Moderne auto’s lijken veel te veel op elkaar

Auteur: , 129 Reacties

Een grilletje, eventueel lampje en merkje is alles wat fabrikanten nog onderscheidt. Slechts een serie photoshops ontbrak nog om dit op een prachtige manier te onderstrepen.

Zijn designers zo lui, wil iedereen altijd maar hetzelfde rijden of wordt het ons door een of andere hogere macht door de strot geduwd? Alleen maar dezelfde plastic, bumperloze zetpillen met kleine raampjes. Hoge schouderlijnen en grote velgen moeten auto’s een ‘krachtig’ voorkomen geven maar hebben zo langzamerhand alle sier en subtiliteit uit ontwerpen verjaagd. Zet een Arnage naast een Mulsanne voor een van de meest treffende voorbeelden.

Redenen blijven mij tot nu toe onbekend. Je ziet het gebeuren maar kan er de vinger niet op leggen. Fabrikanten hebben een formule gevonden voor auto’s die de gemiddelde mens bij een eerste aanblik ‘heul gaaf’ vindt. Een gemiddelde mens die glas haat, behalve als het koplampen zijn. Grote grilles zijn een pre, vooral indien chroom omlijst. Zicht rondom maakt geen donder uit en een lompe carrosserie mag je verhullen met (te) grote velgen.

De Duitsers doen het maar Japanners en Koreanen ook. Ze hebben de suiker en smaakstof van het auto-ontwerpen gevonden. Het is langzaam over de jaren toegediend. Eenmaal in deze ‘zoete brei’ gevangen is het nog maar moeilijk te zien dat het ook anders kan. (photoshop door Nibby4WD, via jalopnik.com)



129 reacties

Kuch… Audi!!! Kuch…
@bbroek: Ik vind dat audi’s niet meer op elkaar lijken dan pakweg een BMW of Mercedes.
@blootmens: Ik had het meer als grapje bedoelt want ik zie heus wel onderscheid tussen een a4 of a6, maar idd bmw en mercedes maken ook auto’s die veel op elkaar lijken, ik zie van de vorige generatie 3 en 5 serie vaak niet welke het is als ze snel voorbij komen rijden.
@bbroek: Als je de E60 en E90 bedoelt dan zit daar toch een behoorlijk groot verschil tussen. En niets lijkt zo op elkaar als de hedendaagse Audi’s. Alleen een Audioloog kan nog zien of er een A4, A5 of A6 achter hem rijdt via de binnenspiegel.
@alcantara: O, nou dan mag ik mezelf een audiloog noemen en jij jezelf en Bmwoloog!
@bbroek: waat?

Dit valt toch echt wel mee?
http://www.m5board.com/vbulletin/attachments/e90-m3-sedan-e92-m3-coupe-e93-m3-convertible-e46-m3-e36-m3-z4-m-z4-m-coupe/106400d1274117172-e90-facelift-09-20090812124819-bmw_3er_-e90-_facelift_20090720_rear.jpg.jpeg

http://images01.olx.com/ui/1/61/81/6006081_5.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/BMW_3er_(E90)_Facelift_20090720_front.JPGl

http://www.autoplenum.de/Bilder/P/p0501749/BMW/BMW-540i-Aut---2007-2009-.jpg

Maar dit?
http://nieuws-2.nl/nieuwsnl/auto/480/666186_1.jpg

http://newcarelease.com/wp-content/uploads/2011/07/2012-Audi-A5-S5-Facelift-Front-picture.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_z-Pv26PF88k/TUZiCAfAgZI/AAAAAAAABno/iEonVq62PmM/s1600/1.jpg

Nieuwe BMW’s lijken vanachter wel meer, de 3 en 5 serie.
@jzaero:
Ook jij weet dat je nu 3 nieuwe Audi modellen hebt vergeleken met 2 oude BMW’s? De nieuwe 3 en nieuwe 5 lijken ook best veel op elkaar..

