Nederlanders stellen onderhoud uit

Auteur: , 127 Reacties

Hoe is het met jouw auto gesteld?

We wisten het natuurlijk al langer. Door de crisis hebben mensen minder te besteden, of gewoon minder geld over voor het nodige onderhoud aan hun auto’s. De wettelijk verplichte APK zal dan wel gedaan worden, maar de kleine, en al helemaal de grote beurt moet maar even wachten. Echt verstandig is dit niet, maar wat moet je anders?

De cijfers liegen er niet om. Multiscope ondervroeg in opdracht van BOVAG automobilisten naar hun reparaties. Wat blijkt: 26 procent stelt kleine reparaties uit, 19 procent doet niets met de grote, en maar liefst 16 procent slaat alle voorgeschreven onderhoudsbeurten over.

Deze nalatigheid uitte zich het afgelopen jaar voornamelijk in kapotte verlichting (kwart van de APK-afkeur), mankementen aan het remsysteem (17 procent) en versleten banden. “In deze donkere, winterse periode vormen vooral de vele versleten banden en de gebrekkige verlichting een groot verkeersveiligheidsrisico”, vertelt BOVAG-woordvoerder Paul de Waal. “Recentelijk bleek dat van 1.500 onderzochte personenauto’s 41 procent ten minste één band heeft met onregelmatige slijtage of een vorm van schade. Met een totaal wagenpark van ruim 8 miljoen komt dat neer op 3,3 miljoen auto’s.”

Of je nou wel of niet in winterbanden gelooft, ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat versleten banden geen goed idee zijn onder winterse omstandigheden. Kost het wisselen te veel tijd en dus te veel geld? Dan vraag je toch lief aan deze dame of ze het even voor je wilt regelen? Zorgt ze ook dat de rest van je auto ‘winterklaar‘ is. Met happy ending, want bomen en greppels zullen makkelijker te ontwijken zijn.



127 reacties

Onderhoud?? Eén keer per jaar de APK is meer dan genoeg onderhoud! Als ie APK is is alles weer gewoon goed. En als je olie bijvult is verversen totaal overbodig.
@flippert: ehm… we hebben het hier over auto’s en niet over driewielers/fietsen met zijwieltjes oid…
@flippert: APK is een controle, géén onderhoud. Mits je een oude Toyota rijdt is het wel aan te raden om er een beurtje bij te nemen.
@maru: niet waar: de RDW weet echt wel wat goed voor je is en als ie door de APK komt is ALLES dus weer goed voor een jaar. Al die onzin die dealers er weer bij verzinnen is je reinste diefstal: olie verversen, filters, rubbers, bougies en weet al niet wat: allemaal onzin!
@flippert: Hahahaha! Hoezo naïef… LOL!
@flippert:
Blijf maar lekker zo door dromen dan komt het helemaal goed met je auto.
Apk keuring is onderhoud , hahaha
@flippert:

ben het hier wel gedeeltelijk mee eens…

olie verversen na 25.000 km is soms helemaal niet nodig. 40.000 is ook een prima interval.. rijd je regelmatig en lange afstanden? bougies worden echt niet na 20.000 km slecht… en ga zo maar door… veel onderhoud hoeft niet zo rigoreus als de dealer het doet.

maargoed, zodra je auto ouder wordt, is (bijvoorbeeld) preventief onderhoud om bijvoorbeeld je remsysteem tip-top te houden erg verstandig, dan red je het echt niet meer met alleen APK.
@flippert:

Bedoel je dit serieus of ben je aan het trollen?
@mister: trollen, moi??
@maru: TOYOTA!
@flippert: precies!
@flippert: Helemaal mee eens. Het is ook maar een vervoermiddel. Bij de APK wordt gekeken of de auto veilig is. En als het lampje gaat branden voor de olie gaat er weer een scheutje bij.

