Victor Muller moet Lotus kopen?

Auteur: , 117 Reacties

Het begint er steeds meer op te lijken dat Lotus (al dan niet gedwongen) verkocht zal worden door het Maleisische Proton. In oktober hoorden we al verhalen dat Genii wellicht interesse zou hebben en er duiken steeds meer namen op. Wellicht zou het een goed idee zijn als Victor Muller/Spyker de boel zou overnemen? Er zijn namelijk meer aanknopingspunten dan je wellicht zou denken.

Eerst even een korte tussenstand om te begrijpen hoe de boel er nu bijstaat. Sinds 1994 is het Maleisische Proton de eigenaar van Lotus. Veel heeft dat ze nog niet opgeleverd, want de afgelopen 15 jaar heeft Lotus Cars alleen maar verlies gemaakt. Het enige winstgevende onderdeel van Lotus is Lotus Engineering.

Sinds 2009 is Dany Bahar echter de baas bij Lotus en is er een heleboel “in gang gezet”. Zo is Lotus weer zeer actief geworden in motorsport en zijn er wilde plannen voor een heleboel nieuwe modellen. Het is echter maar de vraag of Proton dat allemaal kan en wil betalen. Ze hebben het zelf immers al zwaar genoeg.

De (eventuele) verkoop van Lotus door Proton lijkt momenteel echter in een stroomversnelling te komen. De Maleisische overheid is via staatsbedrijf Khazanah Nasional voor 42,7% eigenaar van Proton en wil die aandelen graag verkopen.

En Proton is zonder Lotus veel aantrekkelijker voor potentiële kopers volgens analisten. En zelfs als iemand Proton inclusief Lotus koopt is het nog maar de vraag wat de nieuwe eigenaar van Proton met Lotus wil doen. Kostenpost Lotus dumpen voordat Proton wordt verkocht zou dus een stuk logischer zijn.

Maar wie moet Lotus dan kopen? Zoals gezegd dook enkele maanden geleden de naam van Genii Capital al op (tevens eigenaar van Lotus Renault GP) en eerder deze maand dook de naam van het Chinese SAIC op. En vorige week gaf Dany Bahar in een interview ook al aan dat Lotus op de een of andere manier aan veel geld moet zien te komen:

“The only thing we can do is show the current owners, or the new owners, that we are absolutely in line with the business plan that we have presented. Without the funding support and the guarantees given by the Proton group, we would not survive, end of story.”

Volgens de analisten van OSK Holdings Bhd. zou er een investering van zo’n 580 miljoen euro nodig zijn om Lotus winstgevend te maken. Lotus heeft echter maar een waarde van zo’n 240 miljoen euro. En Lotus zal zo’n 8.000 auto’s moeten verkopen om winst te maken. Vorig jaar verkocht Lotus 1.985 auto’s en Dany Bahar heeft al aangegeven dat hij volgend jaar niet boven de 2.000 auto’s verwacht uit te komen. Overigens is wel bekend geworden dat Bahar een nieuwe contract voor 4 jaar heeft getekend en tot en met 2016 bij Lotus zal blijven.

Maarrrr nu is het tijd voor de hamvraag! Waarom zou Victor Muller er goed aan doen om Lotus te kopen? Sinds het wegvallen van Saab hangt er onder Swedish Automobile NV nog maar 1 merk en dat is Spyker. Dat merk heeft feitelijk stilgelegen de afgelopen 2 jaar en is dus hard aan een reanimatie toe. Door de kennis en productiecapaciteit van Lotus te combineren met de praatjes en geld-los-lul kwaliteiten van Muller zou er iets leuks kunnen ontstaan. Ik zie in elk geval alvast de volgende aanknopingspunten:

Lotus is sponsor van een F1 team (daar houdt Victor van)
Lotus Engineering deed veel ontwikkeling voor Spyker (oa delen van de Aileron)
– Proton en Lotus werken samen met Youngman (een oude bekende van Muller)
– Bob Lutz is adviseur bij Lotus en Victor Muller kent Bob Lutz goed
– Genii Capital heeft banden met Vladimir Antonov/Snoras (oa geld geleend)
– In 2007 ging al het gerucht dat Spyker Lotus wilde kopen

De combinatie van Lotus en Spyker zou dan eenzelfde soort van combinatie zijn als Ferrari en Maserati. Waarbij Lotus voor de rauwe, pure sportiviteit zorgt en Spyker voor de luxe uitstraling en een eventuele SUV. Vergeet ook niet dat Dany Bahar bij Ferrari heeft gewerkt tot 2009 en dus ongetwijfeld weet welke plannen Ferrari had om Ferrari en Maserati te positioneren als 2 compleet verschillende merken maar wel met de nodige (technische) synergiemogelijkheden.