Voorkant van de nieuwe 3 is wel apart met die lampen. Maar verder..
@JamesBond007: Als je leest voordat je post weet je dat ik een comment plaats vanwege het feit dat er iemand de oude 3 en 5 opgenoemd heeft. Die lijken dus totaal niet op elkaar, maar speciaal voor jou een serietje oude Audi’s. Ohja, als je verder door dit artikel spit heb je ook gelezen dat ik inderdaad de nieuwe 3 en 5 op elkaar vind lijken, maar dat is ook de een van de weinige overeenkomsten tussen het modellengamma.



http://images.thecarconnection.com/lrg/2008-audi-a6-4-door-sedan-4-2l-quattro-ltd-avail-front-exterior-view_100268680_l.jpg

http://www.audicolors.info/wp-content/uploads/2012/08/2008-Audi-A8-L-4.2-4dr-All-wheel-Drive-quattro-LWB-Sedan-Front-View.jpg

http://www.audi-autos.info/wp-content/uploads/2011/11/2006-Audi-A4-1.8-T-Front-View.jpg

http://www.audi-autos.info/wp-content/uploads/2012/07/2007-Audi-A3-2.0T-Sportback-4dr-Front-wheel-Drive-FrontTrak-3.jpg
@JamesBond007: Het valt overigens op dat wanneer je verschillende modellen onder elkaar zet de verschillen wel duidelijk worden, maar toen ik die plaatjes opzocht op bijv A8, moest ik wel twee x kijken voordat ik hem postte, anders zette ik het verkeerde plaatje neer!
@jzaero:
Idem bij dat plaatje die ik gepost heb. Al die merken hebben hetzelfde gezicht man, of dezelfde vormen alleen wat groter, aangepast etc etc..

Vind het allemaal prima. Heb er niet echt last van, maar zou wel graag eens wat andere soorten auto’s willen zien op de straat. Kleur doet ook veel! Ik zie eigenlijk nooit een rode Audi. Laat staan een S of RS model.
@JamesBond007: Ik heel zelden, dat klopt wel. Ik rijd zelf wel een rode BMW, bewust ook voor een specialere kleur gekozen.
@jzaero: tuurlijk lijkt de a4 op de a5, is de coupe versie ervan..
@B_Mulsane: en de nieuwe a3 dan?
http://static.blogo.it/eurocarblog/audi-a3-iii-01/AudiA3III_01.jpg

a3 a4 a5 a6, hebben allemaal hetzelfde front.
@bbroek: want???? zit duidelijk verschil tussen een C en een E, een duidelijk verschil tussen een E en een S, de SLK lijkt inderdaad iets op de SL, maar die verschillen zoveel van formaat dat het in real life nooit te verwarren is. de G is totaal anders, net als de ML en de GL. ook de cls lijkt op geen van de andere modellen. jij hebt gewoon een nieuwe bril nodig dat is het!
@lambo4all: Ik bedoelde dat alle duitse premium auto’s gewoon meer op elkaar lijken dan bijv. Japanse of Koreaanse, ze hebben bepaalde kenmerken waar je direct aan ziet welk merk het is.
@blootmens: audi is echt de koning van de ctrl-c/ ctrl-v.

Bmw en Mercedes zijn daarin nog het meest onderscheidend.
@bbroek: volgens mij gaat het hier vooral om de verschillen tussen merken, de brand equity.
De kern is niet dat van een merk de modellen weinig verschillen. Maar dat auto merken weinig meer met elkaar verschillen qua model. Als je een Renault Megane coupe en een Opel Astra schuin van schter ziet: http://www.ultimatecarpage.com/images/large/4082/Renault-Megane-Coupe-R.S.-250_3.jpg http://www.gelaatik.com/wp-content/uploads/2011/06/2012-Opel-Astra-GTC-7.jpg
Niks nieuws hoor dat werd 30 jaar geleden ook geroepen.
@jrk68: Iets met komkommers…….. ;-)
@camber24:
Ik dacht meer augurk, komkommer, courgette eigenlijk:).
@jrk68: Weer eentje voor z’n five a day.
@jolig:
Plus er wordt goed op gereageerd dus :)
Interessant stukje in de aston martin one-77 documentaire op discovery channel. Daar legt die ontwerper ook uit hoe het zit met bepaalde rondingen en kieren weg te werken waardoor iets mooi lijkt/is.
met audi op kop , maar de rest volgt ook .
En zo kom je erachter hoeveel invloed het logo heeft op de uitstraling van een auto. Wel erg eigenlijk…
Dit raakt echt kant noch wal jongens, kom kom beetje meer effort erin stoppen kan geen kwaad. Chinese replica, 3er BMW, E-klasse Benz (heel oude foto, nog met hockeystick LEDs) en een Chevy Cruze?
@koelkast: Grappig, je onderstreept juist het gemaakte punt. De ‘Chinese replica’ is een Kia K9 die met een subtiele aanpassing aan de grille direct een BMW lijkt. De ‘Chevy Cruze’ is een Honda Accord…