Al die beurten zijn alleen maar om de dealer/garage aan het werk te houden.
@boertje: ik heb een uitstekende relatie met mijn dealers en gun ze het beste. Altijd netjes onderhoud volgens schema, mét fooi… Dat gezeik altijd! Geld moet rollen, het liefst op 4 wielen!
@Svenska_Aeroplan_AB: Geld moet inderdaad rollen. Maar ik weet toch wel iets beters om het aan te besteden dan aan verplichte beurten voor een vervoermiddel.
@boertje: “Het is ook maar een vervoermiddel.” *gasps* Ga je mond spoelen!
@maru: En wat mag u rijden dat het zo bijzonder is?
@maru: Precies! @boertje: schaam je! :)
@boertje: vervoersmiddel? Voor veel is het ook een hobby. En een hobby mag geld kosten…
@flippert: Olie verversen niet nodig? Rijd lekker nog een extra rondje op je driewieler joh! Als je olie niet ververst wordt het zwart snot… Vol roet dus. En jij denkt dat dat smeert? Krent.
@autobart: als je d’r maar genoeg bijflikkert blijft t mooi helder. Geeft wat blauwe walmen een paar weken maar dat is gewoon nieuwigheid, van hoe nieuw die olie is. Eigenlijk een goed teken dus. Dan heb ik het wel over olie van de Action of de Lidl natuurlijk, de rest is geldverspilling.
@flippert: Haha wel verstand van auto’s jij? Haha als je blauwe walmen hebt is dat een teken dat et iets anders gebeurt dan een normale verbranding… olie wordt verbrand… dat kan op meerdere manieren.maar als olie verbrand wordt kan je er indd oneindig veel bij flikkeren omdat het toch wel verbrand wordt… nee maar dan betaal je niet onnodig geld hoor!? slimmerik
@flippert: Ga aub weg van deze site, jij bent geen auto liefhebber! Met onderhoud kun je idd ook overdrijven.
Maar elk jaar nieuwe olie van goede kwaliteit en een filter zijn essentieel voor het behoud van je wagen.
Ook het vervangen van je bougies als ze versleten zijn kan je brandstof besparen, zelfde met het luchttfilter, dat moet zo’n gruipstuiver als jou toch wel aanspreken!
@flippert: vooral zo doorgaan !

Ik heb ook eens zo’n klant gehad als u
Die vulde alleen maar bij met olie van de aldi.
Na 50000 km stond het motortje vast , het was geen olie meer maar drap.
Al het filterpapier zat door heel de motor.
Dus om het jaar of zoveel duizend kilometer je olie + filter teverversen kan geen kwaad.

Maargoed als jij dat zo vind dan denk je er toch zo over.
@svenbmw: zie je wel, die filters zijn alleen maar slecht voor je motor. Daarom laat ik het gewoon weg. Plug erin en klaar, nooit meer 8 euro aan zo’n dom filter uitgeven..
@flippert: heerlijke trol van me ;)
@flippert:

Als je zoveel olie bijvult dat je nietmeer moet verversen dan is het hoog tijd voor onderhoud.
@Hupke: nee hoor, gewoon tot de rand afvullen! Vind ie lekker, is goed voor je motor!
@flippert: banden vervangen is ook onzin. Af en toe de lucht bijvullen volstaat. Luchtfilter gewoon ff in de vaatwasser, klaar.
@flippert: Heerlijk, hoe mensen reageren op jouw opmerkingen hier, hahaha!!
@camber24: Ik vind ze allemaal niks aan..
@flippert: ik wil geen 2e handseauto van jou kopen in ieder geval!
@redneckdarian: nah.. Zó erg is het ook weer niet hoor: één keer per jaar spuit ik de motor en de wielen, remmen, uitlaat etc. helemaal onder de kruipolie zodat alles goed gesmeerd blijft. Volgens mij doet een dealer dat ook maar dan betaal je je daar helemaal blauw voor.
@flippert: Kruipolie???
Damn alles gaat dan aankoeken onder die wagen van je.
Pfff
“Nederlanders stellen onderhoud uit”
Neen, Nederlanders stellen met name de aanschaf van een auto uit.
@bigcar: ook
Zijn de Nederlanders dan zo gierig om op onderhoud de besparen?
@4991: Er zijn veel mensen die niet eens beseffen dat ze überhaupt op onderhoud moeten gaan… mijn stiefzus is zo’n geval… en dan verschieten dat ze na verloop van tijd niet meer goed kan remmen en er allerlei mankementen aan de auto komen…
@xilver: idd of uberhaubt niet weten wanneer een onderhoud nodig heeft. Daarnaast klinkt het verhaal veel te bekend.
@xiran: Hebben ze bij Peugeot al jaren een oplossing voor. Onderhouds indicator, al houdt die enkel rekening met de km-stand/tijd. Daarna meteen de aanduiding van het olie niveau.
@RoT___: dat heeft de mijne ook.
Elke keer weer een melding in m’n BC + navigatiescherm.
En wie kan die melding stoppen? De dealert… Lol.
@RoT___: klopt ik rij alleen niet zoveel dus ik onderhoud op tijd. Ouwe olie is ook heel slecht net als koelvloeistof. Ik refereerde ook niet naar me zelf.
@RoT___: Mercedes/bmw heeft dat al sinds de jaren 90.
@xilver: dan begin je toch vanzelf vragen te stellen of zo een persoon het wel verdient om een auto te mogen bezitten.
@4991: Die vraag heb ik me al verschillende keren gesteld…
@4991: Veel Nederlanders zijn inderdaad gierig, kijk maar hoeveel vrekkenwagentjes er tegenwoordig rondrijden. Enige reden die ik me kan bedenken om in zo’n trage pauperbak te rijden is kostenbesparing.
@alcantara: maar wat valt bij jou onder de noemer “pauperbak” dan?
@alcantara: Sommige mensen hebben ook gewoon het geld niet.. Heb jij waarschijnlijk geen last van met je goedgevulde bankrekening.
@dheep: geen onderhoud is vragen om problemen en dus gaan de kosten hoger oplopen dan een reguliere onderhoudsbeurt. en als je al geen geld hebt voor een ondehoudsbeurt begrijp niet waarom je jezelf een auto aanschaft.
@4991: Niet overal in Nederland is het OV toereikend om naar je werk te gaan. En mensen komen soms ook voor onverwachte kosten te staan.
@autogedrocht: dan neem je toch de fiets? of de trein?
@dheep: die moeten met de bus gaan en niet het verkeer ophouden met hun slome schraaphokken! Wel zo’n slome k auto rijden en dan vervolgens bij de groen links voedselbank de hand ophouden, bah..
@alcantara: tjah… Niet iedereen barst van het geld…
@maurits123: slecht excuus, je tankt de auto toch ook met benzine. Dat is nog steeds niet gratis.
@alcantara: kostenbesparing wil ik het niet noemen, ik hou niet van motor revisie.
@alcantara: De prius is wel een dikke 1.8 hoor!
@alcantara: Belasting speelt een grote rol. Zolang de overheid schone auto’s support kopen mensen die. Liefst daarna ook lage kosten ivm de leegzuigerij door de overheid.
Ik ga elk jaar vlak voor de controle naar de onderhoud, dan ben je steeds in orde voor het nazicht en je bespaart een tweede bezoek omwille van afkeuring.
Doen we lekker zelf. Of “we”, ik voer het onderhoud uit aan onze auto. Wanneer? Als we merken dat ze wat minder (soepel) gaat lopen. Olie wordt wel regelmatig gecheckt net als de bandenspanning en alle andere overige vloeistoffen. Lampen worden ook regelmatig gecheckt, koplampen zelfs altijd bij thuiskomst als het avond is (lampen tegen de muur). Maar zo gek veel onderhoud is ook niet nodig bij een auto die nauwelijks 10.000 km per jaar ziet. De Subaru zal straks elke 5.000 km verse olie krijgen en elke 10.000 km een nieuw oliefilter ontvangen. Bovendien zal om de dag (wel-niet-wel-niet-wel enz.) de olie gepeild worden. Overige vloeistoffen 1 keer in de week, net als de bandenspanning en verlichting. Er zit dus een groot verschil tussen de boodschappen auto en de liefhebbers auto, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Eigenlijk is de jaarlijkse APK het enige wat bij een garage gebeurt. Eventuele reparaties worden vaak ook zelf gedaan.
@ej20g: en niet te vergeten natuurlijk de remmen en versnellingsbak, ook erg belangrijke onderdelen die in de gaten gehouden dienen te worden. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen binnenkort, dan ontvangt onze huidige auto haar eerste onderhoud in 2 jaar tijd.
@ej20g: hahahaha jij bent de uitzondering die de regel bevestigd. Liefhebbers auto ligt idd anders.
@ej20g: na 2 jaar pas onderhoud? daar wil ik wel foto’s van zien.
@4991: autootje loopt wat ruw maar verder goed. De aankomende grote beurt gaat dat verhelpen. Ze heeft nog nooit echt onderhoud gehad, wel is de olie bijgevuld om alles op pijl te houden en is er altijd in de gaten gehouden of het filter nog schoon (genoeg) was. Zolang dat alles goed is, waarom onderhoud plegen? Nu ik merk dat ze toe is aan een beurt ontvangt ze die ook. Het is maar een boodschappenwagentje en ze loopt verder altijd. Of het nou +30 of -10 is. Alles is ook altijd netjes op peil. Juist omdat er zo weinig mee gereden wordt is groot onderhoud ééns in de 2 jaar prima te doen. Laatste onderhoud is uitgevoerd toen we haar kochten, dat was gelijk een grote beurt.
@ej20g: overigens zweten zowel het motorblok als de versnellingsbak totaal niet… Gewoon een prima autootje met 136.000 km op de teller.
@ej20g: om de dag de olie controleren?
Das wel een beetje vaak…..
Iets minder is ook heus geen probleem

