Nederlanders hebben lak aan Belgische trajectcontrole

Auteur: , 67 Reacties

Het commentaar van de 'Ollanders: pfffrt, whahaha, wat gaan jullie doen dan? Ons een bekeuring geven? Dacht het niet! Gasss!

Over de trajectcontrole op het viaduct in Gentbrugge (Vmax: 90 km/u) hebben we al meermalen geschreven. Eerst omdat de autoriteiten na twee jaar nog steeds de ‘aan’-knop niet hadden gevonden, en vervolgens over de keiharde stroom pecunia’s die het ding in zijn eerste werkende weekend binnenharkte.

Inmiddels zijn we vier maanden verder, tijd voor een tussenbalans. Na een maand stond de teller op bijna 20.000 boetes, na 4 maanden zijn dit er ruim 40.000.

Aardig detail: 29.285 van deze boetes komen op naam van niet-Belgen. Dat is 72%! Dat zou helemaal niet moeten kunnen, want Belgen rijden immers harder dan Nederlanders. Het lijkt ons dan ook dat dit alles te maken heeft met het feit dat wij straffeloos kunnen jakkeren bij onze zuiderburen. Wel zuur voor ‘de Belg’ natuurlijk, zo’n ongelijke behandeling.

Zijn er reaguurders die dit kunnen onderschrijven? Rij jij regelmatig over dit viaduct, en let je dan nooit op je teller? En de fanmail blijft uit?



67 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Vijf Hollanders in een Audi Quattro arriveren bij een Belgische grenspost.
Daar worden ze gestopt door beambte Sjefke die zegt:
‘Het is illegaal om vijf mensen in een Audi Quattro te vervoeren;Quattro betekent vier.’

‘Quattro is alleen de naam van de auto,’ antwoordt de bestuurder.
‘Je kunt er best vijf mensen in vervoeren.
Wil je de papieren zien!!!!’

‘Dat zal weinig verschil uitmaken,’ antwoordt Sjefke.
‘U hebt vijf mensen in uw Quattro en U breekt daarmee de wet.’

De Hollander wordt ongeduldig en zegt:
‘Zou je je baas kunnen roepen?
Ik zou graag met iemand willen spreken die verstand van zaken heeft.’

‘Sorry,’ antwoordt Sjefke,’Agent Versmulders heeft het nu te druk met twee Duitsers in een Fiat Uno.’
@Benjamin1: wat heerlijke slecht zeg. Net zo als dat er nog geen iPhone 5 app is van AB -.-
@mightymike: inderdaad zeer slecht van Apple dat ze alles zo dichtgetimmerd houden.

Is maar goed dat ze toentertijd geen auto’s zijn bouwen. Anders had je alleen maar Apple benzine kunnen tanken bij het Apple-tankstation, alleen maar Apple boutjes met Apple draad kunnen gebruiken, Apple lampjes met Apple fitting en natuurlijk alleen maar muziek luisteren uit de Apple Itunes Store.
@desoper: en Apple-banden….die 10x zo duur zijn…
@desoper:

Haha alsof apple schroefjes zou gebruiken.
Ze zouden alles dicht lijmen en reveten.
Ruitenwisservloeistof op = nieuwe auto kopen.
@desoper: 1 opslossing: vergeet apple koop Android
@mightymike: kut!!! Vrijdag heb ik ook de Iphone 5! Dan maar gewoon via Safari kijken…
@Benjamin1: geld dit ook voor motors? Anders word het druk op de bmw k1600…
@Benjamin1: gevoel voor humor :))) Altijd welkom…
Je bedoeld die paar Hollanders ZONDER caravan die hier passeren?
@Benjamin1: das een goeie
@Benjamin1: vanaf de eerste zin die ik las was dit al mijn favoriete comment :)
ja ik rij er vaak over. Ik hou me wel aan de snelheid aangezien ik een belg ben. Het is wel zenuwslopend om bij zo een snelheid te blijven rijden. meestal zet ik me gewoon achter een vrachtwagen of auto die zich er wel aan houd, moet ik niet constant kijken hoe snel ik rij.
@RazorHead: Valt er hartstikke mee. Is enkel het viaduct, minimaal stukje dus. In slaap vallen lukt je er in elk geval niet door al het gebonk. Daarna is het weer lekker doorjakkeren.
@benjamin1
Wordt gezellig dan in een fiat 500…
@roeliusmaximus: Vanavond BoB ik dan wel, heb een Peugeot 5008 ;)
@roberto:

er is vast wel iemand met een Saab 9000 die deze taak van je wil overnemen.

(wie biedt meer?)
@escort77: if you see it, you’ll shit bricks
http://209.105.244.10/~infinity/wp-content/uploads/2012/08/infinity-20131.jpg
@tom307:

sorry, maar ik vat ‘m ff niet.

“infinity 20131?”

