Na Porsche snijdt nu ook Mercedes in autoproductie

Auteur: , 59 Reacties

Als het crisis is komen we allemaal vroeg of laat aan de beurt. Terwijl Opel, PSA en Fiat al tijden behoorlijk liggen te bloeden, lijken de tegenvallende autoverkopen nu ook richting de premiumfabrikanten door te sijpelen. Volgende slachtoffer: Mercedes, waar behoorlijke onrust in de tent schijnt te zijn.

Mediaberichten omtrent Mercedes’ moederconcern Daimler doen al de gehele week de ronde. Op het positieve vlak: CEO Dieter Zetsche mag langer blijven, de Raad van Bestuur wil zijn contract verlengen. Negatiever is de winstwaarschuwing die Daimler vorige week de deur uit deed: de cijfers van 2011 worden dit jaar niet meer gehaald. Er schijnt ongeveer een miljard euro bespaard te moeten worden, en dat gaat vooral ten koste van de grootste fabriek, in Sindelfingen.

Daimler bevestigde vandaag (soort van) dat er gesneden wordt in de productie: “We are [..] looking at demand and will adjust our output to keep stocks at the optimum level“.

Ondertussen schijnt de situatie in de fabriek van Sindelfingen zo verzuurd te zijn, dat Daimler bemiddelaars heeft ingeschakeld om de boze arbeiders (die vrezen voor de hoeveelheid werk in het vierde kwartaal) uit hun nek te krijgen, aldus de Stuttgarter Zeitung. Niet alleen in Europa, maar ook in China groeit Mercedes nauwelijks: afgelopen maand boekte Das Haus een verkoopstijging van 3%, ten opzichte van 38% voor BMW en 24% voor Audi.

Wellicht slaat de situatie in 2013 alweer om, als de nieuwe S-Klasse op de markt komt (die schijnt het momenteel erg slecht te doen in de verkoop) en er bovendien een E-Klasse facelift op het programma staat. Gelukkig is er nog wel geld voor kunst.

Wat denk jij? Zijn de premium-fabrikanten over hun top, of is het even een kleine dip die wel weer aantrekt? Ze reageren in ieder geval erg snel op een veranderende markt, maar dat is natuurlijk ook het kenmerk van een goed commercieel bedrijf.



59 reacties

Gek, ik vind juist dat mercedes het beste op weg is van de duitse 3. De S en E zijn indd aan vervanging toe, maar ze brengen veel mooie nieuwe modellen uit. In tegenstellig tot een 5gt/3gt of nieuwe a3/a8 waar ik niet koud of warm van kan worden.
@lambo4all: Haaha “ik vind”.. Dat kan jij vinden maar dat is dus niet zo, zoals je ziet.
@kaasboerin: precies slimmerik, daarom staat er ook \’ik vind\’ en niet \’het is zo\’. Ben alleen verrast. Blijkbaar houden chineesjes ook van eenheidsworst.
@lambo4all: Oke.. Ik vind dat roze eigenlijk groen is van kleur.
@kaasboerin: ambities om lincoln op te volgen?
@HDM: Fanboy-gelul druipt ervan af..
@kaasboerin: fanboy gelul? ben ik fanboy van lincoln? Typisch NL dan, dat iedereen het eerder weet dan ik zelf.

Toch maar es checken wat ze in jouw kaas doen.
@HDM: Ik refereerde naar de 1e post.. Niet die van jou, zucht.
Ja die zogenaamde premium merken zijn al jaren over de top heen. Qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid zijn ze namelijk al lang achterhaald door vele zogenaamde mindere merken niet alleen uit Europa maar vooral uit Azie.
En dat betekend dus voor de Duitse 3 dat de productiekosten dratisch omlaag moeten.
Een dip, dit is inderdaad een snelle reactie, maar die cijfers uit China is zeker niet gunstig. De marge worden (uiteraard) vooral gepakt op de duurdere modellen en die kunnen ze daar als geen ander slijten.
ik vraag me echt af wanneer ze een nieuwe e klasse uitbrengen want die gaat nu wel heeel lang mee. iemand enig idee?
@MAB: ja. Volgend jaar komt de laatste facelift voor de huidige lijn W212, vanaf 2015/2016 wordt de nieuwe reeks verwacht.
@MAB: Vanaf 2009 toch, is dat heeel lang?