En dat heeft niets met liefhebberij of niet te maken
@dnadave: klopt, maar met Subaru’s is dat een must. Dat is simpelweg zo omdat het bij Subaru nog weleens voorkomt dat op dag 1 het oliepeil op vol staat, op dag 2 op half vol staat en dag 3 weer op vol staat. Klinkt onwaarschijnlijk hè? Toch is het nog weleens zo. Zelfs de mensen op het Nederlandse Subaru Forum begrijpen niet hoe het komt. Daarom is het bij Subaru’s een must, niet noodzakelijk, wel handig.
@ej20g: ik neem aan dat dat met een fysiek aanwezige stok gaat?
Want digitaal kan dat nog is verschillen door hoe warm het is.
@kaasboerin: ja dat is met een fysieke pijlstok. De 3 door mij genoemde waarden zijn allemaal met koude motor onder dezelfde weersomstandigheden. Vandaar dat het zo opvallend is.
hmm.. ligt het aan mij of zijn de “groepen” weer terug op autoblog? het was een jaar geleden ineens plotseling weg.. It’s back! :)
Mn APK wel, morgen moet ie gekeurd worden. De rest, wat er gedaan moet worden wordt gedaan. Veel kan ik zelf, scheelt bijna 50% van de kosten + inkoopprijs onderdelen :D
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
50% van de auto’s met defecte achterlichten zijn peugeot 307 sw’s
Tja, om de 15.000 je olie verversen……wat zou er gebeuren als ik dat nou eens om de 20.000 doe……minder geld voor de dealer….niks anders.
@slickrick: Maar bij een vrij nieuwe auto.. dag dag garantie. Is er dan wat toevallig met de motor in de “garantieperiode” kan je het zelf gaan dokken.
@slickrick: Ik ben een aanhanger van Kees de Groot, en vervang geen olie meer: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/motorolie-verversen-lokkertje-of-noodzaak/speel/1/
50.000 km nu. Moet ik bij aantekenen dat ie tot 10.000 km geleden wat lekte, zodat bijvullen op den duur verversen werd.
2 jaar geleden de winter door gekomen met bijna slicks (rwd). Was geen enkel probleem, voorbandjes waren natuurlijk wel in orde.

Daarnaast was het repareren van lekkende olie (minimaal), brakke startmotor, brakke accu (door startmotor), piepende trommelremmen en lpg pomprevisie (3 jaar mee rondgereden) een duur grapje als student. Uitstellen zo lang het kan :)

Als je keuze moet maken tussen onderhoud of brandstof dan kies je brandstof.
@flutterby: in de winter met bijna sliks rondrijden vind ik bijna crimineel! Student of niet, je zal maar in een slip raken en iemand doodrijden! Voor een paar tientjes heb je al 2de hands banden met profiel.
Nog ff en ik ga janken…

Waar is de tijd gebleven dat het vervangen niet betekende dat je hele motor uit moest bouwen om bij je koplamp te kunnen komen en dat het vervangen ervan niet minimaal 50 euro kostte?