De designtaal van veel merken lijkt gewoon op elkaar, de basis komt overeen terwijl het makkelijk anders kan.
@koelkast: Briljant. @Alwood heeft je zeker betaald om zo te illustreren dat alleen het logo wijzigen genoeg is om de helft fout te doen?
Daarom werken kunstenaars niet met een poldermodel.
@jolig: deden ze dat maar wat meer, veel van de ‘kunst’ die ik dagelijks zie, is een illustratie van een totaal gebrek aan echt talent en vakmanschap… maar misschien ben ik beetje te cynisch nu?
@wheelzzz: Nee hoor, ik werk in de sector en ik zie ook maar zelden iets moderns wat me aanspreekt.
In de jaren 70 kon je ook nauwelijks een onderscheid zien tussen een Toyota, Nissan, Opel en Ford.
@luxaeterna: precies, en in eind jaren 80 en 90 precis hetzelfde. Dat auto’s op elkaar lijken komt doordat er bewust gekopieerd wordt.
Tja, mainstream lijkt wel de enige weg tegenwoordig he… Kijk naar de merken die het anders willen/wilden doen: Rover, Saab, Alfa, Lancia… Eenheidsworst regeert! En ja, dat is bijzonder jammer…
@Svenska_Aeroplan_AB:

Lekker veilig.
Lekker voor de lease-club.
Lekker als de rest.
vive la difference!
@desjonnies: Wat is trouwens mis met leasen?
@blootmens:
simpel, ze proberen je altijd in de auto te duwen die voor hen het meest aantrekkelijke is.
@desjonnies: Wie probeert dat met wie te doen? Mijn vader leaset een audi via zijn werk (de 2 meest gehate begrippen hier op autoblog lol) en hij gedraagt zich niet als een asociale zak of zo…
@blootmens:
waar zeg ik dat ik iets tegen Audi heb?
Ik heb niets tegen geen enkel merk
Ik heb alleen een categorisch, aangeboren, kritisch wantrouwen tegen hele grote bedrijven, want die domineren en fuseren en willen steeds groter worden en steeds meer macht.
Kijk maar eens wat de financiële wereld ons heeft aangedaan met hun Casino-mentaliteit.
@blootmens:
Een lease-auto mag niet te afwijkend zijn want dat is ongunstig voor de verkoopprijs en dus voor het leasetarief.
@Hubert:

