In de afgelopen tien jaar is onze auto-export meer dan verdubbeld, en tegelijkertijd loopt het aantal gesloopte auto’s terug. Zou hier een verband zitten?
Het is wellicht vragen naar de bekende weg. In 10 jaar tijd steeg het aantal geëxporteerde auto’s van 123.000 naar 274.000 (+151.000). In dezelfde periode werden er bijna 60.000 auto’s minder gesloopt in Nederland (2002: 294.636 ; 2011: 235.852), aldus het CBS.
Er schijnen met name meer auto’s het land uit gegeaan te zijn door de aanpassing van de BPM-regeling: op auto’s gebouwd na oktober 2006 krijgt de exporteur tegenwoordig de resterende BPM terug, terwijl dat vroeger niet zo was. Hierdoor wordt het aantrekkelijker jonge auto’s te exporteren, legt branchevereniging BOVAG uit. Met name de (zware) ex-leasediesels profiteren hier van.
De stijging zet ondertussen onverminderd voort: uit cijfers van VWE Trendweb blijkt dat in de eerste 7 maanden van dit jaar er alweer 44.000 meer auto’s zijn uitgevoerd dan in dezelfde periode in 2011. Naast conventionele auto’s neemt ook de export van hybrides een enorme vlucht, in 2010-2011 zelfs met honderden procenten.
Dat er minder gesloopt wordt heeft er mee te maken dat auto’s langer meegaan. Daarnaast gaan de oude barrels meer naar MOE-landen of Afrika, in plaats van naar Sjonnies slooppaleis. Naar welke landen we het meest exporteren? Eerst Polen, dan heel lanng niets, en dan de rest. (via nu.nl)
Foto credit: autojunk.nl
kwestie van tijd voordat onze lieve overheid zich bedenkt.. die BPM zal binnenkort wel niet meer terug gegeven worden..
@dennisr: is uitspraak Europees hof in Brussel. Nederland zou wel willen maar juridisch gezien krijgen ze het niet voor elkaar de rest BPM bij export niet te restitueren. Denk dat we daar met z’n allen best blij mee mogen zijn omdat de autohandel anders helemaal op z’n gat had gelegen.
er komen gelukkig ook een hoop ex- dieselleasebakken terug ..
moeten ze alleen wel 25 jaar of ouder zijn ..
-edit: nutteloze bijdrage-
@norge:
Lol, je krijgt hier ook al met VAG sensuur te maken.
Beetje Autoweek taferelen.
@jrk68: Zou het geen censuur noemen. Word zelf ook gaar van altijd dezelfde nutteloze opmerkingen over VAG.
@autogedrocht:
Ach, ik vind zielig op de man zeiken veel erger.
Ik heb zijn comment gelezen en vind dat best meevallen
@jrk68: Dat mag je vinden, maar wij hebben de edit-knop :) Genoeg is genoeg:
@sir_smokalot: zeg eh.. wat vraag je voor die knop? ;)
@dennisr: inderdaad! :)
@sir_smokalot:
Die edit-knop zou ik ook wel willen hebben eigenlijk, maar dan om m’n typefoutjes te corrigeren.
Scheelt een hoop nutteloze bijdragen denk ik.
Maar je hebt gelijk we zijn bij jullie te gast.
@jrk68: ben er graag te gast, altijd het lekkerste lees-voer op tafel.. :P
@dennisr:
Ik ook en daarom respecteer ik het ook.
Ben alleen van mening dat die edit-knop wat consequenter gebruikt mag worden
@jrk68: Nutteloze bijdrage ? Tja en dat zonder 1 van de huisregels te overtreden ,toch knap.
@norge: daarom kan het nog wel nutteloos zijn.
@norge:
Yep, als ze die regels strikt zouden toepassen dan kan je 75% zo ditchen.
@norge: Ai, kjeare venn, nå kasten dem ut deg! Kanskje er du litt for kritisk! Jävla idioter på autoblog.nl.
@lastbiltekniker: Nei da ,de er bare 1 som ikke altid tåle min sans for humor .Ingen problem ;)
Niet alleen de teruggave van de rest-BPM maar ook het feit dat nederlanders vrij zuinig zijn op hun auto’s en dat de nederlandse wegen er redelijk bij liggen spelen daarbij ook een belangrijke rol.
-edit: nutteloze bijdrage- zijn de enige bijdrages die van mij steevast een +1 krijgen ..
@lincoln: Vrij nutteloos, gezien je hoeveelheid reacties is jou leven ook vrij nutteloos. Get a life, dude!
@mercs: Gast, respect maar fuck niet met een ouwe tak op autoblog.
Weet je in hoeveel tijd al die reacties zijn gemaakt? Ab bestaat al een beste tijd.
