Morgan Plus 8 is terug, met grootste motor ooit

Auteur: , 29 Reacties

Na een afwezigheid van 8 jaar is hij terug, de Morgan Plus 8. Collega Robbie had deze Roadster op basis van de Aero 8 vorig jaar al in het vizier, maar nu Genève dichterbij komt heeft Morgan alle specificaties en een aantal foto's vrijgegeven.

De vorige Plus 8, die al sinds 1968 werd geproduceerd legde in 2004 het loodje omdat het niet meer aan de strenge Europese emissie-eisen kon voldoen (eigenlijk hetzelfde verhaal als de Mazda RX-8 onlangs), maar nu zijn ze terug, met vanzelfsprekend een blokje dat bij BMW uit de schappen komt. Deze 4,8 liter V8 levert maximaal 367 pk (390 pk met de optionele sportuitlaat) en 490 Nm. Niet slecht, als je bedenkt dat de auto slechts 1.100 kg weegt.

Resultaat: 0-100 in 4,5 seconde en een topsnelheid van 250 km/u. Met Duits materieel komt ook de Duitse begrenzer om de hoek kijken. Geen grote ramp, want veel harder wil je vast niet in de open retrowagen (dan moet je al die vliegjes weer van je pilotenbril laten krabben en je snor de hele dag in de pommade zetten).

De auto is met 4010mm x 1751mm x 1220mm relatief klein te noemen. Wil je er een op NL-kenteken zetten, hou dan rekening met een forse prijs, want met een CO2-uitstoot van 282 gram/km (met automaat 256 gr) weten wij al dat je aardig wat pecunia’s aan vadertje staat mag doneren. Maar daar maalt de gefortuneerde oud-geld-liefhebber niet om waarschijnlijk.



29 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
blijft gaaf zo’n morgan , is in iedergeval leuker dan een cliche 911
Hoe kan het dat hij met automaat zoveel minder zooi uitstoot? Wel een cool ding!
Een automaat in een morgan? Dat is wel heel vreemd.
Je koopt zó retro dat je met een handpompje het chassis moet bijsmeren, maar dan wel een automaat?
@mout: de automaat bestond al voor de auto was uitgevonden…
@bpc: Jaha. Maar draagt weinig bij aan de ervaring van primitief.
Overigens wel nieuwsgierig waar en wanneer de eerste automaat gedateerd wordt.
Kwijl… Wat een gaaf ding!
Zijn die prestaties met of zonder sportuitlaat?
Ik vind het maar een lelijk ding!
Wat euh… modern :lol:
Ik ben blij dat er nog zulke auto’s gemaakt worden. Deze auto klopt gewoon, het design, alles!
Jammer dat ze geen fatsoenlijke persfoto’s laten maken.

Wielen staan me niet helemaal aan, afgezien daarvan is dit wel iets voor mij. Wel graag met een reserve wiel achterop.
Een echte mannen auto. 8)
@Larrs: Ja, twee mannen, en de ene legt zijn hand op het bovenbeen van de andere. Wat een gay bak.
In een 206 cc rijden meer hetero’s.
@eklasse: En jij bent een houthakker, loopt de hele dag met een kettingzaag op je schouder, fluimt constant je pruimtabak uit het raampje van je taxi en zuipt als een tempelier. Alles wat minder ‘mannelijk’ is, is gay? :? :P

Volgens mij is iedereen die cabrio’s ‘gay’ noemt zelf een homo in de ontkenningsfase. Niet dat mij dat wat uitmaakt, maar doe effe niet zo hypocriet en kom gewoon lekker uit de kast, schatjes…

Zo, daar had ik effe zin in. :)
@Klassiekerrally: Doe geen moeite Arie B. Maar ben al lang uit de kast.
Morgan is een merk wat mij blijft verbazen. Ze zijn nog luier dan Porsche met de 911. De styling afdeling van Morgan is een leeg bureau voor een part timer. Het enige wat ze doen is af en toe een ander motortje monteren. Nog vreemder is dat mensen dit soort auto’s gewoon blijven kopen. Ik bedoel, als alle merken dat ook zo deden hoe zou de straat er dan uit zien? Dan stap ik in mijn hybride Golf mk1 en maak een compliment aan de buurman die net weer een nieuwe Datsun Y120 heeft gekocht.
@midasracer: niet mee eens. Porsche heeft een meeeeega-budget om eens wat origineels te maken. Morgan niet. Is meer gehobby in een schuurtje. Groot verschil!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja en ondanks dat megabudget zijn de wijzigingen aan de 911 miniem. Bij sommige versies moet je ze naast elkaar zetten om het verschil te zien. Toch gek dat mensen het blijkbaar niet uitmaakt en 911’s blijft kopen. Ik zou zelf gewoon voor een oude 911 gaan. Veeeel goedkoper en men ziet het verschil toch niet tussen een oude en nieuwe. Bovendien schijnen de oude een veel slijtvaster interieur te hebben.
@midasracer:

Alle weken iets nieuws ontwerpen gewoon om nieuw te zijn is het nu anders ook niet, of vind jij van wel?
Nieuw is toch niet altijd beter?

Ik vind zo’n morgan een mooi ding en als je er eentje kan kopen die onderhuids redelijk modern is (op waarschijnlijk het gedeeltelijk houten chassis en de bladveren na) met een nieuwe (veel te zware) motor erin die eruit ziet zoals ene mooie wagen van vroeger dan is dat toch een WIN. Je hebt een moderne klassieker en nog niet eens een namaak ding dat er alleen maar oud uitziet maar iets dat ook nog zo gebouwd is.

Mij zegt het wel iets. Als ik ooit zoveel geld over heb voor een plezier wagen zal ik waarschijnlijk zelf iets proberen te bouwen omdat dat nu eenmaal in me zit maar anders zou ik zeker eens gaan kijken bij morgan (of voor een klassieke, jag, mercedes,…).
Wat een pareltje zeg, inderdaad jammer van de automaat, maar dat heeft weer met die belachelijke (theoretische-) uitstoot cijfers. Jammer, want deze verdient echt een handbak.
Geweldig ding. Staat nu netjes in m’n droomgarage naast de Three-Wheeler.
Wat gaat ‘ie in Nederland kosten?
Ja, lekker retro en dan toch zo’n nieuwe dikke motor! Me like. Ik hoop wel dat ie wat vaker te zien is dan deze zomer;)
Heerlijk om mee door Europa te touren! Uiteraard wel je snor laten staan en je haar in een scheiding.
Jammie! Een van de coolste auto’s in productie. En zo Engels als het maar mogelijk is! Why would you change something that works just fine?
Doe mij maar een Donkervoort. Nieuwe 5 cilinder GTO please. Thanks.
“4,8 liter V8” is dat nu echt nodig, was er nu echt niets anders te vinden?

Morgan’s zijn toffe dingen daar hoeft toch echt niet zo’n bom van een motor in te liggen.
Behhhhhh
Lijkt me wel een leuke auto om een keer in te rijden. Maar om te hebben, nou nee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).