Het begint er steeds meer op te lijken dat Lotus (al dan niet gedwongen) verkocht zal worden door het Maleisische Proton. In oktober hoorden we al verhalen dat Genii wellicht interesse zou hebben en er duiken steeds meer namen op. Wellicht zou het een goed idee zijn als Victor Muller/Spyker de boel zou overnemen? Er zijn namelijk meer aanknopingspunten dan je wellicht zou denken.
Eerst even een korte tussenstand om te begrijpen hoe de boel er nu bijstaat. Sinds 1994 is het Maleisische Proton de eigenaar van Lotus. Veel heeft dat ze nog niet opgeleverd, want de afgelopen 15 jaar heeft Lotus Cars alleen maar verlies gemaakt. Het enige winstgevende onderdeel van Lotus is Lotus Engineering.
Sinds 2009 is Dany Bahar echter de baas bij Lotus en is er een heleboel “in gang gezet”. Zo is Lotus weer zeer actief geworden in motorsport en zijn er wilde plannen voor een heleboel nieuwe modellen. Het is echter maar de vraag of Proton dat allemaal kan en wil betalen. Ze hebben het zelf immers al zwaar genoeg.
De (eventuele) verkoop van Lotus door Proton lijkt momenteel echter in een stroomversnelling te komen. De Maleisische overheid is via staatsbedrijf Khazanah Nasional voor 42,7% eigenaar van Proton en wil die aandelen graag verkopen.
En Proton is zonder Lotus veel aantrekkelijker voor potentiële kopers volgens analisten. En zelfs als iemand Proton inclusief Lotus koopt is het nog maar de vraag wat de nieuwe eigenaar van Proton met Lotus wil doen. Kostenpost Lotus dumpen voordat Proton wordt verkocht zou dus een stuk logischer zijn.
Maar wie moet Lotus dan kopen? Zoals gezegd dook enkele maanden geleden de naam van Genii Capital al op (tevens eigenaar van Lotus Renault GP) en eerder deze maand dook de naam van het Chinese SAIC op. En vorige week gaf Dany Bahar in een interview ook al aan dat Lotus op de een of andere manier aan veel geld moet zien te komen:
“The only thing we can do is show the current owners, or the new owners, that we are absolutely in line with the business plan that we have presented. Without the funding support and the guarantees given by the Proton group, we would not survive, end of story.”
Volgens de analisten van OSK Holdings Bhd. zou er een investering van zo’n 580 miljoen euro nodig zijn om Lotus winstgevend te maken. Lotus heeft echter maar een waarde van zo’n 240 miljoen euro. En Lotus zal zo’n 8.000 auto’s moeten verkopen om winst te maken. Vorig jaar verkocht Lotus 1.985 auto’s en Dany Bahar heeft al aangegeven dat hij volgend jaar niet boven de 2.000 auto’s verwacht uit te komen. Overigens is wel bekend geworden dat Bahar een nieuwe contract voor 4 jaar heeft getekend en tot en met 2016 bij Lotus zal blijven.
Maarrrr nu is het tijd voor de hamvraag! Waarom zou Victor Muller er goed aan doen om Lotus te kopen? Sinds het wegvallen van Saab hangt er onder Swedish Automobile NV nog maar 1 merk en dat is Spyker. Dat merk heeft feitelijk stilgelegen de afgelopen 2 jaar en is dus hard aan een reanimatie toe. Door de kennis en productiecapaciteit van Lotus te combineren met de praatjes en geld-los-lul kwaliteiten van Muller zou er iets leuks kunnen ontstaan. Ik zie in elk geval alvast de volgende aanknopingspunten:
– Lotus is sponsor van een F1 team (daar houdt Victor van)
– Lotus Engineering deed veel ontwikkeling voor Spyker (oa delen van de Aileron)
– Proton en Lotus werken samen met Youngman (een oude bekende van Muller)
– Bob Lutz is adviseur bij Lotus en Victor Muller kent Bob Lutz goed
– Genii Capital heeft banden met Vladimir Antonov/Snoras (oa geld geleend)
– In 2007 ging al het gerucht dat Spyker Lotus wilde kopen
De combinatie van Lotus en Spyker zou dan eenzelfde soort van combinatie zijn als Ferrari en Maserati. Waarbij Lotus voor de rauwe, pure sportiviteit zorgt en Spyker voor de luxe uitstraling en een eventuele SUV. Vergeet ook niet dat Dany Bahar bij Ferrari heeft gewerkt tot 2009 en dus ongetwijfeld weet welke plannen Ferrari had om Ferrari en Maserati te positioneren als 2 compleet verschillende merken maar wel met de nodige (technische) synergiemogelijkheden.
