Musk: “de P100D wordt nóg sneller”

Auteur: , 95 Reacties

In 2,5 tellen van 0 naar 100 km/u accelereren is immers voor softies.

Elon Musk weet de buzz rondom z’n elektrokindjes wederom flink aan te zwengelen met een welgemikte tweet. De entrepreneur stuurde het volgende bericht de wereld in:

“there will be a P100D Ludicrous Easter egg soon that uncorks the full performance”

Zoals gezegd accelereert de Model S P100D nu al in 2,5 tellen naar 100 km/u en naar verluidt voelen inzittenden bij zo’n sprintje het bloed naar hun benen zakken. We zijn dus zeer benieuwd hoe snel de dikste Model S na de update gaat versnellen. Voor zover bekend zal het volledige prestatiepotentieel van de EV worden unlocked met een Over-The-Air update. Wie in het bezit is van een P90D kan z’n auto laten upgraden om de prestaties van de P100D te matchen.

De P100D heeft een 100 kWh-accupakket waarmee volgens Tesla een range van ruim 600 kilometer mogelijk is. Verder krijgt deze elektroraket standaard vierwielaandrijving. De Model X P100D doet 0-100 km/u in 2,9 tellen en heeft een elektrische range van ruim 500 kilometer. Een rijtest met de elektrische SUV check je HIER.

Naast de nóg rappere sprint kondigde Musk via Twitter aan dat de Model S vanaf nu met een volledig glazen dak kan worden besteld. Een foto daarvan check je hieronder.

Glass roof



95 reacties

Zolang die easter egg maar niet bij toeval en volkomen onverwacht op een 80km/u weg opduikt. The Buzz goes on and on..
Wat bouwt dit merk toch bizarre auto’s… ik hoop dat de Model 3 een daverend succes wordt.
@Jochempie: mooi ook! (Model x ietsje minder,maarja). De artikelfoto vindt ik echt prachtig!
Hij kan beter aan het interieur werken en betere stoelen. Ik denk dat klanten dat belangrijker vinden dan in 2.3 seconde naar de 100
@lekkerlinksrijden: Alleen wordt het wel lastig om dat via een over-the-air update te doen ;) Ik denk dat je voor dat soort upgrades beter kunt uitkijken naar de volgende facelift van de Model S, of de Model S Mk2 (net wat ze besluiten om te doen met die wagen)
@lekkerlinksrijden: stoelen zitten goed (next gen seats). Over het interieur kan ik ook niet klagen. Ik vermoed dat jij geen Tesla hebt…
@stanny: eens… Steeds dezelfde opmerkingen van mensen zonder enige praktijk ervaring. Lekker elkaar napraten.
@pramm: want stel je toch eens voor dat mensen het concept niks vinden of kritiek hebben op de uitvoering van bepaalde delen. Ik kan me echt geen andere groep bedenken die zo obsessief een bepaald product verdedigd als tesla eigenaren. Het is werkelijk bizar! Ziekelijk gewoon.
@lekbak: ziekelijk zijn voor de tegenreactie te noemen, of beter obsessief.
Je mag het concept niets vinden. Prima geen enkel probleem. Maar probeer dan niet je persoonlijke mening door te drukken met achterhaalde feiten en zeg gewoon, ik zie er niets in.
Niet… De stoelen zijn niets, terwijl de huidige stoelen beter zijn dan 90 procent van de stoelen in alle auto’s. De eerste stoelen waren niet je van het. Dat werd eind 2014 verbeterd en in 2015 kwam een compleet nieuwe stoel.
@pramm: Je hebt natuurlijk gelijk, maar wil dat dan ook zeggen dat ik niets meer positief over Tesla mag schrijven? Ik heb immers geen rij-ervaring in een Tesla, zie ze alleen maar regelmatig voorbijrijden of geparkeerd staan.
@hammerman: iedereen mag schrijven wat ie wil, maar wees wel Fair. Zet je mening als dusdanig. En niet zoals sommigen doen… De stoelen zijn slecht, terwijl ze dat waarschijnlijk enkel van horen zeggen hebben en niet eens weten dat daar veel in is gewijzigd.
@stanny: ik ben 1.92m en voor mij zitten de stoelen niet fantastisch. En het interieur is niet zo mooi afgewerkt als bij een Audi, BMW of Mercedes. We hebben het wel over een auto van een ton plus. Dus mag het wat knapper ja
@lekkerlinksrijden: Maar idd ik heb er zelf geen 1 maar een vriend van mij wel, dus ik weet waar ik over praat sorry
@lekkerlinksrijden: hoe oud is de Tesla van die vriend? Ik ben 2.01 m, en ondanks dat ik in lekkerder stoelen heb gezeten, zijn dit de eerste stoelen waar ik zonder problemen met mijn rug 1500km afleg.
@pramm: dat soort afstanden leg je volgens mij in een Tesla niet in één dag af…dus met de pauze die moet nemen om bij te laden kan ik me voorstellen dat de stoelen voor jou op dergelijke afstanden geen probleem zijn.
@oetelaar: ondertussen al 8x 1500 km op 1 dag afgelegd met de Tesla. Doe je ietsjes langer over dan met een diesel, verschil is ca 1.5 uur.
@lekkerlinksrijden: Voor mensen groter dan 1m90 is het wel moeilijker, geef ik toe.
@stanny: dat is hetzelfde volk dat steeds loopt te klagen dat Volvo geen 5 of 6 cilinder meer levert…
@freezzr: dat is ook beklagenswaardig!
@freezzr: zat Volvo ook in dit topic?
@stanny: Als ex-Tesla rijder kan ik stellen dat de stoelen matig zijn en de kwaliteit van het hele interieur zit gewoon op het niveau van zeg maar een Kia.
Als je dat sublieme scherm negeert kom je erachter dat het leer slecht is, alle plastic onderdelen uit een Kinder ei komen. Alles past ook niet zo mooi in elkaar, kieren en gleuven die niet in die klasse thuishoren.

