Morgan 4/4 75th Anniversary – Met extra veel pit

Auteur: , 69 Reacties

Iedereen weet dat Morgan al "jarenlang" hetzelfde model bouwt, maar hoelang is dat eigenlijk al? Dat is dus al 75 jaar lang! In 1936 ging de Morgan 4/4 voor het eerst in productie en in 2011 wordt dit model nog steeds gebouwd. Genoeg reden voor een feestje met wat extra pk's dachten ze toen bij Morgan.

Toen de Morgan 4/4 in 1936 in productie ging was dat het eerste model met 4 wielen, want voorheen bouwden ze alleen auto’s met driewielen. De naam staat dan ook voor: 4 wielen & 4 cilinders. De eerste exemplaren die in 1936 gebouwd werden beschikten over een 1.1 liter viercilinder motor van Coventry Climax met maar liefst 34 pk. Tegenwoordig ligt er een 1.8 liter Ford Duratec met 127 pk onder de kap.

Maar deze 75th Anniversary uitvoering van de 4/4 heeft zelfs een grotere 2.0 liter motor van Ford onder de kap liggen. Die motor wordt door Morgan normaal gesproken alleen maar gebruikt in de +4 (het grotere broertje van de 4/4) en deze motor levert 157 pk/187 Nm. Daarmee sprint je in 7,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 189 km/u. Het drooggewicht van deze Morgan is 920 kilo.

De Morgan 4/4 75th Anniversary is te herkennen aan de matzwarte streep over de motorkap met het opschrift “4/4 75th”. Ook zijn er zwarte 15″ spaakvelgen gemonteerd en in het interieur zien we een zwart lederen interieur en een Moto lita stuurwiel met houten rand. Voor de buitenkant kan je kiezen uit 3 kleuren: Sport Black, Sport Red en Old English white.

Zoals gezegd begon de productie van de 4/4 in 1936 en lag de productie alleen maar stil tijdens de Tweede Wereldoorlog en in de periode maart 1951 tot en met september 1955. De prijs van deze Morgan 4/4 75th Anniversary bedraagt 46.450 euro, maar dan moet je nog wel BPM betalen. (via: seriouswheels.com)

En om nog maar eens aan te geven hoe lang geleden 1936 is enkele opmerkelijke gebeurtenissen uit dat jaar:
– Koning George V overlijdt
– De Waalbrug, destijds langste boogspanningbrug van Europa, wordt geopend
– Bouw van de “Nieuw-Amsterdam” voor de Holland-Amerika Lijn
– Sepp Blatter werd geboren
– Bouw van de Hoover Dam is gereed



69 reacties

Blijf het een errrg stijlvolle auto vinden! Zo zie je dat een goed ontwerp vooral lang houdbaar moet zijn…
@Svenska_Aeroplan_AB: probleem met dit soort auto’s is de CO2 uitstoot tax… Per gram CO2 boven een bepaalde grens betaal je een bedrag. Geloof boven de 160 gram 280 euro per gram… Tel maar na als de uitstoot op zo’n 270 gram zit!! Daarom zal je dit soort auto’s minder en minder gaan zien in Nederland… Jammer!
@Svenska_Aeroplan_AB: Heb het even uitgerekend… Schrik niet! De BPM is (ongeveer) € 27.000,-, de BTW € 9.000,-. Dus dat maakt. € 82.450,-! En een bedankbriefje van Beatrix voor de 38 milletjes…
@Svenska_Aeroplan_AB: de uitstoot van deze auto is slechts 162 gram/km.
@robbie: serieus? geloof ik niks van… Dan gaat mijn verhaal alleen op voor kitcars als Westfield, Caterhams enzo. Dat had ik in gedachten bij mijn rekenwerk…
perfect .. nix meer aan veranderen ..

of was dat overbodig om te schrijven ??
@lincoln: dat dachten ze 75 jaar geleden ook:)!
Altijd al leuk gevonden, die Morgans! Zelfs die nieuwe schele valt nog best mee.
@Carreza: en die is niet eens meer scheel tegenwoordig ;)
@robbie: Ach zo… nog veel beter nu ;)
Die auto mag dan 75jaar oud zijn maar die heeft toch nog een enorme aantrekkingskracht.
Niet dat ik per se een klant zou zijn maar ik blijf ze geweldig vinden.
Bladveren, houten balken,… en waarom niet als het werkt.
@Hupke:

omdat er betere en goedkopere manieren zijn ..