Waar is de tijd gebleven dat als je je olie wilde verversen niet heel de bodem van je auto moest demonteren om bij een moertje in je carterpan te komen en dat je niet je hele motor hoeft uit te bouwen om bij je oliefilter te komen? En waar is de tijd gebleven dat dat trucje niet meer dan een paar tientjes kostte waar je nu zomaar een paar honderd euro voor kwijt bent?

En waar is de tijd gebleven dat je met een ratel of bougiesleutel zelf je bougies kon vervangen zonder dat je een halve motor moest uitbouwen?

Fuck ik mis die tijd. Ff op een zaterdag- of zondagmiddag aan je auto zitten klooien…
@Rick-dos: koop een klassieker!
@Svenska_Aeroplan_AB: Nou….Zo erg mis ik die tijd ook weer niet… :)
@Svenska_Aeroplan_AB: die zijn te duur in de wegenbelasting. Waha!
Ik weet het, verschrikkelijk, allemaal zo ontworpen onder het mom van veiligheid. Helaas is die veiligheid erg duur, de auto’s zijn saaier, zwaarder, een erg dure prijs voor veiligheid

Eigenlijk veel te duur, het zou veel goedkoper kunnen, in plaats van al die airbags etcetera, gewoon een rolkooitje en 4punts gordel in elke auto monteren zou ik zeggen! Bespaart grote hoeveel heden gewicht, dus de auto wordt zuiniger, en goedkoper.
@ rick-dos
AMEN
Even offtopic: waarom heb die Veyron een blingbling tweety geel wiel?
@michelyman: Da’s een diepe ..
Misschien om op te rijden?
@mout: Ja maar heb nog geen 1 veyron gezien met dat “type” wiel? Lijkt uitlijn achtig iets of..?
@michelyman: Thuiskomertje heet dat, reservewiel voor als de band lek is. Nog eens niet zo’n heel gek idee om daar op door te blijven rijden als je weet wat een nieuwe band voor een Veyron kost.
Crisis? Nee, ik ben gewoon lui.
Rijd een auto uit 1987. Altijd regulier onderhoud bij universele, liefhebbende garage. Verder never nooit iets stuk. Kan zelf lampies verwisselen, makkelijk bij het blok en korte stukkies doe ik op de fiets. Ideaal voor deze schrale tijden, een Mercedes 190D 2.5 met 122tkm op de klok. Blijft gaan (*en ik betaal 90Eur/mnd belasting).
@defteling: profiteur met je stinkdiesel!
@defteling: De tijden zijn alleen schraal als je werkloos bent of als je verhuist bent en je oude huis nog te koop hebt staan.. verder is het prima vertoeven in Nederland! Oja en eigen ondernemers hebben natuurlijk ietsje minder te besteden..
Algemeen bekend dat de Hollander nogal bezuinigt op onderhoud. Duitsers denken daar anders over…

Voorkomen is beter dan genezen, preventief onderhoud uitvoeren. Hobby mag (lees: moet) geld kosten.
Vroeger kreeg mijn auto elk jaar een grote en een kleine beurt. Tegenwoordig krijgt hij nog maar 1 beurt per jaar gelijk met de keuring. Zolang de auto het goed doet ga ik niet meer geld uitgeven dan nodig. Laatst nog wel de bougieskabels laten vervangen omdat de auto begon in te houden, maar dan laat ik ook alleen dat doen en niet gelijk een kleine beurt erbij.
Ik heb de revisie van mijn versnellingsbak uitgesteld. Die ging steeds luider kermen, maar liep nog wel. Is nu gedaan. Verder is het controlelampje dimlicht doorgebrand, en vind ik de start niet helemaal fijn klinken. Weet nog niet of dat een electra-kwestie is of een sleetse startmotor. Zien we volgend jaar wel weer.
Dat wat risicovol is, wordt bij mij preventief gedaan. Distributie om de 60k of 3 jaar, motor olie verversen om de 20k. Zaken filters, banden, koppeling en remmen merk je gauw genoeg en maken bij achterstallig onderhoud ook niet meer kapot behalve hetgeen dat al vervangen had moeten zijn.