Misschien heb ik wel een slecht exemplaar gehad, maar geen van de andere mensen met een Tesla die ik ken was nou echt te spreken over het interieur.
@doktor911: Ik kan enkel meespreken over bouwjaar 2016, dus geen idee hoe de kwaliteit van de vorige jaren was. Er zijn (altijd) verbeter punten, maar de meeste mensen die hier een oordeel plaatsen hebben zelfs nog nooit in een Tesla gezeten.
@stanny: de mijne uit 2015 is toch ook niet zo slecht. Kan zeker nog wel beter, maar zo belabberd is het bij mij toch echt niet.
@stanny: ik vermoed dat jij geen Mercedes hebt ?
@rvds15: Ik kom van Audi en heb beperkte kennis van BMW en zeer veel ervaring met Mercedes.
Zelfs bij de huidige S-klasse zijn er opmerkingen te geven.
Alles kan uiteraard beter, maar Mercedes zou ik nu niet als richtlijn opgeven..
@stanny: op t Tesla forum zitten veel rijders die van de duurdere versie van Mercedes, bmw of Audi af komen, en toch zeer te spreken zijn over hun Tesla en niet meer terug willen. De net iets mindere afwerking van t interieur nemen ze voorlief door alle andere voordelen (fijne motor, acceleratie, rustig rijden, autopilot, bediening etc)
Lekker dagje weg met het gezin, bij elke stoptlichtsprint zitten de oogjes van je kind in de hoofdsteun gedrukt…
@awesome: als je dat soort sprintjes doet met (je) kinderennacherin, dan ligt dat aan de fabrikant ? Moet niet gekker worden.
Lijkt me toch wel vervelend als je als trotse Bugatti Veyron bezitter bij het stoplicht er uit wordt getrokken door hele familie en het laatste wat je ziet een kwijlende labrador achter de achterruit is… Tijden veranderen
@bennyblisto: als jij denkt dat iemand een bugatti koopt om zo snel mogelijk bij het stoplicht weg te zijn dan heb je gelijk. Ik denk dat de bugatti rijder in zo’n situatie enkel denkt, sneu mannetje.
@jackass266: mwoah, ik denk dat die Bugatti bestuurder er ook wel een beetje van baalt. Als (voormalig)koning der auto’s had je niet verwacht door een doorsnee sedan van de troon gestoten te worden qua acceleratievermogen, of wel?
@bennyblisto: na de honderd verdwijnt de tesla snel in de spiegeltjes…
@retsok: maar veel harder dan 100 mag je in nl toch niet dus topsnelheid is hier minder interessant
@bennyblisto: aan de andere kant is een Bugatti natuurlijk het ultieme penis verlengstuk. Ik vermoed dat echt alle Bugatti eigenaren hier last van zullen hebben.
@bennyblisto: ik heb een paar keer de p90d gereden met ludacris mode, als je dit je vrouw en kinderen aandoet dan zit je binnen no time in een echtscheiding en blijf je over met een ondergekotste tesla.

