Move over BMW: Jaguar maakt zijn eigen Ringtaxi

Auteur: , 39 Reacties

De Ringtaxi, sinds jaar en dag is het het domein van de M-divisie van BMW. Leuke exposure natuurlijk, maar waarom eigenlijk alleen voor BMW? Dat moet Jaguar ook gedacht hebben, want ze komen met een alternatief: de XJ Sport and Speed taxi service.

Mocht het maagzuur bij je omhoog komen borrelen bij de gedachte om in een Duits product de Nordschleife over geslingerd te worden (fanboys will be fanboys), dan is er nu een Brits alternatief: een LWB XJ Supersport met het optionele Sport en Speed Pack. Dat betekent: een slee met 510 pk en een topsnelheid van 280 km/u. Yes, please!

Wij zijn een groot voorstander van diversificatie en verwelkomen de XJ dan ook in de arena die de Nordschleife heet. BMW zal het misschien niet zo waarderen, want zij hebben net een legertje aan F10 M5’s in de startblokken om de liefhebber in een minuut of 9 kotsmisselijk de Groene Hel rond te centrifugeren. Aan de andere kant: zo’n M5 is wel een klap lichter en kleiner dan de XJ, dus in hoeverre ze in München onder de indruk zijn weet ik niet.

Frank Klaas, het hoofd Communicatie bij Jag heeft er in ieder geval zin in:

“We’ve been running a successful Nürburgring driving programme from our Nordschleife engineering test centre now for some time, as it’s the very best place to demonstrate the dynamic abilities of the current Jaguar XF, XJ and XK models.”

En Klaas is zelf geen onbekende op de Ring, kijk maar naar deze video, waarin hij vakkundig een XJ de sporen geeft. De man weet van wanten. De kans dat je hem ook achter het stuur treft als ‘taxichauffeur’ lijkt ons echter klein.

En wat zou jij liever doen, nu je de keuze hebt: in de oude vertrouwde Bimmer M5, of toch comfortabel achterop de bank van een verlengde XJ? Laten we je uit de droom helpen, want die optie heb je niet: de weldadige zetels zijn vervangen door vier racekuipjes met dikke vierpuntsgordels. Bovendien zit er een bespoke rolkooi in. Geen overbodige luxe, want Jags willen nog wel eens omrollen. Of niet, Antonia Pizzonia?

UPDATE – ALvast in de stemming komen kan met deze video van BTG:



39 reacties

Kunnen we alleen maar toejuichen natuurlijk! :D
Wat kan ik toch genieten van deze generatie XJ het is echt een bloedmooie auto geworden. Het sigaarrokende oude lullen imago is er gelukkig helemaal van af. Deze auto is mooier dan een S-Klasse of A8 dus graag als ringtaxi :P
@agera: eens, eens en ehhhm eens! ;)
@agera:

Dat sigaar rokende oude lullen imago (ik zou het wel anders verwoorden) maakte van jaguar wel een JAG. Dit had even goed een hyundai of een lexus kunnen zijn niet dat daar iets mis mee was geweest maar mensen kochten toch echt wel jag’s voor hun imago.
@Hupke: jaguar zat in grote financiele problemen doordat mensen de wagens NIET kochten..
@Hupke: Idd, ik zou het meer het “lets take the jaaaaaaaaaaaag” volk noemen.
@Hupke:
Jep. je kocht een Jag omdat er alleen maar keurige mensen in reden.

@lamboforall
Er zijn te weinig keurige mensen ;)
Doe mij dan maar een Caterham o.i.d. als ik toch mag kiezen.
Als ik de keus had zou ik voor de jag gaan, alleen al voor het geluid van die supercharged V8!
Waarom zou je moeten kiezen..
Met een volle portemonnee op zak kun je in beide wagens wat rondjes pakken.
Ik zou denk ik voor een rondje met de Jag gaan als ik mocht kiezen. Hoe duur is dat eigenlijk, z’on rondje met een ringtaxi?
@jordy14:
200 voor BMW ring taxi (3 p. mee te nemen dacht ik)
AM co pilot drive 295 (1p.)
@jensdm: 400 e toch?
@zender: So, dat is niet mis. Daar moet ik heel wat krantjes voor gooien.
@jordy14: zoek een ander baantje :P
@jordy14: €220 heb het 2 weken geleden betaald.
@jordy14: http://www.youtube.com/watch?v=UMnqosxG3_Q

€220 dubbel en dwars waard!
Jag natuurlijk en dan ijskoud met een glas champagne achterin gaan zitten. Met sigaar natuurlijk.
Als ik zelf zou mogen rijden: de F10!
Als ik op de achterbank zou moeten zitten: de XJ!
Doe mij maar zo’n rondje in een verlengde XJ !
Mercedes gaat nooit een ringtaxi maken want, nou ja…

(Mercedes liefhebber !)
@SimonMc:

Nou simpel, anders kan all het achter opkomende verkeer niks zien door al dat bandenrook :D
Jaguar geeft een heel nieuwe betekenis aan het woord kinderzitjes.
Toen ik deze in TG hoorde wist ik het zeker, het autogeluid van dit decennia. Zelfs de prijs maakt me dan niks meer uit.
the-budel-guy
de XJ aub die F10 is ook wel cool

maar als taxi zit ik liever in een echte JAGGGGG
Heb al eens in alle jaguar modellen een aantal snelle rondjes gedaan in Lelystad, dus deze sla ik over.
@zender: alle modellen? echt alle modellen?
@4991: Alle huidige modellen.. XJ Supersport en de 5.0 v8, XKR, XKRS, XK 5.0 v8 cabrio, XF R en XF S.. dat was het wel zo’n beetje denk ik
@zender werk je dan bij jaguar? of heb je gewoon zo veel geld?
@4991: Haha, allebei niet. Jaguar Nederland wilde graag dat mijn vader over zou stappen op een XJ.. Is niet gebeurt maar het is was wel een mooie dag.
geef mij maar de bmw
@4991: juist! Mij ook, die jag mag opstappen (wel mooie auto) maar BMW is de nr. 1
@isobmw: bij mij is mercedes nummer één. maar die bmw gaat beter zijn op circuit.
What’s next; met een Roller over de ring gereden worden??
Lijkt me wel wat btw..
mltb via Android app
BMW heeft mijn voorkeur maar vet is ie wel opzich, voor een JAQ
Lok sgood,bring it on JAG
onehp via Android app
M5 en de XJ Supersport zijn – gewogen – even zwaar! Jag is namelijk gemaakt met een licht alu koetswerk en de M5 is gewoon zwaar…
De echte Ringen-taxi blijft natuurlijk ver weg van de groene hel. Met dat quattro gebeuren val je hier natuurlijk meteen door de mand tegenover BMW

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).