En grijs of zwart zijn en een diesel motor hebben (of hybride).
@desjonnies: … en omdat de leaseclub veruit de meeste nieuwe auto’s koopt in NL is het huilen voor alles wat afwijkt en ga je die dus ook 2e hands niet veel tegenkomen helaas….
Vind ik ook. Daarom dat mijn voorkeur naar oldtimers gaat. Die moeten qua vorm en prestatie niet altijd onderdoen voor hedendaagse auto’s. Integendeel…
@blootmens:
Nou, ik heb nog een hele echte eerste lak Peugeot 404 voor je te koop.
Met fabrieks schuifdak.
@desjonnies: Haha zou leuk zijn als ik er de middelen voor had. Ben echter nog student en ik kan me nu dus niet echt een auto permitteren :). Toch bedankt voor het aanbod.
En de hoofdpica is overduidelijk een SL (zet er voor de gein eens afbeeldingen van de R107, R129 en R230 naast and it all makes sense) Er was zeker korting bij de smartshop om de hoek op paddo’s ofzo ;-)
Als de aziaten met deze autos waren gekomen, dan zouden er weer genoeg mensen schreeuwen dat het niet mooi is, terwijl ze dat nu wel mooi vinden, omdat het uit duitsland komt.
De SL shop maakt een goed punt, de andere komen niet heel overtuigend over.
De rede dat auto´s zo veel op elkaar lijken heeft onder andere met wetgeving te maken en ook met het risico dat merken lopen door afwijkende modellen te brengen.
Als iets teveel afwijkt van de norm wordt het bijna altijd als lelijk ervaren. Gelukkig zijn er uitzonderingen op die de regel maar de meeste experimenten zijn niet heel succesvol gebleken.
Ze kunnen blijkbaar niet zonder bmw , mercedes , audi
Ja vind ik ook ,alle auto’s gaan steeds meer op Hyundai lijken.
@norge: Ja, vind ik ook!
http://www.businesscar.co.uk/Pictures/Title/x/b/e/Hyundai_i30_and_BMW_118d_1.jpg
@bbroek: Als jij het vind lijken heb je nog slechtere ogen als ik :)
@norge: Het was maar een grapje;-)
@norge:
Tuurlijk niet, die i30 is premium want heeft een ruitenwisser op die helemaal gemonteerd is op achterruit…
@sketcher
Wat heb jij gerookt jonguh?
@koelkast: Hij heeft wel een punt. De wetgevingen zorgen ervoor dat een auto niet te laag/te breed mag zijn, moet veilig zijn enz… Dit zorgt ervoor dat er beperkte mogelijkheden zijn in verband met design. Een auto zoals in mijn profielfoto (Alfa Romeo 33 Stradale) zou vandaag de dag niet meer mogelijk zijn om te produceren hierdoor. Hier ben ik wel niet 100% zeker van dus correct me if I’m wrong. En inderdaad, afwijkende (lees: gewaagde) modellen worden overigens wel minder geapprecieerd door het grote publiek.
@blootmens: Er zijn heel veel regels die het voor ontwerpers moeilijk maakt iets anders te doen. Recentelijk zijn de normen voor voetgangers veiligheid aangepast die er bv voor zorgt dat de overhang aan de voorkant weer groter wordt en zachtere (meestal dunnere) kunststoffen moet worden gebruikt. Deze regels dicteren ook de hoogte en de vorm van de voorkant. Na het toepassen van deze en alle andere regels (denk ook aan positie van verlichting die strikt genormeerd is) dan blijft er simpelweg zeer weinig ruimte over waar we mee kunnen spelen.
@koelkast: verklaar je nader, wat snap je niet?
Het is toch gewoon een kwestie van op veilig te spelen qua design-taal? Vijftien jaar geleden werd de markt overspoeld door het “bio”-design: alles moest en zou afgerond zijn. De Celica van ’89 was daar een typische exponent van. Daarna kwam BMW op de proppen met het “tank”-design van de Bangle-Fünfer, en plots moesten alle gordellijnen omhoog en werden alle wagenontwerpen “obees”. En de laatste vijf jaar is daar de trend bijgekomen dat alle koplampen “wrap-around” of “wrap-over” moeten zijn. Ik heb het nog nooit anders geweten dan dat wagens op elkaar leken. Af en toe springt er echter eentje uit, denk aan bvb. de vorige generatie Z4, de 159, de Fiat Coupé, de laatste Saab 9-5 enz.
De duitse merken zijn nog goed te onderscheiden, maar die aziatische totaal niet.
@bempi:
Wat heb jij gesnoven….
De duitse 3 hebben al sinds de jaren 70 een S-M-L beleid.
@jrk68: En daar proppen ze ook nog eens van alles tussen!
@bbroek:
Volgens hetzelfde s-m-l principe. Bv Q3, Q5 en Q7.
@jrk68: Niks ? Ik doelde meer op het onderlinge verschil tussen Audi, BMW en Mercedes Benz en niet de modellen zelf. Er staat niet voor niets ( merken ) erbij vermeld ? Bij de aziatische merken onderling is het lastig te onderscheiden met name de logo’s.
@bempi:
Ik heb daar geen enkel probleem mee waarschijnlijk iets met een brede interesse…
En voor je begint, nee, ik heb nooit japans of koreaans gereden.
@bempi:
blijf van die tube lijm af !
@bempi: wel eens naar Audi gekeken de laatste jaren??
Doe eens gek en kijk dan eens over de plas …nergens mee te vergelijken .. Chevy SSR, Camaro,Volt.Ford Mustang, Flex,GT. Dodge Challenger ,(oude) Chrysler 300 C, Viper , Cross Fire.
Caddy CTS (V). Hummerrr .
@RobUSA: Ja maar zij gebruiken nog een lineaal en een potlood… of pen want uitgummen doen/kunnen ze blijkbaar niet! Echt mooi kan ik ze niet noemen. Vind ze lomp log en lelijk. behalve de camaro en mustang, die zijn alleen lomp en log…
Audi 4x hetzelfde 4×0 korean fukzooi. Kopie van iets europees .andere duitse spaanse slavische merken einheitswurst zelfs de ds lijn lijkt op elkaar.. in engeland maken ze niks. Er is eigenlijk maar een europees land over dus. Ok 2 1 noord 1 zuid
Leuk gefotoshopt! Oh wacht, is het wel fotoshop? Een Honda SL500 zou erg leuk zijn…
@mercedesclk350: Het is een SL63 AMG met een Honda grille + badge.
@alcantara: zet je muis op de foto, en vertel mij wat er in het witte balkje staat…
Zit zeker wat in ja! alleen je komt gewoon niet meer onder dat ‘hoge’ uit. Om wille van voetgangers veiligheid, blabla.
Welkom hoge hondekoppen en mega koplampen!!
Ben geen Audi fanaat, maar ook BMW kan er wat van.

