Motorrijbewijs wordt per 2013 stervensduur

Auteur: , 133 Reacties

Er zijn autoliefhebbers die motoren vervloeken, maar er is ook genoeg overlap. Ondergetekende is in het bezit van een categorie A-rijbewijs, en dat is maar goed ook, want vanaf volgend jaar wordt het halen hiervan een stuk onaantrekkelijker.

In verband met nieuwe Europese wetgeving gaat het halen van je roze pasje flink moeilijker en duurder worden, en snel ook, want de nieuwe regels gaan al per 19 januari 2013 in, aldus BNR. Met name voor jongeren wordt het er niet leuker op: je mag pas vanaf je 24ste op een zware motor. Dit is nu nog 21 jaar.

Ook is het zo dat je volgens de nieuwe regels, als je een categorie omhoog wilt, doodleuk opnieuw een duur praktijkexamen moet doen, terwijl je vroeger op basis van rij-ervaring na twee jaar een gratis upgrade kon krijgen. Europa-haters hebben weer een stok om mee te slaan..

Kortom: vroeger stapte je praktisch na slechts één examen op een ongebrensde fiets, tegenwoordig moet je sowieso eerst bijzondere verrichtingen doen, en komen er steeds meer categorieën en andere hindernissen die een nieuwe instroom aan motorrijders bemoeilijken. Een stukje extra veiligheid inbouwen is goed, maar op deze manier wordt de markt doodgewurgd.

Hoeveel rijlessen en cursussen denk je bijvoorbeeld dat deze man heeft moeten doen? Desondanks houdt hij zijn machine aardig onder controle. Iets leren doe je pas echt door het te doen, en het echte talent, dat heb je of dat heb je niet, dat kan je verder niet aanleren. Hoeveel zin hebben nog meer barricades dan?

Raad eens hoeveel nieuwe motoren er nog jaarlijks verkocht worden (als je in je achterhoofd houdt dat de auto’s grofweg rond de 450.000 – 500.000 schommelen)? Nog maar een stuk of 10.000 (PDF)… Mocht je nog een nieuwe uitdaging zoeken, dan zouden we je willen adviseren deze niet in het motordealerschap te zoeken.

Voor de volledigheid: als je ouder dan 24 bent, heb je van bovenstaande geen last. De pijn zit juist bij mensen tussen de 18 en 24 jaar.



133 reacties

Allemaal snel beginnen!
daarom ben ik er nog snel aan begonnen.
Je moet je voorlopig halen voor 19/1/13 voor in de oude regeling te vallen.
@RazorHead: veel succes! Heb mijne gelukkig 3 maanden geleden gehaald, ook snel voor deze regeling
@darkpluisje: Ik ook. 2mnd geleden pasje binnen gehaald :) Naast autorijden toch ook een leuke bezigheid…
@darkpluisje: ik ben 18 en heb hem meteen na mijn auto rijbewijs gedaan, succes!
@darkpluisje: ik heb mijne ook 3á4 maanden geleden gehaald maar ben nog 20.. Weet jij toevallig of ik nu tot mn 24e begrensd moet rijden of ofdat voor mij gewoon de 2 jaar staat?
@lamdi: gewoon twee jaar. Ik heb mijn A rijbewijs daarom drie weken geleden gehaald, deze regels staan al even op de planning en ik was er nog precies op tijd bij om nog snel mijn rijbewijs te halen.
@RazorHead: ik ook, gisteren mijn AVB gehaald en 20december heb ik mijn AVD examen!
Als je nog moet beginnen ben je al te laat!! De Als je het examen nog moet plannen zit je al na 19 januari dus mag je de volle pond betalen!!!

Ik ben in augustus 18 geworden en gelijk begonnen. Ik hoop dat ik 5 december voor mijn AVD slaag!! :D
@lencor: Succes!
Als ik dit goed begrepen heb geldt dit dus niet enkel voor Nederland maar voor ALLE EU-landen?
Ik vraag me af; Als ik voor een tijdje naar de VS ga en daar m’n motorrijbewijs haal, is dat rijbewijs dan ook geldig in de EU?
@fristie: Waarschijnlijk niet.. ik ken een jongen die zijn autorijbewijs heeft gehaald in het buitenland (waar hij toen woonde) maar hij mag hier niet rijden..
@fristie: En mijn oom die vorig jaar naar Amerika is geëmigreerd moest daar ook opnieuw het rijbewijs halen..
@dennisr:
Ik ken een amerikaan die hier is komen wonen, hoefde het niet hoor, was gewoon geldig..
@nickmercedes: Waarschijnlijk omdat de eisen daar strenger zijn.. maar motorrijbewijs twijfel ik over, althans met deze regeling..
@fristie: Om laten zetten naar internationaal rijbewijs en dat weer om laten zetten naar Nederlands rijbewijs.
En wat is precies de reden van al die bullshit?

