MTM A6 3.0 BiTDI opent de aanval op BMW

Auteur: , 64 Reacties

381 hp and a torque of 780 Nm. Waar hebben we dat eerder gezien..

Juist, MTM heeft een tuningkit ontwikkeld voor de sterkste zescilinder diesel van Audi, de 3.0 V6 BiTDI. Het leek ze wel grappig om precies de pk’s van de BMW M550d te matchen, en als bonus doen ze er nog 40 extra Newtonmeters bij. Dit alles voor 1.800 euro. Beide wagens hebben vierwielaandrijving, alleen de Audi heeft een turbootje minder.

Overigens zijn ze niet de eerste tuner die aan de topdiesels sleutelt: B&B geeft dezelfde A6 desgevraagd 390 pk en 760 Nm, terwijl Hartge de BMW-eer verdedigt door als eerste over de 400 pk en 800 Nm heen te gaan. Er valt dus genoeg te kiezen voor degene die nog niet genoeg heeft aan de standaard dieselvermogens.

Wat zou jij doen, als je in de markt was voor een zescilinder topdiesel? De boel lekker standaard houden, of toch het Alfa-mannetje uithangen en er nog een schep aan performance bij doen? En zou het dan een 5 Serie of een A6 worden?



64 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
een hartge bmw, een 6 in lijn is natuurlijk heel veel fijner dan zo’n grommel v6 en alsje er dan nog een paar paardjes bij kunt krijgen en geld niks uitmaakt, dan maar eentje van de beste bmw tuner ooit
emile_benz via Android app
@undifined1: en het kan gewoon bij een officiële Hartge-garage in Nederland. ;)
Ik snap persoonlijk mensen met een snelle diesel niet, de extra nm is wel welkom tegenover een auto op benzine, maar je koopt toch een diesel om zuinig te rijden.
@bsxc2: Probeer nu eens een non hybride benzine auto te zoeken die net zo zuinig is en net zo snel is als de hele snelle diesels. Juist ;)
@jzaero: Zo zuinig zijn ze niet,hoor!
De Mercedes cls500 BlueEFFICIENCY komt er dicht bij in de buurt.
@bsxc2: 1:15,9 tegen 1:10,4 is niet echt in de buurt hoor (M550d vs CLS500 4Matic). Afgezien van de snellere diesel ook nog ;) Is natuurlijk allemaal theorie, maar daar kunnen we nu even alleen van uit gaan. Over het algemeen zijn ze zuiniger, laten we het daarop houden. Neemt niet weg dat ik liever een 550i of CLS 500 heb hoor ;)
@bsxc2: Is goedkoper..
@bsxc2: als je veel km’s rijdt kost het gewoon minder om op diesel te rijden. Je betaalt meer wegenbelasting en misschien ook verzekering, maar je doet meer km per liter en dat kost gewoon vooral minder.
@HDM: Ik weet wel hoe het met een diesel zit, ik zeg alleen maar dat als je een dikke diesel wilt hebben de kosten maar ietsjes minder zijn dan de benzine variant.
@bsxc2:

Nee hoor, ik heb mijn diesel gekocht omdat de diesel variant meer pk’s had en veul meer NM. Plus een diesel rijdt fijner als een benzine.
@Laue: Dat is jouw mening, ik ken trouwens weinig auto’s die meer (diesel) vermogen hebben dan benzine auto’s.
@Laue: “Plus een diesel rijdt fijner als een benzine.”

*Proest*
@SimonMc: het is wel zo, doe mij maar een diesel boven een benzine motor
@SimonMc: het is wel zo hoor.. Ik ken jou natuurlijk niet, maar heb je al met een benzine auto en diesel auto gereden? Ikzelf vind het ook fijner om met een diesel te rijden. Je hoeft niet zo hoog in de toeren te gaan, heeft meer koppel, ze vertrekken sneller, ze zijn minstens even snel en je staat minder vaak aan de pomp én het is een stuk goedkoper.. Wie wil er nou benzine? Wij rijden immers niet met een hypercar.. ;)
@t00n: het is wel zo? Omdat jullie dat vinden? Nog nooit met een echt sportieve benzineturbo gereden zeker? Ja het verbruik is een duidelijk minpunt, maar verder toch echt niet.
@mrs250:
Die moderne benzine turbo’s zijn qua motorkarakterestiek net diesels geworden.
Ze draaien ook nauwelijks meer toeren dus daar spreek je jezelf een tikkie tegen.
Voor dagelijks gebruik rij ik dan liever een diesel.
Voor de fun gaat er niks boven een hoogtoerige benzine zonder turbo.
Al blijft dat natuurlijk mijn ervaring na 25 jaar rijden in de verschillende motor type’s.
Voor de fun zou ik nog wel een keer een Wankel willen hebben. Ondanks dat hij meer zoop dan een hardcore alcoholist.
@Laue: Rij je dan met een John Deere? Of een New-Holland?
BMW 550d touring standaard voor mij
” En zou het dan een 5 Serie of een A6 worden? ”

ik ga voor de m550d x-drive, met reden;
de fünfer is door bmw zelf ontwikkelt, zal naar behoren meegaan, terwijl het ‘blokje’ in de a6 zwaar mishandeld word en (ondanks dat het af-fabriek een zeer betrouwbare motor is) eerder dan de desbetreffende bmw het loodje zal leggen..