Wellicht is het wel een goed idee als Victor Muller samen met Youngman de resten van Saab samenvoegt met Lotus, Spyker en Youngman. Een R&D centrum in Zweden zou een mooie aanvulling zijn op de capaciteiten van Lotus Engineering.
Gaat dit ooit gebeuren? Who knows!
117 reacties
Hier de link voor de volledige versie: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2011/10/automotive_family_tree_august_2010_2.jpg
Iets om in het artikel te plakken AB.nl?
Maar vond het wel errrrrrrrg toepasselijk en een mooie visuele toevoeging eigenlijk… Niet dus?
http://37signals.com/svn/images/logo-byd.jpg
http://i0.sinaimg.cn/qc/car/2009-09-10/U1930P33T2D524111F9DT20090910145149.jpg
http://motoren.files.wordpress.com/2010/10/great-wall-motors-logo1.jpg
Toch?
Mijn Nederige Excuses voor deze Scheelkijkerij, Hooggeëerde Svenska…
Porsche Automobil Holding SE (een bedrijf dat boven automerk Porsche “hangt”) is voor 32,2% eigenaar van het Volkswagen concern en ze hebben zelfs 50,74% van het stemrecht bij Volkswagen.
Je zou kunnen stellen dat “Porsche Automobil Holding SE” 1 van hun dochterbedrijven (Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG) gedeeltelijk (voor 49,9%) verkocht heeft aan Volkswagen AG.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brilliance_Auto
Mooie auto’s wel hoor, die Chinese Beemers:
http://www.chinabuses.org/uploadfile/news/uploadfile/200911/20091112081116204.jpg
Al denk ik dan eerder dat Brilliance/Jinbei eerder een belang gaat nemen in BMW dan omgekeerd…
Overzichtje is dan verkeerd. Geen enkel niet-Chinees merk ‘bezit’ een Chinees merk. Ze hebben hoogstens net niet de helft van een JV met een Chinees bedrijf, waaronder dan weer meerdere merken kunnen zitten die voor 100% eigendom zijn van die JV. Zoals Honda, Nissan en GM nu doen met ‘hun’ nieuwe Chinese merken.
En daarmee bedoel ik dat belangen vaak zo onduidelijk verstrengeld zijn, dat je dat onmogelijk in zo’n prentje kan gieten. Ik heb hier al eerder eens een oproep daaromtrent gedaan. Zo’n dingen, daar moet je een hele site aan wijden, en dat moet in 3D, een gigantische ruimte waar je door kan zweven van het ene merk naar het andere, via allerlei verbindingen…
http://www.z24.nl/analyse/artikel_253237.z24/Patrick_Beijersbergen__einde_oefening_Spyker_Swan.html
Wel kunnen een aantal van die leningen omgezet worden in (nieuwe) aandelen. De vraag is natuurlijk of mensen dat willen en of dat gaat gebeuren, maar de tijd zal het uitwijzen.
Idd. tot nu toe heeft (op automotive gebied) alleen Spyker de ‘golden’ touch van dhr. Muller overleeft, de rest is allemaal rokend ten ondergegaan. Laat dit lot Lotus alsteblieft bespaard blijven!!
Ik blijf hopen op een succesverhaal maar sinds het onstaan van victors geweldige ideeen (spyker automobielen, formule 1 etc.) is er vooral geld in rook opgegaan en zie je er te weinig moois van terug op de weg.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Victor_Muller
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid13307-magna-aast-op-saab.html
Saab WORDT gekocht door Magna en GAAT een doorstart maken!
Dat zijn altijd van die woorden hé, tja, dat lijkt nooit te passen bij een GM-bedrijf. Eerst Opel, dan Saab, dan nog meer Saab,…
Afwachten maar.