Wellicht is het wel een goed idee als Victor Muller samen met Youngman de resten van Saab samenvoegt met Lotus, Spyker en Youngman. Een R&D centrum in Zweden zou een mooie aanvulling zijn op de capaciteiten van Lotus Engineering.

Gaat dit ooit gebeuren? Who knows!



117 reacties

mijnheer Muller moet helemaal nix ..
@lincoln: volgens mij kan hij op dit moment ook niet zo veel…;)
@LJ: gelukkig maar anders helpt hij dat ook de vernieling in. Zijn achternaam hoort met een L te beginnen trouwens.
@LJ: En misschien is dat nog maar beter ook… Want geld regelen is één ding, de zaak runnen heeft ie minder kaas van gegeten zo lijkt het.
nee dan gaat er weer een automerk naar de (*&^%$*&^%.
Komt ‘ie nog een keer: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2011/10/automotive_family_tree_august_2010_2.jpg

Hier de link voor de volledige versie: http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2011/10/automotive_family_tree_august_2010_2.jpg

Iets om in het artikel te plakken AB.nl?
@Svenska_Aeroplan_AB: dacht je nou echt dat we daar nog nooit over geschreven hebben?
@robbie: dat dacht ik niet eens, ik weet wel zeker dat jullie erover geschreven hebben! Hoe denk je anders dat ik aan het artikel kom? Ik kén alleen maar autoblog op internet toch….

Maar vond het wel errrrrrrrg toepasselijk en een mooie visuele toevoeging eigenlijk… Niet dus?
@Svenska_Aeroplan_AB: ik las je comment ff verkeerd ;) Dacht dat je bedoelde dat we er eens over moesten schrijven :D
@Svenska_Aeroplan_AB: cool, welk merk is dat zwarte ovaal met omgekeerde smiley iets rechts van het midden wat door niemand is overgenomen en niemand in bezit heeft?
@audir8v10: zal wel een of andere chinese dinkytoy merk zijn.
@audir8v10: ik denk Great Wall Motors. Cool he, dit overzicht. Echt BIZAR hoe alles met elkaar verstrengeld is…
@Svenska_Aeroplan_AB @audir8v10: Niet Great Wall, is BYD, maar wel het oude logo. Is dan ook al een beetje een oud plaatje. We gaan er eens een nieuwe moeten zoeken, want er is vast al één en ander verandert…

http://37signals.com/svn/images/logo-byd.jpg

http://i0.sinaimg.cn/qc/car/2009-09-10/U1930P33T2D524111F9DT20090910145149.jpg
@Esprit_de_Flandre: helaas, u gaat niet door voor de koelkast! BYD staat links naast het logo wat hij bedoelde. En ik denk dat dat Great Wall Motors is omdat dit hun nieuwe logo is:

http://motoren.files.wordpress.com/2010/10/great-wall-motors-logo1.jpg

Toch?
@Svenska_Aeroplan_AB: Ach ach, ik zat naar de verkeerde te kijken. Is idd Great Wall, met oud logo, en nieuwe wat je juist gepost heb.

Mijn Nederige Excuses voor deze Scheelkijkerij, Hooggeëerde Svenska…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik snap het nog steeds niet, is Volkswagen nou van Porsche of andersom?
@phantom95: Volkswagen AG is voor 49,9% eigenaar van Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (aka automerk Porsche).

Porsche Automobil Holding SE (een bedrijf dat boven automerk Porsche “hangt”) is voor 32,2% eigenaar van het Volkswagen concern en ze hebben zelfs 50,74% van het stemrecht bij Volkswagen.