http://www.bmwme.nl/wp-content/uploads/2010/12/BMW-F10-5-serie-535d-m-sport-2.jpg
http://www.groen7.nl/files/2012/07/BMW-ActiveHybrid-3-038-1024x681.jpg
@jack_abarth:
Hoezo, zijn toch 2 dezelfde?
@Hubert:

Bovenste is een 5, onderste is een 3-serie
@jack_abarth: gelukkig plaats je een 535d met ‘sportieve’ bumper want anders was het verschil nog minder goed zichtbaar geweest.
@jack_abarth: Klopt, deden ze overigens in de jaren 80 ook wel, een E30 vs E34 bijv. Een E32 vs E34 of de hele oude 7 en 5 serie. Vanaf de E39 en E46 werd het wel wat makkelijker te onderscheiden, tot en met 2012, toen de nieuwe 3 serie met dezelfde kont kwam als de 5 serie, maar front is altijd wel goed te onderscheiden.
ben er mee eens.kijk maar naar deze lijstje’s
Toyota GT 86
Scion FR-S
Subaru BRZ
allemaal het zelfde
ook deze
Seat Mii
Skoda Citigo
Volkswagen Up
allemaal het zelfde.
@jiry97: Dat is nog een ander punt, dat gaat over re-badgen en platform sharing, ik geef toe ook erg maar daar gaar het hier niet over.
Honda Civic 2007 lijkt nergens op ;-)
@dotternetta:
En daarom geen groot succes. Het lease/kudde volk houdt niet van “spannende” auto’s.
* doorhalen wat je niet van toepassing vindt.
En daarom ben ik zo blij met mijn Saab. Stiekem vind ik het een beetje een rare auto, niet van alle kanten even mooi, maar wel eigenwijs anders dan de rest. Toch zijn er nu ook wel onderscheidende auto’s, zoals o.a. de Mini, Fiat 500, Citroen C6. Het beeld dat auto’s steeds meer op elkaar lijken wordt denk ik ook versterkt door het toenemend aantal auto’s, waardoor de kans dat je een bepaald model tegenkomt veel groter is dan voorheen.
@moveyourmind: als dat een Saab 9-5 is, correct. Als het een recente 9-3 is, zeker in de SS-vorm, dan ben ik het niet met je eens. Ondanks dat ik zelf 5 jaar met de 9-3 heb rondgekard heb ik een Vectra B Sedan in kwartachteraanzicht vaak verward met een 9-3 SS. De 9-3 Sporthatch is daarentegen dan weer redelijk onderscheidend.
@BaRa: helaas heb ik niet de laatste 9-5, dat was weer een onderscheidende auto. Helaas kwam dat model te laat. Heb zelf een 900ng, dat is nog wel een echte Saab. Niet zo authentiek als de 900 classic, maar die komt er ook nog wel een keer bij.
Mercedes is de enige uit Duitsland die nog wat variatie heeft. Maar ik vind BMW’s en Audi’s nog altijd mooi ook al lijken ze op elkaar. Je ziet gelijk met wat voor merk je te maken hebt, vroeger was dat lastiger om te bepalen in 1 oogopslag.
En dit gaat dan alleen nog maar over de buitenkant; ook onder de body lijkt er steeds minder over te blijven waar auto’s zich door kunnen onderscheiden door het steeds meer delen van platformen, motoren en andere techniek. Tot in het extreme binnen brand paraplu’s zoals VAG, maar ook in zekere mate tussen groepen merken. Marketing en prijs blijft dan eigenlijk alleen nog over om op te concurreren. Waarbij door toenemende transparantie Marketing minder en prijs nog meer belangrijk wordt (hoewel binnen premium segment dit minder zal zijn). En dat zal weer verdergaande uniformering in de hand werken om de kosten verder omlaag te brengen…
Nee. Designers zijn niet lui. De reden dat alle auto’s op elkaar lijken is omdat er mensen boven de ontwerpers staan. De ontwerpen mogen niet te veel afwijken van wat er al is.