Is dit de zoveelste luchtbel die knapt, anderzijds BMW draait nog goed.
@bobb: Inderdaad 2009 is pas 3 jaar als je ziet dat een model met facelift bij de concurrentie (audi/BMW A6 of 5 serie) inclusief facelift ongeveer 8 jaar meegaat is hij nog niet op de helft van zijn levenscyclus.

De E ziet er naar mijn mening dan ook nog bijtijds uit.

Dat de S klasse aan vervanging toe is, is iets anders die loopt ook alweer sinds 2005, al is het nog steeds een geweldige auto.
@frisian: dan zal het wel aan mij gevoel liggen.
@bobb: Facebook is een luchtbel, niet MB.
@kaasboerin: Dat zeker. Ik bedoelde meer “Premium” te duur geworden voor consumenten.
@bobb: Welnee, en zo “duur” zijn ze ook weer niet.
Dat mensen dat ‘premium’ vinden zit ze alleen maar mee.
@kaasboerin: Inderdaad ze zijn minder duur dan het lijkt. Enkel de opties kunnen de wagen duur maken.

Bij een klant onlangs nog 2 offertes gezien:
Opel Astra GTC – 2 liter diesel met navigatie, leder, etc
MB C-coupe – 2 liter diesel met naviatie, leder, etc

Beide wagens kosten evenveel ! (Bij mercedes wel meer dan 20% korting ontvangen. Natuurlijk heeft deze klant voor de Mercedes gekozen. Herverkoopwaarde van zo’n C-klasse is ook veel beter dan een Astra GTC…
@stanny: Yep, 90% hier is ongefundeerd fanboy gelul, jammer dat ik me er af en toe (nog steeds) wat van aantrek.
@MAB: Overdrijven is ook een kunst de nieuwe E is er sinds 2009 dust dat heel lang meegaan gaat niet op.
De S doet het nu ook mogelijk minder omdat ie idd aan het eind van z’n levenslijn zit. Toen ie net was geintroduceerd was het namelijk gelijk de bestverkopende in z’n segment.
E klasse, huidig model misschien al zijn beste tijd gehad? Slaat niet bij iedereen aan, concurentie verkoopt meer DENK ik. Zal nog ff de verkoopcijfers in nederland checken..
Sklasse is oud,
C klasse is ook aan de oude kant. 3 serie wordt waarschijnlijk beter verkocht.
A klasse, spreekt voor zich.. Word een hit of een flop! In europa vermoed ik helaas een flop, in de usa een hit! Daar houden ze van aparte dingen kijk maar naar de glk.

Ik hoop dat het maar een dipje is! Stel dat we zometeen alleen die bmw vs audi rijtesten hebben kijkt/leest niemand die meer!
@lamborgfan: de A gaat niet naar Amerika, de CLA wordt daar de instapper van het merk. Nieuwe C staat voor 2014.
@HDM: Ahaa, dat verklaart een hoop! Tja nu ik er over na denk.. is het niks meer dan logisch. Het is een kleine wagen, alleen 4 cilinders (voorlopig?).
@lamborgfan: Huidige E-klasse is helaas toch niet zo’n succes geworden als gehoopt, ook al is het een goede auto.
De C-klasse loopt ook weer even mee, maar kan prima meekomen naar de huidige maatstaven.
De B-klasse is een groot succes
De M-klasse is een groot succes(VS)
De GL doet het ook niet verkeerd(VS)
De A-klasse lijkt een succes te worden, maar de VS doet nog even niet mee
De R-klasse is relatief geen slecht verkoper, maar ook geen succes.
De GLK is een beetje een zorgenkindje
De SLK is ook niet wat er verwacht werd
De SL gaat ook wel
De S-klasse ging goed en kan heel goed meekomen met de A8 en 7 serie. Helaas kopen mensen veelal in de VS de nieuwste auto die er te krijgen is. De omloopsnelheid van een auto is enorm. De verkopen blijven wat hangen omdat nu eenmaal de A8 en de 7 serie net vernieuwd zijn.
Gemiddeld genomen doet MB het heel niet verkeerd, maar de modellen waar echt de winsten me te halen vallen, zoals de S-klasse en de E-klasse en de GLK, die doen het niet zo goed. Met name omdat in die modellen ook veel R&D zit, is een succes van die modellen erg belangrijk.
@mercs: Euh,