Als het om vermogen en shit gaat.. maar het waar dan, Extra examen’s voor Ferrari’s..
@dennisr: Er gebeuren nog wel veel ongelukken met motorrijders, en die willen ze op deze manier denk ik gewoon van de weg af hebben!!! Net als de brommers, dat hebben ze ook al veeeeel duurder gemaakt!! ;)
@lencor: Dan blijf ik er bij, moet je dus ook voor auto’s zulke examens afnemen..

Het enige verschil is dat je op een motor kwetsbaarder bent.. maar zoiets weet je, als je daarvoor een extra examen moet afnemen ben je in mijn ogen per definitie al gezakt..
@dennisr:

Jij hebt zeker geen motorrijbewijs?

Ferrari’s zijn veel makkelijker te handelen/rijden dan bijvoorbeeld een Yamaha R1. Ja, ze kunnen allebei de 300 halen en zitten misschien even snel op de 100, maar een foutje op een R1 is al heel gauw fataal, en in een Ferrari heb je tenminste nog een kooi om je heen..

Daarnaast is het natuurlijk de prijs van deze voertuigen, een R1 koop je voor 2500 euro al, dus de jeugd zal veel eerder dit kunnen aanschaffen dan een Ferrari..

Ik ben zelf 22 en heb m’n zware motorrijbewijs, en ik had kunnen starten met een R1, maar heb het niet gedaan omdat ik daar zelf slim genoeg voor be
@rijbewijzer:

En ik wou nog zeggen, ik vind het persoonlijk best een goed idee om een zwaar motorrijbewijs pas te halen als je 24 bent (onervaren). Als je al een tijdje je motorrijbewijs hebt vind ik wel dat je na 2 jaar gewoon zwaar mag rijden..
@rijbewijzer: En dat is dus wat ik graag zou willen zien.. mensen die zelf slim genoeg zijn.. en niet dat de overheid de overige bevolking moet beschermen tegen dat achterlijke volk dat denkt de hele wereld aan te kunnen..

En nee, ik heb hem idd niet.. zou hem wel graag willen, maar ik snap zelf wel dat je op een motor kwetsbaarder bent, en dat het een totaal andere machine is dan een auto..

Maar feit blijft, dat ik met mijn rijbewijs wel in een veyron kan stappen.. (in plaats van Ferrari dan :P) En dat is dan wel veilig? ik zou mezelf (indien mijn hersencapaciteit het niet kan verwerken) te pletter rijden bij de eerste kruising..
@dennisr:

Lol.. ja helaas wonen er erg veel debielen in Nederland, die de overheid inderdaad in bescherming moet nemen :P

Maar een Veyron of welke andere supercar dan ook tja daar zou je in mogen rijden, maar dat gebeurd zo weinig dat er dus ook heel erg weinig ongelukken gebeuren met jeugd in supercars, en dus heeft het praktisch gezien geen nut om deze voertuigen te verbieden voor de jeugd..
@rijbewijzer: alleen het zoontje van peridon doet dat nog weleens ;)
@nsmeijer:

Ja daar zat ik ook mee in m’n hoofd, maar die gozer is z’n rijbewijs kwijtgeraakt en heeft geen ongeluk veroorzaakt.. het enige wat die deed was 180 rijden op een 80 weg waar dat ook makkelijk kan, ook zonder veyron..
@rijbewijzer: zelfde verhaal hier. Ik mocht direct zwaar, maar heb voor mijb eigen veiligheid eerst twee jaar een GS500E gereden. Nu tour ik lekker op een Z750R!
@dennisr: hmm examen voor ferrari’s -> bestaan er daadwerkelijk nederlandse supercar rijscholen?!?
@bigcar: Je kan wel rijles krijgen in een Ferrari.. maar niet meer dan dat :P Afrijden mag niet eens..
@bigcar: nee voor ferrari moet je een examen brandveiligheid doen!
@bigcar:

Nee, lesauto’s moeten 5-deurs zijn.