Als men ”gewaagde” *ahum* anders ontworpen auto’s op de markt brengt kan dit niet succesvol worden – minder winst – imago verlies? etc. etc.. Zie Skoda Roomster.
http://motoburg.com/images/skoda-roomster-03.jpg


Als je kijkt naar de persoonlijke portfolio’s van ontwerpers kunnen ze best veel en maken ze mooie dingen!
@JamesBond007: Dat is niet zozeer het punt. Bij extreme vormen/ontwerpen, zowel in exterieur als in interieur heb je te maken met productie, de extreme vormen zijn soms voor machines veel te lastig te produceren, bij een kleimodel of een one-off is dat geen probleem. Soms heb je van die fancy spiegels met camera’s of dunne in het plaatwerk verwerkte handvaten, maar deurhendels en spiegels kunnen niet te extreem zijn, onder andere doordat er inderdaad mensen boven staan, maar ook vanwege ergonomie en produceerbaarheid.
Ok, je had met eventjes tuk met de eerste en de laatste :p! De rest viel snel door de mand :p!
Ja we worden gedwongen deze een worst te slikken saab was nog1 van de weinig merken die een eigen gezicht had
http://swotti.starmedia.com/tmp/swotti/cacheYWXMYSBTAXRV/imgAlfa%20Mito2.jpg

http://www.motorionline.com/wp-content/gallery/alfa-romeo-giulietta-al-salone-di-ginevra/alfa-giulietta-salone-di-ginevra.jpg
@bvking: Ze zien er wel leuk uit, maar lang niet mooi of prachtig zoals die alfa’s van vroeger!
Kijk hier echt snel op uit.. mn broer heeft een guileuhjetta! sinds 5 maandjes ong. Eerste 2 maanden heel erg mooi hoor, maar daarna doet het je helemaal niks meer…

OT: Ik begin zo langzamerhand te snappen waarom alles op elkaar lijkt! Strak zakelijk, dat wil heel europa blijkbaar en eerlijk is eerlijk.. daar kijk ik niet snel op uit. Of het nu een Aoedi is BMW of mercedes

Eigenlijk is het alleen als supercar nog mogelijk om een aparte styling te hebben, die worden toch wel verkocht!
Sorry maar ik vind geen enkele Subaru lijken op welke Duitser dan ook. Het verschil tussen de 5-Serie en 3-Serie is héél duidelijk als je het mij vraagt. Maar dat geldt voor mij ook bij elke Audi. Voordat ik aangevallen wordt, wil ik er wel even bij vertellen dat ik heel detail gericht ben. De kleinste details zijn voor mij meestsl genoeg.
@ej20g: Als de kleinste details voor jou meestsl genoeg zijn dan verwondert het mij dat je fouten als ‘ik wordt’ niet eens opmerkt in je tekst (die je nota bene zelf hebt getypt).
@alcantara: heb het niet over Nederlandse grammatica, daar heb ik altijd al moeite mee gehad. En deze heb ik toevallig over het hoofd gezien, dus bedankt voor de verbetering. Daar kan ik alleen maar van leren, toch?
@ej20g: Geen dank, ben blij dat je het zo sportief opvat. Grammar nazi is watching you!
@alcantara: dan zal ik nog een tikkeltje beter op mijn spelling moeten gaan letten dan voorheen. Hulp is vanzelfsprekend altijd welkom!
@ej20g: nogmaals iets over het hoofd gezien, “meestsl” moet natuurlijk “meestal” zijn. Vermoeidheid en typen op een IPhone zonder spellingscontrole blijkt geen denderende combinatie…
@ej20g: vergeef ik je, een typefout is geen probleem namelijk. Maar d/t fouten wel.
Het stoort me niet dat wagens binnen eenzelfde familie dezelfde karaktertrekjes hebben (Audi, BMW, Mercedes ..)en ook te herkennen zijn zonder badge. Andere merken zijn dan weer zonder badge moeilijk thuis te brengen en in mijn ogen dan ook karakterloos en na-aperij.
Ik vind die photoshop echt beledigend!
Tja, het is ook niet raar dat verschillende modellen (vooral binnen hetzelfde merk) op elkaar gaan lijken.

30 jaar geleden liep ik als puber een showroom binnen van een Mercedes-Benz dealer. Er stonden bij de nieuwe auto’s wel geteld 6 modellen in de hele showroom: een 190 E, een 230 E, een 300 TD, een S 430, een SL 300 en een G 280. Ze misten toen nog de E 300 CE en de 430 SEC.