Je zou kunnen stellen dat “Porsche Automobil Holding SE” 1 van hun dochterbedrijven (Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG) gedeeltelijk (voor 49,9%) verkocht heeft aan Volkswagen AG.
@Svenska_Aeroplan_AB: BMW group: mini, bmw en rolls. Maar wat zijn die andere 2….? Kan er op de site van bmw group niks over vinden.. Chinese super auto’s ofzo?
@bmwmaaktrijdengeweldig: ja, zie je hoe ver het gaat, en hoe weinig je eigenlijk weet van de hele bedrijfsstructuur achter de merken. Ik weet nog wel dat wat mensen gingen lachen toen Saab (bijna…) naar China ging. Saab was het enige merk dat nog NIET in China was zo ongeveer! Echt een eye opener dit overzicht…
@bmwmaaktrijdengeweldig: die ene is Brilliance. De partner van BMW in China. Dat andere logo is van Jinbei en dat is een dochtermerk van Brilliance.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brilliance_Auto

Brilliance has sold under several brand names, including minibuses under the Jinbei and Granse brands, and sedans under the Zhonghua and BMW brands. Brilliance divested itself of the loss-making Zhonghua branch on December 31, 2009 to its ultimate shareholder Huachen Automotive Group Holdings Company Limited which continues to sell the vehicles Zhonghua makes.


@robbie: awwwww, 1 minuut te laat… maar ik heb een mooi plaatje! ;)
@robbie: Naam heb ik wel eens ergens gehoord, maar herkende het niet aan het teken. Bedankt voor de informatie ;)
@bmwmaaktrijdengeweldig: Heb het ff opgezocht, de Chinese merken van BMW zijn Brilliance en Jinbei Auto. Check http://en.wikipedia.org/wiki/Brilliance_Auto.

Mooie auto’s wel hoor, die Chinese Beemers:

http://www.chinabuses.org/uploadfile/news/uploadfile/200911/20091112081116204.jpg
@Svenska_Aeroplan_AB: Nou nou, Chinese merken VAN BMW klopt niet echt. Zijn gewoon JV-partners. Maar wie weet, in de toekomst…

Al denk ik dan eerder dat Brilliance/Jinbei eerder een belang gaat nemen in BMW dan omgekeerd…
@Esprit_de_Flandre: volgens dit overzicht niet! Weer geen koelkast… Staat een rood lijntje oftewel ‘owned by’… Ik ben wel met je eens dat we een nieuw lijstje nodig hebben!
@Svenska_Aeroplan_AB: Dan kloppen die lijntjes blijkbaar niet ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Kom op met die koelkast!

Overzichtje is dan verkeerd. Geen enkel niet-Chinees merk ‘bezit’ een Chinees merk. Ze hebben hoogstens net niet de helft van een JV met een Chinees bedrijf, waaronder dan weer meerdere merken kunnen zitten die voor 100% eigendom zijn van die JV. Zoals Honda, Nissan en GM nu doen met ‘hun’ nieuwe Chinese merken.
@Svenska_Aeroplan_AB: En een nieuw lijstje is dus hard nodig. Dit lijstje heeft bvb ook geen respect voor ‘De Gelaagdheid Der Dingen’…

En daarmee bedoel ik dat belangen vaak zo onduidelijk verstrengeld zijn, dat je dat onmogelijk in zo’n prentje kan gieten. Ik heb hier al eerder eens een oproep daaromtrent gedaan. Zo’n dingen, daar moet je een hele site aan wijden, en dat moet in 3D, een gigantische ruimte waar je door kan zweven van het ene merk naar het andere, via allerlei verbindingen…
@Esprit_de_Flandre: Ok, weer wat geleerd zeggen we dan… En ja, zo’n site.moet er komen!! Denk dat we robbiepedia daar goed bij kunnen gebruiken… Robbie, huiswerk! ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: dit huiswerk schuif ik nog even voor me uit ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Het busje is trouwens één van de zovele Toyota Hiace-licenties. Dat ding blijft maar meegaan, onder twintig verschillende merken. Moet toch wel een fantastisch product zijn, dus ik zou niet neerkijken op zo’n Jinbei…
Ja joh, hebben ze net het failissement van hun belangrijkste merk achter de rug, gaan ze nog even voor 200 miljoen een bedrijf kopen en moeten ze 600 miljoen investeren, dat gaat em niet worden, er is niemand die ze dat geld zou willen lenen.
@phantom95: uithuilen en opnieuw beginnen noemen ze dat ;)
@robbie: Zijn er nou echt gekken die zoveel geld aan Swedisch Automobile lenen? En krijgen ze geen claims van het failissement van SAAB?
@phantom95: in het verleden hebben mensen al een heleboel geld aan Muller/Saab/SWAN geleend dus ik sta nergens meer van te kijken. Voor claims ivm het faillissement van Saab ben ik niet zo bang.
@phantom95: 136,5 miljoen om precies te zijn ;)