maar waarom “verbeteren” als je er gewoon van kan blijven eten ??
@lincoln:

Het is dat de kopers van deze wagens niet ‘beter’ willen, anders kochten ze wel een caterham, wiesmann of een lotus.
O 75 jaar? dat is best lang, maar zolang iedereen het design mooi vindt, moet er niks aan veranderen natuurlijk!
nog altijd een geweldige bak!
Stijlvol gay…
@baasbas: echt niet. Een MX5 of Micra cabrio is gay.
@midasracer:

nog effies .. maar in 2012 moet dat infantiele gelul echt afgelopen zijn ..
@lincoln: Ik vrees dat dat te laat is…
hier is t spreekwoord: al draagt een aap een goude ring t is en blijft een lelijk ding’ nogal van van toepassing
De +4 is een (4cilinder) in de body van een +8 (8cilinder)

zie verschil:

plus4:
http://www.allsportauto.com/photoautre/morgan/plus4/1996_morgan_plus_4_01_m.jpg

4/4
http://www.morgan-belgium.com/site/images/stories/morgan/4_4Sport1HiRes.jpg
@tvrspeedsix: shit pics vergeten terug te scalen,..
@tvrspeedsix: Nieuw model van Morgan: de 1/4 Extra small! :D Ideaal voor tussen de wijngaarden en zo…
@Carreza: Haha, nice one!
@tvrspeedsix: heb het even aangepast voor je ;)
@robbie: Thx :) robbie
@tvrspeedsix: Een normale 4 is iets breder dan een 4/4 maar smaller dan een 8. Je kunt echter een wide body( 8 body) optioneel bestellen voor de 4.Net als dat je een volledige alu body kunt bestellen. of zo was het vroeger toen m’n vader hem bestelde i.i.g.
@cocoloco: Dat zou goed kunnen, mijn vader heeft op dit moment een +4. vandaar dat ik het wist. Misschien kun je een voorbeeld posten in de comments van je beschrijving, vinden we ten slotte allemaal leuk om weer wat op automotive gebied te leren ;-) :-)
Soort karikatuur van een Engels sportwagentje.. Tweed=paardrijlaarzen=Kilwilly=jollygood=Glenkinchy=nietvandezetijd
Supervette wagen, ook respect dat ze zo ‘underground‘ blijven. Echter dacht ik dat zij alleen maar een V8 en een V10 in ’t huidige assortiment hadden. Even verder verdiepen dus.
@kaasboerin: Als ik het goed begrijp zijn er 4 ‘klassieke’ modellen.

4/4: 1.8 viercilinder
Plus 4: 2.0 viercilinder
Roadster: 3.0 V6
Plus 8: 4.8 V8

En er bestaat nog een klassieke vierzitter (Four Seater) en die is gebaseerd op de Plus 4 of Roadster (V6).

En daarnaast zijn er nog de volgende “moderne” modellen:
Aero 8, AeroMax en Aero SuperSports en die hebben allemaal een (BMW) V8 onder de motorkap.
@robbie: ik geloof dat je er dan ong. wel bent indd. Je vergeet er helaas wel 2 en dat is de :

classic
http://www.mimia.nl/imagauto/Morgan_Trike_1935.jpg

en de “nieuwe”:
http://www.morgancarnews.com/wp-content/uploads/2011/02/MCN-2011-Morgan-3-Wheeler.jpg
@tvrspeedsix: die was ik niet vergeten hoor ;) Ik beperkte me alleen even tot de Morgans met 4 wielen :D
@robbie: Aha, ik had het al bekeken inderdaad. Weet al wat ’t is, ik haal 2 autofabrikanten door elkaar – ik vergis me (weer is) met Wiesmann.. Excuus.
Is deze niet te bestellen met de V8 uit de aero? :D want dat vind ik maar een lelijk ding, en deze is prachtig.
@fant: die bestaat ook hoor ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/22/morgan-plus-8-een-mix-van-retro-en-modern
@robbie: Ah, dan heb ik niks gezegd! Beetje aan de prijs helaas :’)
why, o why hadden / hebben ze zulke kleine motoren??
@bigcar: om dezelfde reden dat ze destijds de BMW Isetta en Goggomobil bouwden..
@mariodv: gelukkig heb ik geen flauw benul van het bestaan van die wagens ;)

