Als het crisis is komen we allemaal vroeg of laat aan de beurt. Terwijl Opel, PSA en Fiat al tijden behoorlijk liggen te bloeden, lijken de tegenvallende autoverkopen nu ook richting de premiumfabrikanten door te sijpelen. Volgende slachtoffer: Mercedes, waar behoorlijke onrust in de tent schijnt te zijn.
Mediaberichten omtrent Mercedes’ moederconcern Daimler doen al de gehele week de ronde. Op het positieve vlak: CEO Dieter Zetsche mag langer blijven, de Raad van Bestuur wil zijn contract verlengen. Negatiever is de winstwaarschuwing die Daimler vorige week de deur uit deed: de cijfers van 2011 worden dit jaar niet meer gehaald. Er schijnt ongeveer een miljard euro bespaard te moeten worden, en dat gaat vooral ten koste van de grootste fabriek, in Sindelfingen.
Daimler bevestigde vandaag (soort van) dat er gesneden wordt in de productie: “We are [..] looking at demand and will adjust our output to keep stocks at the optimum level“.
Ondertussen schijnt de situatie in de fabriek van Sindelfingen zo verzuurd te zijn, dat Daimler bemiddelaars heeft ingeschakeld om de boze arbeiders (die vrezen voor de hoeveelheid werk in het vierde kwartaal) uit hun nek te krijgen, aldus de Stuttgarter Zeitung. Niet alleen in Europa, maar ook in China groeit Mercedes nauwelijks: afgelopen maand boekte Das Haus een verkoopstijging van 3%, ten opzichte van 38% voor BMW en 24% voor Audi.
Wellicht slaat de situatie in 2013 alweer om, als de nieuwe S-Klasse op de markt komt (die schijnt het momenteel erg slecht te doen in de verkoop) en er bovendien een E-Klasse facelift op het programma staat. Gelukkig is er nog wel geld voor kunst.
Wat denk jij? Zijn de premium-fabrikanten over hun top, of is het even een kleine dip die wel weer aantrekt? Ze reageren in ieder geval erg snel op een veranderende markt, maar dat is natuurlijk ook het kenmerk van een goed commercieel bedrijf.
59 reacties
Toch maar es checken wat ze in jouw kaas doen.
En dat betekend dus voor de Duitse 3 dat de productiekosten dratisch omlaag moeten.
Is dit de zoveelste luchtbel die knapt, anderzijds BMW draait nog goed.
De E ziet er naar mijn mening dan ook nog bijtijds uit.
Dat de S klasse aan vervanging toe is, is iets anders die loopt ook alweer sinds 2005, al is het nog steeds een geweldige auto.
Dat mensen dat ‘premium’ vinden zit ze alleen maar mee.
Bij een klant onlangs nog 2 offertes gezien:
Opel Astra GTC – 2 liter diesel met navigatie, leder, etc
MB C-coupe – 2 liter diesel met naviatie, leder, etc
Beide wagens kosten evenveel ! (Bij mercedes wel meer dan 20% korting ontvangen. Natuurlijk heeft deze klant voor de Mercedes gekozen. Herverkoopwaarde van zo’n C-klasse is ook veel beter dan een Astra GTC…
Sklasse is oud,
C klasse is ook aan de oude kant. 3 serie wordt waarschijnlijk beter verkocht.
A klasse, spreekt voor zich.. Word een hit of een flop! In europa vermoed ik helaas een flop, in de usa een hit! Daar houden ze van aparte dingen kijk maar naar de glk.
Ik hoop dat het maar een dipje is! Stel dat we zometeen alleen die bmw vs audi rijtesten hebben kijkt/leest niemand die meer!
De C-klasse loopt ook weer even mee, maar kan prima meekomen naar de huidige maatstaven.
De B-klasse is een groot succes
De M-klasse is een groot succes(VS)
De GL doet het ook niet verkeerd(VS)
De A-klasse lijkt een succes te worden, maar de VS doet nog even niet mee
De R-klasse is relatief geen slecht verkoper, maar ook geen succes.
De GLK is een beetje een zorgenkindje
De SLK is ook niet wat er verwacht werd
De SL gaat ook wel
De S-klasse ging goed en kan heel goed meekomen met de A8 en 7 serie. Helaas kopen mensen veelal in de VS de nieuwste auto die er te krijgen is. De omloopsnelheid van een auto is enorm. De verkopen blijven wat hangen omdat nu eenmaal de A8 en de 7 serie net vernieuwd zijn.
Gemiddeld genomen doet MB het heel niet verkeerd, maar de modellen waar echt de winsten me te halen vallen, zoals de S-klasse en de E-klasse en de GLK, die doen het niet zo goed. Met name omdat in die modellen ook veel R&D zit, is een succes van die modellen erg belangrijk.
R klasse is een flop:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/28/opvolger-r-klasse-wordt-gebaseerd-op-de-e-klasse
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/07/waarom-heeft-mercedes-zoveel-geflopte-modellen
Wonder als je er al ééntje ziet rijden…
C klasse Avantgarde met AMG pack is zeker niet lelijk maar zal nu te lijden hebben onder de nieuwe 3 reeks (mensen kiezen altijd meest recente model)
B klasse? Succes? Oud model zeker niet, overstocks zijn gedumpt geweest bij taxibedrijven, verhuurbedrijven en overheden. Het nieuw model lijkt het “iets” beter te gaan doen
A klasse daar is het te vroeg voor maar als je ziet hoeveel A3’s er verkocht zijn dan kan je de A klasse geen succes noemen
B-Klasse iets beter? Gaan maar eens naar een Benz dealer en probeer er maar een te bestellen. Achteraan sluiten aub. Bovendien deed de vorige B-klasse het niet slecht, zeker in Duitsland niet waar Mercedes nog altijd marktleider is in het premium segment.
De C-klasse is gewoon een auto voor iedereen. De Avantgarde eventueel met AMG pakket voor de jonge mensen en de elegance modellen voor de oudere.
Het is gewoon dat MB best een lange productcyclus(6 jaar voor de c-klasse) heeft en ja, mensen kiezen inderdaad voor het laatste product. Bovendien heeft MB zijn imago niet mee, totaal onterecht is mijn opinie.
Kaasplakje?
Kom dan met iets nuttigs i.p.v. gewauwel in de rondte..
Heb ik je gekwetst?
Eerst hadden we daar altijd lincoln voor en nu neemt kaasboerin het stokje over… en kan me niet voorstellen dat iemand met een normale baan en leven op die manier op onderwerpen reageerd, vandaar..
http://www.nederlandbloeit.nl/media/default.aspx/emma/482x360w/10768010/twentse+kaasboerin.JPG
Ben bang dat als het lang duurt ik naar Audi overstap.
Klanten waarderen dat en blijven dan trouw aan Mercedes.
Alsof BMW niet uitperst met de 3GT, 5GT en X6? Alsof Audi niet uitperst met de vele sportbacks en de hele Q reeks? Ze doen alle drie hetzelfde.
Mercedes-Benz posts new sales record for August
ercedes-Benz sold more vehicles in August than ever before in this month. With a total of 91,316 units delivered, sales were up 4.5%
Lees het hele stuk hier http://www.daimler.com/dccom/0-5-7153-1-1529209-1-0-0-0-0-0-16694-0-0-0-0-0-0-0-0.html
kijk maar het begint a lbij de a klasse