Nu zijn bij mij de stabilisatiestang rubbers achter weer aan de beurt, maar at is m’n eigen schuld. Ik had ze niet goed geperst en dus lagen ze er zo weer onder vandaan. Nu maar eens voor het betere werk van Powerlex gaan en er de tijd voor nemen :)
Morgen nieuwe banden en wiellager. Nog 15k en dan weer voor de beurt. Altijd stipt op tijd. Alles wordt direct gerepareerd.
Oja, alle beurten zelf doen scheelt bakken met geld en je weet tenminste zeker dat de juiste olie er in gaat en dat er geen kniptang onder de paravaan achterblijft (meegemaakt).

Ik vroeg expliciet om Kroon 10W60 olie en er ging een no-name 10W40 in. Daarnaast slechts 5 liter ipv 6 liter.
@Barrrry:
Welk bakbeest heb jij dat je 6L olie moet vullen?
@lowbird: een 2,6-liter 6 cilinder lust ook zomaar een liter of 7 aan olie hoor (Nissan Skyline). Laatst ook al een auto met 4 cilinder diesel (merk en model ben ik even kwijt) tegengekomen waar een dikke 5,5 liter olie in moest.
@ej20g: hou dat maar op een litertje of 5, 7 liter is te veel.
@Ra1kkoneN: nee hoor. Deze informatie komt rechtstreeks van het Skylineforum, dus ik mag wel aannemen dat het klopt. Daarnaast lust een EJ25 van Subaru ook al 5 liter, en dat is slechts een 4 cilindertje. Ik geloof wel dat het klopt. Maar dat het veel is dat is niet te ontkennen.
@ej20g: leuk dat ze het daar zeggen, maar daar klopt dus helemaal niets van. 4,5 – 5 liter gaat er in, meer niet.
@Ra1kkoneN: tsjah, uiteindelijk lijkt het me toch dat er in zo’n 6 cilinder toch meer gaat dan in een 4 cilinder ongeacht de cilinderconfiguratie.
@lowbird: Mijn oude E34 moest ook 7l. 10W60 Castrol.
Bijna vergeten dat mijn auto binnenkort een uitgebreide grote onderhoudsbeurt nodig heeft: de olie en het filter moeten vervangen worden. Dan kan hij er weer makkelijk 15.000 km tegenaan, op naar de drie ton. Na drie Italiaanse auto’s een waarlijk genoegen om Saab te rijden.
@moveyourmind: olie en kleine beurt is toch echt kleine beurt hoor.:) Maar succes met het naar de 3 ton rijden!
@ej20g: Je hebt gelijk, bij de grote beurt moet ook het interieurfilter erbij vervangen worden haha. En mocht er onverhoopt iets anders aan vervanging toe zijn wordt dat netjes op tijd vervangen. Vanzelfsprekend bij de Saabspecialist.
@moveyourmind: interieurfilter, luchtfilter en bougies meestal ook. Maar goed, als het niet nodig is is het niet nodig.:)
Dit kan wel zo zijn, maar als je een goed onderhouden auto hebt dan hoef je naast een apk en misschien een kleine beurt sowieso niet vaak naar de garage. Hangt natuurlijk ook af wat voor auto je rijdt en hoe je ermee omgaat.
Laatst een hele mooie meegemaakt. Een vrouw van rond de 40 komt naar de balie van de garage waar ik werk met de vraag. “Sinds de kou van de afgelopen week (toen we even sneeuw hadden) start mijn auto heel erg slecht. Zouden jullie er misschien even naar willen kijken?” Maar natuurlijk. Trekken de kap open prachtig schoon die BMW 118D. Beetje te schoon eigenlijk. Voor 120 duizend km. Oliedop eraf en komt gewoon pure drek uit. Het zou zo aardolie kunnen zijn geweest. Luchtfilter zwart als roet ook nog is. En de filter was verstopt. Onderhoudsboekje open en ja hoor NOG NOOIT een beurt gehad. Wonderlijk wel met een onderhoudsschema via de iDrive. Maar die had ze gewoon zelf elke keer gereset. Roetfilter is er dus ook al een tijdje mee uitgescheden en mevrouw heeft nu een rekening in aantoch van om en nabij de 7000 euro wil ze alles repareren… Turbo is aan gort. Het complete blok is gewoon op over uit. En een roetfiltertje erbij. Succes ermee, ik lach me kapot.