Waarom denk je dat je nog nooit een Scirocco als lesauto hebt gezien? ;)
@rijbewijzer:
Omdat een lesauto ook betrouwbaar moet zijn….
@dennisr: Voor Ferrari een extra examen? Nee. Cursus kleine blusmiddelen? Ja.
Toen ik het hoorde ben ik meteen begonnen met mijn motorrijbewijs en ik ben gelukkig inmiddels al 2 maandjes in bezit hiervan. Anders had ik het volgend jaar in de zomervakantie gehaald als het bleef zoals het was maar ben blij dat ik het nu heb gehad!
@mustang84664: Het is dat ik het geld er niet voor heb, Anders was ik er ook voor gegaan..
gelukkig ben ik de regel voor. :)
Ja ben ook voor de zomervakantie begonnen 3 December afrijden in Leiden.
Pfoe, ben ik even blij m’n zwaar rijbewijs al te hebben…
de 16e mn laatste examen
@redneckdarian: januari btw
Waarom zou je het moeilijker maken om een Rijbewijs A te halen?
Er is al een chronisch tekort aan donoren en dat gaat er nu niet beter op worden….
@jrk68: Uit onderzoek is gebleken dat auto ongelukken de beste donoren oplevert, vandaar deze wanhopige poging om iedereen de auto in te krijgen..
@dennisr:
Dat zal dan de rede zijn dat transplantatie chirurgen motorrijders donoren noemen.
Toen ik daar voor aan de beurt was zeiden ze tegen mij “maak je geen zorgen het motorseizoen is weer begonnen”.
@jrk68: Grappig, dat is namelijk een tot op de letter vertaalde reactie van Steven Fry bij Top Gear………
@E34M5Touring:
Who the fuck is Steven Fry….
@jrk68: 0_o
@jrk68: *Stephen Fry.
@jrk68: Alsof jij dr in je Lotus of Smart beter afkomt….. Ik hoop dat je het nooit en te nimmer meemaakt maar ik zou in die 2 ook niet graag een ongeluk krijgen.
@E34M5Touring:
Met de Lotus ben ik ooit gecrashed met 160+.
Mooie 540 en de rail in.
Geen enkel probleem met uitstappen, slechts een deuk in mijn ego.
Als je je had verdiept in het chassis van zo’n ding dan had je geweten dat die heel veilig in elkaar zitten.

Dusdanig sterk dat je voldoet aan de Fia reglementen zonder extra rolkooi. Een hoofdstroom schakelaar, blus installatie, andere stoel en sleepogen en je mag los.

Ook met de Roadie weet ik zeker dat ik er beter af kom dan op de brommert….
Maar ik mag niet klagen,dankzij zo’n stuntpiloot van amper in de 20 ben ik er nog….
@jrk68: Ik weet meer dan genoeg van een Elise chassis. Bijv dat ze gelijmd zijn en niet gelast. En je kan me een hoop vertellen, maar als jij met zo’n ding een head on crash hebt gaat dat polyester je echt niet helpen.
@E34M5Touring:
Je hebt je er dus duidelijk onvoldoende in verdiept.
Dat polyester heeft alleen een estetische functie.
Voor is het chassis voorzien van een carbon crashbox.
Hier hebje een tekening van hoe het onder het tupperware zit.
http://www.lotustalk.com/forums/attachments/f101/92425d1221555276-elise-rear-ended-picture-9.png
Op deze tekening mis je alleen nog de 15cm hoge balken in de deuren.
@E34M5Touring: en terugdenkend aan de basisschool heb jij natuurlijk het gevoel dat iets wat gelijmt is nooit sterk kan zijn?
@darkpluisje: Dat zeg ik niet, net zo dat ik best wel weet dat er meer aan de voorkant zit dan alleen polyester. Echter, ik woon in het dorp waar de importeur van Lotus gevestigd is. En ik zie daar wel eens een Elise of iets dergelijks op meerdere trailers aankomen. Met stukken frame in de meest verwrongen vorm. Daar baseerde ik mijn opmerking op. Lotus zal hem toch veilig genoeg moeten krijgen voor de keuring dus het zal geen Yugo zijn qua crashtest. Maar het is bepaald geen 5 star car.
@jrk68: De reden dat je er nog kon uitstappen zal minder aan de auto liggen en meer omdat je “goed” gecrashed bent.
@Nv:
Ja, ik kon goed crashen, dat zal het zijn….
Gelukkig lag alleen de rechterachterkant in brokjes over de A4 verspreidt….
Velg in 3 stukken, fusee zoek subframe stuk en de rearclam versplinterd. Viel allemaal best mee dus….
Zeker weten dat je het er in even zware Alto beter vanaf brengt….
@jrk68: Ik heb vorig jaar een foto van een Elise hier geplaatst. Was van een kameraad van me, die er mee gebotst was. Iemand voor hem kreeg een elektrische panne, waardoor de remlichten nooit zijn aangegaan, en hij een fractie te laat opmerkte dat de auto serieus aan het afremmen was.

Resultaat: met een snelheidsverschil van ongeveer 50 km/h is hij vol achterop ingereden, en feitelijk de ganse voorkant van de elise was weg. Hij reed niet te snel trouwens, dus zal tegen 120 a 130 km/h geweest zijn. Auto was total-loss, omdat het chasis gebroken was, maar kon mits een kost van 20.000 EUR gerepareerd worden ( heeft hij niet gedaan ).

