MTM upgrade voor de Audi R8 V10

Auteur: , 12 Reacties

De Audi R8 V10 is normaal gesproken goed voor 525 pk, meer dan genoeg voor potente prestaties. MTM heeft nu een flinke upgrade klaar.

606 pk en 560 Nm (eerder 530) dat is wat MTM uit de 5.2 liter grote V10 van Audi weet te slepen dankzij een sportuitlaat en andere ECU programmering. Die uitlaat helpt overigens ook om de V10 een wat fijner geluid mee te geven. Omdat we het hier hebben over een pre-facelift R8 (met R-Tronic bak) moeten we kijken naar de oude prestatiecijfers. De coupé gaat voortaan in 3,5 seconden naar de 100 kilometer per uur. Dat is vier tienden sneller dan in originele trim en precies even snel als het nieuwe topmodel van na de facelift, de R8 V10 Plus. De Spyder is overigens twee tienden langzamer. Topsnelheid ligt voor beide modellen op 322 kilometer per uur (origineel 313).

MTM was blijkbaar van mening dat er ook sterkere remmen nodig waren aan de voorzijde en monteerde daarom 380 millimeter grote schijven en remklauwen met acht zuigers. De achterremmen blijven standaard. Onderstel, velgen en banden werden ook aangepast, te beginnen met een KW V3 coilover set die speciaal voor dit project werden afgesteld. MTM stelt deze set 20 millimeter lager af dan origineel maar eventueel kan je de R8 tot 60 millimeter lager leggen, mocht je dat willen. Een nose-lift optie is er ook, zodat je nog enigszins normaal een drempel over kan. De Bimoto wielen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport Cup+ rubber in de maten 235/35ZR19 voor en 315/25ZR20 achter. Jep, 19 inch voor, 20 inch achter.

En terwijl MTM 40 kilo zegt te besparen dankzij de nieuwe sportstoelen die zijn vervaardigd uit carbon, voegen ze tegelijkertijd gewicht toe door een voorspoiler lip, side skirts en achterspoiler toe te voegen. En laten we de stickers niet vergeten. Alles bij elkaar zal de MTM R8 echter alsnog wel wat lichter zijn.

Is dit niet heftig genoeg? MTM heeft ook chroom en een biturbo systeem, if you like. Of heb je liever een achterwiel aangedreven R8?




12 reacties

Ook een leuke upgrade voor je 14% bijtellertje..
Die zou ik best wel erg graag willen hebben!
Oei, wat staan velgjes geil op de R8!
Als ik lees ‘uitlaat en ECU’ dan vraag ik me altijd af: Waarom levert de fabrikant dat niet standaard? Is dat het klassieke verhaal dat de fabrikant rekening houdt met alle omstandigheden in de zin van brandstofkwaliteit en klimaat? Of zit er meer achter?
@mout: ja elke auto word eigenlijk afgesteld op mindere kwaliteit benzine. Niet iedereen tankt per slot van rekening euro 98
@964rs: En niet in elk land zijn de omstandigheden qua zuurstof en benzinekwaliteit hetzelfde.
@autobart: dat ook
@964rs: Maar daar heb je pingelsensors voor aan boord. Tank 95 in een 98 auto, en je max vermogen zakt ietsjes. Kortom: als dat tijdens het rijden gewoon gemonitord kan worden, stel je de boel toch af op top-peut en top-lucht?
@mout:

En met die nieuwe instellingen gaat die motor misschien ook geen 300k km meer mee.
Die nieuwe need for speed heeft precies wel realistische graphics of ga je me zeggen dat er echt een 11 jarige de lotto gewonnen heeft en een R8 heeft gekocht.
Maar, heeft deze ook alleen RWD, net als die eerdere versie van MTM?
@awesome: ow wacht…. Allerlaatste zin. Sorry!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).