En toch lach ik me hier HELEMAAL rot om Flippert.
@The_12oach: zie je wel: 7000 euro, typisch weer een dealer die meteen alles vervangt als ie het even wat minder doet. Met wat kruipolie had ik die hele auto zó weer aan de praat gekregen. Litertje nieuwe Aldi olie d’r bij en hop: klaar voor de volgende 100dkm..
Ik snap mensen heel goed. Niet om het goed te praten maar als je zelf voor 10 euro per uur werkt dan heb je geen zin om 50 per uur aan de garage te betalen.

De rekeningen die ze maken zijn vaak aardig hoog. Het valt altijd tegen en die bouten zaten altijd vast bla bla bla.

Setje banden monteren, 50 euro dan mag je blij zijn. Als ze het al willen doen! Want banden monteren die daar niet zijn gekocht daar halen ze hun neus voor op. Zelfs als ze gewoon hun werkplaatstarief kunnen berekenen voor de tijd!

Het ergste was nog een bandenboer die te beroerd was om het vuil weg te krabben voordat ie het loodje ging plakken anders zou hij vieze handen krijgen… Dat het loodje waarschijnljk maar 10 km zou blijven zitten boeide hem niet…

Het is nu crisis en zolang de garages niet weer met hun benen in de realiteit komen staan zullen nog meer mensen gaan bezuinigen.
Gewoon met de klant meedenken, niet oplichten en hard werken voor je knaken.

Het nadeel is nu alleen dat ze minder klanten hebben dus ze zuigen je nog harder uit als je ze een keer nodig hebt…
Kijk die rare/lelijkr velg lings voor
Ik doe mijn eigen onderhoud..

Wel net als de rest van Nederland te laat natuurlijk.. zodra ik voor een stoplicht stil sta en niet meer weg kan door uitgevallen auto .. of zodra de remmen veel lawaai produceren..

Maar hij rijd prima..

Vandaag nog mn koelvin vervangen.. zette de motor af en een lawaai onder de kap joh, hele koelvin kapot gedraaid.. stomme ding http://cache.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_lol.gif
Ik doe het ook pas als het te laat is.. Al 4 jaar (en 70.000 km) geen grote beurt gehad. Maar de dagwaarde van mijn auto is zo laag, dat ik dan beter op zoek kan gaan naar een andere auto als ik een grote beurt + distributieriem laat doen.
Met die beurten worden garages gewoon in stand gehouden
@bmwe46csl: precies, ze stammen nog uit de tijd dat auto’s onderhoud nodig hadden. De meeste moderne auto’s zijn inmiddels onderhoudsvrij. Af en toe wat kruipolie hier en daar volstaat.
Opzich hoeft het allemaal niet veel te kosten bij de dealer.
Ik kan mij nog een Radar uitzending herinneren waarbij alle onderhoud mogelijk was in ruil voor seks.

Dus zodra ik aan een distributiewissel toe ben (600 euro), bestel ik een hoer voor 200 euro en die lever ik samen met de wagen af bij de dealer. 400 in de pocket!
@barrrry: Dat… is een verdraaid goed idee!

OT: Zie voor mijn gevoel wel veel mensen met kapotte (met name achter, uiteraard) verlichting rijden de laatste tijd, maar dat valt in deze donkere dagen natuurlijk ook gewoon meer op.
@ar156sw: hier vooral met kapotte koplampen. Lijkt me een kleine moeite om, bijvoorbeeld, 1 keer in de week alles te checken. Scheelt je een hoop geld in het geval van een boete.
@barrrry:

Opzich wel een goede, hoeren in huren om kortingen te krijgen. Puik plan, die onthoud ik :)
Ik doe alles zelf, ik heb zelfs een diagnose apparaat waar ik ook setting mee kan wijzigen.
Ik heb bewust voor een oudere auto gekozen, deels uit liefde voor het type en deels omdat ik bij deze auto alles zelf kan doen en zeker met de pc nooit meer naar de dealer hoef.
ik vervang mijn olie en filters elke 50k, en dan istie nog niet pikzwart. geen ijzervijlsel, geen klonters…

blokje heeft nu 196k staan en rijdt 400 km per week…

moet wel bijgezegd worden dat het een hevig gede-tuned blok is. een 1.4 8klepper met 55 pk, dus hij krijgt ook nooit op z’n lazer :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).