Tegenwoordig hebben ze aan een hele verdieping niet genoeg. Ontwerpers moeten zich aan de brand identity houden en overal in de markt lijken niches te zitten waar fabrikanten maar al te graag in springen dus zo raar is dat niet…..
@bennyweisz:
Gna, daar verbaas ik me ook zo over.
Dat arrogante ‘Das haus” wil ineens vriendjes zijn met de hele wereld.
Nou mooi niet dus.
ik denk dat we dit probleem hebben omdat we auto’s teveel met elkaar vergelijken. als je de auto gewoon bekijkt als een opzich zelf staand object valt het wel mee. gewoon kijken of je een auto mooi vind of niet, dan ben je ook van dat gezeik af, dat neemt natuurlijk niet weg dat je wel moet letten op de concurentie
neejoh ben je gek die honda hierboven lijkt helemaal niet op een Mercedes :/
Best een mooie wagen zo’n Honda sl..!!
ooh leuk om te lezen allemaal, ik heb me wat popcorn gemaakt en dan de reacties beginnen lezen! Sit back and enjoy the show!!!
Merken willen zich alleen maar onderscheiden van andere merken, en niet meer van zichzelf. Volgens mij ligt het vooral aan dat de kopers niet op durven te vallen…
Dat auto’s op elkaar lijken heeft volgens mij meer te maken met het feit dat de consument hierom vraagt.

Uitleg: stel jij bent baas van een automerk en jij wilt auto’s verkopen. Jij wilt veel auto’s verkopen. Marktonderzoek wijst uit dat het gros van de consumenten een zus en zo auto wilt. Wat doe jij dan. Jij probeert de consument te geven wat hij wil. Een zus en zo auto.

Een klein gedeelte van de consumenten wilt liever een afwijkende auto. Hierin kun jij als baas van een automerk jezelf profileren door af en toe iets afwijkends op de markt te brengen om daarna jezelf op de borst te kloppen. Zo van: kijk wij zijn anders dan de rest.

Wat mensen vergeten bij het kritiek leveren op het punt dat auto’s veel op elkaar lijken is zij uiteindelijk zelf bepalen hoe het straatbeeld eruit ziet.

Fabrikanten kunnen proberen hun verkoop te stimuleren door bijtijds met vernieuwingen wat betreft het design te komen. Maar ook zij hebben hun limiet. Daarmee wil ik zeggen: hebben ze genoeg talent op hun ontwerp afdeling.

Want goed design heeft haar limiet. Het is heel moeilijk om iets te ontwerpen wat iedereen aanspreekt en mocht je tot dat punt komen, dan zul je merken dat je met een ontwerp komt wat iedereen aanspreekt, maar toch vergelijkingen heeft met wat de concurrent bied.

Maar aan de andere kant kun je ook stellen dat auto’s helemaal niet veel op elkaar lijken. Want zeg nou zelf, wij als auto-kenners hebben maar een detail van een auto nodig om te benoemen wat voor een auto het is. Dus blijkbaar zit er toch veel verschil in het ontwerp van auto’s.

(sorry voor de lap tekst)
@ xxxx

‘het feit dat de consument hierom vraagt’ heeft er weinig met te maken. Het heeft alles te maken met het gebrek aan decision makers met kl*ten aan hun lijf. 99.99% van de decision makers verstoppen zich achter zelfbedruipend marktonderzoeken die enkel hun eigen gelijk verstevigen.

Je zult maar miljoenen opstrijken om een echte beslissing te nemen. Zelfs voor het kleuren pallet steken ze hun kleine teen niet uit.

De modale klant heeft enkel de keuze tussen bijna wit, licht grijs, grijs, donker grijs en bijna zwart. Met de uitzondering van 1 rood en blauw. Groen, geel, oranje, paars zijn allemaal zo goed als onmogelijk.

Stel, ik heb budget voor een leuke familie waggen en kan kiezen tussen GTR, WRX-STI of EVO maar ik wil hem in het groen. Wel checkt maar eens de configurators uit…

Hoe wil je dan dat er enig karakter in de vormgeving is..

Zoals in de muziekindustrie laat men de consument geen keuze. Nu het gros van de platenzaken zijn verdwenen en de supermarkten de laatste ‘real life’ muziek boer heeft men met Kerts en Nieuwjaar de keuze tussen Adele en Winehouse. Geen wonder dat ze dan verkooprecords breken.