Alleen is geinig, maar je wordt er goed duizelig van..
@slickrick: haha ja, dat kan ik me goed voorstellen.. Mijn vriendin kijkt mij al boos aan als ik op de snelweg terugschakel en het 3.2 liter grote gift van BMW dat rechtstreeks uit de hemel komt volgas tot de toerenbegrenzer jaag. Helaas nog nooit in een Tesla gereden, maar van meerdere vrienden gehoord dat het een ervaring is die autorijden totaal veranderd. Staat op m’n lijstje.
@bennyblisto: Valt wel mee als je een fijne BMW gewend bent hoor…
Why?! Is toch zinloos behalve dan media aandacht.
@jackass266: Je hebt zojuist je eigen vraag beantwoord.
Als dat zo doorgaat komen ze over een paar jaar nog met een auto met een 0 tot honderd tijd van min 2,5 seconden, of misschien wel min 5 seconden. Dan tikt de auto al de honderd aan nóg voor Autopilot besloten heeft sneller te rijden.

Bijna surrealistisch, de auto van de toekomst die zo snel accelereert dat je weer terug in de tijd rijdt als de snelheidsmeter de 100 aantikt.

En terug in de tijd gaan betekent dat electrisch rijden niet de toekomst is…

Myth busted!
Dat hoeft toch helemaal niet man. Daar zit volgens mij niemand op te wachten. 100km range erbij of een snellere laadtijd lijken me betere innovaties dan van ‘gruwelijk snel naar 100′ naar allemachtig gruwelijk snel naar 100’.
@tenaci: Bizarre acceleratiecijfers doen het goed in de kroeg, beter dan ‘ik kan 100km verder rijden’. :)
@tenaci: Je hoeft ook helemaal niet sneller bij het stoplicht weg te rijden dan de rest…

De wetenschap dat dat kan volstaat om je het gevoel te geven in een oppermachtige machine te rijden. Alleen mis je wel het geluid van een dikke V8, die terwijl je vlot optrekt, je zachtjes ronkend laat weten dat het nog veel sneller kan als je dat wilt.
@tenaci: een en ander is direct met elkaar verbonden. Grotere range betekend groter batterij pakket, betekend meer batterij cellen, betekend groter vermogen dat gelijktijdig dat in totaal uit de batterijcellen teaamen gehaald kan worden, en dat betekend weer dat je meer vermogen aan de elektromotor kan geven . In tegenstelling tot een verbrandingsmotor hoef je geen heel veel duurdere motor toe te passen.
@pramm: maar als dat zo is dan snap ik meneer Musk niet zo goed. De Achilleshiel van EV’s is de actieradius. Als je dan verbeteringen doorvoert dan benadruk je toch de toegenomen actieradius ipv het feit dat de toch al bloedstollend snelle acceleratie nog sneller gaat?
@tenaci: de actieradius was een probleem met ev’s. Ik denk dat ik voor 95 procent van de Tesla rijders spreek dat dat bij een Tesla nooit een issue is.
Dus waarom zou je iets wat geen issue is, als zodanig benoemen.
Iedere ochtend staat de auto vol thuis, dus kan je 350 a 400km afleggen. Als ik meer moet afleggen, bijv naar Groningen, dan ben ik vaak langer op die locatie en zijn er daar vaan ook laadpunten. In 4 uur zit de auto dan weer helemaal vol, maar na 2 uur laden kan ik al weer naar huis. Prima om tijdens mijn afspraak daar te doen.. En als dat niet kan of onvoldoende is, dan stop je even voor een kop koffie bij vd Valk in Zwolle. Na 10 minuten kan je al weer door.
@pramm: range is zeker een issue, je moet altijd blijven plannen en kijken of je bij je volgende afspraak aankomt en wegkomt. Paar keer een industrie terrein zonder oplaadpunt en je zit weer te stressen. En in het buitenland is het nog slechter vanwege de langere afstanden. Trap je de tesla op z’n staart dan gaat de range flink naar beneden. En dan moet je weer in de slip stream van een vrachtwagen blijven om thuis te komen…. ik rij nu in mijn 530d 1000km op een tank , en of ik de auto aftrap of rustig rij, maakt nauwelijks uit.

