GM moet Opel alsnog van de hand doen?

Auteur: , 67 Reacties

Het lijkt een alsmaar terugkerende vraag, maar nu analisten van Morgan Stanley zich behoorlijk negatief hebben uitgelaten over de status van Opel wordt het tijd om 'm te herhalen: zou GM er niet verstandig aan doen het verlieslatende Opel in de etalage te zetten? Opnieuw?

Het Amerikaanse moederbedrijf van Opel heeft van zakenbank Morgan Stanley het advies gekregen om Opel niet langer in leven te houden. Volgens een drietal analisten hebben de Duitsers General Motors in de afgelopen twaalf jaar 12,6 miljard euro gekost. Geen kattenpis, zeker niet voor een bedrijf dat zomaar eens op een tweede bail out zou kunnen afstevenen. En de geldmensen bij Morgan Stanley rekende GM voor dat het verlies over de komende twaalf jaren nog wel eens groter zou kunnen uitvallen. Opel (deels) in de verkoop doen zou echter ook geen goedkope klus worden, aangezien de MS-rekensom voorschrijft dat het 7 tot 13 miljard dollar – onder meer aan pensioenkosten- kost om de Duitse fabrikant te verkopen.

GM heeft al gereageerd op de uitspraken van de analisten, en zegt als een blok achter Opel te staan en het in leven te willen houden. Uiteraard is dit de enige uitspraak mogelijk, in de openbaarheid een slechtdraaiende tak afbranden kweekt immers geen vertrouwen.

We zijn benieuwd wat er nu daadwerkelijk achter de schermen bij GM wordt bekokstoofd. Analisten die menen dat de aandelenkoers met 50% zou kunnen stijgen zodra Opel geen blok meer aan GM’s been is, zet natuurlijk extra druk op de ketel. En laten we niet vergeten dat de overheid in de VS nog voor 32% aandeelhouder is sinds ze in 2009 een zak geld richting Detroit gooide, en dus een flinke vinger in de pap heeft. Echter, in crisistijd een geschikte overnamekandidaat vinden voor een autobedrijf dat voornamelijk in Europa opereert (maar wel plannen heeft in Rusland uit te breiden) kan ook nog wel eens lastig worden. Of zou Magna nog interesse hebben?



67 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Eigenlijk hetzelfde riedeltje als anderhalve maand geleden, toen de koppen ‘GM seen by analysts as a step away from giving up on Opel’ luidden.

Ik verwacht niet dat ze Opel nu laten vallen, we moeten eerst maar eens zien hoe hard ze kunnen snijden in Europa. Daarnaast staat GM niet bepaald bekend om het maken van goede, verstandige keuzes de laatste jaren. Ze zullen hier dus ook nog wel even hun verlies nemen.

Er is per slot van rekening niet beknibbeld op R&D en nieuwe modellen, zoals dat wel bij Fiat het geval is, dus de uitgangspositie is minder dramatisch.
@sir_smokalot: Helemaal mee eens.
Verder houd ik het gevoel dat ze op het hoofdkantoor trucjes hebben om te kiezen waar ze hun onkosten maken. En ze hebben het voor de American Dream nodig dat de merken in Amerika nu succesvol zijn. Dan is een label om de rekening neer te leggen wel zo lekker.
@mout:

zou ook kunnen zijn dat het echt niet zo goed gaat bij Opel de laatste 12 jaar ..
@sir_smokalot: ik vraag me af hoe bijvoorbeeld Buick er voor zou staan wanneer GM de R&D kosten zou verdelen over alle merken die er baat bij hebben. De Astra en Insignia als voorbeeld nemend…
Rustig victor ,rustig blijven …
@norge: Victor maakt het niks uit die krijgt zijn jaarsalaris toch wel,hij is nu bezig om Spyker omhoog te werken met het geld van GM.
It`s a good thing, misschien gaan ze dan opeens mooie auto`s maken.
Opel of Opel/Vauxhall?
@Hupke: Opel/Vauxhall.
Slopel afstoten dat merk. Niet eens in etalage zetten, maar gewoon van de hand doen en geen Slopels meer bouwen. Levert meer op dan een eventuele verkoop van Slopel.
@pokerface: Jij bent zeker de slimste thuis?
@jeffreym3: Hij heeft wel een punt, na enkele opels hier in het bedrijf gehad te hebben en een saab 900 turbo met opel onderdelen kan ik maar 1 ding concluderen, nooit meer opel, ik spreek over drie kapotte versnellingsbakken, eentje bij een 50000 km, rijcomfort ondermaats, maar is naar het schijnt wel gebeterd, gloeibougies en injecteurs die regelmatig kapot gingen…
@Volvo_440_turbo: zal wel ongeluk zijn. Hier (nouja, vaders kant van de familie), verschillende Ascona’s, Kadett’s, Omega’s, Astra’s, Commodore’s en Admiral’s zonder ook maar één mankement. Opels zijn technisch zeker niet perfect, maar gemiddeld zeker niet minder betrouwbaar dan de rest.
@Volvo_440_turbo:

Opel dieseltjes waren best wel bullitproof hoor ..
weet je zeker dat het geen Fiat blokkie was ??
@lincoln:

Geen idee, ik weet wel dat het blok in de astra zat :p en op die astra stond opel ;)
De combo was ook geen toonbeeld van betrouwbaarheid, toen dat ding een 100000 km had ben ik er eens mee naar munchen gereden, dat ding heeft van hier tot ginder constant geschokt, nooit voorgehad met mijn volvo’s, mazda of nissan, die auto’s hebben het tot meer dan 230000 racekilometers vrij probleemloos uitgehouden. Van de opels uit polen is trouwens geweten dat ze olie zuipen, en bij opel zeggen ze dat dit normaal is. Een vriend van me rijdt met een corsa, recent model, ding zuipt ook olie, en ik heb er mee gereden,dat is echt een speelgoedauto…
@jeffreym3: zou het blinde haat zijn?
Ford Europa kost ook jaarlijks een miljard dollar ..
@lincoln: Door dezelfde modellen wereldwijd te verkopen kunnen ze verschillende afdelingen schrappen.
@W115:

iedereen probeert de T-Ford opnieuw uit te vinden ..

al 100 jaar lang ..
@lincoln: Ford moeten ze dan ook maar van de hand doen.

@jeffreym3 De slimste thuis? Over de lange termijn levert het afstoten en stoppen met productie meer op dan als GM telkens maar opnieuw Slopel/Vauxhall in de etalage blijft zetten.
@pokerface: oohh, Ik wist niet dat Opel ook Ford onderhanden had.
@Dreumeltje: Opel/GM
@pokerface:

volk dat het woord “slopel” gebruikt neemt niemand serieus ..
@lincoln: ik neem dat soort mensen, betreffende Opel in ieder geval, al lang niet meer serieus. Niks persoonlijks, het is gewoon te vermoeiend.
Ligt net als bij Opel ook aan waar de R&D investeringen worden gedaan en de relatief dure productie. Met een andere verdeling zou Ford europa ook gewoon winst draaien.
@lincoln: Is dat zo?
@mout:

laatste kwartaal moest er een kwart miljard bij iig ..
de laatste 3 jaar is het rond het nulpunt ..

niet onoverkomelijk allemaal ..
Iedereen met verstand van bedrijfseconomie weet… profit is an opinion.. GM laat kosten bij Opel liggen en schuift winst /inkomsten naar de amerikaanse merken. Dat is deels politiek (look how well we americans are doing things now after going bankrupt) en deels strategisch. De afgelopen jaren heeft bovendien de dure euro veel winst gekost voor GM. Productie in de VS is veel goedkoper dan in Duitsland en nu gebruikt GM de situatie om met name de bonden onder druk te zetten/houden. Kan iemand even de cash_flow van Opel door de jaren opzoeken? En de R&D uitgaven?
@w0o0dy:

o,joh ..
doen ze dat ook bij de Koreaanse/Chinese/Zuid-Amerikaanse chapters dan ??
Doen die iets aan R&D dan?
Euhm, ze bedoelen dit niet echt hoor. Dit is gewoon management dat in het snotje heeft dat politici uit schrik en onkunde de banken nog steeds geld aan het geven is, en zelf ook in de rij willen staan. Hallo Merkel, als je geld hebt voor het ecb en de grieken dan kun je ook wat aan ons geven, anders gaat de toko dicht en verlies je de verkiezingen. Beetje zoals het gedoe rond de mondeo en ford genk. Afpersen is dat. En wat doe je best met afpersers? Juist, de korte pijn. Opzouten.
@heidekonijn:

hoeveel mensen ken jij die de laatste 12 jaar een Opel hebben gekocht ??
@lincoln: in ieder geval een aantal. Meest recent: mijn baas. Rijdt een Insignia en dat is een prima wagen, ik zou zefs zeggen net zo goed als de Buick Regal en de Pontiac Mks/z?
@w0o0dy:

is een Regal niet gewoon een Insignia ??
en Pontiac .. bestaat dat nog ??
@lincoln: ja die Regal is idd een Insignia met wat aanpassingen (cosmetisch) maar wat denk je: op wiens conto staan de ontwikkelingskosten van dat onderstel, de motoren etc? Alle turbo-motoren die de milieuvriendelijke modellen van GM aandrijven zijn europees in de basis.