En met de voeding is het hetzelfde. De marketing promote jaren de eenheidstomaat tot er een stormloop was naar degelijkheid bij de hippie shops en bio boeren. Zouden we een stormloop naar de hippie constructeurs als Catherham, Atom, Bristol, Carver etc moeten doen. Jammer dat ze zoals premium groenten en fruit ook premium kosten. Echt jammer dat het huidige premium geld in de auditomaat zit…
@linkador:

Citaat:

“99.99% van de decision makers verstoppen zich achter zelfbedruipend marktonderzoeken die enkel hun eigen gelijk verstevigen.”

Helemaal mee eens.

Er zitten meerdere kanten aan. Enderzijds heb je de grijze massa die meeloopt met de rest. Anderzijds heb je de fabrikanten die de vrijheid in keuze dicteert en er ook nog mee wegkomt omdat de massa dit goedkeurt met haar koopgedrag.
Ik mis wel de sierlijke auto’s zoals de Jaguar E-type
img src=”http://www.seriouswheels.com/images/a_1966_Jaguar_E-Type_Coupe.jpg” width=”800″

Em de volvo p1800. Alles is vierkant, lomp en ‘stoer’.
img src=”http://www.volvomotorrevisie.nl/local/anniecms/1/images/volvo_p1800/volvo_p1800.jpg” width=”610
@mco: Ik bedoel dus dit:
img src=”http://www.volvomotorrevisie.nl/local/anniecms/1/images/volvo_p1800/volvo_p1800.jpg” width=”450″
Auto waren vroeger misschien indivudieel origineler maar er werden van een enkel model jarenlang gemaakt tot er miljoenen dezelfde originele wagens op de weg reden.

Bijvoorbeeld: BMWs zijn individueel misschien aparter dan Audis onder elkaar, maar BMW produceerd meer autos van minder modellen dus BMW produceerd meer van hetzelfde. Op die manier maakt Audi meer verschillende dingen.

Neem daarbij dat autos jaren op voorhand moeten getekend worden omdat de ontwikkeling er nog tussen zit. De designers moeten dus jaren op voorhand de trend voorspellen. Duizenden arbeiders en enkele aandeelhouders moeten ervan leven. Het resultaat is weinig avontuurlijk, natuurlijk.

Alsook, als uw nieuw model lijkt op uw oud model dan blijft uw oud model nieuw lijken, wat de herverkoopwaarde verbeterd, wat heel belangrijk is voor de leasing bedrijven bijvoorbeeld.

Neem daarbij dat scholen en leveranciers en dus methodes enz… gestandardiseerd worden, bedrijven gefuseerd, de wereld geglobaliseerd…

En daar zijn ook de wetten van de fysieka die voor de meeste autobouwers gelijkaardig zijn en in grote mate de vorm van een ontwerp bepalen.

….
Ja, mijn naam zegt het al. Ik ben en zal altijd wel fan blijven van Duitse auto’s.

Maar waar je gewoon niet aan ontkomt de laatste jaren, is inderdaad dat alles steeds meer op elkaar begint te lijken. Een echte kenner ziet het verschil nog wel tussen een A4 en een A8, maar een leek weet niet of dat nou een directeur is die eraan komt of een salesman. (zelfde geldt voor BMW)

Ik vind dat Mercedes nu de enige is die (vooralsnog) de meest onderscheidende modellen heeft van de duitse 3. Maar als ik de spyshots zie van de nieuwe S-klasse lijkt daar ook een flinke dosis C in te zitten. We moeten nog maar zien wat het uiteindelijke resultaat is, maar mijn stemming is niet hoopvol.

Porsche begint ook een steeds saaier imago te krijgen met al die hybride varianten. Weg met die eco-troep, een Porsche koop je niet als bomenknuffelaar.

Eigenlijk zou je als directeur bij aankoop van je volgende dikke S, 7 of A8 eens moeten denken aan een Maserati Quattroporte.
@germancarsftw: Maserati QP is echt een oud hok, navi uit het jaar 1998 en knoppen uit een peugeot 407 lijkt het…. ik zou m’n geld er niet aan uit kunnen geven
@RudyV: Plus aan onderhoud kost zo’n Maserati nog eens 2x zoveel…
De jaren 80 en 90 waren anders. Je had Amerikaanse, Japanse en Europese auto’s ieder met zijn eigen looks. Nu lijken Amerikanen en Aziaten op Europeanen.
Juist hetzelfde als met die oude rollsen en bentley, probeer die maar eens uit elkaar te houden, enkel het logo verschilt
Die vw UP lijkt veel op zo’n kleine seat of eh hebben ze dat afgesproken met elkaar ofzo

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).