Op het plaatje zie ik toch echt een Infiniti (dus niet de audio-fabrikant Infinity) en de type-aanduiding daarvan is volgens mij iets als FX35…
@escort77: …je maakt de grap kapot
@escort77: Weet je toevallig ook wat de wiskundige getalwaarde van “infinity” is?
@rubend:

kwartje is gevallen… ik denk dat ik onbewust alleen naar die “type-aanduiding” keek.
@roberto: ook goed…
blijft leuk, ons kunnen ze niet bekeuren. En als de Belgen niet betalen aan het CJIB krijgen ze een incassobureau op de stoep.

toch nog een keer een pluspuntje voor het braafste jongetje van de europese klas (Nederland).
Ikzelf (Belg) hou mij altijd aan de 90 daar. Niet alleen is er trajectcontrole maar staan er ook vier flitspalen, en 90 rijden vind ik minder irritant dan 120-met-vier-keer-afremmen-naar-90…
@Esprit_de_Flandre: ik, ook Belg, ben er gisteren nog over gereden, volgens mij staan er nog maar 2 (richting A’pen) richting Gent is het trajectcontrole. OT: valt wel mee, coyote geeft dat goed aan en ervoor en erna weer vlot op het gas.
@9114life: Naar Antwerpen toe staan inderdaad de palen nog, twee of drie. Vallen goed op dus valt prima voor af te remmen. Andere kant op maar even rustig aan doen, toch maar een kort stukje.
@RoT___: 4, 2 links en 2 rechts
@fortuna: nee. Stonden er 4, sinds trajectcontrole staan er maar 2 meer.
Ik woon in Groningen maar rij regelmatig helemaal naar België om even een middag flinkt boetevrij te jakkeren, heerlijk! In Duitsland is dat niet leuk omdat het daar gewoon mag.
@flippert: jij bent gek.
@flippert: Oh! Stout!
Het akkoord mbt tot de uitwisseling van gegevens NL-BE zou eind januari rond moeten zijn…

Let ook op dat er ook veel meer met mobiele cameras wordt geflitst in vgl met NL (ze staan bijvoorbeeld vaak op E17: Haasdonk, Waregem, Deinze, Kruishoutem; E19 voor de grens NL…) en dat men steeds voor buitenlanders overgaat tot onderschepping waarbij de motopolitie buitenlanders doet stoppen en onmiddellijk laat betalen…
@upstream: het valt dikwijls mij op dat in NL ik constant zwaantjes zie, al of niet met een onderschept voertuig. In BE zie ik dat veel en veel minder.
@upstream: Ja. Maar als je wat terug graaft in de archieven zul je lezen dat dat bericht vrijwel elk jaar een keer uitgegeven wordt. Laten we liever wachten op de eerste berichten van mensen die een betaalverzoekje op de mat treffen.
@upstream:
Ik rij wekelijks Leeuwarden-doornik en geloof me: in Nederland heb je veel meer mobiele controles en die zitten meestal goed verstopt terwijl in be je ze toch wel vaak kan zien…
Overigens wordt de trajectcontrole gentbrugge door mij gereden op cruise control maar met Belgische platen :-)
Wat een gestoef! Ik rijd zo hard ik wil, ook in België. Het enige wat ik doe is alert rond rijden en alle vaste flits locatie onthouden. Wat een lelijk gepimpte elfje! Kom net terug van Thailand daar worden alle vervoer middelen gepimpt, auto, scooter, bus, tuktuk, vliegtuig, fiets, riksja, pick-up, longtailboat,zelfs een poes krijgt een gepimpt jasje.
Vergeet de Thaise vrouwen niet
@sir_smokalot: ‘Vrouwen’ is hierbij nog een eufemisme
Wat ook zo’n skoftig mooi stukkie weg is, is de weg van luxemburg naar luik en dan vooral het eerste deel na luxemburg wat mooi asfalt heeft. Je moet daar zo enorm uitkijken wil je er geen snelheden van ruim boven de 200 rijden.
Dat zijn er ongeveer… *pakt rekenmachine*… 13 per uur
die geflitst worden!
Is er ook een woordenboek voor de commentaren?
-Gestoef
-Zwaantjes
-A’pen
@valetparker:
Gestoef : opscheppen
zwaantjes : federale politie op motor
A’pen : afkorting voor Antwerpen
@valetparker: En een Sjefke zegt me ook niks.
…zo wil de Belgische staat meer de schatkist bijvullen…én dat lukt ze ook…Maar niet vergeten dat het wederzijds is, want op verschillende grensovergangen heeft ook Nederland flitspalen gezet….
Niet alleen in België maar ook in Frankrijk rijden Nederlanders veel vlotter dan de andere. Met nieuwjaar naar Frankrijk geweest en het viel me op dat nederlanders niet vertraagde voor de vaste flitstoestellen langs de Franse wegen. Zo ook in België rijden wagens met gele plaat geen 120 maar vlotjes +140! Let wel, indien er bij controle van een geparkeerde nederlandse auto blijkt dat er een boete openstaat krijg je een wielklem.(Ook al staat deze wagen correct geparkeerd!)
Ondertussen kan u verder doorgassen!!!
Wist je de reden waarom je in Gentbrugge maar 90 mag? Omdat de aannemer wegenwerken de renovatiewerken slecht uitgevoerd heeft waardoor elke naad nu enorm veel lawaai maakt. Dus hebben ze dan maar de snelheidslimiet verlaagd daar. En nu incasseren, kun je nagaan.
@sergedemulder: en bovendien hebben ze er jaaaren over gedaan om nieuw wegdek te voorzien. Alle dagen file. En nadien was het nog slechter dan voordien. Welkom in België.
Het is oneerlijk maar even ter verduidelijking voor de Nederlanders, als je echter geflitst wordt en je wordt tegelijkertijd ook nog eens door de politie aan de kant gezet voor controle is het verhaal al heel wat minder. Dan dient u direct te betalen of de auto wordt in beslaggenomen(consignatie noemt dat hierzo) Ik zou ook al is de kans klein toch nog oppassen.
Voor de mensen die soms naar Antwerpen gaan shoppen; er komt vanaf Maart een team in Antwerpen (en wsch ook in andere steden) die actief op zoek zal gaan naar geparkeerde wagens met buitenlandse plaat met openstaande boetes… Deze zullen dan een wielklem krijgen
Belgische rechter: Welkom op deze hoorzitting, we werken vandaag aan de zaak 140km/h waar 120km/h is toegestaan op onze snelwegen.