lijkt me logisch trouwens, de naam bevalt me al niet. maar ik zal het wel heel even opzoeken
@mariodv: :O :| ppff… dwergenwagens :|
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/BMWIsetta.jpg/400px-BMWIsetta.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Goggomobil_%282008-07-12%29_ret-kl.JPG/800px-Goggomobil_%282008-07-12%29_ret-kl.JPG

de isetaa komt me wel bekend voor. die had ik oooit op een beurs gezien (volgens mij was dat in hannover) maar ik wist niet dat het een bmw was ?
@bigcar:

omdat een auto van 960kg geen groot blok nodig heeft om goed te rijden?
@tjorque: meestal zijn wagens van 960 kilo niet de grootste.
en iemand met claustrofobie (zoals ik) word nou niet echt warm voor zulke wagens eerlijk gezegd ;) -> vandaar profielnaam: BIGcar ;) :)
@bigcar: Ahh, ik dacht dat het compensatie was ;)
@mopar: =_=”
Wat lijkt me dit een leuke auto om erbij te hebben, jammer dat hij met ruim 50k pas hier op kenteken staat.
@meneersander: vergeet de wachtlijst van min. 1,5jaar als je geluk hebt. ;-)
@tvrspeedsix: vergeet de wachtlijst niet van min. 1,5jaar als je geluk hebt.
@tvrspeedsix: 1,5 jaar? Dat is net zo lang als voor de Ferrari FF, alleen blijft deze exclusiever denk ik.
Wat een prachtige wagen! Geweldig!
Lekker stijlvol maar ik verkies dan toch een Wiesmann. Dat heeft ook een klassiek design maar wel met Duitse technologie en degelijkheid.
Ik denk wel dat zo’n Morgan wel technisch tamelijk problematisch is, beetje zoals een Ferrari: heel mooi en heel goed maar je staat redelijk vlug terug bij je dealer en niet om een tweede te bestellen.
@xilver: Allemaal onzin wat je nu verkondigt. Deze modellen bestaan al zo lang met hun simpele techniek dat de “kinder”ziektes er allang uit zijn.
@xilver: Exact, dat is dan natuurlijk wel persoonlijk, maar kijk dit nou: http://www.wiesmann.com/_my_media/1/1/GT_MF5/Bildergalerie_Exterieur/_tn/326_290_0_gt_mf5_galerie_exterieur_07.jpg
http://www.wiesmann.com/_my_media/1/1/GT_MF5/Bildergalerie_Exterieur/_tn/327_354_0_gt_mf5_galerie_exterieur_06.jpg)
@kaasboerin:

toch een verschrikkelijk ding ..
echt zo,n jaren 80 Excalibur karikatuur ..
@lincoln: Dit is toch schitterend ;-) de kleurencombinatie is zo fout dat hij goed is! Versta me wel niet verkeerd…ik zou er niet elke dag mee willen rijden.
http://files.conceptcarz.com/img/Wiesmann/2010-Wiesmann-Roadster_MF5_Image-01-800.jpg
@xilver:

over 30 jaar kunnen we er om lachen ..

en lachen is leuk .. prima ding dus ..
@lincoln: Wat is er mis met Excalibur? :)
@kaasboerin: Geef mij de roadster en hij is helemaal goed ;-)
@kaasboerin: P R A C H T I G !

(Zo, dat moest effe gezegd worden! :P)
Mooi apparaat, maar ik betwijfel of ik erin kom. Britten lijken patent te hebben op mini deurtjes.

En nu met het dakje erop:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2008/06/24/article-0-01B8881400000578-347_468x373_popup.jpg
@topless: Zelfde als Donkervoort. As je met je knie je kin kunt raken lukt het!
@topless: tip :eerst zitten dan benen naar binnen en niet als die knakker zoals op het plaatje.
Alleen te begrijpen door de echte liefhebbers van het automobiel rijden.
@norge: Vinden die liefhebbers Morgan ook Premium? :)
@kaasboerin: denk dat ze het vooral Morgan vinden.
@norge: Je begint saai te worden poep. :oops:
@kaasboerin: Ach ik heb ook mijn mindere dagen :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).