Nederlands personenvervoer in de knel met elektrische busjes

Auteur: , 29 Reacties
Nederlands personenvervoer in de knel met elektrische busjes

Lang leve wetgeving.

Al die batterijen maken een elektrische auto er niet lichter op. Bij een elektrische SUV moet je al gauw denken aan een gewicht van 2.500 kg. Dat is bij emissieloos personenvervoer niet anders en daar is er zelfs vaak sprake van een gewicht van 3.500 kg of zwaarder. En daar zit ook meteen het probleem.

De RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) hadden graag gezien dat de EU een ontheffing zou geven voor Nederland met betrekking tot de huidige regelgeving. Nu mag je met een B-rijbewijs een auto besturen tot 3.500 kg. Een voertuig met een hoger gewicht mag enkel bestuurd worden door een persoon met een D-rijbewijs. Ook bekend als het buschauffeur rijbewijs.

Het probleem is dat elektrische busjes over die 3.500 kg gaan. Chauffeurs die nu personen vervoeren in busjes met een verbrandingsmotor hebben een B-rijbewijs. Gaat het bedrijf over op elektrische busjes, dan moet deze persoon of een D-rijbewijs halen, of hij (m/v) is zijn baan kwijt.

De EU ziet niets in een ontheffing, waardoor bedrijven in vervuilende busjes blijven rijden en niet overstappen op elektrisch personenvervoer. Het opmerkelijke is dat de Europese Commissie voor Nederland wel een uitzondering heeft gemaakt voor het goederenvervoer. De komende vijf jaar is er een ontheffing en kun je een elektrische vrachtwagen met een gewicht tot 4.250 kg met een B-rijbewijs besturen. Beide organisaties verzoeken minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW actie te ondernemen.



29 reacties

Een ontheffing? wat een onzin. Of is een elektrisch busje van 4000kg ineens een stuk veiliger dan een busje met brandstofmotor van 4000kg?
@melkkoe: volledig mee eens. Op de rijschool leer je nu eenmaal bepaalde belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden.
@melkkoe: ik weet niet precies wanneer deze wetgeving in het leven is geroepen, maar ik durf te wedden dat de (te zware) bussen van nu veiliger zijn dan de bussen van toen. Allicht is het tijd om dit gewicht omhoog te gooien.
@tvklarenbosch: voor de inzittenden waarschijnlijk wel. Voor het overige verkeer zeer zeker niet. Met een zwaar voertuig onderweg zijn, vraagt nu eenmaal om meer te anticiperen. Anders kan iedere ongeschoolde pool wel vrachtwagenchauffeur worden.
@melkkoe: is denk ik ten dele waar. Remwegen bijvoorbeeld zijn absoluut korter geworden over de jaren. Verder zeg ik ook niet dat iedereen zomaar in elke vrachtwagen moet kunnen stappen, maar dat de grens iets opgetrokken moet kunnen worden. Op die manier kan ingespeeld worden op de steeds zwaarder wordende voertuigen.
@melkkoe: een elektrisch busje van 4000kg is zelfs nog gevaarlijk, want dat hoor je niet aankomen als stormram!
@Jantje_555: echt klets.
Straks wil iedere Bentayga-e of X7-e rijder ook een ontheffing.
Niet één van die busjes is specifiek ontworpen voor electrische aandrijving. Allemaal zijn het bestaande ontwerpen die zijn aangepast voor electrificatie. Als de fabrikanten nou eens gingen investeren in een ontwerp dat geoptimaliseerd is voor electrische aandrijving, gaat dat zonder twijfel een behoorlijke gewichtsbesparing opleveren.
Zo had ik er nog nooit over na gedacht interessant. Elektrische voertuigen zijn wel echt zwaar elon musk mag met zn model X ook niet over de brooklynbridge om bij zn huis te komen om dat die zwaarder is dan 3.5 ton
@flik2punt0: Ehm, nee. De zwaarste p100D variant weegt 2509 kg.
@flik2punt0: Wat een onzin.
@berlinetta: Getal klopt niet helemaal, maar punt wel: limiet op de brug is 3000 kg en de X is in de VS op Gross Vehicle Weight Rating 3070 kg (https://www.treehugger.com/cars/new-tesla-model-x-too-heavy-legally-drive-over-brooklyn-bridge.html).
@inoh: https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-x-te-zwaar-voor-new-yorkse-brug-85349