R klasse is een flop:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/28/opvolger-r-klasse-wordt-gebaseerd-op-de-e-klasse
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/07/waarom-heeft-mercedes-zoveel-geflopte-modellen
Wonder als je er al ééntje ziet rijden…

C klasse Avantgarde met AMG pack is zeker niet lelijk maar zal nu te lijden hebben onder de nieuwe 3 reeks (mensen kiezen altijd meest recente model)

B klasse? Succes? Oud model zeker niet, overstocks zijn gedumpt geweest bij taxibedrijven, verhuurbedrijven en overheden. Het nieuw model lijkt het “iets” beter te gaan doen

A klasse daar is het te vroeg voor maar als je ziet hoeveel A3’s er verkocht zijn dan kan je de A klasse geen succes noemen
@upstream: A-klasse in eerste week dat er besteld kón worden al 40.000 bestellingen binnen bij Daimler. De fabriek die ervoor gebouwd is moet een extra ploeg in de dienst krijgen en er moest zelfs een extra fabriek worden ingeschakeld om aan de vraag te kunnen voldoen.
@HDM: Serieus? Had ik niet verwacht, hoewel het echt wel een kek dingetje is die A-klasse! Nou laten we maar hopen dat het tij keert en MB (nog) meer winst gaat maken.
@upstream: Lekker oude berichten van AB. De R-klasse is niet het succes wat gehoopt werd, maar is ook niet zo zwaar geflopt als beweerd wordt.
B-Klasse iets beter? Gaan maar eens naar een Benz dealer en probeer er maar een te bestellen. Achteraan sluiten aub. Bovendien deed de vorige B-klasse het niet slecht, zeker in Duitsland niet waar Mercedes nog altijd marktleider is in het premium segment.
De C-klasse is gewoon een auto voor iedereen. De Avantgarde eventueel met AMG pakket voor de jonge mensen en de elegance modellen voor de oudere.