Hijzelf had zijn borstbeen op 2 plaatsen gebroken, en had hij geen gordel aangehad, was hij waarschijnlijk morsdood geweest. Hij is ook 3% invalide verklaard, omdat een bepaalde ruggenwervel geplet is geweest.

Hij is veroordeeld door de rechtbank tot 2 weken rijverbod, en weet zelfs niet meer of hij een boete heeft moeten betalen of niet. In ieder geval zei de advocaat en de rechter dat hij er nog goedkoop is vanaf gekomen.

Als je wilt, plaats ik de foto’s nogmaals.
@jrk68:

Je doet het erom hé..
@rijbewijzer:
Ik doe wat? lieverd….
@rijbewijzer: Sneu he, zo oud grijs en kaal en dan nog negatieve aandacht zoeken op ’n blog..
@kaasboerin:

Ja best wel.. het enige wat die kan zeggen als het over motoren of motorrijders gaat is dat ze hun donorformuliertje moeten invullen..
Ai, ik wordt eind november 18. Zou het mogelijk zijn om voor 19 januari het rijbewijs te halen? Er zit een kerstvakantie tussen, dus heb wel de mogelijkheid veel te lessen…
@bosje: ja maar iedereen wil veel lessen, normaal is het in de winter wat makkelijker examen te doen maar ook nu zaten ze nog voor de komende 2 maanden vaak vol. Dus op je verjaardag beginnen en meteen je examens regelen dan heb je hetm isschien, moet je niet zakken
@bosje: Je mag pas 3 jaar later op en zwaardere, en het kost je dan nog eens 200 euro voor een examen.. ik vind het nog niet eens zo schrikbarend hoor..
Niet heel verkeerd om te doen. Ik stapte zelf ook direct op een zware motor met een aantal hachelijke momenten tot gevolg, als gevolg van een flink gebrek aan kunde en ervaring…
Iedereen heeft het over de gevolgen, maar de oorzaak, een stelletje EU bureaucraten die proberen het laatste greintje lol uit ons te persen, daar reageert niemand op.
@desjonnies: Uit mijn reacties kun je het een beetje halen.. maar idd..

Beetje jammer dat ze de mensheid lui en dom willen maken met al hun snufjes en regeltjes..
@dennisr: In jouw geval hoeven ze het nieteens te maken…
@autogedrocht: zow.. intelligent hoor..

origineel ook..
@dennisr: jij hoort vaker grappen mbt jouw intelligentie? :)
@mashell: Dat niet nee, hier op AB zijn ze nog al populair..
@dennisr: Bekijk het reactielijstje maar is van ‘autogedrocht’ en ‘gedwongenleaser’ bijvoorbeeld.
Gasten zijn nog simepeler dan de gemiddelde Duindorp bewoner..
Als het goed is mag je nu pas vanaf je 23ste een zwaren motet rijden niet 21 anders had ik nu zelf op mijn 21ste en zwaren motor gereden!
@wesleym3: Misschien dat je typgebrek daar een rol in speelt?
@dennisr: zow.. intelligent hoor..

origineel ook..
@autogedrocht: Jongen toch..

beetje van slag nu je pa gisteravond opgepakt is?
@dennisr: Da’s knap, dan zou ie met 12 jaar al vader zijn geworden…
Het is overigens zo dat je voor de 19e je rijbewijs opgehaald moet hebben, anders val je automatisch in de nieuwe regeling. Praktisch gezien betekent dat dus een week eerder slagen voor het examen…
Er zal eens iets goedkoop zijn tegenwoordig..
@964rs: Fietsen word niet extra belast..
@dennisr: die zijn ook van 19 naar 21% btw gegaan hoor!
Aah eindelijk, al genoeg idioten die denken dat ze god zijn op die opgevoerde brommertjes. Vooral de Hollanders vallen als vliegjes tegen een koplamp tegen de rotswandjes hier.Blijft norge lekker touren op zijn 1100 .
@norge:


Wat rij je?
@norge: Touren op een 1100??
Wat is dat voor ding dan?
@kaasboerin:

Da’s toch een normale cilincerinhoud voor een tourmotor.
BMW r1100rt, de BMW GS,… guzzi california 1100,… honda pan european 1100,…
@kaasboerin: en @hupke een oud barrel van een Virago.
Misschien maar goed ook, de jongeren van nu turen uitsluitend nog naar hun smartphone. Dat soort figuren wil je echt niet op de motorfiets tussen de file door aan het slalommen hebben. Door de opstap moeilijker maar niet helemaal onmogelijk te maken geef je de motorfietsbranche nog wat jaren de tijd zich op iets anders te richten. De EU had er ook voor kunnen kiezen per 1.1.2013 helemaal geen nieuwe motorrijbewijzen meer af te laten geven.
@mashell: nee, die lui horen thuis in de Nascar..
@mashell:

Dan ga je toch zonder rijbewijs rijden. De EU heeft immers enkel iets te zeggen over dat rijbewijs niet over je rijden.
Ik denk dat er nu een stuk meer onverzekerd en zonder rijbewijs gaan rijden.
Als je ziet wat het nu gaat kosten. Je bent dan minstens 2500 euro kwijt voordat je een rijbewijs hebt en dan moet je nog een motor. En dat alle 3 jaar totdat je 24 bent.

Da’s gewoon krankzinnig. Dat word te duur en het is te onredelijk dus gaan mensen zich er nietmeer aan houden.


Dan kopen ze een lichte motor en tunen die illegaal -> meer ongevallen en onverzekerde ongevallen.
Hoe haal ik de motorbranche onderuit? Zo dus
Mooi, dat betekent minder motoren op de weg en minder motoren betekent veel minder file. Niet normaal hoeveel motoren je tijdens de spits op de weg ziet. Die dingen zijn voor het weekend en mooi weer bedoeld, niet om de weg mee te verstoppen tijdens de spits. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze állemaal veel te hard rijden en veel teveel herrie maken. Verbieden is eigenlijk nog beter.
@flippert:

Uhuh [/sarcasm] mag ik hopen?
@rijbewijzer: nee. Ze hebben ook allemaal lang haar. Tuig.
@flippert: en weer iemand die nooit heeft leren motorrijden.
@laaaurens:
Don’t feed the
http://www.krapuul.nl/wp-content/uploads/trol2.jpg
@jrk68: Inderdaad, obvious troll is obvious.
Ben zelf op mijn 18de begonnen, binnen 4 dagen had ik mijn motorrijbewijs. Daarna 2 jaar 25kw gereden, en vervolgens verder met een 600cc. Door 2 jaar ervaring met rondrijden met 25kw kunnen een hoop beginnersongelukken voorkomen worden, daarom is het beter om ALLE motorrijders dit traject te laten doorlopen. Dus ook de midlife-crisis persoon die een nieuwe +160pk motor koopt en nog nooit een fatsoenlijk seizoen motor heeft gereden. Niet alleen de jongeren aanpakken, maar ALLE beginners!
Helaas ben ik zelf gestopt na een dodelijk ongeluk van een persoon voor me, op het circuit. Na deze gebeurtenis was voor mij de zin van het motorrijden verdwenen, maar ik sluit niet uit dat het nog ooit terug komt.
@madvillain:
Helemaal mee eens. Zelf vroeger gecrossed maar da was na een gevalletje coma en 3 vrienden in de rolstoel de lol ook wel vanaf.
@jrk68: precies, ja. Typische motorrijder: langharig tuig.
En daarbij bedoel ik dan alle motorrijders die voor het eerst hun motorrijbewijs gaan halen, niet de mensen die er al 1 hebben natuurlijk.
Een auto/motorrijbewijs in Amerika behalen is niet zo gemakkelijk meer. Vroeger (voor 9/11) wel, je kon gewoon afrijden en je moest minstens 8 mnden in Amerika (voor de Ned. Antillen gold dit ook) hebben gewoond om deze om te kunnen omzetten naar een ned rijbewijs (in ned moest je volgens mij nog wel een afrijden). Omdat een rijbewijs een identiteitsbwijs is en je met een identiteitsbewijs veel dingen kan doen in Amerika (zoals een lening aanvragen, huizen kopen etc) en de teroristen van 9/11 op deze manier misbruik hebben gemaakt van het ‘systeem’ in Amerika, heeft de overheid het dus moeilijker gemaakt om een identeitsbewijs te bemachtigen.

Ik woon sinds kort in Miami en wilde dus ook mn motrorijbewijs halen, dit gaat dus nog even duren (trouwens in de staat Florida mag men zonder helm rijden en mag men in de auto bellen/smsen achter het stuur!).
Als je een motor hebt, maar nog geen motorrijbewijs hebt, mag je motorrijden mits je zichtbaar een sticker met een L op je motor heb geplakt. Het enige wat niet mag is rijden op de highway, ’s avonds rijden en een passagier meenemen.
Als je gaat afrijden dan gebeurt dit op een parkeerplaats. 4 dingen:
optrekken, stilstaan slalom en ontwijken. Ontwijken is met een bepaalde snelheid een auto/truck ontwijken (dit zijn 4 pionnen in de vorm van een rechthoek) waarbij een matrixbord op het allerlaatste moment aangeeft welke kant (links/rechts) je moet ontwijken. Als je deze ‘tests’hebt gehaald dan heb je ook je rijbewijs.