Wel kunnen een aantal van die leningen omgezet worden in (nieuwe) aandelen. De vraag is natuurlijk of mensen dat willen en of dat gaat gebeuren, maar de tijd zal het uitwijzen.
Neeeeee, Lotus moet leven niet dood.
@norge:
Idd. tot nu toe heeft (op automotive gebied) alleen Spyker de ‘golden’ touch van dhr. Muller overleeft, de rest is allemaal rokend ten ondergegaan. Laat dit lot Lotus alsteblieft bespaard blijven!!
In mijn ogen veranderd alles waar victor aan heeft gezeten in een nachtmerrie met miljoenenschulden.

Ik blijf hopen op een succesverhaal maar sinds het onstaan van victors geweldige ideeen (spyker automobielen, formule 1 etc.) is er vooral geld in rook opgegaan en zie je er te weinig moois van terug op de weg.
@zwijntje: Idd, victor laat alleen rokende puinhopen achter. Het enige waar ie goed in is is het vullen van z’n eigen zakken.
@zwijntje @clubbtraxx: Heeft hij niet zo een leuk ‘premium’ kledingmerkje en een scheepsbouwer van de ondergang gered? Heb ik eens ergens opgevangen…
@Esprit_de_Flandre: Wijsmuller was een sleepbedrijf, geen scheepsbouwer.
@robbie: Ach ja, sleep, scheep, kan gebeuren. Weet er ook niet veel van, want weinig uitgebreide info te vinden op het web…
@Esprit_de_Flandre: probeer Wikipedia eens zou ik zeggen ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Victor_Muller
@robbie: Is maar magertjes qua informatie…
Echt Robbie artikel trouwens… Klonk me allemaal heel verkenbaar in de oren! Wel goed onderbouwd trouwens. Je vergeet 1 ding: Saab wordt gekocht door Magna en gaat een doorstart maken!

http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid13307-magna-aast-op-saab.html
@Svenska_Aeroplan_AB: Wowowowww. Niet overhaasten hé…

Saab WORDT gekocht door Magna en GAAT een doorstart maken!

Dat zijn altijd van die woorden hé, tja, dat lijkt nooit te passen bij een GM-bedrijf. Eerst Opel, dan Saab, dan nog meer Saab,…

Afwachten maar.
@Svenska_Aeroplan_AB: er zijn wel meer kapers op de kust voor de resten van Saab volgens mij ;)

Turken, Youngman, Dongfeng en daarnaast nog de vele partijen waar we nog niks over gehoord hebben.

Het zou mij ook niks verbazen als BAIC interesse zou hebben in wat “extra stukjes” Saab.
@robbie: Klopt, maar vind Magna gezien de historie wel meer dan een lijkenpikker… Of ben ik nu naïef? ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Zou overigens wel handig zijn van Magna om toch nog wat van die Opel-tech binnen te halen…
@Esprit_de_Flandre: als GM dat toestaat. GM zou dan toestemming moeten geven aan Magna om die techniek te gebruiken. En daarnaast zal Magna die techniek voor andere doelen mogen gebruiken.

Het lijkt mij dus sterk dat het Magna om die techniek te doen is.
@robbie: Als er helemaal geen tech in zit, denk ik dat dit een zeer goedkoop pakketje wordt…
@Esprit_de_Flandre: Saab heeft sowieso nog een R&D afdeling en ze hebben natuurlijk een ‘half’ ontwikkeld Phoenix platform. Dat is sowieso iets waard.

Ook hebben ze een productiefaciliteit en dat is voor een fabrikant zeker geld waard.

Het enige dat Saab niet bezit is de rechten op de huidige auto’s die ze bouwen.
@robbie: Goedkoop pakketje dus.

Een fabriek is niet overdreven veel waard. R&D wel, maar het kost ook veel om dat draaiende te houden, en duurt even tegen dat je daar weer winst op maakt. Half platform, tja, nuttig, maar ook weer, zijn nog kosten aan voor het iets opbrengt…
@Svenska_Aeroplan_AB: ook zal Magna 0,0 interesse hebben in een doorstart van Saab. Magna zal interesse hebben in de R&D capaciteit van Saab en ze zullen wellicht interesse hebben in de fabriek, want ze zijn immers een “contract fabrikant” voor diverse merken.