Mijn zakenpartner rijdt een tesla en wil altijd de BMW lenen zodra hij naar het buitenland moet…..
@slickrick: dan denk ik dat je zakenpartner nog wat meer vertrouwen op moet doen met de Tesla in t buitenland. In Duitsland heb je bijna iedere 200km een supercharger staan, en het aantal gewone laadpunten in grote steden is al fors.
In Frankrijk kan je bij iedere grote supermarkt laden, en bij iedere IKEA zelfs snelladen.
@pramm: het begint al met het plannen van het hotel, kan je er laden of niet ? Als we beurzen hebben in Duitsland pakken we ook altijd de diesel. Je hebt gewoon geen zin om je reis onnodig te verlengen en alles om je auto heen te plannen. Uiteraard kan het wel alleen vergt het extra inspanning en flexibiliteit, en dat is gewoon niet praktisch bij zulke reizen.
@slickrick: en laten we eerlijk zijn, het leuke van heel de autobahn is dat je eindelijk je auto goed kan uitlaten, lekker even de Vmax aantikken, en doorkachelen met snelheden die in NL verboden zijn…..daar is de Tesla dus ook niet geschikt voor……met de snel afnemende range.
Alles goed en wel bij tesla maar die prijs is voor mij veel te hoog.
@acizane80: Voor mij ook.

Maar probeer maar eens een andere auto te kopen die zo snel is. Dan zie je dat die P100D ineens goedkoop is.
@acizane80: de prijs zal velen te hoog zijn maar dat geldt ook voor een Porsche panamera of Audi a7
@acizane80:
Net een volledige configuratie gedaan voor België.
Kwam bij een full option P100D tot een totaalprijs van 194 850 euro…
Best prijzig inderdaad.
En nog steeds ben ik benieuwd, en heb ik nog nooit het antwoord gevonden op de vraag hoe lang zo’n tesla een constante snelheid van 180 km/h vol houdt.
@jackass266: zijn ook zeer weinig plekken in de wereld waar dit legaal is.
@thomasbol: tenzij je veel op de duitse autobahn zit natuurlijk wat in mijn geval regelmatig is.
@jackass266: ik schat voor de p100d ongeveer 250 a 300km
@pramm: Nope, het accupakket word op een gegeven moment te warm waardoor de snelheid automatisch gereduceerd word. Dat zou jij als Tesla rijder toch moeten weten. ;)
@Mixpower: dus, continu 180 gaat niet met een Tesla?! Dat zou ik zeer vreemd vinden.
@jackass266: Klopt, ze houden het gerust 10 á 15min vol maar daarna word de snelheid automatisch gereduceerd. Het accupakket word op dat moment dan te warm, en door de snelheid te reduceren krijgt deze de kans om wat af te koelen.
@Mixpower: dat was in t begin wel eens zo. Nu niet meer zo.
@mixpower: met 180 niet, dat kan ie een prima volhouden. Topsnelheid is een ander verhaal.
@thomasbol: ja en dat komt door WOII, anders konden we nu met 180km/h door heel Europa rijden en currywurst eten
Hij gaat niet alleen dan het snelst naar 100 maar ook het goedkoopst. Inderdaad ook eens heel fijn om te weten hoe lang je erover doet met 200 km / u op de Duitse Autobahn voordat de accu leeg is ? Schatting ? Range max 80 km? Er is vast wel iemand van de bloggers hier die dat kan uitrekenen …
@gokartmozart: wij hebben een Tesla en vorig jaar een heel eind ongeveer 200 km/u gereden en rond de 130 km is hij wel leeg, maar die van ons komt uit 2013 met een maximale range van 400km (dat is 320km in de praktijk) de nieuwe moeten wel weer wat veder kunnen komen.
Betaal ik liever 10K meer, en koop een gt-r, ok die is natuurlijk wel veeeeel trager met zijn 0-100 tijd van 2,7 seconde, maarrrr, geluid is er wel, en stuurt ietsje beter geloof ik ;)
@sjaterantekomen: Een GT-R heeft dus echt geen mooi geluid
@mopar: mooier als dat van een Tesla, maar dat is gebonden aan persoonlijke smaak…
@mopar: Zeg dan “ik vind”. Het is smaak gebonden, maar ik vind hem zeker niet slecht klinken.
Ik lees net ergens op een forum dat je dat niet kan testen….. Er gaat tijdens volgas ( volstroom ) een limiter in werking die de snelheid terugbrengt omdat de accu’s te warm worden bij dat soort snelheden.. Dat is na ca. 12 minuten planken…
Volgens mij is bij een Bug de tank ook leeg na 12 minuten planken… Maar dan heb je wel bijna 2x zo snel gereden…
Het blijft een fascinerende auto, maar hij is voor 90% af. Meneer Musk leidt met dit soort trucks de aandacht hier mooi van af. Voordat meteen alle fanboys in de pen klimmen; fijn dat jullie je hier niet aan storen en blij zijn met de auto, waar jullie natuurlijk met alle liefde 25% bijtelling en wegenbelasting naar werkelijk gewicht voor hadden betaald.
Kan ie niet gewoon een feature bedenken zodat je achteruitrijdend je accu weer oplaadt?
0-100 ja, daar boven wordt hij zoek gereden met een benzine auto met 300 pk minder ?
@nopetrolnofun: je vergeet even dat het ding dan al 50 meter voorsprong heeft als je 60 rijdt en minstens 10 meter wint in de eerst volgende seconde… Realistisch begin je dus pas met inhalen als de Tesla al 100 meter voor je rijdt. In het normale verkeer is het ding gewoon extreem snel. In Duitsland is het ding nog steeds snel maar kun je door 200+ te rijden er voorbij.. of als de Tesla moet opladen.
@nopetrolnofun: een p85+ deed 100-200 in 15 sec.. daarbij valt wel op dat na 170 het versnellen duidelijk minder vlot gaat.. maar 100-140 is ook echt heel snel (+/-4sec?)
@nopetrolnofun: 100-160 is goed vergelijkbaar met een BMW m4…
@w0o0dy:

Volgens fastestlaps doet de M4 daar zo’n 4,8 seconden over, de P100D heeft dat afgeraffeld in 4 seconden rond.
https://www.youtube.com/watch?lc=z13nypfqgvapuvluk22sgndw4tm3ypuby04.1476469950727453&v=EBXH7KJlsPE

100-160 zit op niveau M5 F10, daarboven wordt het hard minder.
@nopetrolnofun: nee hoor. Kijk maar op YT.
@nopetrolnofun: boven de 150 misschien.
@nopetrolnofun:

Vergeet het maar. De P100D heeft een tijd op de kwartmijl staan van 10.7s @ 196km/u. Dan moet je al met ruim 550PK monsters aankomen om leuk mee te doen. Een 458 redt dat bijvoorbeeld niet, ondanks een snellere 100-200 tijd. Zelfs een M5 F10 is op de 100-200 slechts tienden sneller maar levert daarvoor zoveel meters in, dat hij op de kwartmijl meer dan een seconde laat liggen, eenzelfde eindsnelheid noteert, maar met een achterstand van zo’n 50 meter.
@macready: @w0o0dy @stfu @stanny Neehoor, kijk zelf maar. Ze beginnen bij 50 km/h en de BMW loopt heel ver weg met 300 pk minder.
@nopetrolnofun: welke BMW? Zoek je wel op P100D?
Blijft een wijs karretje.
Leuk dat het kan maar persoonlijk heeft het model 3 meer mijn interesse – die kost namelijk de helft(waarschijnlijk…).
tesla straks een leuke voetnoot in de automobielhiatorie
Het blijft een ontzettend interessant auto merk dat Tesla. Zou er graag eens in willen rijden en ervaren hoe het dan voelt om geluidloos te worden afgeschoten! ?
@rd1991: bel ze op en regel het :)
Natuurlijk bizar die waarden.
Maar kan mijn persoonlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die zoveel geld gaan uit geven aan een auto waarbij je niet eens lekker geluidje hebt.
@Dickie: er is bijna niemand die z’n ding privé koopt, zijn hoofdzakelijk ondernemers die er een kopen. Met al die subsidies en belasting aftrekposten is het niet vreemd
@slickrick: wie koopt er wel prive een dikke BMW? Juist.
AB, je moet wel de goede cijfers laten zien. Het is 2,7 s en 3,1 voor de X. 0-60 miles is 2,5 ja. Verder zegt Musk niet dat ie sneller zal optrekken.
Doet ie goed die Musk..
Een tesla is op een circuit in volle belasting in 15 min leeg.

De fun duurt niet zo lang:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).