zelfde als getunde gtr’s-> je kan we de waarden uit het minuscule blok halen die bugatti uit hun enorme blok pompt, maar na verloop van tijd is de gtr zo goed als dood / afgeschreven..
@bigcar: Fair point, daar zit ik dus ook mee. Ik zou niet gauw voor de tuner kiezen, ik hou t toch liever stock.

Desalniettemin de – standaard – Audi voor mij, vind ‘m mooier vanbinnen en buiten, en zoveel langzamer is ie nou ook weer niet
@bigcar: Mijn idee, al vind ik de Audi een beetje een platte boeven waren. Met zo’n budget zou ik persoonlijk overigens denk ik net zo graag een 530d gewoon helemaal volhangen met opties en daar sla je qua prestaties ook niet echt een modderfiguur mee.
@bigcar:
op zich gaat de motor alleen eerder kapot als je ook alles gebruikt. Maar als je met de getunede motor meestal net zo hard rijd als met de standaard gaat dat voor de levensduur niks utimaken, en toch kun je zo nu en dan net even sneller weg bij het stoplicht.

Je gebruikt in de praktijk eigenlijk bijna nooit alles wat je auto kan, dus dat zal niet veel uitmaken
@undifined1: Misschien niet als je 400pk onder de motorkap hebt; maar ik denk dat veel groene 1.x muesli-bakjes op de weg continue 100% afgetrapt worden (omdat het wel moet met slechts ~100pk voor ~1400kg).

Daarom gaan kleine getune’de motoren vaak ook wel eerder stuk; vaak zijn de marges al kleiner dan bij grote blokken en dan worden ze vaak ook gemiddeld veel zwaarder belast.
@bigcar:
” En zou het dan een 5 Serie of een A6 worden? ”

ik ga voor de A6 quattro , met reden;
de A6 is door Audi zelf ontwikkelt, zal naar behoren meegaan, terwijl het ‘blokje’ in de fünfer zwaar mishandeld word en (ondanks dat het af-fabriek een zeer betrouwbare motor is) eerder dan de desbetreffende audi het loodje zal leggen..


See what I did there ? :p
@Bartholomeo: als de bmw voor bijvoorbeeld de 150.000 km (of zoiets)het loodje legt kun je wegens fabrieksgarantie echt wel een nieuwe krijgen, maar bij de a6 heb je 0% fabrieksgarantie meer want daar is aan gerommeld buiten de fabriek om
Een M550d kost zo’n 20k meer dan een A6 3.0TDI Proline S met tuning. Dus dan toch maar de Audi en wachten op een pakketje van ABT met behoud van de fabrieksgarantie.
@Joel_D: ik denk dat je dan van een koude kermis thuis zou komen omdat ik niet denk dat je van hun een tuningkit zou kunnen krijgen met behoud van fabrieksgarantie.

alhoewel, met zo’n wagen kun je niet van een koude kermis thuiskomen!
@bigcar: * in de zin van dat het op zich niet zo’n verkeerde wagen is ;)
Ik hoef geen opgepoetste volkswagen… Leuk hoor die pk´s, maar op t circuit zijn ze sowieso geen match voor de Bayerischer bolides.
@rechtsaanhouden: Natuurlijk; want je koopt/lease’t een grote, zware AWD auto met een dikke diesel van rond de 100K (inc. de opties) om er lekker mee op het circuit te knallen !

