Mitsubishi Outlander Hybrid: nu al 1500 orders?!

Auteur: , 37 Reacties

Het gaat dit jaar leuk worden in 0%-bijtellingsland. Auto's die op papier zó weinig uitstoten dat de regering zegt "ach, laat die bijtelling maar zitten" komen met bosjes. Mitsubishi heeft een leuke troef achter de hand voor deze groep autokopers.

De nieuwe Outlander kun je met een 2.0 benzine of een 2.2 diesel kopen, maar indien je liever elektriek gebruikt om alle wielen in beweging te brengen is er de Outlander Plug-in-Hybrid EV. Twee elektromotoren (60kW), 4WD en een 2.0-liter benzinemotor die een generator (70 kW) aandrijft. Voor de stroomopslag is een accu van 12 kWh geplaatst. Het opladen duurt 10 uur met een gewone stekker (maximaal 10 ampère), gebruik je een Mennekes stekker die 16 ampère aankan, dan ben je in zes uur vol. Ziehier, de Outlander Hybrid in een biologisch notendopje.

Schematisch gezien zijn de componenten zo over de auto verdeeld:

En wie over röntgenvisie beschikt ziet dit:

Hiermee heeft Mitsubishi een vierwielaangedreven EV neergezet die 60 km puur elektrisch kan afleggen – met een topsnelheid van 120 km/u – waarna een range extender inschakelt om prik te genereren, en daardoor komt de totale actieradius uit op bijna 900 km. Of zoals onze collega’s van Groen7.nl het optekenden:

  • Gecombineerde CO2 emissie: < 49 gram
  • Actieradius elektrisch: circa 60 km<
  • Gecombineerde actieradius elektrisch en benzine: circa 897 km
  • Gemiddeld gecombineerd brandstofverbruik: ongeveer 67 km per liter (indicatie JC08 homologatiewaarde, EU waarde nog niet definitief vastgesteld)
  • Maximum snelheid elektrisch: 120~125 km per uur
  • Topsnelheid met brandstofmotor erbij: elektronisch gelimiteerd op 170 km per uur
  • Leeg gewicht: (±) 1.800 kg
  • Trekgewicht: 1.500 kg (geremd)

Minder dan 50 gram CO2 in een SUV, waarmee je de vijfzitter geruisloos de 0%-bijtellingsklasse inzoeft. Kost een vermogen? Mwah, in verhouding vind ik de prijs meevallen. Die beginnen namelijk bij €43.490, waarmee hij zelfs goedkoper is dan de #1 EV in Nederland: Opel’s Ampera, die bij 46 mille start.

Zeker in Nederland zal dit recept vol fiscale voordelen aanslaan. Dat merken ze bij Mitsubishi, want de orderteller staat nu al op 1.500 stuks (mind you, die orderboeken zijn pas anderhalve maand open). In juni komen ze van de boot in NL, waarna de levering aan klanten een maandje later begint. Overigens rijdt hij in Japan al rond, in maart wordt de EU-versie voorgesteld in Genève, die andere banden en remmen heeft gekregen.

Dit, of een Ampera, Volt danwel Prius Plug-in? De comments staan open om je voorkeur kenbaar te maken. Voor verdere details & prijzen: KLIK!



37 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Bestel je er een, “er waren 1500 gekken voor u”
Ik snap wel dat t een hit is, goedkoop elektrisch 0%
Ziet er nog best wel prima uit
Dit soort auto’s geeft aan waarom de bijtellingsregels binnenkort aangepast zullen worden. Huidige stelsel is aan een update toe.
@wimpster: ja, en dan vooral omdat veel leaseknuppels alleen maar voor de 0% bijtelling gaan en het ding gewoon nooit aan de oplader hangen en als een kip zonder kop verder tuffen op de tankpas van de baas. Ga ze maar verplichten om gemiddeld onder die 49 gram uit te komen (koud kunstje om dat aan hand van het stroom- en benzine/dieselverbruik te uit te lezen), en anders met terugwerkende kracht in een hogere bijtellingscategorie te laten vallen.
@mattraket: Zou met elke leasewagen gedaan moeten worden. Of dat nou met een Prius is of een BMW 320d, zolang er voordeel is, vind ik dat er gelet moet worden op de rijstijl. Dat voordeel is belastinggeld dat eigenlijk nergens naartoe gaat. Ja, naar een beter milieu, maar dan moet daar ook toezicht op komen in mijn ogen. Ik kan met een 320d ook 1:7 rijden als ik wil, maar wie betaalt dan de ‘extra fijnstof’?
@mattraket: jaloers!
Jammer dat de derde zitrij sneuvelt. Maar verder top, natuurlijk. Hebben ze eindelijk weer werk in Born.

O, wacht…
Het bewijs is weer geleverd, het maakt de leasekneus geen ruk uit of hij/zij voor lul rijdt.
Als de bijtelling maar lekker laag is….
@jrk68: Als trol zou een SsangYong een gedrocht met 0% bijtelling moet gaan verkopen, die alleen in de kleur paars met roze stippen leverbaar is.