Turken, Youngman, Dongfeng en daarnaast nog de vele partijen waar we nog niks over gehoord hebben.
Het zou mij ook niks verbazen als BAIC interesse zou hebben in wat “extra stukjes” Saab.
Het lijkt mij dus sterk dat het Magna om die techniek te doen is.
Ook hebben ze een productiefaciliteit en dat is voor een fabrikant zeker geld waard.
Het enige dat Saab niet bezit is de rechten op de huidige auto’s die ze bouwen.
Een fabriek is niet overdreven veel waard. R&D wel, maar het kost ook veel om dat draaiende te houden, en duurt even tegen dat je daar weer winst op maakt. Half platform, tja, nuttig, maar ook weer, zijn nog kosten aan voor het iets opbrengt…
Ik zie niet in dat Magna Saab laat herleven. Dat zet namelijk ook hun relatie met andere automerken op het spel. Denk nog maar even terug aan de heibel die VW schopte toen Magna Opel wilde kopen.
Verder staat Saab bekend om z’n briljante engineers, en verkijk je je een beetje op ‘wie doet/deed wat’ binnen GM. De Insignia is voor meer dan de helft door Saab ontwikkeld. Dat de Saab engineers op dat moment werkzaam waren bij ‘GM motors Europa’ is alleen de naam…
Wat betreft het ‘gerommel in de marge’ heb je natuurlijk helemaal gelijk (wat betreft de aantallen)… Behalve GM zullen weinig andere merken bang worden van Saab als concurrent.
Het is voor fabrikanten een mooie uitwijkmogelijkheid om een model op kleine schaal te testen en daarna (2e generatie) zelf ergens anders te bouwen.
Kijk bijvoorbeeld maar naar de X3 die eerst bij Magna werd gebouwd en nu door BMW zelf. Ook bouwen ze de Countryman, Peugeot RCZ en zullen ze naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe kleine Infiniti bouwen.
Ook Valmet in Finland doet het aardig. Ze raken Porsche weliswaar kwijt, maar hebben Fisker nog en zijn ook nog steeds met th!nk bezig.
Geen vetpot, maar die “nieuwe” fabrikanten scheppen wel mogelijkheden.
Om de reden die jij, Robbie, al aanhaalde, voorzichtigheid. Maar dan niet op model-niveau, maar op markt-niveau. Voorzichtig proberen op de markt te stappen, om dan eventueel in de toekomst een eigen fabriek in gebruik te nemen.
Dat is dan ook juist het probleem in West-Europa. Eigen fabrieken genoeg. Teveel zelfs, dus moet er gesnoeid worden. Eigen fabrieken sluiten is altijd moeilijk, dus worden eerst de subcontracters gelost. Daarnaast leveren de Oost-Europese fabrieken, eigen of onder contract, de auto’s ook vaak net wat goedkoper, dus haalt Fiat z’n bestellertjes van Turkije naar hier, ipv ze in Italië te maken.
Kortom, ik vraag me af of Magna de fabriek wel nodig heeft…
Erger nog, ik vrees dat als Magna Saab in handen krijgt, ze juist geen doorstart zullen maken. De fabriek zal waarschijnlijk wel blijven draaien (of opnieuw draaien liever), maar dan met allerlei modellen onder contract, plus een goed R&D-center, plus onderdelen maken voor anderen, maw. al hetgeen wat Magna nu al doet.
Ik vrees dat GM Saab serieus weg wil krijgen. GM heeft al eigen merken moeten schrappen, om verdere kannibalisatie tegen te gaan, en de bedoeling is volgens mij dat Saab hetzelfde lot tegemoet gaat. GM was het sowieso al van plan voor ze de boel gedeeltelijk verkochten aan Spyker/Muller…
@robbie: ik heb dit al als tip gemaild overigens en nog niks gehoord/gezien. een idee hoe dit zit?
Saab, Lotus, Spyker, Youngman. Op die laatste na is het natuurlijk wel een sexy combinatie. Maar die laatste hebben ze dan nodig om het Feitelijke Financiële Fundament te spelen. Misschien nog CCP of CPP of wat was het ook al weer, dat Panelbedrijfje van Antonov, er aan toevoegen, want die had toch Bowler gekocht?