Ik zie niet in dat Magna Saab laat herleven. Dat zet namelijk ook hun relatie met andere automerken op het spel. Denk nog maar even terug aan de heibel die VW schopte toen Magna Opel wilde kopen.
@robbie: klopt, maar Magna produceerde ook al eerder voor Saab, dus de banden liggen er wel. Ik snap het wel hoor. Als ze ‘een merk worden’ ipv contract-fabrikant, zullen heel wat merken de wenkbrouwen optrekken… Belangenverstrengeling enzo.
@robbie: Opel en Saab is natuurlijk nogal niet hetzelfde. Opel is een serieuze concurrent van VW, Saab is eigenlijk maar wat gerommel in de automotive marge. De fabriek van Saab is oud, outsourcen van hele producties wordt steeds minder gedaan (denk aan het failliet van Karmann) en het R&D stelt niks voor, immers de 95 is vooral een Opel ontwikkeling (de eerste poto’s werden door Opel gebouwd). Dus Magna mag het vast wel kopen maar heeft er niks aan. De hoop voor Saab moet zijn dat GM zich weer eens bedenkt en toch een premium Europees merk wil hebben.
@mashell: Zo, hier moet ik toch even tegenin gaan… De fabriek won tot voor een jaar terug nog elke prijs die voor automotive productiefacilieten te vinden was. Is dé meest moderne fabriek van Europa, hands down!

Verder staat Saab bekend om z’n briljante engineers, en verkijk je je een beetje op ‘wie doet/deed wat’ binnen GM. De Insignia is voor meer dan de helft door Saab ontwikkeld. Dat de Saab engineers op dat moment werkzaam waren bij ‘GM motors Europa’ is alleen de naam…

Wat betreft het ‘gerommel in de marge’ heb je natuurlijk helemaal gelijk (wat betreft de aantallen)… Behalve GM zullen weinig andere merken bang worden van Saab als concurrent.
@mashell: verkijk je niet op contract fabrikage. Ik dacht persoonlijk ook dat het een uitstervend iets was, maar Magna weet toch steeds weer niet nieuwe klanten binnen te halen.

Het is voor fabrikanten een mooie uitwijkmogelijkheid om een model op kleine schaal te testen en daarna (2e generatie) zelf ergens anders te bouwen.

Kijk bijvoorbeeld maar naar de X3 die eerst bij Magna werd gebouwd en nu door BMW zelf. Ook bouwen ze de Countryman, Peugeot RCZ en zullen ze naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe kleine Infiniti bouwen.

Ook Valmet in Finland doet het aardig. Ze raken Porsche weliswaar kwijt, maar hebben Fisker nog en zijn ook nog steeds met th!nk bezig.

Geen vetpot, maar die “nieuwe” fabrikanten scheppen wel mogelijkheden.
@robbie: Ik moet @mashell hier toch wel een punt geven ivm die contract-productie. Het kan nog steeds, idd, zelfs winstgevend, maar mij valt het op dat het sterk vermindert in de bestaande auto-producerende landen, zoals West-Europa. Het is echter nog steeds een bloeiende industrie in de, wat onrespectvol gezegd, minder ontwikkelde landen. Turkije, Rusland, Polen, etc…

Om de reden die jij, Robbie, al aanhaalde, voorzichtigheid. Maar dan niet op model-niveau, maar op markt-niveau. Voorzichtig proberen op de markt te stappen, om dan eventueel in de toekomst een eigen fabriek in gebruik te nemen.

Dat is dan ook juist het probleem in West-Europa. Eigen fabrieken genoeg. Teveel zelfs, dus moet er gesnoeid worden. Eigen fabrieken sluiten is altijd moeilijk, dus worden eerst de subcontracters gelost. Daarnaast leveren de Oost-Europese fabrieken, eigen of onder contract, de auto’s ook vaak net wat goedkoper, dus haalt Fiat z’n bestellertjes van Turkije naar hier, ipv ze in Italië te maken.

Kortom, ik vraag me af of Magna de fabriek wel nodig heeft…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik vind trouwens nergens in dat artikel het woord ‘doorstart’ terug.