PS: Als je een ned rijbewijs hebt mag je gewoon in Amerika rijden (als extra toevoeging kan je bij de ANWB een internationaal rijbewijs kopen). Met een Amerikaans rijbewijs mag je ook gewoon in Ned rijden.

@autoblog: waarom lukt comments plaatsen via mn smartphone nooit?
En dat allemaal omdat Nederland weer eens het braafste jongetje van de klas wil zijn.

Die rijbewijscategorieën, die zijn overal in de EU straks gelijk. De eisen voor leeftijd en de toetsing, die zijn wel redelijk vrij in te vullen. Zo is het elders in Europa gewoon mogelijk om op je 16de een A1-rijbewijs te halen.

Hier maken we het weer extra lastig: als je niet in aanmerking komt voor een A-rijbewijs, dan zit je dus altijd vast aan A1, waarmee je een 125 cc brommertje mag rijden. Dan mag je na twee jaar op voor je A2, en dan na twee jaar voor je A. Dan moet je wel heel fanatiek zijn om die route te willen bewandelen.

Ik zou het nog billijk willen vinden als er enige onderbouwing zou zijn voor de grondgedachte dat het aantoonbaar veiliger zou zijn om jongere bestuurders in hun motorkeuze te beperken tot lichtere voertuigen. Er bestaat al jaren een 25 kW-regeling voor jonge motorrijders (ik zeg bewust jonge, omdat leeftijd het criterium is en NIET ervaring) en ik heb nooit onderzoek gezien of daarmee winst is behaald voor de verkeersveiligheid. Volgens mij ga je met een Honda CB250 net zo hard op je smoel als op een Panigale, het asfalt wordt er niet zachter van…

Kortom, het is je reinste ontmoediging. En dat vind ik simpelweg jammer en tekenend voor een overheid die motorrijden als niets anders ziet dan een hobby voor een paar mafketels die op zondag een stukje gaan tuffen per tweewieler.
Als motorrijder vind ik dit juist een pluspunt. De grootste mongolen in het verkeer zijn vaak jongeren van 18-24 op snelle motoren (ook ouderen in booschappen auto’s hoor).

Willen ze wel op hun 21e op die R1/ZX10/GSXR1000 rijden, laat ze maar lekker t circuit op gaan. Waar meestal de 600’tjes nog sneller zijn ook.

Ik snap best dat dit vervelend is voor beginnende rijders, maar voor hun eigen veiligheid en die van andere is dit alleen maar goed.
@birdboy:

Hoeveel jongeren ken jij met een GSXR,R1,… ? Ik geen 1.
Ik ken er wel die op het circuit rijden met de raceschool en op de openbare weg mooi braaf met de bmw gs 650, k75 lt rijden.
@Hupke: Ik en mn maatjes zijn inmiddels eind 20 ipv begin 20, maar destijds hadden de meeste van ons wel €3000-€5000 bij elkaar weten te schrapen. Genoeg dikke superbikes die je voor dat bedrag kan kopen.
Kijk eens op motorforum, genoeg “arme studenten” die een woonwerk fiets hebben en een circuitfiets…
@birdboy:

Oh geld is niet het probleem als je iets of wat kan van computers of techniek kan je op 1 zomer vakantie toch wel 5000 euro verdienen als jobstudent. (en als je wat geluk hebt met je ouders …)

Ik heb wel een paar kennissen/maten die een circuit fiets hebben. Maar op de weg rijden die relatief trage machines zoals een GS650, een funduro, honda deauville, bmw k75,…
Geen race-machines. Ik ken wel racers maar die zijn allemaal tegen de 30 aan.

De enige uitzondering is een van m’n maten die een triumph tiger heeft wat wel een vrij snelle machine is.
dom hoor. nu haal je de natuurlijke selectie er uit..
als iemand te dom is om te beseffen dat meteen op een zware fiets stappen niet slim is. is hij in de maatschappij natuurlijk ook niet het meest nuttig :)

jaja, laat de reacties maar komen, haha.
Tja, ik zou hem wel willen hebben, had hem al kunnen hebben maar ga het lekker niet doen voor me eigen veiligheid ;) ik weet hoe ik ben wat dat betreft en als je gewoon rijdt is het zo saai dus ga je proberen te wheelien etc… vandaar voormij nogsteeds 4 wielen met een carosserie er omheen
@spykerboy:

Motorrijden is niet vlug saai. Ik let altijd veel beter op dan wanneer ik in de wagen zit. En ik heb nog nooit de drang gehad om wheelie’s te trekken of om stoppie’s te doen op de weg. (offroad op een cross motor is een heel ander verhaal)
Als je kan gewoon halen die handel.
Vind het echt belachelijk… De meeste mensen snappen echt wel dat ze niet gelijk op een R1 moeten stappen…
Bovendien een cruiser als bijvoorbeeld een intruder 800 (ja daar rijd ik op), valt ook in de zware categorie maar nodigt bepaald niet uit tot gevaarlijk rijgedrag. Ben blij dat ik niet met die onzin te maken heb gehad…

Zijn een stel bekrompen papa/mama ambtenaartjes geweest die bang waren dat hun zoon/dochter om komt op de motor… en dat vervolgens maar bij wet gaan verbieden omdat zoon/dochter niet naar het ouderlijke gezag meer luistert… of zeau.
@wimmm: Ik zat voorheen op het motor-forum. Hoe vaak daar beginnelingen begonnen op 1000cc supersport motoren was niet bij te houden. Tuurlijk, het hoeft niet altijd fout te gaan, maar het is wel een aanzetje tot…
@wimmm:

Klopt, de veiligste motoren, vallen ook gewoon in de zware cathegorie.
Onder de 24 koopt toch haast niemand een motor: ik vind het ook prima dat je niet meteen een 100pk+ motor kunt kopen zonder rijervaring! Ik heb met 19 na 3 lessen de sleutel teruggegeven aan de instructeur en ben 10jr later het papiertje af komen maken ;-) en met een vrod met 125pk kun je veel gekke dingen doen ;-)
Ik heb nog geluk gehad.
Het nieuwe systeem is compleet belachelijk.

Ik begrijp heel goed dat ze jongeren willen weghouden van 170pk machines. Maar waarom snap ik niet.

Wat ik vooral niet begrijp is dat het weeral veel duurder moet worden en veel bureaucratischer.
Er veranderd meer per 19 januari. B+E wordt uitgekleed. Straks is B+E nog maar tot een totaal treingewicht van 3,5 ton, en wordt het verschil met B zonder E veel kleiner.

Nu is het zo dat mits het voertuig het mag trekken en de aanhanger het mag laden, er geen beperking is in het gewicht van de aanhanger / totale combinatie.
@realhustler: Het is niet het totaal treingewicht dat maximaal 3500kg mag zijn, maar het totaal gewicht van de aanhanger. Er komt een nieuwe categorie B+, waarbij het maximaal treingewicht 4250kg mag zijn. Het examen wat je daarvoor af moet leggen is echter gelijk aan een BE-examen, dus ik snap niet helemaal wat het nut van die categorie nou is.


Volgens mij wordt het niks duurder als je je rijbewijs gewoon op je 24e of later haalt, voor zover ik het zie is het dan gewoon Theorie, AVB Praktijk en AVD Praktijk, net zoals je nu moet na je 21e. Alleen het leeftijdsgetalletje verandert.

Overigens is het helemaal zo gek nog niet imho om jongetjes van 18 niet gelijk met 180pk op twee wielen op pad te sturen. Er zijn er genoeg die het presteren om zich met 60 tot 90pk op vier wielen om een boom te vouwen of zich in de voorkant van een tegemoetkomende auto te boren. Doe eerst maar wat verkeerservaring op en zie eens of je je in de auto wél weet te beheersen.

Bron: http://www.rijbewijs.nl/nl/archief/overzicht-rijbewijs-tot-19-01-2013-en-na-19-01-2013.pdf
@citroends3: Jongetjes van 18 mogen ook helemaal niet met 180 pk de weg op. Als je voor je 21ste je A haalt, heb je verplicht 2 jaar een 25kw-rijbewijs. Na deze 2 jaar ga je automatisch naar “vol-vermogen”. Zo kan het dus voorkomen dat iemand al op zijn 20ste volvermogen mag.
@citroends3: Thanks !

Is wel zo, dat nu een BE geen enkele beperking heeft ten aanzien van de massa van de aanhanger. Er rijden clixtars en BE trekkers rond die 12 ton of meer rondzeulen !! Met BE, volkomen legaal.
hoewel het duur wordt vind ik het een goede ontwikkeling. Ik erger me groen en geel aan motorrijders die niet kunnen rijden. (heb zelf ook mijn A dit jaar gehaald, en heb zelf ook nog genoeg te leren)

maar al die babyboomerts op hun choppers die doen echt te achterlijk voor woorden… (ooit een motor zien bumperkleven? … )

heel goed dus, dat ze proberen mensen langer in leven te houden.
@rnej:

Is toch de verantwoordelijkheid van de mens op de motor en toch niet die van de staat?
Of heeft de staat als doen het leven van de inwoners zo lang en zo comfortabel mogelijk te maken? Heeft de staat als doen je dood te knuffelen zoals een veel te aanhankelijk nanny?
Behoorlijke motorpak, handschoenen en laarzen VERPLICHT maken zet meer zoden aan de dijk denk ik. Al die mongolen die halfbloot op de motor klimmen drijven de zorgkosten onnodig op.
@flippert:

Is al verplicht in België, het gaat zelfs verder verzekering is niet verplicht van uit te betalen als je geen deugdige motorkledij droeg op het moment van het ongeval ook al ben je niet in fout.
Ik zou wel eens willen weten welke lobbyisten hier achter (aan) hebben gezeten.