Onderaan de streep maakt het natuurlijk niets maar het is veel slimmer voor GM om die kosten bij Opel te laten dan dat ze toe moeten geven dat die nieuwe jeugd van GM in feite niet veel meer is dan succesvol rebadgen van Opels technologie en dan tegen (*&%€# wisselkoersen aftikken van winst. Nu lijkt het alsof de US-tak het prima doet en hebben ze een stok om de europese/duitse tak mee te slaan. Verdeel je alles eerlijk blijft de US-tak middelmatig, de europese tak middelmatig en moet je de winst van Opel overhevelen tegen een slechte koers… Politiek en strategisch allemaal niet handig.

Ford US vs Ford europa is vergelijkbaar: veel europees bloed in de Focus en die Fusion, maar denk je dat Ford USA die techniek tegen een reele prijs afrekent met de europese tak? What good would it do? Ik denk dat Ford Eu best winst zou draaien als de techniek “ingekocht” werd voor de US-focus en Fusion (lees Mondeo).
@w0o0dy:

o,joh .. de Chevy Volt dan ook zeker ..
@lincoln: van de Volt/Ampera weet ik niet wie er eerst was…
@w0o0dy: De Volt is ontwikkeld door GM US, maar wel op basis van het Delta-II platform dat in handen is van GM Europe (Opel/Vauxhall dus).

http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/08/gm-maakt-haast-met-de-chevrolet-volt

Qua officiele onthulling zat er niet veel tijd tussen: eerst de Volt (september 2008) en daarna de Ampera (februari 2009). Ze zijn dus eigenlijk gewoon gelijktijdig ontwikkeld.

http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/08/officieel-chevrolet-volt-inclusief-lelijke-mensen

http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/18/dit-wordt-de-opel-ampera
@lincoln: de Volt is een “Bob Lutz-project” dus daar heeft GM zelf meer aan de kar getrokken. Al is de 1,4 onder de motorkap natuurlijk wel een Opel-motor..
@lincoln: Een handvol. Stuk voor stuk shoppers die voor een zacht prijsje een a-naar-b toestel wilden. Hadden net zo goed een Fiat, Renault of Kia gekocht. Dat is nu eenmaal de markt waarin opel zich wil zetten.
@heidekonijn: En wat doe je best met afpersers? Juist, de korte pijn. Opzouten.

Bekijk eens deze docu op http://www.youtube.com/watch?v=lEV5AFFcZ-s
@pokerface: Ik krijg plots zin om een aluminiumfolie hoedje te maken. Ze hebben hier en daar een punt, maar dat hebben er wel meer.
@heidekonijn: Niet schrikken, we zijn het eens! Al denk ik dat het bij Opel meer draait om het afpersen van de bonden/het personeel dan de overheid.

Een interessant stukje wetgeving zou kunnen zijn dat R&D kosten die niet leiden tot productie (en werkgelegenheid) en winst in een land niet debasis voor de berekening van Winstbelasting verlagen. Nu kunnen bedrijven de kosten neerleggen in landen met hoge VPB en de winsten laten vallen in landen met lage VPB. (p.s. zal de productie bij VDL van Mini’s erg winstgevnd blijken en naar een lokale entiteit vloeien om zo winst in NL tegn lagere VPB af te rekenen dan in duitsland? Just an idea)
@w0o0dy:

afpersen van vakbonden !!
dat noemen ze “onderhandelen” .. dat gebeurt in de auto-industrie al 120 jaar ..
@w0o0dy: Waah! Sorry, even wennen :-)
@heidekonijn:

opzouten .. is dat hetzelfde als “verkopen” ??

en aan wie dan ??
@lincoln: Aan wie?

Spyker-Youngman of aan Geely!
@pokerface:

dom lullen gaat je goed af iig ..
@lincoln: Tja ik noem wat opties. Jij komt met niks! Geen alternatieven waar Opel deel van zou kunnen uitmaken….

@ej20g Fiat, waarom niet? Als dochteronderneming van GM?
Beter dan VAG, Opel is net Saab, als het geen koper vind, dan kost het Opel simpel weg de kop!
@pokerface: zit misschien wel wat in. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik heel koppig ben op dit gebied, en het vast ook niet het best zal weten. Maar Opel naar Fiat of BMW roept bij mij een vreselijk gevoel op. Ik verlang terug naar de tijd dat Opel echt sterk stond.
@lincoln: Dat moet GM zelf maar weten. De afperser doen “opzouten” is dat politici ons geld dat ze beheren gebruiken voor wegen en scholen en niet om corrupte landen en bedrijven drijvende te houden. Bij de vorige soap om opel bleek dat ondanks het grote aantal kandidaten gm eigenlijk helemaal geen zin had om te verkopen. Waarom stelden ze dan te koop? Langs de andere kant kost het ze niets om het balonnetje op te laten. Als Merkel er in trapt -bijna verkiezingen- zijn de gratis centen weer binnen. Vraag is nu inderdaad wie nog wil kopen. Wie zou zo’n grijze muizenmerk dat verlies laat en doorworteld is van een vakbond en moegesolde werknemers nog willen. Dan kun je beter in China of Slowakije opnieuw beginnen met een schone lei. Of lotus kopen, positief geladen merknaam en technische competentie erbij.
@heidekonijn:

nope ..
Merkel had toen financiele steun toegezegd ..