Erger nog, ik vrees dat als Magna Saab in handen krijgt, ze juist geen doorstart zullen maken. De fabriek zal waarschijnlijk wel blijven draaien (of opnieuw draaien liever), maar dan met allerlei modellen onder contract, plus een goed R&D-center, plus onderdelen maken voor anderen, maw. al hetgeen wat Magna nu al doet.

Ik vrees dat GM Saab serieus weg wil krijgen. GM heeft al eigen merken moeten schrappen, om verdere kannibalisatie tegen te gaan, en de bedoeling is volgens mij dat Saab hetzelfde lot tegemoet gaat. GM was het sowieso al van plan voor ze de boel gedeeltelijk verkochten aan Spyker/Muller…
@Esprit_de_Flandre: klopt wel waarschijnlijk. Maarrrrrrrrrrrrr dat klinkt al beter dan ‘in stukjes doorverkopen’, of alleen het Phoenix platform kopen. Als in ieder geval de fabriek kan blijven bestaan zou dat natuurlijk geweldig nieuws zijn voor de regio en (een deel van) de werknemers!!
@Svenska_Aeroplan_AB: Idd beter voor de werknemers, maar daarmee hebben we Saab niet terug natuurlijk…
@Esprit_de_Flandre: Weet ik, en is heel jammer. Maar de kans dat Saab terugkeert ‘in de oude vorm’ is ehmmmm nul… Staan wel weer leuke Saabdingen te gebeuren trouwens!! Op 15 januari weer een wereldwijde meeting-dag! Net als de Support Saab meetings ten tijde van de overname. 800 Saabs op een rijtje… Weer een Nederlands initiatief overigens, ook vermeldenswaardig. Zie http://www.outside-saab.com !

@robbie: ik heb dit al als tip gemaild overigens en nog niks gehoord/gezien. een idee hoe dit zit?
@Svenska_Aeroplan_AB: Nja, wat Robbie dus ondertussen ook al zei. Sorry, heb me teveel laten afleiden door mijn vrouw tussen begin van mijn betoog en het drukken op ‘plaats reactie’… ;)
Hmmm, controversiële stelling. Interessante gedachtegang, dat wel…

Saab, Lotus, Spyker, Youngman. Op die laatste na is het natuurlijk wel een sexy combinatie. Maar die laatste hebben ze dan nodig om het Feitelijke Financiële Fundament te spelen. Misschien nog CCP of CPP of wat was het ook al weer, dat Panelbedrijfje van Antonov, er aan toevoegen, want die had toch Bowler gekocht?

Het zou leuk kunnen worden, maar dan moet de Chinese partner bereidwillig zijn, en stevig in z’n schoenen staan…
@Esprit_de_Flandre: EN dit EN dat EN zus EN zo EN dan lukt het misschien… Waar hebben we dat eerder gezien?? Weten nu toch wel dat hier veeeeeeeeeeel meer bij komt kijken en dit dus nevernooitnie gaat gebeuren…
@Svenska_Aeroplan_AB: Tuurlijk, maar het zou een mooie combo zijn. Realistisch? Nee.

Alhoewel, als je een paar jaar geleden zou gezegd hebben dat Spyker/Muller ooit Saab zou overnemen, had ook niemand je geloofd.
@Esprit_de_Flandre: LOL, goed punt…
Al is het wellicht kort door de bocht, doe maar op je buik schrijven, Muller. Laten we Lotus maar gewoon op de markt houden en niet een lange en pijnlijke dood geven. Ongetwijfeld dat Muller het geen tweede keer zo ver laat gaan, maar toch. Ik denk dat hij zich op het moment even niet in de schijnwerpers moet zetten.
@Wesley: vind dat je de bocht nog ruim neemt..
jaa hij doet maar, niet dat ie moet, het mag..

ik heb weinig met lotus, dus als hij dat naar de klote kan helpen moet ie dat maar doen..
mag* ie dat maar doen.. xD
Jaaaaah, want alles wat Muller aanraakt veranderd in goud.
Oh wacht eens….
ik zie het al(weer) komen: lotus-soap.
[ de saab soap is nog niet eens helemaal voorbij ]

proficiat aan muller btw, hij heeft het echt heel ver weten te schoppen in 2 jaar tijd, die man is gwn geniaal.
maar alles heeft z’n einde, en die man verdient het om nu eigenlijk ff rust te nemen, is die ook aan toe
@bigcar: wij moeten immers ook iets hebben om over te schrijven ;) Laat Muller maar een nieuw avontuur starten, dan kunnen wij er lekker over schrijven :D