Man: Dat kan ik niet geweest zijn!

Belgische rechter: Legt u mij dan maar eens uit waarom dan niet!

Man: Nou, de plaatsdelict klopt, datum klopt, alleen reed ik daar toch minimaal 160km/h!

Rechter: Ach, dat klopt niet.. vrijgesproken!
Mijn collega is er ook op een hele dikke prent getrakteerd (350,-) voor iets van 30 km te hard; hij zegt dat het heel slecht is aangegeven! Ik zeg; pas op in Sjefkes land; DIKKERE boetes als bij ons en erger: PER DIRECT BETALEN!!! Dus je auto achterlaten langs de snelweg, mee naar de pin automaat en ter plekke cash aftikken!!!!

Moeten die Jannekes van ons ook eens doen…
@alfamail: In België 350€ voor 30 teveel?! Onmogelijk. Mijn laatste boete van vorige week in BE reed 168 op de teller. Op PV gecorrigeerd naar 157. Boete: 170€. Voor 37 teveel dus…
@9114life:

Hangt ervanaf waar je gepakt bent. (60 in een zone 30 is duurder dan 150 op de snelweg)
Als het een buitenlander is heeft hij ook geen recht op een minnelijke schikking en bepaalt de rechter de hoogte van de boete dus is er geen standaard tarief.
was altijd een leuke weg om met 200+ overheen te knallen
je zit dan gewoon te schudden in de auto van die hobbeltjes die er allemaal inzitten
volgens mij stonden er eerst 3 flits palen langs de weg
Dit is ook wel een aardige in de categorie “U stuurt wel aanmaningen, maar ik betaal lekker niet”.
Nu het toch over trajectcontroles in BE gaat.. Ik werk in Belgie (ben Nederlander) en rijd vaak via Eindhoven richting Antwerpen. Als je de grens over komt heb je camera’s boven de weg hangen. Kenteken scanners zou ik zeggen? Maar als je dan wat verder rijdt kom je ter hoogte van Oud Turnhout (E34) weer van deze camera’s boven de weg tegen. Ook een stuk verder E313 net voor Antwerpen zie ik weer van deze gevaarlijk uitziende camera’s. Moet ik hier voor uitkijken of waar dienen ze voor?
@a3driver: neem er eens een foto van…
In april/mei vorig jaar een keer of 6 richting Antwerpen gereden, te hard langs die flitspalen daar. Geen boetes gehad. Ook een aantal keer langs Gent gereden richting Kortrijk maar kan me geen trajectcontrole herinneren. Dus ook niet of ik te hard heb gereden.
Wij Nederlanders mogen dat wel in België. Dat is nu net het verschil tussen een Belg en een Nederlander dat noemen ze beschaving.
@a3driver: dat is traject controle die binnenkort weer in dienst gaat!
@fonny maar tussen welke punten word je dan gemeten. Ik rijd overigens met belse platen op m’n a3 dus die bonnen vallen wel degelijk bonnen op de mat.
De helft van die 29.285 boetes zullen wel van mij zijn, rij daar ongeveer elke dag wel 2 tot 4x langs.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).