Moderne Porsche reïncarnatie: Vintech P550 Tribute

Auteur: , 20 Reacties

Ooit gehoord van de Porsche 550 Prototype Coupé? Waarschijnlijk niet, want de Porsche 550 Spyder is immers vele malen bekender. Sterker nog van de Porsche 550 Coupé zijn slechts 2 prototypes gemaakt. Toch hebben een paar Fransen besloten om een replica van deze auto te bouwen, maar dan wel met moderne technologie en materialen zoals carbonfiber. De bouw is inmiddels gereed en we hebben alweer de eerste beelden.

Het Franse “Group D3” heeft zich onder andere gespecialiseerd in het bouwen van conceptcars en prototypes voor autofabrikanten. Ze wisten dus precies waar ze aan begonnen toen ze op het plan kwamen om een moderne replica van de Porsche 550 Prototype Coupé te bouwen. Zoals je kan zien is de body volledig opgetrokken uit carbonfiber ipv aluminium zoals bij het origineel

Vintech P550 Tribute

Op 17 augustus tijdens “the Quail Motorsport” zal de Vintech P550 Tribute officieel onthuld worden. Een voorproefje kan je hieronder zien en op de website van de bouwers. Hieronder leggen de bouwers in elk geval hun beweegredenen voor dit project uit:

The Vintech “550 tribute” project arose from the common admiration shared by the shareholders of “Group D3” for Porsche 550 1953 chassis n°001 and our will to pay tribute to this vehicle through a coherent stylistic reinterpretation, realized with the best materials and the best technology of the 21st Century. Obviously, we did not intend to simply fabricate a replica of the original Porsche 550 coupe design. What we wanted to do was to keep as much of the character of the original vehicle while accepting to make the indispensable compromises in order to fabricate a completely functional vehicle that could be used according to more modern standards.

De 3 liter viercilinder boxermotor die achterin komt te liggen zal naar verwachting zo’n 260 tot 270 pk leveren. Ruim voldoende voor deze auto van 550 kilo.

Tot slot nog even wat info ver de oorspronkelijke 2 coupés die Porsche gebouwd heeft in 1953. Chassis 550-01 dook halvewege de jaren 2000 weer op en werd gerestaureerd door Cavaglieri Restorations en deze auto bevind zich nu in de Collier Collection. Het tweede exemplaar dat Porsche bouwde (chassis 550-03) is ook gerestaureerd door Cavaglieri Restorations en is in handen van niemand minder dan Porschefan Jerry Seinfeld. (via: worldcarfans.com)



20 reacties

wordt vast een verkoop hit…
Geweldig!
De lijnen van deze coupe vind ik velen malen mooier dan die van de 550 Spyder. Het is jammer dat dit concept nooit in productie is gegaan. Het origineel 550-01
http://www.sport-cars.org/site_img/large/1953-Porsche-550-01-Coupe-1.jpg
Als die boxermotor lekker ouderwets goed klinkt, dan is het helemaal fantastisch om zo’n auto in je bezit te hebben.
@Larrs: Ben het met je eens, maar ze willen een moderne interpetatie… Helaas
Ziet er serieus goed uit! Niet alleen het model, dat is echt schitterend, maar ook de opbouw van de auto. Een replica kan vrijwel nooit tippen aan het origineel, maar dit vind ik wel geslaagd. Best of both worlds.
Waarom niet gewoon een aandrijflijn uit een nieuwe Boxster? Weet je zeker dat ie het goed doet
Mooi idee dit. Ben erg benieuwd naar de prestaties en het uiterlijk op foto’s.
Mother of god…

Dat ziet er goed uit!
Ik vind hem niet echt mooi met die stalen velgen van een Renault Kangoo,liever de originele velgen en dan is het Porsche waardig.
@bsxc2: het zijn historisch verantwoorde velgen. Of ze mooi zijn, dat is natuurlijk een tweede…
@ej20g:
Voor een Delta Integrale wel ja.
Plaatst de cayman in een ander perspectief maar mooi word die nog altijd niet.
Me like ferrie muts
Heel mooie interpretatie!!! Prachtig gewoon
Een 3 liter 4 cilinder lag toch ook in de 944S?
@rufctr01:
Dat was een lijnmotor en geen boxer.
Wel mooi trouwens dat gefreesde onderblok.
Jeetje, dit stoot bijna mij droom auto, de 356C van mijn lijst af. Gebeurd niet, maar mag een plekje in de top tien hebben als het zo word zoals gezegd.
Mooi. Te koop?
270pk op 550kg is hypercar territorium.

Ziet er helemaal traditioneel uit behalve materialen. De wielen maken het helemaal af. Thumbs up.
Zeer mooi ! En daarom blijft Porsche voor altijd mijn favoriete merk !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).