebruiken om quasie oneindig meer geld te creëeren ten koste vd waarde vd eenheid. Jij moet dan werken voor de mensen die dat geld ontvangen hebben, jij bent dus een olie slaaf.

Het probleem is ook de “vrije” markt economie. Maak de olie goedkoper, dan vergroot de consumptie, dan word de olie schaarser, dan vergroot je de prijs zowiezo. De reden voor het doelbewust verarmen vd bevolking (via belasting, inflatie en herverdeling naar de rijken) en het artificieel hoog houden vd olie prijs is omdat er een einde is aan olie productie capaciteit en de totale hoeveelheid olie. Om de oneindig stijgende interesten te betalen moet de economie echter ook constant en oneindig groeien.

Dit systeem hebben ze overeind kunnen houden door de productie te verhogen. Productie van mensen, van olie en de productiviteit vd indiviuele werkmens. Maar omdat oneindige groei niet bestaat op een eindige planeet zal het onvermijdelijk en spectaculair in mekaar stuiken tenzij we onze economische en politieke systemen zuiveren vd achterlijke parasieten en vervangen met intelligente mensen gedreven door hogere waarden ipv hun narcistische complexen.

Luxe en status mag de beloning zijn voor een economische actor, maar als het het doel word, dan krijg je idiote systemen zoals hetgene waar we nu verplicht worden aan mee te doen.
@dubhead:
Dank u professor Doctor voor dit heldere lesje economie.
Maarre wat ik hierboven over George Carlinheb gepost is dus echt de waarheid, jouw analyse.

En het communisme is dus in elkaar gestort door de olie die in Rusland wordt gewonnen?

Oh, me is geen domocraat, absoluut niet.
enige politicus waar ik bewondering voor heb?
de Gaulle deed het voor La France en niet uit eigenbelang.
Stukje Thatcher en de kleine bondskanselier Adenauer.
@desjonnies: De twee waarheden zijn perfect verenigbaar. Gezien de geld-druk machines en de olie monopolies in privé handen zijn. Dezelfde privé handen die de centrale bank van de Sovjet Unie bezaten/bezitten. Het Centrale Banken Kartel.

Communisme = Kapitalisme (dezelfde eigenaren)

verdeel en heers
Is het niet gewoon zo dat de grote oliemaatschappijen met opzet (zoals @dubhead al min of meer aangaf) de prijzen lekker hoog houden en blijven opvoeren om twee redenen:
1) gewoon omdat het kan; de rijke landen zijn compleet olie- derivaten afhankelijk en zullen dus hoe dan ook welke prijs dan ook betalen.
2) ze willen nog een eindsprint maken en de zakken vullen: over een bepaalde tijd (niemand weet wanneer?) zijn de olie-reserves op en hebben ze geen product meer om te verkopen.

In navolging op het laatste punt nog een gedachtegang:

Ik heb ook sterk het vermoeden dat er allang alternatieven voor olie- derivaten aangedreven voertuigen op de plank liggen te verstoffen. Sterker nog: bedrijven als Shell houden deze vooruitgang tegen, zodat ze nog ff lekker de zakken kunnen vullen.

Let op mijn woorden: als de oliereserves op dreigen te raken, worden er ineens allerlei nieuwe technieken uitgevonden waardoor auto’s kunnen blijven rijden (waterstof- verbrandingsmotoren, met H-tankstations van bv. Shell? Auto’s die op waterstof rijden bestaan al, maar de techniek is verre van geperfectioneerd. Denken we.
@eltee:
Kijk wat er is gebeurd met die krediet cq hypotheek crisis
Mijn enige conclusie is, dat we een zeer fragiel systeem hebben, dat -zoals alles eigenlijk- alleen gebaseerd is op emotie en kuddegedrag.
Maar alles is eigenlijk emotie.
Zaken doen ook.
het klikt of het klikt niet
je doet altijd en alleen maar zaken met mensen die op een bepaalde manier een afspiegeling van jezelf zijn.

En als die fragiele markt al een zo enorme ‘crisis’kan veroorzaken, moet je er niet over na gaan denken wat er zou gaan gebeuren als we opeens veel minder olie nodig hebben.
Miljoenen mensen zonder werk. Me ook toevallig want me is sterk afhankelijk van tankers, gas, LPG, olie, chemicaliën.

Wat we nu hebben meegemaakt zou ik afschilderen als een zacht windje, zonder olie een enorme diarree economisch gezien. En een economische crisis die vijftig jaar zal duren.


En ja, de motor die niet op een olie product draait, die is er al.
Al jaren.
@desjonnies: Precies.
En net zoals bij de krediet cq hypotheekcrisis zullen er ook bij een op hande zijnde oliecrisis graaiers zijn die er hun voordeel mee proberen te halen voordat de bom barst.
De consequenties interesseert ze geen reet, ikke ikke.

Die auto is er al jaren, maar is ie goed? Heeft ie een vergelijkbare actieradius, gewicht, etc? Nog niet. Volgens mij wordt die vooruitgang tegengehouden ten behoeve van de graaicultuur van de oliemaatschappijen.

Als die oliecrisis er komt… dat wordt lachen! :(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).