Maar ik vergeef je “domheid”
Bovendien -mits je geen lange lulverhalen typt zoals ik- kost het je nog geen 5 minuten. En ons ga je niet wijsmaken dat je die tijd niet “hebt”.
En als laatste is het gewoon een kwestie van prioriteiten stellen doch vraag ik mij af of je dat woord zoiezo wel kent want nog even zo doorgaan met je nutteloze reacties en je komt er zelf ook wel aan ;)
Export verdubbeld in 10 jaar!!
Leuk, maar dat aantal kan dus nog veel hoger, zeker als je kijkt hoeveel VAG leasespul hier nog rondrijd, wat geen normaalmens wil kopen.
@bullgod76: Voorzichtig nou ,ik zei hetzelfde …
@norge: Alleen doet bullgod76 dat niet 20x per dag, misschien is dat het verschil ;)
@autoblog: ik vind het jammer dat jullie voor eigen rechter spelen. Mss is dat ook wel de reden dat ik wat minder actief begin te worden op AB. Zolang er aan de huisregels wordt voldaan moeten jullie er niet domweg “nutteloze bijdrage” van maken. Ik denk dat de reagluurders dat zelf wel kunnen bepalen d.m.v iets te zeggen. En dat is toch jullie doel? Zoveel mogelijk bijdrages het liefste met verschillende zoek-woorden zodat autoblog “gevonden” wordt?
Willen jullie dan niet zo graag “neutraal” zijn? Of beter geherinterpreteerd HOREN jullie dat -als mods- niet te zijn?
@euro95: Denk persoonlijk dat Autoblog er ook baat bij heeft, dat zodra ze gevonden worden, dat ze ook een goede indruk krijgen, en niet dat ze bij elk artikel de afgunst tegenover VAG te zien krijgen.. niks ten nadelen van @norge :P maar denk wel dat het zo gaat..
Werkt 2 kanten op.. meer reacties, maar misschien wel van minder mensen..
@dennisr: heb je zeker een goed punt waar ikzelf mijn gedachten niet over heb laten gaan doch ben ik nog van mening dat autoblog om welke reden dan ook niet het recht heeft om zelf voor rechter te spelen.
@euro95: een kleuter zijn stembanden snij je er ook niet uit omdat die onzin blijft uitkramen.
@euro95: niet afsnijden, maar af en toe wel afplakken..
@dennisr: Touche xD
En Sjonnies Slooppaleis haalt ze weer uit het Verenigd Koninkrijk, die -Onderdelen-Occasion-Toppertjes !!!!!!
@desjonnies:
Aardig hé dat Smoke ff jouw toco plugt in zijn stukje…
@jrk68: je probeert serieus zo grappig mogelijk over te komen zodat je vriendjes kunt zijn met iedereen? Pff, aandachtstrekkende kleuter xD
@euro95:
Als dat al zo zou zijn ben ik daar in elkgeval niet echt succesvol in gelukkig.
Zo jij ook je blikje aandacht….
@jrk68:
@desjonnies:
Het was dus als grapje van mijn kant bedoeld. Al goed, mislukt!
@euro95:
Ok sorry !
@euro95:
Zo kwam het niet over.
now worries.
@euro95:
doel van een blog?????????
@desjonnies:
heerlijk is dat ..
netjes demonteren is letterlijk en figuurlijk monnikenwerk ..
overdaad .. hebben en conserveren ..
@lincoln:
Yep morgen de laatste hand aan de 106 Rallye leggen.
Vanavond laatste vleugje spuitwerk
Striping ‘gescoord’, schijven, blokken filters en het hele ding schoon gekregen na VIJF jaar te zijn verwaarloosd.
Velgen gestraald en gespoten.
Ding is weer 100% origineel en standaard.
Dingen zijn ongelooflijk totaal niet roest gevoelig.
@desjonnies: i like your job (y)
@dennisr:
Hobby.
Liefdewerk.
En naar de toekomst kijken.
Banken geven zero rente.
En dit Peusje is al zeldzaam aan het worden
Nieuwe onderdelen kosten een krabbel, schijven, blokken bougies en alle filters voor negentig Euries.
Een 205 Rallye doet nu al 2x meer dan een GTi’tje.
Dus zet ik hem weg.
@desjonnies: Als je maar weet waar geld uit te halen is.. :)
Maar er is ook een echte sloperij?
@dennisr:
Nee,
wel iets met ijzer in de scheepvaart en service.
Hierdoor een aardige werkplaats met straalcabine en verfspuit mogelijkheden en opslag voor de klassiekertjes.
@desjonnies: heb pm gestuurd.
Is het dan ook voordeliger om in nederlands een klassieker te kopen?