De Model X weegt geen 3.500 kg zoals hij in zijn reactie zegt. Hij weegt ongeveer 2.500 kg. Punt is inderdaad wel dat je niet met meer dan 3.000 kg over de brug mag dus met 4 doorsnee Amerikanen erin moet je inderdaad omrijden.
@berlinetta: Leeggewicht kan 2500 zijn, maar GVW is dan 3000+ kg. En ze meten het op GVW
@duckmefaddy: Het betreffende rijklaar gewicht van de Model X is ongeveer 2450 kg, de 3070 kg is z’n maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers. Zo staat het in het artikel van AB.
@berlinetta: Ok het is rijklaar gewicht ipv leeggewicht. Maar maximaal toelaatbaar gewicht inclusief “vracht” en alle passagiers is toch de definitie van GVW?
En ik maar denken dat een D rijbewijs pas nodig was als je meer dan 8 passagiers vervoerde…
@phdg: ik ook! Bij een C of BE rijbewijs mag je meer kilo besturen
Het zou sowieso geen kwaad kunnen dat personen die dergelijke busjes besturen (en kinderen/bejaarden vervoeren) gewoon een bus rijbewijs hebben.
@trustmeiamanengineer: dat zeker, maar wie gaat dat betalen. Ik heb wel een idee helaas
Ik snap wel dat voor personen vervoer hogere eisen aan een chauffeur worden gesteld dan in geval van goederen vervoer.
Er valt wat voor te zeggen natuurlijk. De techniek is er flink op vooruit gegaan sinds de grens op 3.500kg is gesteld, waardoor een elektrisch personenbusje van 4.000kg niet per definitie groter, lastiger te besturen of minder veilig hoeft te zijn dan een gewoon personenbusje van 3.500kg.
Anderzijds gaat het hier wel om personenvervoer, daar mogen best wat eisen aan gesteld worden. Wellicht dat er een middenweg te vinden is, een soort E bij B maar dan specifiek voor personenvervoer
Als je nu bijv. een verlengde Sprinter of Crafter hebt die officieel op B-rijbewijs bestuurd mogen worden zou meten zal de helft zwaarder zijn dan 3500kg. Het probleem is er dus ook voor “gewone” busjes.
@JanC: zoals je kunt lezen, is voor electrisch goedenvervoer wel een ontheffing gegeven tot 4.250 kg!
De gewichten gaan nergens meer over. Ik denk dat 9 van de 10 Sprinters vandaag de dag eigenlijk zouden moeten omkeuren naar vrachtwagen, compleet met C rijbewijs en tachograaf.

Die dingen zijn massaal overbeladen omdat 3500 kilo te weinig is met de gewichten van de chassis cabines tegenwoordig. Zelfs met een lichtgewicht opbouw is er vaak nog maar zo’n 800 kilo legaal te laden.
@tstile: Zeker! Want er wordt gedaan alsof een EV altijd maar superzwaar moet zijn. Een accu zal ongeveer 400 a 500kg wegen, ja zeker, dat is veel, maar een motorblok weegt ook niet weinig.

Wat hier boven iemand al noemt: De bouwer moeten gewoon hun best doen! Niet een bestaande bus ombouwen naar elektrisch, maar vanaf de grond af een EV maken.

Dan kan zo’n busje prima <3500kg komen.
@tstile: Klopt Leeggewicht van een Sprinter is een kleine 2500 kilo, dan komt er nog een 5 a 600 kilo bij voor een lift en de inbouw van opklapbare stoelen. Dan hou je nog 400 of 500 kilo over voor soms wel 6 rolstoelen in de langste uitvoering. Dat kan op zich als je continu een rolstoelbasketbalteam vervoert. Als je passagiers echter allemaal een electrische rolstoel hebben + een kleine rolstoel voor binnen + een zuurstoftank of andere apparartuur, dan kom je zomaar een ton tekort aan laadvermogen. Als ze bij vertrek of aankomst van het schip de Henri Dunant het gewicht van de taxibusjes zouden meten zou 3 kwart niet mogen verrtrekken.
Er bestaat ook nog zoiets als het D1 rijbewijs. Dan mag je wel zwaardere personen voertuigen besturen, maar geen lijnbussen of touringcars.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).