Het is gewoon dat MB best een lange productcyclus(6 jaar voor de c-klasse) heeft en ja, mensen kiezen inderdaad voor het laatste product. Bovendien heeft MB zijn imago niet mee, totaal onterecht is mijn opinie.
ging mercedes niet juist groeien in china?
@4991: Doen ze ook. Alleen slechts 3%. Audi en BMW groeien beide het tienvoudige.
Zo te lezen heeft kaasboerin flink wat kaas gegeten van dit onderwerp. En de rest van de onderwerpen die gepubliceerd worden op AB
@natos: Mijn dank is groot.
Kaasplakje?
@kaasboerin: Nee bedankt, krijg er een abnormale reactie van.
@natos: mensen die werkloos thuis op de bank hangen moeten wat te doen hebben… dit houd hem iig van de straat
@darkpluisje: Hahahahaha.
Kom dan met iets nuttigs i.p.v. gewauwel in de rondte..
Heb ik je gekwetst?
@kaashoerin: Ben je werkloos?
@natos: Neverrrrr.
@kaasboerin: Ja ik begrijp die reactie niet joh. Aanvankelijk dacht ik dat hij het over jou had?? Nu begin ik toch wel te twijfelen of hij het nou wel of niet over mij heeft?? Hoop maar niet dat hij aan het uwv werkbedrijf doorgeeft dat ik op AB bezig ben, ipv online sollicitaties. Oepsss
@natos: het gaat over dat bijdehante gezeik van kaasboering… maar de reactie was meer vantoepassing op de eerste posts op dit onderwerp…
Eerst hadden we daar altijd lincoln voor en nu neemt kaasboerin het stokje over… en kan me niet voorstellen dat iemand met een normale baan en leven op die manier op onderwerpen reageerd, vandaar..
@darkpluisje: Ow zo. Hahaha bijdehante gezeik van ‘kaasBORING’ zou net wat leuker staan. But I totally get your point dude. Maaruhh, je gaat niks aan het UWV doorgeven toch? Vrienden?
@natos: haha nou vooruit, ik houd mijn mondje :p
@natos: lol, droge vraag
@darkpluisje: Pardon mijnheer, ik begrijp je reactie niet. Verklaar je nader.
Zal wel aan mij liggen maar van de drie vind ik de S-klasse het best er uitzien. De 7 serie ziet er ook goed uit maar op de een of andere manier vind ik de S-klasse net wat meer klasse uitstralen. De A8 daarentegen is een nietszeggende auto.
Als Mercedes eens een keer openheid geeft wanneer die S komt dan kunnen ze vast de bestelling van mij krijgen.
Ben bang dat als het lang duurt ik naar Audi overstap.
@raranono: 2013 voor de SWB en mogelijk ook LWB, vanaf 2014 vermoed ik de overige varianten (coupe etc etc)
@raranono: De S-klasse komt in het begin van 2013. Dus of je wacht op kwaliteit en onderscheid of je gaat lekker mee in de stroom der volken(eenheidsworst en zo)
F*cking hell, klere crisis. Heel de auto-industrie gaat naar de donder. Sorry voor mijn taalgebruik, maar dit is echt niet grappig!
Volgens mij is mercedes al jaren een beetje verkeerd bezig… ze kunnen zo’n mooie auto’s maken maar nee hoor het ene naar andere model wordt er uitgeperst want ze moeten heel de markt kunnen voorzien van auto’s. Kijk liever naar een fabrikant als Porsche. Niet perse meer en meer.. maar gewoon de allerbeste auto maken in elk segment.
Klanten waarderen dat en blijven dan trouw aan Mercedes.
@schellekens006: waarom denk je dat MB dit doet? Zij zien dat Audi en BMW het ook doen, en er grote successen mee boeken. Niet Porsche maar díe twee zijn de grootste concurrenten, en MB wil erboven gaan komen, dus doen zij hetzelfde.

Alsof BMW niet uitperst met de 3GT, 5GT en X6? Alsof Audi niet uitperst met de vele sportbacks en de hele Q reeks? Ze doen alle drie hetzelfde.
@schellekens006: Als er 1 fabrikant is waar de laatste jaren geldt meer en meer dan is het wel Porsche. En dan heb ik het niet over de schier eindeloze stroom aan varianten en actiemodelletjes op het aloude 911 thema maar modellen als de Cayenne, Panamera, Cajun. Dan vraag je je af moet dat nou? En daarop is het antwoord Ja, daar verdient Porsche goud geld mee.
Zijn er al rellen op de woonwagenkampen?
Vind het wel raar op daimler.com staat dit:

Mercedes-Benz posts new sales record for August
ercedes-Benz sold more vehicles in August than ever before in this month. With a total of 91,316 units delivered, sales were up 4.5%
Lees het hele stuk hier http://www.daimler.com/dccom/0-5-7153-1-1529209-1-0-0-0-0-0-16694-0-0-0-0-0-0-0-0.html
Mercedes loopt achter op bmw en audi vanwege de prijs.
kijk maar het begint a lbij de a klasse

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).