De motorrijders willen niet, de industrie ziet het waarschijnlijk ook niet zitten om overal drie versies van te moeten hebben.

Alleen rijschoolhouders worden hier beter van , maar die betaalden al niet zoveel belasting :-)
@Simpson:

Als je gaat kijken in de cathegorie van 21 en 24 jaar bestaan er nu geen motoren die aan de voorwaarden voldoen.
Voorwaarden zijn minstens 180kg drooggewicht en een vermogen tussen de 30 en de 35 kW.
Nu BMW en honda hebben wel wat motoren die erin zouden kunnen passen. Eeuwige concurrent voor dat vermogen (KTM) zou een volledig nieuwe motor moeten ontwerpen daarvoor.
@Hupke:

Je koopt gewoon een R6 o.i.d. en zorgt ervoor dat die op kenteken in ieder geval 35kw is, klaarrr
@rijbewijzer:

Enkel als de officiële importeur zoiets zou doen (en de motor dus voor de belgische staat van fabriek uit die spec’s heeft) gaat dat. Kan je hem naderhand ook nooit op een hoger vermogen laten zetten. Tenzij door trucjes zoals hem eerste te exporteren naar duitsland nieuwe papieren en dan terug in te voeren met vol vermogen.

Het is heel ingewikkeld in België
Lol, alsof 600cc niks is..
Geldklopperitus.
@kaasboerin:

600cc is inderdaad niets als je een rustige toermotor zoekt. Eentje waarbij je geen 10000rpm nodig hebt om van plaats te gaan en waar je graag wat vroeg koppel bij wil.
En volgens mij is een rustige motor nog altijd veiliger dan een race-machine.
@Hupke: Oke 600cc is niets 1000 is alles, ik snap ‘m.
@kaasboerin: ik denk dat Hupke een 600cc bedoelt die je bv in een Shadow vind, daar zit geen vermogen in. Een R6 wordt een ander verhaal.
@kaasboerin:

Je hebt er ook die zweren bij een 1800 :p . Ikzelf rijd nu een 1000 (wel maar 65pk) en ga deze winter waarschijnlijk een 850 bijkopen/bouwen(met dan wel 75 sportieve pk’s).
Cilincerinhoud en pk’s zeggen niets.
Maar weinig cilinderinhoud en snel is gevaarlijk want die ondingen zijn heel explosief en verrassen je heel vlug.
@Hupke: M’n broer heeft altijd racers.
Eerst een kawa ZX10R ninja
Toen een Duc 1098 S
Nu een BMW S1000RR met akrapovic uitlaatje (operamuziek).
Ben zelf helaas nét te laat om het te redden voor 19 januari (ben 21).
Maar ach, hoef niet per se direct flink vermogen, ben sowieso niet zo van de motoren.
Mag ik een oudere motor kopen en deze als object in mijn huiskamer zetten?
“Europa-haters hebben weer een stok om mee te slaan..”
Oké, noem eens iets positiefs aan Europa dan? Per saldo heeft het ons alleen maar ellende gebracht!
Ok, dit is wel heel erg absurd. Zelf kocht een oude GPz550 en heb daar enkele jaren op rond getoerd, totdat ik wel heel extreme dingen ging doen. Je groeit eruit en wat moet je dan. Ik kocht na een jaartje of 5 een GPz1100. Wat een kloten had dat ding, ik wist bij de eerste rit al dat ik never nooit niet alleen op dat ding zat. Magere Hein zat constant in mijn nek te hijgen. Ik heb me altijd keurig ingehouden, daar er mensen om mij heen waren die van me hielden. Persoonlijk vind ik dat je minimaal enkele jaren op een lichte motor moet gaan starten en dat je dan na enkele jaren zonder problemen op een zwaardere kan gaan rijden. Maar HELAAS,WIJ zijn het SLACHTOFFER van de Europese macht, maar vooral van de Nederlandse regering. Het zijn net een stelletje marionetten van Brussel en die doen wat Brussel hen oplegt. GGGRRRRRRRRRRRRRRR.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).