Dit is gewoon een luxe (en snelle) KM-vreter.
@rechtsaanhouden: ff verduidelijken dat Audi ook in Bayern gemaakt wordt
Ik zou hem redelijk standaard laten, misschien andere velgen, en als ik echt geld teveel heb een ander chipje, mits alles terug standaard kan gezet worden voor een eventuele verkoop later.
Getunede hokken verkopen nu eenmaal niet zo lekker.
@vale46: Moderne chiptuning (re-map) is altijd terug te draaien; maar of het goed is voor de motor om na b.v. 100 000km de tuning weer ongedaan te maken (en zodanig andere motorlast –> slijtage patroon), is een tweede.
@dawwg: Geen kat die het merkt als je hem verkoopt ;)
Als je hem na 100k km teruggeschroefd dan kan hij een rustigere, minder krachtige ouwe dag tegemoet rijden :)
@sir smokelot: waarom zijn die smilies eigenlijk verdwenen? Toch veel handiger om je gevoelens bij iets wat beter over te brengen langs het internet?
@sir smokalot: zie hierboven
Doe eens gek! Neem een jaq XF of Merc E-estate! (:
De Audi is geen vergelijk voor de BMW! BMW is kwalitatief veel beter en ziet er ook nog eens veel beter uit.
@rufctr01: Prietpraat
@rufctr01: PUNT : BMW 1 – AUDI 0
@kuzydude: ieder zijn eigen smaak, ken mij helemaal niks schelen wat jij beter vind qua merk. De 1 kiest voor bmw de ander weer voor audi, mijn keuze ligt voor de hand;)
@rs6issnel: PUNT voor jou :)
@rufctr01: ik ben 100% zeker dat je beide wagens nooit met elkaar vergeleken hebt want dan kan je zoiets nooit schrijven tenzij je absoluut geen gevoel hebt voor autorijden. heb beide voertuigen ondertussen al verschillende keren direct naast elkaar getest en ik probeer steeds neutraal te blijven maar 90 % die ze direct naast elkaar op circuit test is zeer ontgoocheld in het zogezegde sportievere merk BMW. De Audi is op dit moment gewoon veel beter ! zeker op vlak van rijdynamiek ! maar ook op niveau van afwerking… da je BMW mooier vindt is een kwestie van smaak
voor mij de hartge a6
Hahahaha, bijna 400pk uit een diesel.

Da’s toch bizar?

Als je 15 jaar geleden tegen de nieuwe eigenaar een een ’97 V8 M5 zei dat dikke diesels over 15 jaar net zoveel power hebben…dan zou je raar zijn aangekeken.
@bozewolf:

Dan werd je volgens mij gewoon uit gelachen
Ik kies de Audi met MTM pakket. Vind de Audi mooier dan de BMW zowel van buiten als binnen.
..gewoon nevernooit een diesel…voor dát geldt koop je een licht afgetopte M3 V8, of je kiest een Individual 335xi, of je knalt door naar Alpina voor een Biturbo.
de Bimmer, gewoon omdat ie 3turbo’s heeft
Voor al die mensen die bang zijn voor Tuning: mijn laatste auto TDI VAG getunend na dat er 2000 km op de teller stond. Auto verkocht met dik 380.000 km op de teller zonder noemenswaardig probleem.. Relatie van mij; standaard bmw 320d ongeveer te gelijk gekocht. Na 150.000 km kop revisie. Bij 250.000 turbo kapot en bij 350.000 auto op… liep op 3 pitten, waterlekkage enz enz.. Dus wel of geen tuning je kan het treffen of niet, maar tuning van de gerenomeerde tuners als MTM, ABT,of SKN die zijn net zo betrouwbaar als geen tuning…
wordt tijd, dat die V6 BiTDI ook in de A4 komt, dan heb je echt een snelle diesel (na MTM-aanpak dan…)
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D
@TDI-goeroe: ..een sprintje winnen ligt inderdaad nog mijlenver af van ‘knap erbij rijden’ ;)
MTM vs BMW. 2 turbo’s vs 3… Is eigenlijk een beetje als vrouwen met 2 borsten en vrouwen met 3. Je hele leven denk je dat 2 devanhet en de max is, tot je een exemplaar met 3 ziet… En dan wil je nooit nog minder dan 3.
@buckdanny: Ik weet zo niet. Ik denk dat ik gemakkelijker mijn gezicht tussen 2 dan 3 kan steken.
Weer echt een drrrr ane vergelijking in M550d tegen een MTM!

Ooit een M5 getuned zien worden door M Power? Beetje dubbel op… (ja ze doen het wel op speciaal verzoek) maar MTM is echt een tuner en M Power is gewoon de S, RS bij Audi….
Jaguar XF Estate met de zwaarste diesel graag. Mijn automaat mag van mij best langer meegaan dan 50k kilometers.
A6!
Eerst geld dan tunen …
Ik hou het op de standaard 204pk, voor mij genoeg ;)
diesel is beter voor de lijn, 900km op een tank, tegen 500 met benzine. scheelt me een hoop snickers in de week.
Rij momenteel A6 BiTurbo……..getuned!
De audi heeft finesse en klasse.

Heerlijk design en een uitstekende materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit.

BMW speelt mijns inziens een klasse of wat lager.

Trekt ook nogal dubieus volk aan.
Toch blijft Audi ook op “licht-gebied” voorop lopen, zoals hier de full led koplampen. Ik zag er van de week één aankomen achter mij en ik moet zeggen dat het er fantastisch uitziet. En dan nog de bedenking dat alle sensoren zorgen voor een continu dynamische afstelling… schitterend! Toch een voorsprong van techniek tov andere merken hoor!
Toch wel een van de mooiste stations van dit moment. Kan niet wachten op de RS6.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).