Het zou leuk kunnen worden, maar dan moet de Chinese partner bereidwillig zijn, en stevig in z’n schoenen staan…
Alhoewel, als je een paar jaar geleden zou gezegd hebben dat Spyker/Muller ooit Saab zou overnemen, had ook niemand je geloofd.
ik heb weinig met lotus, dus als hij dat naar de klote kan helpen moet ie dat maar doen..
Oh wacht eens….
[ de saab soap is nog niet eens helemaal voorbij ]
proficiat aan muller btw, hij heeft het echt heel ver weten te schoppen in 2 jaar tijd, die man is gwn geniaal.
maar alles heeft z’n einde, en die man verdient het om nu eigenlijk ff rust te nemen, is die ook aan toe
Never a dull moment!
maar ik begin zowel meer respect te krijgen voor die man, als medelijden.
zoveel tegenslagen maken is immers ook niet echt iets om blij van te worden..
die man heeft ruzie gemaakt met vrijwel alles en iedereen:
eerst GM, dan met EIB, dan met chinezen, dan iets met de lokale overheid daar ofzo, dan met chinezen, waarna GM de genadeklap uitdeelde..[ dit is wat ik uit die soap min of meer nog bij heb kunnen houden, aangezien ik het ook niet zo actief heb gevolgd ]
respect en medelijden voor die man.
journalisten staan natuurlijk te popelen op zulk materiaal om over te schrijven, maar let alsjeblieft wel: het is echt zielig om dit mee te maken. ‘k wens die man sterkte…
http://indiequill.files.wordpress.com/2009/04/teddy-bear.jpg?w=645
En muller slaagt er toch steeds in om bij elk artikel betrokken te worden. Het idee klinkt zeker niet slecht maar waar haalt hij dat geld nog?
Tijd voor wat aanmoediging: komaan Victor, yes you can!
en voor VM komt het goed uit kan hij weer met een paar miljoen het pand verlaten.
http://www.changesinlongitude.com/wp-content/uploads/2011/11/chinese-food-Muller-face-food-640x421.jpg
Waarschijnlijk zijn er dus wat ‘oude’ auto’s opgeknapt (ander interieur, opnieuw gespoten etc) en verkocht. Op die manier “bouwde” Spyker al jaren auto’s.
Muller noemde dat op een gegeven moment “rebuilds” en volgens hem waren dat gewoon “nieuwe” auto’s.
In mijn ogen is een nieuwe auto pas een nieuwe auto als er een nieuwe chassis is. Inclusief nieuw chassisnummer.
Dezelfde auto 3x opnieuw opbouwen en verkopen telt wat mij betreft niet mee.
Kijk ook maar eens hier: http://media.daimler.com
Maar dan verwachten we wel een aantal city-modellen, waaronder een tegenpool van de Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse.
Het schijnt moeilijk te zijn om het hoofd boven water te houden in deze economie met enkel supercars.
Weer een soap met Victor Muller in de hoofdrol!
Blijkbaar zijn er nog veel mensen die het boeiend vinden?
Ik vind er niks aan, dat hij naar doet wat hij wilt, zolang Lotus maar niet Failliet gaat!
Als Lotus meer dan 8000 wagens moet maken om winstgevend te zijn dan moeten ze naar de grotere spelers gaan zoals VAG, Toyota, GM, Ford, Renault, FIAT of Daimler. Nadeel hun wagens zullen in de huidige tijd gerebadge worden, voordeel is dat ze een groter dealer netwerk verkrijgen en winstgevend zullen worden met een positive cashflow.
Toyota die met hun Hybride technologie en samenwerking met subaru geen kandidaat lijk te zijn, maar ze hebben de motor deal en hiervan gangt alles af of lotus niet in schulden staat bij Toyota.
De optie om weer een kleine speler te zijn op een mondiale markt is niet zo evident zeker niet als je tegen Lamborgini, Ferrari en Porsche moet opboksen.
Alles zal ook afhangen van wat Lotus in zijn Portefeuille heeft, hoeveel pattenten hebben ze, wat is hun engeneering devisie waard en hoe kan het samenwerken met de groep. enz…
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/15/dit-is-lotus-nieuwe-48-liter-v8