Never a dull moment!
@robbie: haha, dat is wel zo,

maar ik begin zowel meer respect te krijgen voor die man, als medelijden.

zoveel tegenslagen maken is immers ook niet echt iets om blij van te worden..

die man heeft ruzie gemaakt met vrijwel alles en iedereen:
eerst GM, dan met EIB, dan met chinezen, dan iets met de lokale overheid daar ofzo, dan met chinezen, waarna GM de genadeklap uitdeelde..[ dit is wat ik uit die soap min of meer nog bij heb kunnen houden, aangezien ik het ook niet zo actief heb gevolgd ]

respect en medelijden voor die man.
journalisten staan natuurlijk te popelen op zulk materiaal om over te schrijven, maar let alsjeblieft wel: het is echt zielig om dit mee te maken. ‘k wens die man sterkte…
probeer dit eens als eigenaar van lotus te bekijken, zie je Victor al aankomen ? xD
@dennisr: je kan dit soort dingen ook in 1 reactie zeggen dennis… oh nee, lijstjes lijstjes…
@Svenska_Aeroplan_AB: ho ho, dit kwam pas later in me op.. dat lijstje zegt me weinig hoor ;) en heb er zeker niet mn best voor gedaan.. (nja, laatste artikel wel, wil em inhalen :lol: )
@dennisr: Je doet in elk geval je best, I’ll give you that… ;)
@Esprit_de_Flandre: nja, ze zullen het lijstje vast niet aanpassen, ik geef het op :( beertje terug ? :P
Het einde van de saab soap is slechts een week geleden en daar is Lotus al met een opvolger. :D

En muller slaagt er toch steeds in om bij elk artikel betrokken te worden. Het idee klinkt zeker niet slecht maar waar haalt hij dat geld nog?

Tijd voor wat aanmoediging: komaan Victor, yes you can!
@Carreza: hoho, de Saab soap is nog lang niet over hoor!
@Svenska_Aeroplan_AB: ik hoop het echt met je mee! Saab-soap rulez! ;)
@Carreza: Ik denk dat Muller de aanmoedigingen idd wel goed kan gebruiken. Zou ie zich toch niet een beetje depri voelen nu?
@Esprit_de_Flandre: hij word ook blogger, volgend jaar is VM nummer 1 hiero.. :P
@Esprit_de_Flandre: hij zal zich eerder saaberig… excuseer, slaperig voelen.
@Carreza: Youngman heeft ongetwijfeld nog wel enkele honderden miljoenen euro’s over. En ze hebben al ‘warme’ banden met Lotus ;)
the-budel-guy
tuurlijk mag hij het kopen als je van het merk af wilt.

en voor VM komt het goed uit kan hij weer met een paar miljoen het pand verlaten.
@the-budel-guy: paar miljoen extra schulden bedoel je neem ik aan?
the-budel-guy
@Svenska_Aeroplan_AB: er moet op internet een artikel rond zwerven waar staat wat VM aan saab over heeft gehouden. en dat zijn enkelen miljoenen. hij personlijk is er niet slechter van geworden.
Na de mislukking van Spyker, Spyker F1 en Saab zou Victor nu ook zelf toch wel weten dat hij maar beter niks meer in de autoindustrie kan doen?
@mashell: Ach, met al die reisjes naar China heeft ie daar ook al nieuwe bizznizz-oppertjuunities gezien. Ondertussen heeft ie al een nieuw zaakje opgestart daar…

http://www.changesinlongitude.com/wp-content/uploads/2011/11/chinese-food-Muller-face-food-640x421.jpg
Heeft Spyker eigenlijk nog wel auto’s geproduceerd en geleverd in 2011?
@raoulkroes: niks van betekenis. Muller roept dat het er 12 zijn, maar bij Engeland (CPP) gebeurd helemaal niks en in Zeewolde kunnen ze in principe niks bouwen omdat ze geen chassis meer hebben.

Waarschijnlijk zijn er dus wat ‘oude’ auto’s opgeknapt (ander interieur, opnieuw gespoten etc) en verkocht. Op die manier “bouwde” Spyker al jaren auto’s.

Muller noemde dat op een gegeven moment “rebuilds” en volgens hem waren dat gewoon “nieuwe” auto’s.

In mijn ogen is een nieuwe auto pas een nieuwe auto als er een nieuwe chassis is. Inclusief nieuw chassisnummer.