daar heeft Opel niet om hoeven vragen ..
@lincoln: Tuulijk joh. Merkel zwaait toevallig met een miljard -puur uit hobby cq verveling- waarna de Belgische fabriek sluit en alles weer rustig wordt. Niets aan het handje, doorlopen allemaal.. Dat smaakte GM wel lekker, willen ze nog wel eens proberen.
Opel naar VAG! Kunnen ze in elk geval nog goedkope leas-sletten slijten…..Opel zou zomaar het nieuwe budget merk van VAG kunnen worden. Gewoon rebadge toepassen en klaar.
@pokerface: no way. Opel heeft tenminste mooie auto’s (mijn mening) en betrouwbare motoren. Met Volkswagen is op zich niks mis, maar ik als (nee, ben absoluut geen blinde fanboy!) Opel liefhebber zou ervan gruwelen als het naar VAG zou gaan. Maar dat geldt ook voor als ’t naar Fiat o.i.d. gaat. Opel is Opel, geen VAG of Fiat.
BMW Group moet Opel kopen.
BMW heeft al BMW als premiummerk, Mini als trendy merk en RR als luxemerk, Opel zou dan het merk voor het gewone volk kunnen worden.
Opel komt terug in Duitse handen en de Opels worden een stuk betrouwbaarder met BMW-techniek.
Als BMW Opel koopt, kunnen er ook een hoop nieuwe modellen komen die GM te risicovol zou vinden.
Bovendien zou iedereen een Opel willen als het van BMW is, gewoon omdat Opel dan van BMW is.
@pinkie: Maar het gewone volk wil helemaal geen opels. Het gewone volk wil BMWs. Waarom zou BMW een andere merknaam willen dan BMW? Om autos met minder winst te kunnen verkopen?
@heidekonijn: Het gewone volk wil Opels. De hogere middenklasse wil BMW’s. Zo zie ik het tenminste…
@ej20g: Interessante stelling. Toch worden er te weinig opels verkocht en kan bmw amper aan de vraag voldoen. Is de hogere middelklasse dan in de meerderheid? En ook nog : als je -wie dan ook- laat kiezen tussen opel en bmw, wat denk je dan dat ze *willen* ? Hoe minder geld, hoe geiler ze staan op een beemer.
@ej20g:

het gewone volk wil een BMW huren/leasen ..

een 3-serie .. de Opel Ascona van 2012 ..
Opel naar BMW dacht ik ook net aan. BMW heeft een stabiele basis, behalve dat je vaak naar de garage moet.
Hoe kan dit nu dan? Opel verkoopt toch hartstikke goed? of zit ik er helemaal naast?
@phantom:
Als je de cijfers van nu vergelijkt met de verkoopcijfers van Opel in de jaren 70 en 80, kan ik niet anders concluderen dat het dramatisch gaat.

Opel was 22 jaar oprij marktleider in Nederland.
In de jaren 80 verkochten ze 50000 Kadettjes per jaar bijvoorbeeld.
Dat zou mooi zijn als er geen opels meer verkocht worden, over 5 jaar geen opels meer op de weg. Ik hou altijd afstand als ik een opel zie rijden (vreemde mensen rijden daar in), dan hoef ik daar tenminste geen rekening meer mee te houden.
Al die nieuwe opels die ik zie . Meer dan nieuwe vw’s en toch maken ze verlies ?? Ik denk dat gm geld vn opel wegpakt voor ontwikkeling van chevrolet en caddy’s enzo … Los van gm zuden ze het beter doen denk ik
@biggie: Hun fabrieken hebben enorme overcapaciteit. Als ze nou eens grondig reorganiseren, zou Opel er een stuk beter uitkomen…
Het probleem van Opel zit ook voor een groot deel in de merk propositie. Opel was het merk van betaalbare auto’s. Dat zijn ze tegenwoordig niet meer. Zitten mooie auto’s in hun aanbod, maar een Insignia is behoorlijk premium. Net als Adam en de Ampera. Maar beetje Astra, zeker de GTC mag je flink voor lappen. En dat is het hele probleem. Opel is geen Audi. Opel is volk, massa, goedkoop.

Misschien ook eens “Wir leben auto’s” als slogan laten vallen, of ‘m vertalen naar taal van het land, ik word er namelijk beetje kriebelig van.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).