Of een Audi A4 met 45pk en 0% bijtelling, met 4 ringen erop verkoopt het toch wel.
@jrk68: of de leasekneus denkt: bedankt voor het vrijmaken van substantiëel geld om de V8 van auto nummer twee vaker te laten draaien…
Meer dan 1800 KG goedkoop verplaatsen?!? Not in this world!
@toroloco:
Yep, theoretisch verbruik 1:67, praktijk verbruik in handen van een leasekneus 1:8….
Dat wordt volgend jaar weer veel huilie huilie doen in de consumenten programma’s….
Die is vast mitschubsidie
ALS ik zou moeten kiezen koos ik wel voor de Outlander! Ook al ziet de huidige generatie er minder ‘stoer’ uit. Die ziet er het mooist uit, is lekker praktisch en goedkoper. Maar ja, ik ben geen leasert.
Wat natuurlijk ook meespeelt is dat je er 1500kg mee mag trekken, dus alle carevanners kunnen hem ook bestellen!
Verder is hier weinig concurrentie naast te zetten.
Prius Wagon +? De Outlander heeft 9 keer zoveel batterij, en kan dus electrisch echt meekomen. De Prius Wagon + houdt het rond de 60 km/h voor gezien. En dan: geen aanhanger, en minder ruim.
Peugeot 508 RXH misschien? Ongeveer even ruim, zelfde prijsklasse. Maar diesel, niet belanstingvrij, maar weinig electrische ondersteuning, en zeker niet op alleen electra te rijden. Mag wel een aanhanger achter – zij het max 800 kg.
Lexus dan maar? Zit je wel aan een RX, voor je evenveel ruimte hebt…
Knap werk! Jammer dat ze het niet hebben kunnen combineren met het uiterlijk van het vorige type. Hij is van scherp gelijnde SUV naar ronde rare cross over gegaan.
Lelijk hok maar dat maakt niet uit. Geen bijtelling lappen, nooit thuis opladen, gewoon 1 op 10 mee scoren…. En alle andere belastingbetalers uitlachen.

Een hit, gegarandeerd! Ik zou het doen als ik de kans had
En dat terwijl er maar 2000 productieplekken voor Nederland zijn gereserveerd. t loopt storm bij Mitsubishi
De sprinkhanen verkassen naar het volgende model, en laten Prius/Leaf/Volt links liggen.
Dat een auto goedkoop te rijden is wil niet zeggen dat het geen fijne auto is.
@glashelder: In de praktijk vind ik de ‘goedkoop’ te rijden auto’s allemaal maar matig. Ok, misschien ligt mijn smaak ergens anders, maar ik heb in een flink aantal auto’s gereden, waaronder ook hybrides. Uiteindelijk missen deze auto’s vaak nog verfijning. Ook de Prius, die vind ik ook vervelend met hun CVT automaat. Het mag dan wel een zuinige aandrijflijn zijn, maar die irritante brom tussendoor.. Sommige fabrikanten hebben hun conventionele automaat dan weer niet in orde i.c.m. de hybride aandrijflijn. Ben benieuwd hoe de duurdere merken het doen.
Zoals ik al voorspelde: Mitsubishi wordt DE verrassing van 2013!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik zou het eerder een tijdelijke opflakkering noemen en enkel in Nederland. De rest van het gamma is en blijft verouderd en in de meeste landen zitten ze niet te wachten op dit gedrocht.
@Carreza: ik zeg toch ook 2013? En niet 2014 en verder ofzo? Dat kleine goedkope ding komt ook nog, die gaat het ook goed doen. 2 toppers in je gamma, dromen veel merken van hoor!
Laat ze die verbruik testen is over 500 km doen ipv 100 km, dan heeft deze meer CO2 per km.
@bigbrabo: jij doet dagelijks 500km woonwerkverkeer zeker. Net zoals de rest van Nederland zeker?
Leaseprijs van ca. € 800,- ex BTW en Brandstof…redelijk scherp nog ! Inderdaad een hitje.
Leuk voor müsli-rijdend-NL, tot dat je werkgever zegt “alle belastingveranderingen, dus ook HSB, komen voor rekening van berijder”. Ja dat gebeurt!
Volvo V60 PHEV Plug-in Hybrid D6 AWD.
285pk, verbruik: 1 op 50 en 0% bijtelling.
@rickhof: ennnnnn 2x zo duur…
Wanneer zullen de bijtellingsregels aangepast worden? 1 maand na het afleveren van de eerste 200 auto’s? of pas 2 maanden later als het verdubbeld is..
Zelfs met alle belastingsvoordelen en (onterechte) subsidies kom je er financieel bekaaider vanaf dan vergelijkbare niet-hybride versie. Noem het snobisme voor gegoede burgers (vanaf 43000 Euro !!!) die als wereldverberaars willen overkomen. Zolang er subsidies zijn natuurlijk.
@speedie: leg uit…
@speedie: Lijkt me stug. Laten we het niet over de lease-markt hebben, want het verschil is daarbij enorm tussen deze hybride en een ‘normale’ 2.0 4wd. 0% of 25%…

En als je hem zelf zou kopen: deze hybride kost 4.000 euro meer. Met de huidige benzineprijzen heb je die denk ik vlotjes terugverdiend. En als bonus hoef je op de hybride geen wegenbelasting te betalen (tot?). Dat maakt de terugverdientijd nog korter?
@speedie: Jou opmerking dat je er “financieel bekaaider” van komt, slaat natuurlijk nergens op. Zoek maar op hoe je dit soort dingen moet uitrekenen en dat zul je zien dat dit soort auto’s een stuk goedkoper is.

Het zou trouwens geen direct subsidies die je krijgt. Je hebt alleen belastingvoordelen. Hoe meer je verdient, hoe groter het voordeel.
Zal wel goed verkopen, en dat is leuk voor Mitsu want ze hebben het nodig. Alleen jammer dat ie lelijk is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).