Dezelfde auto 3x opnieuw opbouwen en verkopen telt wat mij betreft niet mee.
Hey hoe zit het met de owning group van Daimler AG?? Ik zie o.a. Mercedes, Smart , Fuso of soiets en Maybach ( bijna niet meer ) Wat is de rest dan? Kant niet zien.
@amg77: onder andere: Kamaz, Freightliner, Western Star Trucks, Setra etc etc…

Kijk ook maar eens hier: http://media.daimler.com
Victor Muller moet er met zijn poten afblijven voor het verwelkt en stertf
JUIST, thibault1234! Die Muller moet onder curatele. Nog geen pakje sigaretten mag ie kopen. Ik zou er een wrapje om doen, en hem een zeemansgraf in een Zweedse fjord gunnen. Gegroet!
@bimota: ok hij zn bedrijf deed het extreem schandalig maar daar hoeft hij niet vermoord voor te worden :P. Hij mag zn carriere op zn minst wel beeindigen. Zo zeg je het netjes xD.
mja … voor 52% van de aandelen, heb ik ook wel interesse in Lotus. Ben nog steeds een gelukkige eigenaar van een 1989 Lotus Turbo Esprit en een in restauratie verkerende 1996 Lotus Esprit V8.

Maar dan verwachten we wel een aantal city-modellen, waaronder een tegenpool van de Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse.

Het schijnt moeilijk te zijn om het hoofd boven water te houden in deze economie met enkel supercars.
@JaxDryke: een auto uit 1996 moet al gerestaureerd worden? Klinkt niet heel erg best ;) Of is het meer een beetje opknappen ipv een volledige restauratie?
Waarom zou je een bedrijf dat al jaren verlies lijdt en schijnbaar 240.000.000 waard is en een boost nodig heeft van het dubbele nog overnemen, dan krijgen we prcies maar dan ook precies hetzelfde als met Saab en je weet hoe dat ging. Victor Muller kan nou eenmaal niet toveren.
@The360box: Pattenten, gronden, gebouwen, aandelen opties, machines, personeel,…
@prisma: precies, koopje! ;)
Not again…
Weer een soap met Victor Muller in de hoofdrol!
Blijkbaar zijn er nog veel mensen die het boeiend vinden?
Ik vind er niks aan, dat hij naar doet wat hij wilt, zolang Lotus maar niet Failliet gaat!
En lotus had nog wel van die grote verwachtingen bij de toekomst!? moeten ze zeker niet worden overgekocht door viktor!
Wat mij intereseerd is wat er onder de kap van die wagens komen te zitten. Ik denk dat op dit moment de 1.8 VVTI motoren van Toyota er worden ingelepeld. Deze zelfde motoren worden gebruikt in bijna al hun Hybride wagens maar is die niet aan vernieuwing toe?

Als Lotus meer dan 8000 wagens moet maken om winstgevend te zijn dan moeten ze naar de grotere spelers gaan zoals VAG, Toyota, GM, Ford, Renault, FIAT of Daimler. Nadeel hun wagens zullen in de huidige tijd gerebadge worden, voordeel is dat ze een groter dealer netwerk verkrijgen en winstgevend zullen worden met een positive cashflow.

Toyota die met hun Hybride technologie en samenwerking met subaru geen kandidaat lijk te zijn, maar ze hebben de motor deal en hiervan gangt alles af of lotus niet in schulden staat bij Toyota.

De optie om weer een kleine speler te zijn op een mondiale markt is niet zo evident zeker niet als je tegen Lamborgini, Ferrari en Porsche moet opboksen.

Alles zal ook afhangen van wat Lotus in zijn Portefeuille heeft, hoeveel pattenten hebben ze, wat is hun engeneering devisie waard en hoe kan het samenwerken met de groep. enz…
@prisma: Lotus is al een eigen V8 aan het ontwerpen die breed toegepast zal worden.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/15/dit-is-lotus-nieuwe-48-liter-v8
Je mening over iemand anders, in dit geval voornamelijk Victor Muller zegt alleen iets over je eigen denken.
Muller zou beter op pensioen gaan.
Er zijn precies nog veel mensen die krampachtig vasthouden aan de illusie dat Muller veel succes zal boeken in de autobranche. Het is nu wel stilaan duidelijk dat het tegendeel waar is!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).